Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: wh - 08.01.2012, 23:29:51
-
elikkäs olisi tuollainen käyttis tiedossa avk suunnalta, menen sitä katsomaan tulevalla viikolla ja katson vauriot..
eniten mietityttää että paljonko te luulisitte tuohon rahaa uppoavan ?
miten alustamittaus tehdään? kuka sitä tekee ja paljon se maksaa ?
https://www.avk.fi/sivut/detail.asp?id=178812&lang=fi
PS. toivoisin että jos nyt alan huutamaan autoa, että ei kukaan täältä ainakaan alkaisi kilpailemaan kanssani.
-
Muusta ei minkäänmoista havaintoo, mutta alustamittaus tehdään ottamalla auto ylös, ja tavallista kalliimmalla tönärin ja vatupassin kombinaatiolla mittaillaan eri pisteiden etäisyyksiä toisistaan kaikissa kolmessa ulottuvuudessa.
-
elikkäs olisi tuollainen käyttis tiedossa avk suunnalta, menen sitä katsomaan tulevalla viikolla ja katson vauriot..
eniten mietityttää että paljonko te luulisitte tuohon rahaa uppoavan ?
miten alustamittaus tehdään? kuka sitä tekee ja paljon se maksaa ?
https://www.avk.fi/sivut/detail.asp?id=178812&lang=fi
PS. toivoisin että jos nyt alan huutamaan autoa, että ei kukaan täältä ainakaan alkaisi kilpailemaan kanssani.
Tälli kyseiseen autoon on tullut auto sammutettuna koska kattoverho ei ole lauennut eikä varmaan penkin selkänojan tyynykään, eli turvalaitteet ovat luultavasti kunnossa.
Helmapelti on kyllä ihan kohtuullisesti kasassa, joten millään motonetin tunkilla ei sitä välttämättä saa suoraan. Samoin kannattaa varautua, että helmapelti tuonverran rutussa tarkoittaa myös lattiassa keskelle asti pientä ruttua. Kunnon laitteella (autorobot III tai autorobot IV) oikaisu mittoihin ei kuitenkaan ole mikään kaksinen homma.
Korinmittaus tehdään tuollaisen korinoikaisupenkin digitaalisilla tai analogisilla mittalaitteilla, joista kirjoitetaan tarpeellinen pöytäkirja. Mittalaite kalibroidaan ensin autoon ja sitten mitataan muutamia pisteitä. Helmamuovit ja muut mittausta haittaavat muovit kannattaa laittaa paikoilleen vasta sen mittauksen jälkeen.
http://volvo.nordlund.com/s60mittakortit.pdf
http://volvo.nordlund.com/s60kuvat.pdf
-
Tälli kyseiseen autoon on tullut auto sammutettuna koska kattoverho ei ole lauennut eikä varmaan penkin selkänojan tyynykään, eli turvalaitteet ovat luultavasti kunnossa.
Helmapelti on kyllä ihan kohtuullisesti kasassa, joten millään motonetin tunkilla ei sitä välttämättä saa suoraan. Samoin kannattaa varautua, että helmapelti tuonverran rutussa tarkoittaa myös lattiassa keskelle asti pientä ruttua. Kunnon laitteella (autorobot III tai autorobot IV) oikaisu mittoihin ei kuitenkaan ole mikään kaksinen homma.
Korinmittaus tehdään tuollaisen korinoikaisupenkin digitaalisilla tai analogisilla mittalaitteilla, joista kirjoitetaan tarpeellinen pöytäkirja. Mittalaite kalibroidaan ensin autoon ja sitten mitataan muutamia pisteitä. Helmamuovit ja muut mittausta haittaavat muovit kannattaa laittaa paikoilleen vasta sen mittauksen jälkeen.
http://volvo.nordlund.com/s60mittakortit.pdf
http://volvo.nordlund.com/s60kuvat.pdf
Minkä hintaista tuo robotin käyttö on? tarkoitus hommata suoraan sinisen tiskiltä nuo ns. runko osat: helmapelti (ehkä a-b pilareiden paloja) että niin.
-
Ostin tuossa syksyllä myös tökätyn S60:n.
Apukuskin airbag laennut, isku tullut aivan apukuskinpuoleisen runkoaisan päähän. Kuvissa ei näyttänyt kovin pahalta mutta isku oli kuitenkin siirtäny iskarin yläpäätä n. 5mm taakseppäin (ei mene nelipyöräsuuntauskesta läpi kun vaikuttaa ilmeisesti kaariharitukseen).
300€ maksoi alustanmittaus (tämä hinta on pienen yhdenmiehen pajan hinta, kolarikorjaamo heitti hintaarvioksi 1000€) ja oikean etunurkan oikaisu. Ketju katkesi kerran aisaa vetäessä, hienoa tuo suurlujuusteräksen muokkaus.
Auto on muuten aikalailla kasassa, mutta nelipyöräsuuntaus, tuulilasin vaihto ja turvalaite tarkastus on vielä tehtävä.