Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Stanu - 09.03.2024, 17:04:44
-
Itellä kulkineena 2.4 D S 60 -09, ja en nyt löytäny tälle sopivaa ala-kategoriaa vm. perusteella. Vetolinjana toimii toi pappamallin 93Kw / M 56. Mitenkä on vika / ominaisuus, että kun on hieman reilu 300 tk. menty, niin alkaako joku / kaikki koneen kumityynyt olemaan vaihtokunnossa. Kun rullailee vaikka tyhjäkäynnillä esim. valoihin, niin rupee "jurraamaan " jarruttaessa käyntiäänen perusteella, ja ja kun liike loppuu, niin käy taas elegantisti...?
Mitäs raati olis mieltä ?
-
Vaihteiston alatuki/vääntövarsi ja moottorin ylätuki kannattaa katsoa läpi noilla oireilla.
-
Ok, kiitokset. Palaan asiaan päivityksellä...
-
Itsellä oli noin 500 tkm kohdalla väljää sekä ylätuessa (tuulilasin puolella) sekä siinä vaihteiston tuessa. Vaihdoin ensin ylätuen, kaikki ok. Sitten Lemförden tarvikkeen sinne alas ja siitä tuli melkoinen tutina tyhjäkäynnillä - ihan kuin rautapalkki olisi asennettu. Netin mukaan väljenee ja tutina vähenee ajan kanssa.
-
Olin ihan unohtanut, mutta itselläni on aivan vastaavat kokemukset. Aikani nautin tutinoista ja sitten uusin kaikki loputkin tukikumit sekä apurungon puslat, niin tuli hyvä. XC70 kyseessä tosin, mutta eipä se eroa tästä.
-
Itekin oon uusinut 200 tkm sisään kaikki muut kannatinkumit, paitsi vaihteiston pienen alatuen.
Viimeisin episodi oli se, että kytkinrempan yhteydessä vaihdatin taaemman alipainetyynyn. Sen jälkeen jurinat vasta alkoivatkin. Ne loppuivat kuin seinään, kun uusin sen ylimmän, poikkitukeen kiinnittyvän tukityynyn. Vaikka uusikin (lemförder) ylätuki on väljä, niin näköjään vanhalla ja uudella on merkittävä ero.
Tuon vaihdon jälkeen ei ole jurinoita ollut.
-
Olin ihan unohtanut, mutta itselläni on aivan vastaavat kokemukset. Aikani nautin tutinoista ja sitten uusin kaikki loputkin tukikumit sekä apurungon puslat, niin tuli hyvä. XC70 kyseessä tosin, mutta eipä se eroa tästä.
Oliko siis niin, että tutinat alkoi alatuen uusinnasta ja loppuivat vaihdettuasi loputkin tuet ja puslat?
Minulla turbo on alipainetoiminen (musta koppa) ja toimii normaalisti. Viittaisi siihen, ettei alipaineletkuissa ole vuotoja.
Miten alipaineella toimivat moottorin tuet toimivat tyhjäkäynnillä?
-
Ok, mutta... onko paras unohtaa kaikki tarvike himmelit minkä tahansa tuen suhteen, ja mennä tonnin seteli ilmeellä marmorille jotta menee kerralla jiiriin...?
-
Samat osavalmistajat ne sinisessä laatikossa olevat tekee kuin tarvikkeet. Esim. Lemförder.
-
Samat osavalmistajat ne sinisessä laatikossa olevat tekee kuin tarvikkeet. Esim. Lemförder.
Mutta kumin vulkanoinnissa voidaan säätää kovuutta, kuulemma orkkis alatuen (tai reaktiotankohan se ennemmin on) kumi on speksattu huomattavan pehmeäksi. Tarviketoimittaja tehnee samalla vulkanointireseptillä kaikki osat sitikasta servolettiin. Kovuutta voi mitata durometrillä.
Toisessa V70:ssäni on tarvikealatuki, joka välittää tyhjäkäynnillä värinää apurunkoon - toisessa myös toisenmerkkinen tarvike (tosin jo kulunut) eikä väristä moottorista apurunkoon. Tämä voi testata tunnustelemalla ko. tuen molempia puolia - ainakin näissä autoissa ero havaittavissa, motti värisee kummassakin, mutta vain toisessa apurunko.
-
Mutta kumin vulkanoinnissa voidaan säätää kovuutta, kuulemma orkkis alatuen (tai reaktiotankohan se ennemmin on) kumi on speksattu huomattavan pehmeäksi. Tarviketoimittaja tehnee samalla vulkanointireseptillä kaikki osat sitikasta servolettiin. Kovuutta voi mitata durometrillä.
Toisessa V70:ssäni on tarvikealatuki, joka välittää tyhjäkäynnillä värinää apurunkoon - toisessa myös toisenmerkkinen tarvike (tosin jo kulunut) eikä väristä moottorista apurunkoon. Tämä voi testata tunnustelemalla ko. tuen molempia puolia - ainakin näissä autoissa ero havaittavissa, motti värisee kummassakin, mutta vain toisessa apurunko.
Juuri näin. Tulipahan kokeiltua KL-varaosan myymää GSP-merkkistä vaihteiston alatukea D5:n kanssa. Lenti seuraavana päivänä roskiin, koska varren pienempi kumipusla aivan liian jäykkä dieseliin.
Tyhjäkäynnillä ei nähny peileistä mitään, kun ravisti kuin vanhassa katujyrässä :facepalm: Eli tämä tuote: https://aeromotors.fi/kataloog/article/5549983/518037-gsp
Febin tuotteessa kumipusla on jo uutenakin ihan pehmeän loso, joten vastaa alkuperäistä, https://aeromotors.fi/kataloog/article/2173418/22711-febi-bilstein
Corteco pitäisi olla alkuperäisten alipainetyynyjen valmistaja.
Tästä aiheesta pari ihan asiallista videonpätkää:
https://www.youtube.com/watch?v=M9v1LNU_Ub0
https://www.youtube.com/watch?v=2EmYPIWcoOU
-
Ok, taidan vierailla Kaivokselan tiskillä...tulee kerralla kuntoon yksillä haalareilla, case closed.