Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Juhakk - 11.03.2024, 18:48:52
-
S60 2.4 T5 automaatti vm -05.
Torstaina auto toimi ilman mitään ongelmia. Perjantaina ei käynnistynyt, startti pyörii mutta käynnisty.
Sunnuntaina kokeilin lähteekö käyntiin ja kas kummaa lähti kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Hetken tyhjäkäyntiä ja lähdin tai siis yritin lähteä ajamaan niin auto sammui kun olin peruuttanut parkista pois.
Eikä tämän jälkeen ole enää käynnistynyt.
Virrat kun laittaa päälle niin moottori valo jää palamaan ja hetken päästä vilkkuu ja sammuu...
Vikakoodeja antaa ajonestosta ettei tunnista avainta??
Onko jollain ollut vastaavaa??
-
Epäilen, että ajonestoon viittava vikakoodi on joko vanha tai väärin tulkittu tässä tapauksessa. Jos ajonesto estää käynnistymisen, esitetään tästä ajotietokoneen näytössä hyvin selkokielinen viesti eikä silloin edes startti pyöri. Millä laitteella koodit on luettu?
-
Mulla on yksi kokemus jolloin huono akku aiheutti liudan vikakoodeja ja kone kävi huonosti vaikka lähti käyntiin. Järkeilin asian niin, että akku kyykkäsi starttauksen yhteydessä sen verran pahasti, että monet älyboksit käynnistyi uudelleen.
Vikakoodien luku kunnon laitteella saattaisi antaa kysyjän auton ongelmaan vastauksia
-
Millainen on kunnon laite?
-
Millä ne koodit on nyt luettu?
-
Autocom...
-
Millainen on kunnon laite?
Minulla on vanha BSR lukija.
Lukijan pitäisi osata lukea Volvon omat koodit, ei geneerisiä ”joka autoon” tulkittuja koodeja.
Ihan vain esimerkkinä miten BSR koodit näyttää ja tulkinnat.
https://en.bsr.se/read-more/dtc-codes
-
Autocom...
En tunne Autocom muuta kuin nimeltä, mutta ehkä voit verrata sen teknistä osuutta esim.
https://www.elekma.com/vikakoodinlukijat-ja-testerit/icarsoft-vol-v2-0-volvo-saab-vikakoodinlukija/p/111/#description
Joku varmaan tuntee molemmat ja tietää erot
-
Jos sinne tauluun tulee teksti että käynnistys estetty ja pyörii silti niin ajonesto estää käynnistymisen. Antennirenkaita saa silloin tällöin vaihdella ja ei ole kummoinen toimenpide.
-
Mitään tekstejä ym ei tule. Moottorin vikavalo palaa, pyörittää mutta ei käynnisty.
-
Jos moottorin vikavalo palaa, sieltä pitäisi kyllä löytyä joku koodi. Joku muu kuin ajonestoon liittyvä. Jos ajonestossa on avaimen tunnistamiseen liittyvää vikaa, niin startin ei pitäisi pyöriä.
Tietysti CEM tms. voi olla rikki ja koodeja ei saa ulos, mutta lähtisin nyt kuitenkin liikkeelle siitä, että luet koodit vielä toisella lukijalla, mieluusti VIDAlla.
Jos taas koodeja ei yrityksistä huolimatta löydy, niin sitten pitää alkaa vain rankasti selvitellä syytä. Periaatteessa jos kone saa bensaa, jako on kunnossa ja kipinää tulee, niin moottorin pitäisi lähteä käyntiin, mutta helpompi tietysti lähteä liikkeelle, jos saisi edes jonkun koodin ulos.
Itse tutkisin aluksi, että saako kone bensaa. Suutintukin päästä voi mitata paineen, jos löytyy schrader-venttiiliin sopiva mittari tai voi ihan vaan tökätä venttiilin neulaa ja todeta, että tuleeko sieltä ylipäätään yhtään bensaa paineella ulos, painetta pitäisi olla (muistaakseni...) n. 3 bar tukista mitattuna virran päällekytkemisen jälkeen. Sitäkin voi kokeilla, että laittaa muutamia kertoja virran päälle ja pois ennen starttia, silloin bensapumpun pitäisi pumppailla ainetta järjestelmään ja luoda tarvittava paine. Pumppu sijaitsee apukuskin puoleisen takapenkin alla ja äänen kuulee tarkasti kuuntelemalla. Ääni hukkuu kuskin paikalla helposti siihen, kun jarrutehostajan alipainepumppu surisee virtojen kytkemisen yhteydessä sekin. Virtojen kytkeminen päälle = avain asentoon II.
Polttoaineen saantiin liittyy myös suuttimien toiminta, eli nekin sitten pitäisi jotenkin testata.
Jako lienee ok, jos moottori on käynyt normaalisti ja sammunut ilman dramatiikkaa, mutta hyvähän se on ainakin silmämääräisesti tutkia jakohihnan seutua ja tarkastaa ajoitusmerkit.
Sitten on sytytys, eli tulpat/puolat/johdotus ja niiden toiminta. Ja voihan joku anturikin olla sökö, tai joku ohjausmoduuli...
-
Yks juttu.
Eihän sulla vaan roiku avaimissa joku kulkulätkä yms?
Esim. Securitaksen kulkulätkä oli poitsun s-60 avaimissa eikä lähteny aina käymään.
Ei antanu koodeja eikä vikatilaa vaan tuon saman että avainta luettu.
-
Vika löytyi.. moottori ei saa bensaa.
Pumppu kunnossa, samoin rele.
Mikä vielä voi estää bensan saannin?
-
onko bensasuodatin koska vaihdettu.
-
Niin että onko pelkkä volvon avain vai roikkuuko jotain ylimääräsiä killuttimia avainnipussa?
Ja toista avainta koitettu?
-
Bp-anturi viallinen tai pem yksikkö viallinen.
-
Suodatin vaihdettu.
Molemmat avaimet kokeiltu eikä avoimessa roiku mitään ylimääräistä.
-
Bp-anturi viallinen tai pem yksikkö viallinen.
Katkaiseeko viallinen anturi virran pumpulta?
Pem yksikkö on ehjä.
-
Vaihdoitko jo sen pumpun vai otitko auki ja tarkastit?
-
Pumppu on vaihdettu.
-
Katkaiseeko viallinen anturi virran pumpulta?
Pem yksikkö on ehjä.
Viallinen anturi ei ehkä anna pemmille käskyä pumpata toivottu määrä. Sitä vartenhan se siellä on.
-
Paljonko ruiskutukin päästä mitattuna paine?
-
Silloin kun tuo on testattu ja vidalla pakotettu pumpua päälle niin pumppu ei pyörinyt ja tukin päästä ei tietenkään polttoainettakaan tullut. Pem testattu ja syötti jännitteen kyllä pumpun piuhoille.
-
Bp anturi vaihdettu, ei mitään muutosta. Käynnistys yrityksen jälkeen moottorin vika valo jää palamaan, vilkkuu hetken ja sammuu...
-
Onhan tankissa varmasti tarpeeksi bensaa?
Ainakaan vanhempi S60 ei lähde käyntiin pienellä bensamäärällä jos on keula vähänkin alamäkeen.
Esim. jos monitori ilmoittaa, että ajomatkaa 100 km jäljellä, pitää auto olla tasaisella tai keula ylämäkeen startatessa.
Muuten ei käynnisty!
-
On bensaa... Puoli tankillista ja auto tasa maalla.
-
Pyöriikö se uusi pumppu nyt hetken kun virrat kääntää päälle?
-
Ei tee mitään.
-
Suoralla virralla pumppu hurisee iloisesti mutta bensa ei liiku...