Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: rampe - 09.01.2012, 23:59:40

Otsikko: volvo 940 B200FT -> B230FT(FB)
Kirjoitti: rampe - 09.01.2012, 23:59:40
Elikkäs tarkotuksena olisi saada vaihdettua omaan käyttöautoon purkuautosta kone mikä on b230fb ja ittellä on käyttöautossa b200ft. mitä kaikkee joudun tekemään että saan ton b230fb muutettua turbokoneeksi ja menekö tolla ft:n moottoriohjauksella ohjata kun on b230ft:stä moottorinohjaus missä lastu.? 2,3 olisi tarkoitus rakentaa sellain että tavotus 300hp.

Edit JuHaU: muokkasin hieman otsikkoa.
Otsikko: Vs: volvo 940 B200FT -> B230FT(FB)
Kirjoitti: JuHaU - 10.01.2012, 08:55:19
Todennäköisesti helpoin tapa olisi vaihtaa vain perusmoottorit päikseen.

FB:ssä on muistaakseni 9.3:1 puristukset ja jos on alkupään noin (90 - 91) niin VX3 nokka ja -531 kansikin vakiona.

Ei siis lainkaan hassumpi ahtokoneen aihio 300 hv tavoitteeseen.

Tuolla vakio ruiskulla pääset jo alkuun ja tarvittaessa vaihtaa vaikka siihen uuden softan.
Otsikko: Vs: volvo 940 B200FT -> B230FT(FB)
Kirjoitti: rampe - 10.01.2012, 13:34:14
kyllä, senverran oon jo kattonu että 531 kansi löytyy ja vx3 nokka on myös. kuinka meneekö kakslitrasen ilmamassamittarilla vai joutuuko hommaamaan 230 ft:stä isomman?
Otsikko: Vs: volvo 940 B200FT -> B230FT(FB)
Kirjoitti: hevonen - 10.01.2012, 13:51:56
kyllä, senverran oon jo kattonu että 531 kansi löytyy ja vx3 nokka on myös. kuinka meneekö kakslitrasen ilmamassamittarilla vai joutuuko hommaamaan 230 ft:stä isomman?
Eiks ne ole samat? Noin muistaisin... :P
Otsikko: Vs: volvo 940 B200FT -> B230FT(FB)
Kirjoitti: rampe - 10.01.2012, 16:51:16
voipi olla en ole koskaan tutkinut asiaa   :)
Otsikko: Vs: volvo 940 B200FT -> B230FT(FB)
Kirjoitti: jaippi - 10.01.2012, 19:47:16
Eikös Toni turbottanut FB:n ja muistaakseni piti lopputuloksesta?
Olikohan B230FT:n bokseilla, suuttimilla ja bensanpaineensäätimellä.
Otsikko: Vs: volvo 940 B200FT -> B230FT(FB)
Kirjoitti: Acke - 10.01.2012, 21:00:06
Jep, löytyy Tonin kotisivuilta -klick- (http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/B230FT/142_b230ft.htm)
Ja villi veikkaus että B200FT:ssäkin on toi -016 imm joka löytyy B230FT:stä, löytyy nimittäin myös B200F/B230F:stä jos on LH.2.4. Ainakin ne mitä itse oon nähny.
Otsikko: Vs: volvo 940 B200FT -> B230FT(FB)
Kirjoitti: kempula - 10.01.2012, 22:13:14
Möin JuhaU:lle muutama vuosi takaperin muistaakseni -016 loppuisen immin ja se oli kans b230f:stä.
Otsikko: Vs: volvo 940 B200FT -> B230FT(FB)
Kirjoitti: tomimikael - 10.01.2012, 22:29:25
Ja minun b230ft ssä on -016 immu, joten kyllä se toimii.
Otsikko: Vs: volvo 940 B200FT -> B230FT(FB)
Kirjoitti: JuHaU - 10.01.2012, 22:40:13
Ja minun b230ft ssä on -016 immu, joten kyllä se toimii.

Jos nyt ollaan tarkkoja niin topikin aloittaja laittaa B200FT:n ruiskun B230 koneeseen. Kysymys onkin siitä, että onko B200FT:ssä myös -016 imm.

Todennäköisesti kun myös B200F:ssä on sama imm, kuin B230FT ja FK, FB eli tuo -016.
Otsikko: Vs: volvo 940 B200FT -> B230FT(FB)
Kirjoitti: rampe - 11.01.2012, 12:58:36
tuli tässä mieleen että oliko b200ft samat suuttimet kun b230ft mallissa? b230ft moottorinohjaus löytyy missä viikingin lastu ja toimii ihan hyvin tossa b200ft:ssä ainut on että lampdan valo palaa ja vilkkukoodi herjaa moottorinohjaus vikaa.
Otsikko: Vs: volvo 940 B200FT -> B230FT(FB)
Kirjoitti: hevonen - 11.01.2012, 21:08:22
tuli tässä mieleen että oliko b200ft samat suuttimet kun b230ft mallissa? b230ft moottorinohjaus löytyy missä viikingin lastu ja toimii ihan hyvin tossa b200ft:ssä ainut on että lampdan valo palaa ja vilkkukoodi herjaa moottorinohjaus vikaa.
230 ft:ssä pitäis olla 804 loppuiset ruutat.
Veikkaus on että tuossa 200ft:ssä on ehkä 802 loppuiset ja silloin ne ovat noin 50ccm pienemmät.
Prosenteissa apaut 15% pienemmät. (noin)

Kurkkaa numero... :)
Otsikko: Vs: volvo 940 B200FT -> B230FT(FB)
Kirjoitti: rampe - 11.01.2012, 23:07:17
Kyllä numero oli ihan sama kun 230ft:ssä. ja ilmamassa mittarin loppu on myös se -016 lopulla oleva niinku oli myös fb koneessa  :) eli bensanpaineen säädintä nyt vain tilailemaan ja kestävemmät kalut koneeseen niin eiköhän niillä päästä sitten alkuun, kun suhkot iso mutka jo löytyy mutta pakosarja vielä hakusessa. (tällähetkellä kiinni muunnoslaipalla)   ::)  pitäisi nyt vain ottaa irti kolari autosta se 230fb kone ja purkaa atomeiksi ja rakentaa se eka valmiiks että sais sitte tiputtaa ysin keulalle ennen kesää toivon mukaan  8)
Otsikko: Vs: volvo 940 B200FT -> B230FT(FB)
Kirjoitti: rampe - 22.01.2012, 21:57:41
Projekti kaatui. auto sytty palaan ajon aikana. ei tuu enää kalua siitä autosta.  paaliin menee :'(
Otsikko: Vs: volvo 940 B200FT -> B230FT(FB)
Kirjoitti: HembalanD - 22.01.2012, 22:25:51
Projekti kaatui. auto sytty palaan ajon aikana. ei tuu enää kalua siitä autosta.  paaliin menee :'(
Paloiko pahasti? Kai siihen vielä jotain myytävää jäi?
Otsikko: Vs: volvo 940 B200FT -> B230FT(FB)
Kirjoitti: rampe - 23.01.2012, 22:13:30
Kyllä siitä myytäviä osia jäi. esim imusarjan ja kannen (530), ja sitte vx3 nokka, alakerran ja kaikkee muuta.. aika paljo muoviosia palo konehuonees ja sisusta etupenkkeihin asti palanu. mutta tuskimpa kukaan sisustasta mitää haluaa kun kerta se savu on niin petollinen eikä sitä hajua tahdo saada pois. kysymällä selviää mitä on ehjää ja mikä palanu. ja mikkä osat menee omaan käyttöön että saisin ton 230fb koneella olevan 940 kuntoon  :) ulkokuores ei o muuta ku konepellistä maali palanu pois...