Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
		Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset  => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Joukor - 22.04.2024, 10:33:30
		
			
			- 
				Volvolla tuo maksaa n satasen, tässä Exiden vastaava : 
 
 https://www.mekster.se/exide-exide-start-stop-auxiliary-ek091-9-ah-679413.html?gad_source=1
 
 
 Kompatibla fordon
 VOLVO 31296300
 VOLVO BM 31296300
 
 Onko tuon pikkuakun oltava AGM vai EFB ?
 kysymys siksi, että auton iso akku ei ole AGM
 
 Auto on  manuaali.
- 
				Ainakin XC70:sen manuskassa lukee näin:
 
 "TÄRKEÄÄ
 Vaihdettaessa käynnistysakku Start/Stoptoiminolla
 varustetussa autossa pitää
 asentaa oikean tyyppinen akku, EFB14
 käsivalintaisella vaihteistolla ja AGM15
 automaattivaihteistolla varustetussa
 autossa.
 Vaihdettaessa apuakku pitää asentaa
 AGM-tyyppinen akku."
- 
				Kiitos. Molempiin ( manuaali / automaatti ) siis vaihdetaan AGM start/stop akku
 Jotenkin outoa, mutta so  w ..  :-)
 
 
 
- 
				Epäilenpä, ettei sillä akun tyypillä nyt niin kovin suurta merkitystä ole, AGM toki saattaa kestää hiukan kauemmin käynnistysakkuna. Tuossa omassakin oli alkuperäinen käynnistysakku EFB-tyyppiä ja sen vaihdoin AGM:ään reilu vuos sitten eikä se ap silloinkaan vielä finaalissa ollut. Apuakkuun ei ole tarvinnut kajota.
			
- 
				Vaihdoin akun ja latasin. Ei toimi start / stop edelleenkään. Kuulemma sen isonkin akun pitäisi olla AGM, niin sitten virta riittäisi paremmin ? 
 
 Saisikohan tuon start / stop toiminnan pysyvästi pois päältä, esim jonkun johdon irrottamisella ?  Täysin turha toiminto ja se estää radion käytön kun moottori ei ole käynnissä.
 
- 
				Sulla on iso akku finaalissa. Sen sähköllä kuunnellaan radiota auto sammuksissa. Nyt virranhallinta pyrkii säästämään sähköä, jotta sitä olisi riittävästi auton käynnistämiseen. Sen akun kuuluisi olla tyypiltään AGM. 
 
 Pikkuakkua käytetään ainoastaan starttaushetkellä sähköttämään auton muut järjestelmät paitsi starttimoottori. Näin vältetään alhaisen jännitteen vikailmot monilta auton tietokoneilta.
- 
				Jahhans. Vaihdoin akun 70 ah 25/2 2022. Bilteman takuu on 3 vuotta. 
 Kuitti onneksi tallessa.
 
 Manuaalissa maininta EFB ja se AGM on automaatissa. Mutta luin aiheesta hieman lisää svenskien saitilta ja kuinka ollakaan S/S ja diesellämppäri tekevät sen, ettei EFB akku vaan jaksa.
 
 Ei pitäis kyllä akun noin nopsaan kuolla ?
 
 Auto starttaa hyvin.
 
 
- 
				Joo. Hessu oli oikeassa. Iso akku on jo sökö. Naapuri  tsekkas akun kunnon sellaisella mittarilla, jossa lienee joku vastus. Akun jännite laski nopeasti.  
 
 Tuonne V60 koteloon mahtuu kai isopmpikin / pidempi Akku, jossa on enemmän kapasiteettia ?
 Silmällä arvioiden akun kotelo on n 5 cm pidempi, kuin nykyinen akku. Kotelon pohjassa on kyllä pieni koroke, joka voi olla akun pituutta rajoittava tekijä ?
 
 Eri kokoisten akkujen mitat : / Exide
 
 80 Ah
 
 Fäste   B13
 Längd   315 mm
 Bredd   175 mm
 Höjd   190 mm
 Vikt   24 kg
 
 70 Ah
 
 Fäste   B13
 Längd   278 mm
 Bredd   175 mm
 Höjd   190 mm
 Vikt   21 kg
 
 100 Ah
 
 Fäste   B13
 Längd   354 mm
 Bredd   175 mm
 Höjd   190 mm
 Vikt   27 kg
 
 
 Kysymys : Mahtuuko 80 Ah akku nykyisen 72 Ah n tilalle ?
 
 
- 
				Lienee se akkukotelo samanlainen kuin tuossa XC70:ssä ja laitoin siihen 80Ah AGM-akun eli 315mm pitkän ja sopii hyvin. Alkuperäinen kansi ei mene enää kunnolla paikoilleen ja siihen on (kaiketi) saatavissa pidempi/korkeampi kansikin ja itsekin sellaisen tilasin siniseltä, mutta ei tullut oikea ja edelleen on se alkuperäinen paikoillaan, ei se siitä ole mihinkään karannut vaikka pääty onkin hiukan koholla. Jossain keskustelussa täällä tais olla jopa sen pidemmän kannen varaosanumerokin.
 Kuvassa se vanha alkuperäinen akku.
 
 (https://i.ibb.co/4WX6Csh/2020-12-03-11-45-11.jpg) (https://ibb.co/4WX6Csh)
 
- 
				Thx !  :)
 
 Tuossa sopiva kansi.
 
 https://vparts.se/se/batteri-lock-fram-till-volvo-s60-s80-v60-v70-xc60-xc70-90ah-21021705.html
 
 Ja juttua aiheesta : Vanhempi topic
 
 https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=88039.0
 
 
- 
				Saisikohan tuon start / stop toiminnan pysyvästi pois päältä, esim jonkun johdon irrottamisella ?  Täysin turha toiminto ja se estää radion käytön kun moottori ei ole käynnissä.
 
 Kyllä se on ohjelmoitavissa pois käytöstä. Varsinais-suomen alueella onnistuu itseltä.