Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: FIP - 06.01.2011, 18:54:29
-
Hei
v50 2008 1.6D
Tarvitseeko kyseisen auton polttoainepumppua ilmata erikseen kun lasketaan suodattimesta vedet pois, vai osaako se ilmata itsensä. Kuinka tuo mahdollinen ilmaus oikeaoppisesti tehdään.
-
Täytyy ilmata, ei lähde "kirveelläkään" käyntiin ilman toimenpiteitä.
"Oikeaoppinen" ilmaus tehdään erikoistyökalulla, joka on 2 letkua, jossa on välissä käsipumppu ja päissä pikaliittimet, joilla pumppu kytketään auton polttoainelinjan väliin.
Huomattavasti nopeampi ja helpompi, sekä vähemmän sotkeva ilmaustapa on imeä polttoaineen paluulinjasta moottorin jälkeen ilmat pois jollain imulaitteella.
-
Luullakseni näissä on kahdenlaista pumppua. Lämmittimellä ja ilman.
Jonkun ohjeen näin tuon käsipumpun kanssa ja jossain oli että laitetaan joku venttiili letkuun ja laitetaan virrat päälle. Tosiaan käsikirja sitten vielä väitti että ei tarvitse ilmata.
-
Olikohan D5 lämmitetty suodin. 2.0D ei ole ja 1.6D:sta ei ole minulla tietoa. (uudet D3 ja D4 ???)
-
2.0D ilmattiin tuolla "erikoistyökalulla" eli letkujen välissä olevalla käsipumpulla.
-
2.0D ilmattiin tuolla "erikoistyökalulla" eli letkujen välissä olevalla käsipumpulla.
Kumma homma ettei nykyään osata tehdä niin ettei tarvi erikoistyökaluja, kun 20v vanhankin auton saa ilmattua.
-
Kumma homma ettei nykyään osata tehdä niin ettei tarvi erikoistyökaluja, kun 20v vanhankin auton saa ilmattua.
Huomaa ettei ole Volvon omaa tekniikkaa...
-
Vai olisko kuitenkin vain suotavaa ilmata laitteella, mutta varmaan saa itsekin imettyä kone kun vähän aikaa jauhaa.
-
Vai olisko kuitenkin vain suotavaa ilmata laitteella, mutta varmaan saa itsekin imettyä kone kun vähän aikaa jauhaa.
Korkeapainepumppu taitaa olla tosi huono värkki imemään ilmaa, en ole koskaan koittanut starttailla paria minuuttia pidempään suodattimen vaihdon jälkeen, vaan luopunut toivosta ja käyttänyt imua tai pumppua.
-
Mites tuossa D5:ssa homma hoituu? Onko siinäkin jotain erityis toimenpiteitä?
Eikös se ole sama asia, jos tankista loppuu tai matkalta ( suodattimen vaihto )?
Ohjekirjan mukaan polttoaineen loppumisen jälkeen pitäisi toimia seuraavasti:
Polttoaineen loppuminen
Polttoaineen loppumisen jälkeen ei tarvita
mitään erityistoimenpiteitä. Polttoainejärjestelmä
ilmataan automaattisesti, kun jännitteen
annetaan olla tilassa II noin 60 sekuntia
ennen käynnistysyrityksen aloittamista.
Ei ole tarvinnut vielä kokeilla.
-
Piti tämäkin sitten selvittää. Haynesin (alfamerin) korjausopasta nopeasti vilkaisten sanoo seuraavaa. On siirto pumppu tankissa ja korkeapaine pumppu on kaksi vaiheinen. matala(vakio)painepumppu ja korkeapainemäntäpumppu osat. Ilmauksesta sanoo seuraavaa: käynnistä useita kertoja.
Tästä järjellä päätellen virtapäälle, niin siirtopumppu työntää löpöä ja paluupuolelta pukkaa ilmat pois (onko paluupuoli korkeapainepuolen jälkeen ei tiedä - mutta matalapaine pumppu kyllä pitäisi kyetä imemään tai siirtopumpulle oma paluukierto), jos ilma on välillä. Taas jos ilmaa pääpumpussa niin se ilmaa itsensä. Elikkä näin 2.0D ainakin toimisi. Kyllä nuo nykyään osataan tehdä itsensä ilmaaviksi. Varmin korjaamo olosuhteissa on toki se alipaineimuri - ei jää asiakkaalle yllättäviä ilmaustarpeita ja turhia yhteydenottoja.
-
Lukaisin pätkän tuon 2-litraisen rakennekuvauksesta
Dieselpumpussa on kolme suurpainepumppuelementtiä, jotka ovat akselilla 120° välein.
Sisäinen siirtopumppu on asennettu dieselpumpun vääntiöön. Siirtopumppu on siipipumppu.
Varmaan se sitten ajanmittaain ilmaantuu, jos akussa riittää sähkö.
Mahtaakohan tuo korkeapainepumppu ottaa nokkiinsa siitä jos sitä ilman voitelua pidempään pyörittelee.. eli jos vain mahdollista, niin ainakin suodatinkotelo kannattaa täyttää naftalla niin täyteen kuin saa, että ei tarvi sitäkin startilla täyttää.
-
Kysäsin asiaa tiedon lähteiltä.
Volvon asentaja kovasti ihmetteli tuota käsikirjan ohjetta v50 kohdalla. Oli sitä mieltä että ei kyllä lähde käyntiin itsekseen. Jos laskee vedeneroittimesta vain vedet pois, niin saattaa vielä käynnistyä. Jos taas suodatin on kokonaan tyhjänä niin hänen mukaansa ainoa keino on imeä paluuputken kautta ilma pois. Tämän voi sitten tehdä millä tahansa pumpulla jolla alipaineen saa aikaiseksi. Moottoriveneen kuminen käsipumppu, tai myöskin apteekkitavarana saa suuren muovisen injektioruiskun jonka päähän letku käy hyvin.
Ruiskulla varmaan saa suuremman alipaineen kuin kumipallolla. Voihan se suodattimen tosiaan lorauttaa osittain täyteen etukäteenkin.
-
Varmasti helpottaa, jos sen suodatin osan täyttää. Kiinnostaa itseäkin aihe, koska jossain vaiheessa varmaan tulee eteen että teen huollon itse. Asiasta ei oikein saa varmuutta. alfamer ja käsikirja sanoo että ilmaa itsensä (liekkö tarkoitettu ääritapausta). En ole volvon omia ohjelmia jaksanut asentaa koneelle, mutta niissä voisi olla tarkemmin (edellisen viestin jutut VIDA:ta? tms..)
Onko joku itse vaihtanut suodatinta (ja mihin näistä diesel malieista?)
Löytyykö paluuletku helposti, jos sillä ruutalla imee siitä?
-
Löytyykö paluuletku helposti, jos sillä ruutalla imee siitä?
"Menoletku" kulkee suodattimen "läpi" ja paluuletku menee ihan siitä suodattimen vierestä yläpuolelta.
-
Ranskisautoissa joissa on näitä 1,6/2,0D koneita on konehuoneessa ihan "kumipaljepumppu", samanlainen joita ollaan totuttu näkemään veneiden perämoottorien bensaletkuissa.
Aika huvittava näky auton konehuoneessa. ;D
Teorian mukaan järjestelmän PITÄISI ilmata itsensä, koska tankissahan näissä commonrail koneissa on sähköinen pumppu joka tuo naftaa suodattimelle konehuoneessa ja sieltä moottorin oma pumppu sitä sitten imee, ja olikos niin että suodattimesta oli paluuputki tankkiin... eli suodatin täyteen ja avain II asentoon ni pitäis startata...
Tosin, ei kai se tankin pumppu 60s pyöri itsekseen, virta-avaimen ollessa II asennossa ja moottori EI käynnissä???
-
NO niin ...
Vaihdoin itse tuon polttoainesuodattimen ja Volgani V50 1,6d ... EI ilmaannu sit itsestään, vaikk kuinka starttaat ;)
Itse ilmasin polttoainejärjestelmän ruiskulla, ihan apteekkitavaraa ... Olikohan 100 ml:n pruutta ja pää noin 3-4 mm.
SE sit polttoainesuodattimen ulostuloon eli mikä menee moottorille. Sit vaan imet muutamia kertoja, niin rupeaa polttoainetta
tulemaan. Sit täytin vielä ruiskulla sen lähtevän putken täyteen + täytin myös vähän uutta suodatinta ennen asennusta.
Ihan ns helppo homma, EI kannata vaan tehdä ns kiireellä.
Jotkut Korjaamot käyttävät ky ilmaukseen ilmapistoolia eli ilmaa tankkiin ja starttaa samalla.
Ps. Paluulinja ON kyll Moottorin toisella puolella, kuin suodatin. Mut sinne EI tartte tehdä mitään ;)
-
Minähän kans vaihoin suodattimen joku kuukausi sitte. 2.0d ainakaa vm-04:ssa ei ole mitään käsipumppua, jolla voisi ilmauksen tehdä.mutta se tuli selväksi että ei varmana lähe käyntiin ilman ilmausta. Tuli varmaan kuivana pyöritettyä 10min konetta, kyllä se pumppu kestää ;D. Paluuletkusta on kätevä vetää ilmat pois alipaineella.
-
Eikö webasto ime suodatinta ja putkistoa täyteen P nestettä.
-
Moro!
Itse vaihdoin syksyllä suotimen ja toimin seuraavasti..
Tienkin suodatinkoppa täyteen ainetta ja uusi suodatin tilalle. Sitten otin pumpun päästä menolinjan irti. (on yhdellä klipsulla kiinni pumpussa.) Sen jälkeen painoin suodatin kotelossa olevasta pienestä ilmaus muoviruuvista ihan apteekista ostamalla muoviruiskulla ja letkun pätkällä dieseliä tuon suodattimen ja pumpun valisen välimatkan täyteen.
Sitten pumppun letku kiinni ja painoin vielä pari ruutallista dieseliä tuolta suodattimen kautta.
Itsellä toimi ainakin ihan hyvin. Itse koitin tuolta paluu linjasta imeä ilmaa pois, mutta en saanut mitään siihen järkevästi kiinni.
HUOM: Suurin virhe mitä voi tehdä on se, että suodattimen vaihdon jälkeen koittaa autoa käyntiin ilman ilmausta. kone imasee tietenkin pumpun ja linjan tyhjäksi, jolloin urakka on melkonen. Kuten allekirjoittaneella. Eli vaihda suodatin, ilmaa ja käytä sitten vasta konetta.
-
Eikö webasto ime suodatinta ja putkistoa täyteen P nestettä.
Taitaa olla weballa oma polttoainelinja tankista saakka, pumppu ainakin napsauttaa tankissa. Ja D3 ainakin ilmaantuu automatik, Virrat vaan päälle muutamaksi sekunniksi ennen käynnistystä..
-
VKL aikana vaihdoin itse v50 2.0d 2008 polttoainesuodattimen ilman varsinaista ilmausta. Suodattimen täytin naftalla ja ruuttasin myös letkun täyteen sen minkä sinne vähän sain. Silti letkuun näytti johtuvan noin 5cm ilmakupla. Yritin imeä ilmaa suodatinkotelon päällisestä venttiilistä, en tiedä onnistuiko. En yrittänyt imeä paluuletkusta. Sitten avain II asentoon 2x60sec ja sitten käynnistys. Pientä naksutusta kuului jostain. Lähti hienosti käyntiin ja kukkuu edelleen.
-
Nostan vähän tätä.
Imasin ilmat koneeseen kun en suodatinta täyttänyt :idiot2:
Ilmasin paluuletkulta, en kaikkia kuplia saanut pois.. Hyvin lähti silti käymään. Rutinaahan sieltä kuului ja kuplia meni. Pian rauhottui...
Nyt parin päivän jälkeen kuuluu kytkintä painaessa rutinaa ja kierroksia polkiessa menee kuplia lisääkin meno letkussa diisselin seassa. Olen katsonut kaikki liittimet ja vaihdoin vielä toisen kerran jopa suodattimen O-renkaan. Epäilin että suodattimen paikkeilta ilmavuotaa..
Voiko olla mahdollista että pitkät startit olisi hajoittaneet jotain pidemmältä. vai mistä tuota vikaa tulisi etsiä? Liittimet näyttäisi olevan kunnossa suodattimelta. ilmausruuvit kiinni ja suodatin tiukasti paikalleen.. Mitä olen ymmärtänyt kaiken ilman pitäisi olla pois kirkkaasta meno letkusta? Mutta sitä näyttäisi tulevan lisää kun kaasua pumppaa. Suodattimen vaihdon jälkeen ajettukin jo pari sataa kilsaa.
-
Nostan vähän tätä.
Imasin ilmat koneeseen kun en suodatinta täyttänyt :idiot2:
Ilmasin paluuletkulta, en kaikkia kuplia saanut pois.. Hyvin lähti silti käymään. Rutinaahan sieltä kuului ja kuplia meni. Pian rauhottui...
Nyt parin päivän jälkeen kuuluu kytkintä painaessa rutinaa ja kierroksia polkiessa menee kuplia lisääkin meno letkussa diisselin seassa. Olen katsonut kaikki liittimet ja vaihdoin vielä toisen kerran jopa suodattimen O-renkaan. Epäilin että suodattimen paikkeilta ilmavuotaa..
Voiko olla mahdollista että pitkät startit olisi hajoittaneet jotain pidemmältä. vai mistä tuota vikaa tulisi etsiä? Liittimet näyttäisi olevan kunnossa suodattimelta. ilmausruuvit kiinni ja suodatin tiukasti paikalleen.. Mitä olen ymmärtänyt kaiken ilman pitäisi olla pois kirkkaasta meno letkusta? Mutta sitä näyttäisi tulevan lisää kun kaasua pumppaa. Suodattimen vaihdon jälkeen ajettukin jo pari sataa kilsaa.
Katso myös, että ilmaus- ja tyhjennys ruuvit ovat ehjät ja kiinni. Minulla korjaantui suodattimen o-renkaan vaihdolla. Menopuolen liitin vetää myös herkästi ilmaa jos huonossa kunnossa.
-
polkiessa menee kuplia lisääkin meno letkussa diisselin seassa.
Kuplia menee? Missä? Musta läpinäkymätön letku? Missä niitä kuplia menee, missä ne näkyy, vain tuntuuko se vain siltä?
-
Kuplia menee? Missä? Musta läpinäkymätön letku? Missä niitä kuplia menee, missä ne näkyy, vain tuntuuko se vain siltä?
Näkyy niin pirustu ku pumppaa kaasua. Pa suodattimen jälkeen kirkas letku
-
Katso myös, että ilmaus- ja tyhjennys ruuvit ovat ehjät ja kiinni. Minulla korjaantui suodattimen o-renkaan vaihdolla. Menopuolen liitin vetää myös herkästi ilmaa jos huonossa kunnossa.
On katsottu. Uutena vilkaisin suodattimeen menevän liittimen lopunkin. Kuinka o renkaiden pitäisi olla oikein? On vihreä ja keltainen. Nämä hyppäsi silmille kun letkun ja suodattimen välistä irroitin liitin kappaleen. Tätä tällä hetkellä epäilen syyksi. Sain takaisin mutta eriasia menikö oikein.. räjäytyskuva olis kiva.
-
On katsottu. Uutena vilkaisin suodattimeen menevän liittimen lopunkin. Kuinka o renkaiden pitäisi olla oikein? On vihreä ja keltainen. Nämä hyppäsi silmille kun letkun ja suodattimen välistä irroitin liitin kappaleen. Tätä tällä hetkellä epäilen syyksi. Sain takaisin mutta eriasia menikö oikein.. räjäytyskuva olis kiva.
Minulla jäi käsitys tuosta omasta, että se repi ilmaa siitä suodattimen isosta o-renkaasta,olisko vanhuuttaan painunut hieman kasaan tai jätetty vaihtamatta suodattimen vaihdon yhteydessä...Jos tyhjäkäynnillä näkyy kuplia, kokeile myös auttaako jos pidät kiinni suodattimelta lähtevästä liittimestä, koska siitä se voi hyvinkin myös imeä ilmat. Uusi tarvittaessa se pätkä.
-
Minulla jäi käsitys tuosta omasta, että se repi ilmaa siitä suodattimen isosta o-renkaasta,olisko vanhuuttaan painunut hieman kasaan tai jätetty vaihtamatta suodattimen vaihdon yhteydessä...Jos tyhjäkäynnillä näkyy kuplia, kokeile myös auttaako jos pidät kiinni suodattimelta lähtevästä liittimestä, koska siitä se voi hyvinkin myös imeä ilmat. Uusi tarvittaessa se pätkä.
Tiiviste uusittu ja vaihdettu takaisin ei parannusta. Tyhjäkäynnillä käy suurimmaksi osaksi ok ja ei kuplia. Heti kun kaasua pumppaa niin vetää ilmaa jostain. Kytkimen painaessa pohjaan roklattaa myös. Ensi viikolla lähtee huoltamolle jos en pyhinä saa toimimaan.. tarkoitus huomenna käydä kysymässä Pa letkun suodatin pään liittimiä olisiko hyllyssä wetterillä. Miten sekoaa jos ohitan suodattimen ja kokeilemaan sen kautta sulkea pois mahdollisuuksia. Lähinnä tuo suodattimen runko ja tiiviste.
-
Tiiviste uusittu ja vaihdettu takaisin ei parannusta. Tyhjäkäynnillä käy suurimmaksi osaksi ok ja ei kuplia. Heti kun kaasua pumppaa niin vetää ilmaa jostain. Kytkimen painaessa pohjaan roklattaa myös. Ensi viikolla lähtee huoltamolle jos en pyhinä saa toimimaan.. tarkoitus huomenna käydä kysymässä Pa letkun suodatin pään liittimiä olisiko hyllyssä wetterillä. Miten sekoaa jos ohitan suodattimen ja kokeilemaan sen kautta sulkea pois mahdollisuuksia. Lähinnä tuo suodattimen runko ja tiiviste.
Vois olla hyvä idea kokeilla jättää suodatin välistä ja kokeilla suoraan hetki.
-
Nostan vähän tätä.
Imasin ilmat koneeseen kun en suodatinta täyttänyt :idiot2:
Ilmasin paluuletkulta, en kaikkia kuplia saanut pois.. Hyvin lähti silti käymään. Rutinaahan sieltä kuului ja kuplia meni. Pian rauhottui...
Nyt parin päivän jälkeen kuuluu kytkintä painaessa rutinaa ja kierroksia polkiessa menee kuplia lisääkin meno letkussa diisselin seassa. Olen katsonut kaikki liittimet ja vaihdoin vielä toisen kerran jopa suodattimen O-renkaan. Epäilin että suodattimen paikkeilta ilmavuotaa..
Voiko olla mahdollista että pitkät startit olisi hajoittaneet jotain pidemmältä. vai mistä tuota vikaa tulisi etsiä? Liittimet näyttäisi olevan kunnossa suodattimelta. ilmausruuvit kiinni ja suodatin tiukasti paikalleen.. Mitä olen ymmärtänyt kaiken ilman pitäisi olla pois kirkkaasta meno letkusta? Mutta sitä näyttäisi tulevan lisää kun kaasua pumppaa. Suodattimen vaihdon jälkeen ajettukin jo pari sataa kilsaa.
Ensinnäkin veikkaisin seuraavaa..
Se että putkeen tulee "ilmaa" ei tarkoita automaattisesti sitä että siellä on vuoto.
Vaan kun olet ensimmäisen kerran "ilmannut" tuon järjestelmän, niin sinne on jäännyt ilmaa kuten sanoitkin. Mutta kun se ilma on siellä ja painat kaasua jolloin virtaus putkessa lisääntyy, liikkuu myöskin ilma putkessa. Ja yleensä se menee nousee juurikin siinä läpinäkyvässä putkessa siihen ylimpään kohtaan joka on helposti havaittavissa.
Se että jos olet käyttänyt pumpun tyhjäksi aineesta, niin sitä ilmaa voi tulla sieltä vaikka kuinka paljon. Se olettamus että polttoaine virtaus veisi tuon tyhjän ilman suuttimille ja se ilmaantuisi itse, on väärä.
Haet apteekista ison ruiskun, dieseliä ja putken pätkä. Otat suodattimen kannesta ilmausruuvin löysälle ja samalla putken polttoainepumpusta irti. Painat dieseliä niin että putkesta tulee ilmat pois ja toinen napsauttaa putken paikalleen. Tämän jälkeen vielä painat muutaman ruutallisen dieseliä jotta sitä kulkee varmasti pumppuun saakka.
-
Mullaki kulkee ilmaa ja kuulemma kuulu kulkeakin.. Epäilin et johtu huonokäynti siitä vaa eiku. Egr oli jumis.. Käytin autoa suoralla letkulla kanisterista ja aiva samalai kävi.. Siihen suodattimen kanteen ei saa eriksee niitä kahta o-rengasta vaa pitää ostaa koko muovi juttu, varmasti saa mitoilla jostain.... Mutta kuulemma turhaa jos sitä ilmaa ei mene iha hirveenä.. Mulla mene sillon ku kaasuttaa ja löysää ja uuestaa painaa helminauhana niitä sekunnin ajan..
-
Mullaki kulkee ilmaa ja kuulemma kuulu kulkeakin.. Epäilin et johtu huonokäynti siitä vaa eiku. Egr oli jumis.. Käytin autoa suoralla letkulla kanisterista ja aiva samalai kävi.. Siihen suodattimen kanteen ei saa eriksee niitä kahta o-rengasta vaa pitää ostaa koko muovi juttu, varmasti saa mitoilla jostain.... Mutta kuulemma turhaa jos sitä ilmaa ei mene iha hirveenä.. Mulla mene sillon ku kaasuttaa ja löysää ja uuestaa painaa helminauhana niitä sekunnin ajan..
Mulla auto seissyt ( kävi wetterillä ). Auto suhkot tuore ostos ja vikakoodeja (mm EGR) palaa kun lukijalla lukee.
No tämä piti heillä pistää kuntoon tälläviikolla. Olettaen että vika ollut ostovaiheessa..
No huomasin myös vajjaa viikko sitten jäähdytinnesteitten olevan aivan tummat. Vetäsin volvon sinne odottelemaan vuoroaan. Tänään olivat sitä katelleet.. vanhaa nokea oli myyjän neuvo. Sanoi ettei tarvi edes huuhdella.. Nesteet olivat kysymättä vaihtaneet huollonpuolella. Huoltoukkoa en päässyt jututtamaan missään vaiheessa. Myyjä käski tulla huomenna maksamaan... nojooooooo, asiasta varmasti keskustellaan...
Lukijalla löytyi heti vielä koodit P2141 ja P1335. Eli eivät olleet tehneet muoviämpäri yhtään mitään näille. minkä vuoksi alunperin auto sinne meni.
Roklatusta käskin käydä kuuntelemassa kun autooni pääsin ja sanoi myyjä vain että kuumia putkia. Mitäää? Tuntuu että lykätään vaan vastuuta että leipoo myöhemmin..
Kojetaulussa ei mitään valoja ole syttynyt missään vaiheessa. Huomenna vissii tapellaan.
Ps hetken jo mietin muoviämpäriä mutta taisi tulla toisen sanan tilalle :D
-
Ensinnäkin veikkaisin seuraavaa..
Se että putkeen tulee "ilmaa" ei tarkoita automaattisesti sitä että siellä on vuoto.
Vaan kun olet ensimmäisen kerran "ilmannut" tuon järjestelmän, niin sinne on jäännyt ilmaa kuten sanoitkin. Mutta kun se ilma on siellä ja painat kaasua jolloin virtaus putkessa lisääntyy, liikkuu myöskin ilma putkessa. Ja yleensä se menee nousee juurikin siinä läpinäkyvässä putkessa siihen ylimpään kohtaan joka on helposti havaittavissa.
Se että jos olet käyttänyt pumpun tyhjäksi aineesta, niin sitä ilmaa voi tulla sieltä vaikka kuinka paljon. Se olettamus että polttoaine virtaus veisi tuon tyhjän ilman suuttimille ja se ilmaantuisi itse, on väärä.
Haet apteekista ison ruiskun, dieseliä ja putken pätkä. Otat suodattimen kannesta ilmausruuvin löysälle ja samalla putken polttoainepumpusta irti. Painat dieseliä niin että putkesta tulee ilmat pois ja toinen napsauttaa putken paikalleen. Tämän jälkeen vielä painat muutaman ruutallisen dieseliä jotta sitä kulkee varmasti pumppuun saakka.
Täytyy kokeilla ilmata vielä paluuletkun kautta. Ilmeisesti ei tässä ole sähköistä polttoainepumppua!? ainakin jokin ohje oli ilmata paluuletkun kautta. Tuntuu vaativan vain niin perkeleesti imua. Täytyy nyt kattoa lähteekö vielä käymään huollossa muutenkin. Jaksaako enää näprätä itse....
-
Mites tuossa D5:ssa homma hoituu? Onko siinäkin jotain erityis toimenpiteitä?
Eikös se ole sama asia, jos tankista loppuu tai matkalta ( suodattimen vaihto )?
Ohjekirjan mukaan polttoaineen loppumisen jälkeen pitäisi toimia seuraavasti:
Polttoaineen loppuminen
Polttoaineen loppumisen jälkeen ei tarvita
mitään erityistoimenpiteitä. Polttoainejärjestelmä
ilmataan automaattisesti, kun jännitteen
annetaan olla tilassa II noin 60 sekuntia
ennen käynnistysyrityksen aloittamista.
Ei ole tarvinnut vielä kokeilla.
D5 ei tarvitse toimenpiteitä, toimii juuri noin. Suodattimen vaihdon jälkeen vaati hieman pidemmän sahaamisen, mutta siinä kaikki.
-
Ei d5 tarvi edes pitkää sahausta, sillä särkee enintään korkeapainepumpun. Virrat päälle ja odottaa, varmuudeksi vaikka toiseen kertaan ja sitten lähtee normi startilla.