Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: X70R - 08.01.2012, 23:51:53

Otsikko: V70/S70 Turbo koneen huohotus
Kirjoitti: X70R - 08.01.2012, 23:51:53
Tuleeko ongelmia jos alkuperäisen imuhuohotuksen muuttaa huohottamaan ulkoilmaan?
Eli keräyspöntöstä lähtevä putki poikki ja päähän pieni suodatin?  ???

Syynä ainakin väliaikaiseen muutokseen on alkuperäisen putkiston melko rapsakka kunto, ja auto tarttis saada ajoon turbo rempan jälkeen.
Muutenkin alkuperäinen huohotus putki (+alipaine letku, mikä tarkoitus sillä muuten on?) on loppupäästä muurautunut lähes umpeen, joten ei se nytkään toimi kuten pitäisi.



Otsikko: Vs: V70/S70 Turbo koneen huohotus
Kirjoitti: j_tapio - 08.01.2012, 23:58:11
Laita siihen purkin päälle tiukka mutkapala ja letkulla ihan lohkoa pitkin alaspäin. Päätä letku öljypohjan tasolle että öljypohja pitää letkun kärkeä hiukan lämpimä, eikä nokka pääse jäätymään.

e: mitään suodatinta siellä ei tarvi.
Otsikko: Vs: V70/S70 Turbo koneen huohotus
Kirjoitti: X70R - 09.01.2012, 00:07:56
e: mitään suodatinta siellä ei tarvi.

Eli siinä putkessa ei tapahdu mitään imu-puhallus vaihtelua?

Onko merkitystä mihin tuon putkenpään lopulta vie, eli vaikuttaako esim ajoviima auton alla mitenkään asiaan?
Itsellä oli mielessä letkun pää lokarin sisään näin talviaikaan, ja kun on nyt vähän hoppu, enkä ehdi imusarjaa purkamaan että pääsisin keräys pönikälle..  ::)
Otsikko: Vs: V70/S70 Turbo koneen huohotus
Kirjoitti: j_tapio - 09.01.2012, 00:18:28
Tapahtuuhan siinä imu-puhallusta mutta letkua tulee niin pitkästi pystyyn ettei sieltä mitään kiviä kulje koneeseen. Suodattimista on ollut vain huonoja kokemuksia, kaikki pyrkii jäätymään talvella jos eivät ole ihan kiinni koneessa. Samalla keräävät itseensä kiintoainetta (vrt. vaparin liekkilukko).

Letkun paikalla ei sinänsä ole merkitystä, mutta eri skenaariot kannattaa miettiä ettei ne tule tienpäällä sit eteen. Offimiehet vetää huohotuksen runkopalkin sisään joka osaltaan voitelee koria ja samalla letkun nokka on suojassa ajoviimalta. Eli letku pitäis saada pysymään lämpimänä ja piilossa ajoviimalta. Ja letkun pitäis viettää koko matkalta vähän ylöspäin tai alaspäin ettei se kerää tavaraa itseensä ja näin tukehduta huohotusta.
Otsikko: Vs: V70/S70 Turbo koneen huohotus
Kirjoitti: X70R - 09.01.2012, 00:25:22
Tapahtuuhan siinä imu-puhallusta mutta letkua tulee niin pitkästi pystyyn ettei sieltä mitään kiviä kulje koneeseen. Suodattimista on ollut vain huonoja kokemuksia, kaikki pyrkii jäätymään talvella jos eivät ole ihan kiinni koneessa. Samalla keräävät itseensä kiintoainetta (vrt. vaparin liekkilukko).

Letkun paikalla ei sinänsä ole merkitystä, mutta eri skenaariot kannattaa miettiä ettei ne tule tienpäällä sit eteen. Offimiehet vetää huohotuksen runkopalkin sisään joka osaltaan voitelee koria ja samalla letkun nokka on suojassa ajoviimalta. Eli letku pitäis saada pysymään lämpimänä ja piilossa ajoviimalta. Ja letkun pitäis viettää koko matkalta vähän ylöspäin tai alaspäin ettei se kerää tavaraa itseensä ja näin tukehduta huohotusta.

Eiköhän näillä eväillä pääse alkuun, ja ainakin pärjään siihen asti kunnes saan takuu ehjät originaali putket  :3/4 jättää sen:
Vanhalla putkistolla en uskalla riskeerata muovin kappaleiden joutumista turbon siipiin, sen verran käteistä taas upposi tähänkin projektiin  *tumppuun->