Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: pjh - 08.01.2012, 17:55:51
-
Hei, sain tuommosen volvo 460 -92 ja jäähdyttimessä oli pelkkää vettä kun vuotaa jostakin hiukan..
Nyt laitoin uudet nesteet sisään ja olis tarkotus laittaa käyntii mutta ei uskalla, kun luulen että jäi ilmataskuja ???
ja lämpömittari ei toimi ja siihen tarvisi saada apua, että missä mahtaa sijaita lämpömittarin anturi?
Sais testattua että missäpäässä on vika ja sias nesteet kunnolla sisälle
Kiitos jo etukäteen :)
-
lämpömittari ei toimi ja siihen tarvisi saada apua, että missä mahtaa sijaita lämpömittarin anturi?
Sijaitsee sylinterikannessa ja siihen tulee yksi johto lattaliittimellä...
Nyt laitoin uudet nesteet sisään ja olis tarkotus laittaa käyntii mutta ei uskalla, kun luulen että jäi ilmataskuja ???
Kannesta lämppärille menevässä putkessa on ilmausruuvi noiden ilmataskujen poistoa varten... ;)
-
juu sen tiiän että kannessa on ja yks johto, mutta missäpäin se mahtaa olla, ei nopealla vilkasulla tahtonu ainakaa löytyä :o
Ai siellä o oikee ilmausruuvviki, ja minäku nii pumppasi letkuja ja ei tuntunu ilma tuleva poies :2funny: kiitoskia nopeasta vastauksesta!
-
juu sen tiiän että kannessa on ja yks johto, mutta missäpäin se mahtaa olla, ei nopealla vilkasulla tahtonu ainakaa löytyä :o
Ainakin tuossa 2.0 460:pissä se anturi on kannen takana siinä lämppärinletkujen alapuolella. Turbossa se muistaakseni oli eri paikassa ? ???
-
Nonii kiitoskia paljon, huomenna taas ilmaamaa ja testailee mittaria/anturia :hello:
pitää käydä tuo korjausopas ostamassa!
ja viellä että paljonkoha mahtaa olla tuommosen jäähytin nesteen tilavuus 1.8i ei oo tuboa?
-
Jos en väärin muistele niin olikohan jotain 5-6 litraa vaparissa ja turbossa 7...
-
Juu löysin ohjekirjan ja 7litraa näyttää...
mitenhän nuo sais sulatettua nuo jäähytysjärjestemä kaikki letkus sun muut ko pääs pikkase jäätymää, semmosta sohjoa jokapaikassa...
laskin ruosteiset vedet pihalle ja laitoin 50% ainetta, nyt on kaadettu 3litraa ja näyttäs oleva täynnä...
lämpömittari anturi kuntoo ja käyntii vaa?
E: ja laitoin lohkolämmittimee yöks..
-
nii ja mitenköhän onko noissa -92 vakioina sähköne keskuslukitus?? ku mulla ei ainakaa tossa ole tai sitte sulake/rele rikki?
-
ei vakiona jos on esim DL varustetasosta riippuu onko vakiona vai erikseen ostettu... GLE, GLT, SE ja Classic niin noissa on ja noi viimeset ei oo edes ollu -92 malleissa
-
juu rekkariotteessa lukee että DL-L
ihmettelinpähä vaa että sulakkeita ihmettelin ni oli keskuslukitusken kohalla (sulake 7) sulake kiinni :P
kumpiha tuo vedenlämpömittari nyt olis ko tossa kanne etuosassa 2vaihtoehtoa :-\
autodatasta kattoin että ois oikeenpuoleine anturi mutta siihe menee 2johtoa (kytkimen puoleine) onko oikee anturi?
E: sain ilmattua jäähytinjärjestelmä, noin 4desiä sai kaataa lisää :D
-
oikeen puoleinen on moottorin lämpöanturi ja se tieto menee eculle en tiiä onko mittarille erillinen jos kerta on niin sillon se on toisella puolla konetta kuten kowaltsukki kertoi...
olikohan niin että siinä keskuslukon sulakkeen takana on muutakin... mutta se selvii sulle kun katot onko kuskin ovessa moottori lukolla...
-
laitapa se anturin johto maihin mihin tulee vaan yksi johto,mittarin pitäs mennä tappiin mikäli mittari toimii.
-
no voiha autodata, hmmmm
tämä näyttää että jäähyttimen anturi
(http://i4.aijaa.com/b/00241/9330895.jpg) (http://aijaa.com/002419330895)
ja tässä itse anturi
(http://i3.aijaa.com/b/00384/9330897.jpg) (http://aijaa.com/003849330897)
voisko se olla tämä?
(http://i1.aijaa.com/b/00199/9330896.jpg) (http://aijaa.com/001999330896)
juu pitää huomenn tutkia viellä mikähä se mahtaa olla, mittarissa varmaa vika ku kuulemma joskus toiminu pätkittäin...
tätä ny rakentelee sitte vuode, kunnes saa ajokorti :P
-
Ylempi kuva jäähdytysnesteen lämpötila-anturi
alempi on nakutus tunnistus anturi.
-
nonni kiitoksia! nyt vaan ostamaa lisämittaria ::)
tuoho anturii tulee 2piuhaa, mikä toinen mahtaa olla?
-
Ylempi kuva jäähdytysnesteen lämpötila-anturi
jonka tieto menee ECU:lle ja mittarin anturi on silloin todennäköisesti pakosarjan puolella, siellä jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvin alapuolella...
-
Mittarille menevä anturi on tosiaan pakosarjan puolella, heti siinä termostaattikotelon vierellä, kannen takapuolella. Tunnistaa helposti siitä et tulee vain yks johto.
-
nonii eli anturi löyty ja vika siinä samalla, anturin johto menny poikki...
mutta antureista ovipahviin: miten nuo ovipahvit lähtee irti? otin veivin ja kajari irti ja yriti nyppiä poies mutta ei... jos joku viellä tähän viittis neuvoa S*
-
Oven kiinnivetokahvan alta pitää vielä ottaa 2 ruuvia irti, jonka jälkeen sen pahvin pitäisi lähteä alapuolelta vetämällä ja nostamalla ylöspäin samalla...
-
juu kiitoskia paljon, nyt rakentelemaan :hello:
-
niin ja avauskahvan ala muovi irtoaa kun vetää kahvasta ihan auki ja saranapuolelta nostaa sen sisäkupin irti siitä saranan puolelta...
-
se avauskahvan ympärillä oleva muovihelma menee sitten helposti rikki...että ei kannata sitä vääntää millään kauhealla voimalla ::)
-
Nonii elikkä hansikaslokero, ovipahvit ja kaikkea muuta pientä purettu ::)
ovipahvi takaa paljastu että lähti 3johtoa lukolta ja vänkäripuolelta 2johtoa lukosta.... kenties keskuslukitus? vai vaan valoille menevät johot?
(lähtivät siis semmoisesta mötikästä johon lukkon napit menevät)
jos on? keskuslukitus ni mikä noista on sen rele/ missä sen rele kuuluis olla?
(http://i10.aijaa.com/b/00038/9351313.jpg) (http://aijaa.com/000389351313)
-
Keskuslukonrele on siellä kojelaudan sisällä, rattiakselin lähettyvillä.
-
juu mutta onko tuossa nyt keskuslukkoa vaiko ei? S*
-
juu mutta onko tuossa nyt keskuslukkoa vaiko ei? S*
Ni, Ni, niiiiiin! Oliko ovissa moottorit paikoillaan? Eihän se keskuslukon olemassa olo tuosta reletaulusta selkiä. Ovimoottorit on tupakkiaskin kokoiset muovirasiat oven takapäädyssä, noin salpalaitteen kohdalla.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/myydaan/muut%20volvo%20osat/440keskuslukkomoottoreita.jpg)
-
no juuri semmone rasia oli josta kuskipuolelta lähti 3johtoa ja vänkäripuolelta 2, oli oven takaosassa.
ja oli siinä puolessa välissä ovea takapäädyssä...
-
juur tommsoet siel oli S* eli vikaa paikantamaa, mistä aletaa? rele, sulake........
-
kuskin oven ovimoottori olis mun arvaus jos sulake on ehjä. tai johdotukset noin alkuun niille moottoreille..
-
no mites eikai se jos kuskipuole moottori jumissa ni pitäs mennä vänkäri puolelta lukkoo :-\
jos relee kattos eka ja sitte johdotusket, mitäs muuta mitä kautta nuo johot nyt keirtääkää :o
-
400 toimii vaan kuskin ovesta... siinä vain on se ohjaus moottori... muistaakseni oli myös mikrokytkin tms lukossa korjatkaa joku joka on purkanu nuo niin minun väittämä oikeaksi...
johot tulee saranan alta ja siitä ne yleensä rispaantuu/murtuu...
-
Etsi se rele ja mittaa sen toiminta. Sitten ne ovimoottorit, nekin kannattaa mitata/testata kaikki. 400:ssa tuo on tyyppivikana et kun releeseen tulee vikaa (ilmeisesti kosteutta) niin kaikista ovista kärähtää moottorit.
-
nonii eli ovimoottori otin irti ja kojelautaa aloin purkamaa...
mites ton moottori sais testattua helpoite ku yleismitteriki rikki ::)
ja mitehä tuo sais helpoite auki että pääsis kattoo mitä se on syöny S*
-
tuotanoin, siellä se volvo vielläki ruostuu pihan perällä odotellen lämmintä ja innostusta...
jäähytysnestettä katoaa kun auto käynnissä ja siksi kysyisin että mikä tämä putki on?
(http://i2.aijaa.com/b/00679/10100139.jpg) (http://aijaa.com/0067910100139)
on siis lämppärinkennon putkien vieressä, putputtaa vettä kun laittaa tuulettimen ja lämmöt täysille :buck2:
Edit: sähkölukot toimii jo!
edit2: ja mittariston otin irti ja paljastu että öljymerkkivalo oli otettu irti ja srs valo tinattu laturivalosta :idiot2: eli siis suomeksi kummini jolta tämän sain haluaa minusta eroon? :2funny:
-
tuotanoin, siellä se volvo vielläki ruostuu pihan perällä odotellen lämmintä ja innostusta...
jäähytysnestettä katoaa kun auto käynnissä ja siksi kysyisin että mikä tämä putki on?
(http://i2.aijaa.com/b/00679/10100139.jpg) (http://aijaa.com/0067910100139)
on siis lämppärinkennon putkien vieressä, putputtaa vettä kun laittaa tuulettimen ja lämmöt täysille :buck2:
Edit: sähkölukot toimii jo!
edit2: ja mittariston otin irti ja paljastu että öljymerkkivalo oli otettu irti ja srs valo tinattu laturivalosta :idiot2: eli siis suomeksi kummini jolta tämän sain haluaa minusta eroon? :2funny:
sulla vuotaa lämppärin kenno, on varmasti lattiamatot märät ja glykoli haisee sisällä.
-
Jeps eli uutta lämppärin kennoa tulossa ;)
Pitää ostaa se korjauskirja tosiaan että ei tarviis niinpaljoa täällä kysellä, mutta...
Mitenkäs tässä säädetään kytkintä kun ei mene vaihteet päälle muutakuin kytkimen rynniminen aivan tappipohjaan ja sitäkin enemmän eli pitäs hiukan kiristää sydeemiä, mutta miten?
EDIT: ja kytkin on uusittu viimesyksynä että ei sen puolee
EDIT2: ja edelliseen viestiin senverran että lattiamatot ei ole märät eikä haise glykoli sisällä...
-
Terve taas, nyt olis taas vähän lämpö-ogelmia kun auto seisoi puolivuotta pihanperällä..
eli hyvin lähti käyntii ja käy tasasesti. hiukan savutti/höyryä kait se oli kun oikeen vaaleelta näytti..
lämmöt nousee aika rivakasti punaselle ja vesi ei kierrä syylärille asti.. eli ylävesiletku ja syyläri ovat kylmiä vaikka mittari näyttää melkein punaista :-\
voisko johtua ku tuo lämppärin kennolle menevässä letkussa on reikä ja näyttäs vähän alempaakin jostain vuotavan..
http://www.youtube.com/watch?v=g7ELcHPYgaM&feature=youtu.be
saan kaverin paalikuntosesta 460:pisestä otettua nuo letkut ja uuden kennon tilaan mutta onko mitään järkeä lähteä tilaamaan kun ei tuo vesi tunnu kiertävän, missähän vika mahtas olla :-\
-
jos vesi ei kierrä vika vois olla vaikka alkuun vesipumpussa... seissyt auto ja jos termari ollu kuivillaan kokoajan sekin voinut hapettua jumiin
-
Kokoajan ollut hyvät seokset mun aikana, mites paljon uus vesipumppu ja hihnasarja maksaakaan :o
mutta mites se vesipumppu on voinu hajota kun hyvin toimi ennen seisontaanjättämistä ja nytten taas ei...
-
vesipumppua vaihdettaessa ei tarvia uusia mitään muuta... jos on tarvike pumppu niin ei tuo tarvia mitään ihmeellistä... tiiviste hajonnu kun laitettu käyntiin mutta oikeestaan minä ennemmin kallistuisin tuon termarin suuntaan ensiksi kokeilisit vaikka ottaa sen termarin pois ja kattoa mitä tapahtuu lämmöille... termarit on ihan kulutuskamaa ite vaihan joka syksy omaan uuden...
-
Voi olla kans helpompaa kokeilla ensin tuota termostaattia, kuin alkaa sitä vesipumppua vaihtamaan... :P
ensin laskee siitä syylärissä olevasta punaisesta "hanasta" nesteet pois ja sen jälkeen avaa termostaattikotelon 3, 10mm kannalla olevaa mutteria ja ottaa termarin pois...
-
Nonii, eli otin termostaatin pois ja vaihdoin lämppärin kennon vesiletkun ja ilmasin tietty järjestelmän huolella, lämmöt nousee paikallaan ollessaan pikku hiljaisuudessaan vielläkin tappiinsa... mutta hitaammin.
kun puristaa kädellä ylävesiletkun kasaan ja kaasuttaa niin jossain 2500-3000rpm paikkeilla tuntuu että vettä virtais hiukan putkssa... eli vissiin uutta vesipumppua ostelemaan? pistin tuota puhdistusainetta nii hyvät ruostevedet kyllä tuli ulos ;D
sitte huomasin kans yhen seikan joka vaikuttaa, eli ku lämmöt nousee niin ei flektikään lähe päälle, eikös tuon flektin anturi ole syylärissä akun puolella kun siellä joku anturi näyttäis olevan? pitää viellä testata onko moottori sökönä aiko anturi...
pitää tässä viiä koululle auto ja alkaa hitsailemaan kaaria ja vaihtamaan lämppärin kennoa...
-
Viitsisikö joku asiasta tietävä kertoa miten saan koko kojelaudan purettua, ei tarvii saada kasaan kuhan vaan tietäis missä on kiinnityspultit jne
kun meinaan yhestä paalikuntosesta volvosta hakea lämmittimenkennon niin eikös koko kojelauta pidä silloin purkaa? kertokaa toki jos jotain helpompaa konstia löytyy/ miten irroitan kojelaudan ja missäpäin ylipäätään sijaitsee kenno?
-
Joo korjaus-opas olis kova sana sinullekin.
Sen mukaan keskikonsoli pitää irrottaa ja hanskalokeron irrottamisestakin on hyötyä. Kenno sijaitsee apparin koipitilan yläpuolella lämmityslaitekotelossa, jonka alakannen avaat. Konehuoneen puolelta asiaankuuluvat letkuliitokset irti rintapellistä.
-
mulla oli aikoinaan mazda 626:sessa samanlainen vika että flekti ei lähteny pyörimää vaikka lämmöt oli punasella. ja siitä oli mennyt oliko se nyt moottorin lämpötila-anturi mikä antaa käskyn flektille että ripeappas pyörimään että kone ei keitä.. volvoista en tiedä voisiko johtua tuosta anturista kun omassa volvossa on pelannut moitteettomasti aina fketi. muistui vaan mieleen vika mikä oli mazdassa. niin ajattelin että saattaisi olla apua :) kun kerroit että sulla ei flekti lähde pyörimään silloin kun pitäisi.
-
Flektin lämpöanturi on syylärissä ylävesiletkun alapuolella, eikä sillä ole mitään tekemistä moottorin lämpöanturin kanssa ;)
-
hyvä kun oikaisit asian :)
-
Jep eli käsikopelolla keskikonsolin, kynnyslistat, kojelaudan alaosasuojat, lämppärinkennoston pultit ja kennon letkut tulipellin toiseltapuolen irrottamalla lähti kenno irti, aika lailla samanlainen oli kun katoin ohjeet isän 850 korjauskirjasta :D
nyt on siis tuo keno irtaallaan nii testaanko paine-ilmalla että vuotaako tuo viellä varmuudenvuoksi? lehtiä oli kennon päällä oiva pino, täytynee raitisilmasuodatin hommata ku ei tuossa sitäkään ole...
nyt vaan tutun paalikuntosesta 440 irrottelemaanlämppärin kennoa :pomo:
-
jeps, eli vesipumppu lähtenyt irti...
kuinka tahmeasti tämän pitäisi pyöriä irralalan kun tuntuu aika raskaalta, uus pumppu on tulossa :)
-
nyt on uusi vesipumppu, uusi lämppärin kenno joka ei vuoda :) sekä uusi flekti joka sano sopimuksen irti vähänaikaa sitte.
auto on seisonut pihalla nyt jonkin aikaa ja lämmöt ei vielläkään vaan pysy kurissa, tuntuu että vesi ei kierrä vaan terpeeksi, voisko olla että kannentiivisteeseen on vesikanavien kohalle kertyny moskaa/paskaa ajan myötä ja nyt tukkii veden kiertoa?
ku entinen omistaja oli lisänny ainavaan vettä ku lämmittimen kenno vuoti...että ei olis mitää niksiä tuon kierron parantamiseksi? (ajattelin koittaa jotai jäähdytysjärjestelmän putsaus tököttiä)
ja ei olis hyvää niksiä millä ton lattia sais kuivemmaks ku ne eristeet ui siellä jäähyti nnesteessä ja vedessä, jopa takanamatkustajien jalkatilaki on aivan likomärkä.
E: no nyt ku tarkastelin nii imuvuota oli siinä "kaasuttajan" kumilaipassa, heilutteli vähän nii käynti muuttuu ja se heiluu yhteen suuntaan paljo nenemmä...
nyt vaan ongelmana että istä nuita laippoja saa? ei näy missää oikee oleva.