Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Suosukeltaja - 31.03.2024, 09:00:30
-
Onkohan tullut muille vastaan tai olisiko hyviä vinkkejä?
2014 D6 ja 12V akku menee 2-3 päivän aikana tyhjäksi jos autoa ei käytä. Akkukin uusittiin jossain vaiheessa.
Ollut merkkiliikkeessä 2pv tutkittavana, mitään selkeää ei löytynyt. Nyt taas akku tyhjänä.
Tosi vaikea vika paikallistaa... :-[
Hyvinkään ympäristössä hyviä autosähkögurujakin voi vinkata.
-
www.hubonauto.fi kävisikö tämä?
::)
-
Voin suositella youtube videoiden perusteella. Tuolla osataan selvittää vaikeatkin sähköviat.
-
Kyllä tuollainen purkuvirta kohde pitäisi löytyä melko helposti. Yksi mikä on tullut monesti vastaan niin jumittava ilmastoinnin rele tai magneettikytkin ja magneettikytkin haukkaa akun melko nopeasti tyhjiin.
-
Vikaa mielestäni ihan asiallisesti lähdettiin selvittämään piirikerrallaan sulake/jakoboxeista.
Ongelma taisi olla että vikaa etsittäessä ei selkeää vuotovirtaa ollut.
Mikä on magneettikytkin?
Voisiko tuollainen magneettikytkimen ja ilmastoinnin releen vika tulla päälle "aina välillä?
Kyllä tuollainen purkuvirta kohde pitäisi löytyä melko helposti. Yksi mikä on tullut monesti vastaan niin jumittava ilmastoinnin rele tai magneettikytkin ja magneettikytkin haukkaa akun melko nopeasti tyhjiin.
-
Relevika voi tulla ja mennä miten tykkää.
Magneettikytkin on ilmastoinnin pumpussa joka vetää käskyn saadessaan ja kytkee pumpun pyörimään.
Ite veikkaisin relevikaa tai sitten itse laturi purkaa jos siellä on diodi(t) vikaantunut.
Onko vetokoukku?
Sen johdotus voi usein olla viallinen ja siellä jossain voi olla maavuoto joka ei riko sulaketta.
Lähtisin kyllä tarkistamaan ensin laturin.
-
Kiitos asiallisista neuvoista.
Vetokoukku löytyy. Sen toki korjaamolla olivat vianhaussa käyneet läpi mutta kun ei silloin ollut erityistä vuotovirtaa niin kai sekin on tässä vielä mahdollinen.
Pitäisi jotenkin huomata kun alkaa purkamaan akkua.
Nyt tuntuu ettei tosiaan tee sitä jatkuvasti mikä hankaloittaa vianhakua huomattavasti.
Miten laturin diodit mitataan, joutuuko laturin irrottamaan vai pitäisikö vielä korjaamolle?
Relevika voi tulla ja mennä miten tykkää.
Magneettikytkin on ilmastoinnin pumpussa joka vetää käskyn saadessaan ja kytkee pumpun pyörimään.
Ite veikkaisin relevikaa tai sitten itse laturi purkaa jos siellä on diodi(t) vikaantunut.
Onko vetokoukku?
Sen johdotus voi usein olla viallinen ja siellä jossain voi olla maavuoto joka ei riko sulaketta.
Lähtisin kyllä tarkistamaan ensin laturin.
-
Mikä soitin autossa? Halvat yleismallin soittimet on oikein hyviä kaatamaan auton sähköjärjestelmät. :(
-
Alkuperäinen audiojärjestelmä.
Toki niissäkin jotain vikaa voi olla.
Mikä soitin autossa? Halvat yleismallin soittimet on oikein hyviä kaatamaan auton sähköjärjestelmät. :(
-
12v akun tyhjeneminen johtui ajoitetusta hybridiakun latauksesta.
Kun auto oli kotona, johon osoitteeseen oli sidottu ajastettu lataus, ~48h 12v akku meni tyhjäksi.
Jos auto oli muualla tai ajastuksen otti pois, akku ei tyhjene vaikka olisi ollut pidempäänkin käyttämättä.
Pitää muistaa ajella tai ottaa lataus pois. Irtoakulla on autoa välillä joutunut käynnistelemään jos on unohtunut.
-
Itselläni alkoi samanlaisia oireita. 2.0d, D3, vm 2010. Luulin kaksi viikkoa sitten että akku oli tullut tiensä päähän ja vaihdoin uuden kun autosta hävisi virrat kaupassa käynnin aikana. Akku melkein tyhjä. No kaksi viikkoa toimi ihan ok, mutta taas tänään akku tyhjeni heti ajon jälkeen.
Eli ei ollut vika akussa. Auto seisoi kaupan pihassa 10 minuuttia. Virrat oli taas lähes loppu ja just ja just auto lähti käyntiin. 15 minuutin ajo ja taas lähti täysillä virroilla kun kokeilin että onko virtaa. Maadoitus vika, tms??? Olisko vinkkiä vastaavista oireista?
-
Lataako? Ja miten paljon?