Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: J2K - 01.05.2024, 08:03:09
-
Miettimisen aihetta niille jotka ovat virittäneet diesel autonsa.
https://youtu.be/1ji2ogfUMP0?si=Nu7LZPbvqKjpvbLU
-
Tuli katsottua koko podcasti läpi ja on kyllä niin hätäpäissään tehty laki, joka ei tule kitkemään kuin ne surkeimmat ohjelmointikyhäelmät pois liikenteestä :D
edit: tuli mieleen, että tämä päästömanipulaatiolaki on jonkin verran ristiriidassa yleisesti ajoneuvon muuntelua koskevien säädösten kanssa esimerkiksi tehorajat. 15kg/kw saat muuttaa tehoa niin että uusi teho on 7kg/kw.
Eli muutoskatsastuksessa ollaan tilanteessa, jossa tällä uudella lailla tulee myös velvoite osoittaa ettei päästöt muutu. Aika vaikea on ottaa tuplatehot ilman, että päästöt muuttuu ;D
-
Pelottelua. Poliisi määrää liikennevirhemaksun. Poliisilla ei ole ollut vuosikausiin resursseja pysäyttää henkilöautoja tien päällä suuressa mittakaavassa. Lähes kaikki liikennevalvonta perustuu kameroihin. Virittämistä ei kyllä kameralla havaitse.
Ammattiliikenne on sen sijaan suuremmassa lirissä, kun raskaan liikenteen tienvarsivalvontaa aina joskus harvoin toteutetaan. Ja päästömanipulaatioita on tehty paljon. Tälläköhän saadaan valtiontalous nousun, jos vaikka poliisi määrää 100 liikennevirhemaksua päivässä, niin sehän tekee 1,1 miljardia euroa vuodessa. Tosin likimain puolet 30 000 euron maksun saaneista yrityksistä menee samalla konkurssiin, eli voi jäädä maksukertymä oletettua pienemmäksikin.
-
Ainakin rica ja bsr saa tuntuvasti enemmän lisämyyntiä kun heillä on se kapula, jolla auton saa palautettua takaisin vakioksi ennen katsastusta :)
-
Ainakin rica ja bsr saa tuntuvasti enemmän lisämyyntiä kun heillä on se kapula, jolla auton saa palautettua takaisin vakioksi ennen katsastusta :)
Ne päästöt ei muutu mitä katsastuksessa mitataan jos vähänkään tietää miten ohjelmointi kuuluu tehdä. Eli aivan turha on vakioida katsastukseen.
-
Ne päästöt ei muutu mitä katsastuksessa mitataan jos vähänkään tietää miten ohjelmointi kuuluu tehdä. Eli aivan turha on vakioida katsastukseen.
Juurikin näin. Ja vähääkään ohjelmoinnista tietävä tietää miten välttää ecu:n herja jos auto on ohjelmoitu.
Lähinnä tämä muutos iskee kaikemmoisiin wannabeohjelmantekijöihin. Tämä valvonta on vain plussaa ricalle ja bsr:lle koska he voivat markkinoida auton muuttamista vakioksi katsastuksen ajaksi.
-
Tämä valvonta on vain plussaa ricalle ja bsr:lle koska he voivat markkinoida auton muuttamista vakioksi katsastuksen ajaksi.
Koska muuten ei mene päästöistä läpi? Vai mikä luulet olevan peruste tuolle?
-
Koska muuten ei mene päästöistä läpi? Vai mikä luulet olevan peruste tuolle?
Podcastissa Traficomin edustaja (Teemu Toivonen, johtava asiantuntija) puhui laitteesta, joka vertaa autossa katsastushetkellä olevaa ohjelmaa siihen ohjelmaan, jolla auto on aikoinaan tyyppihyväksytty.
Sama suomeksi; katsastusinspehtööri lataa ecusta ohjelman laitteeseen, laite katsoo onko ecusta ladatussa ohjelmassa vilunkia vakio ohjelmaan nähden -> iso huutomerkki näytölle jos ei ole 1:1 vastaavuus ja jatkoseuraamukset sen mukaan. Tällaisen eroavaisuusvaroituksen voi laukaista esim. EGR/DPF tai mihinkään rutiiniin kajoaminen. Teoriassahan jo yksi bitin muutos riittää.
Nykykaluilla on aika lasten leikkiä vetää esim. IDAan bin compare makro (varmaan saa winOLSiinkin?) ja siitä lasketella listaa alaspäin, joten tuollaisen kaupallisen *töpseli kiinni ja klikkaa next* -laitteen tekeminen ja valmistus on vain halusta kiinni.
Katsastuksessa ei enää tuijoteta niitä perinteisiä pakokaasutestin arvoja vaan nyt aletaan katsastamaan myös itse ohjelmaa. Ja kun näin tehdään niin tottakai luonnollinen vaihtoehto on siirtyä käyttämään esim. BSR tai Ricaa, koska vakioksi palauttava kapula. Katsastuksen jälkeen ohjelma takaisin sisään niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.
Niillä palveluntarjoajilla voi tulevaisuudessa olla leipä tiukassa, keillä ei tällaisia palveluja ole tarjota.
-
Podcastissa Traficomin edustaja (Teemu Toivonen, johtava asiantuntija) puhui laitteesta, joka vertaa autossa katsastushetkellä olevaa ohjelmaa siihen ohjelmaan, jolla auto on aikoinaan tyyppihyväksytty.
Sama suomeksi; katsastusinspehtööri lataa ecusta ohjelman laitteeseen, laite katsoo onko ecusta ladatussa ohjelmassa vilunkia vakio ohjelmaan nähden -> iso huutomerkki näytölle jos ei ole 1:1 vastaavuus ja jatkoseuraamukset sen mukaan. Tällaisen eroavaisuusvaroituksen voi laukaista esim. EGR/DPF tai mihinkään rutiiniin kajoaminen. Teoriassahan jo yksi bitin muutos riittää.
Nykykaluilla on aika lasten leikkiä vetää esim. IDAan bin compare makro (varmaan saa winOLSiinkin?) ja siitä lasketella listaa alaspäin, joten tuollaisen kaupallisen *töpseli kiinni ja klikkaa next* -laitteen tekeminen ja valmistus on vain halusta kiinni.
Katsastuksessa ei enää tuijoteta niitä perinteisiä pakokaasutestin arvoja vaan nyt aletaan katsastamaan myös itse ohjelmaa. Ja kun näin tehdään niin tottakai luonnollinen vaihtoehto on siirtyä käyttämään esim. BSR tai Ricaa, koska vakioksi palauttava kapula. Katsastuksen jälkeen ohjelma takaisin sisään niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.
Niillä palveluntarjoajilla voi tulevaisuudessa olla leipä tiukassa, keillä ei tällaisia palveluja ole tarjota.
Minäkin haluan sellaisen kapulan, jolla saa Volvosta ja monesta muusta portin kautta softan pihalle ;)
Jos softan pitää olla 1:1 valmistajan softan kanssa niin tuolla Rica/BSR kapulla lataaminen ei sitä ole vaan sinne muuttuu tarkistussumman alue ja muutama muukin kohta vaikka vakion lataakin sisälle. Että se siitä kapulasta.
Mutta juu, pihalla ovat vielä itsekin Trafin ukot miten meinaavat näitä tutkia kun ei sellaista kapulaa vielä ole missään ja eikä ihan heti katsurit mitään softia ala vertaileen kun sitten pitää olla auton vakio ja blaa blaa. Liian paljon epäselvyyksiä ja epäselvyyshön ei ole syy hylätä katsastuksessa vaan selvä vika.
-
Katsurihan ei voi antaa muuta jälkiseuraamusta kuin päätöksen "hylätty". Näitä ne kyllä antaa jo nykyisinkin, kun esim. isän 4- vuotias mersu oli hylätty ensimmäisessä katsastuksessa jonkun akun alhaiseen jännitteeseen liittyvän vikakoodin perusteella. Tiedä sitten, millä keinoin olivat koodit lukeneet, mutta moottorin vikavaloa ei ollut kuitenkaan taulussa ja käsittääkseni kaikki päästöihin liittyvät viat sytyttävät vikavalon. Isä oli käynyt viereisellä nyrkkipajalla nollauttamassa koodit ja hakenut leiman 10 minuutin päästä hylkäyksestä. Merkkiliikkeessä olivat myöhemmin vain levitelleet käsiään, että mikähän lie ollut.
-
Minä ainakin oottelen ihan rauhassa että koska ne alkaa kyttäämään poikkeevuuksia ohjelmassa.
Sitten jos äityy oikeesti pahaks tuo homma niin sitten pitää vaan noudattaa lakia.
Ostan jonkun paskan viiatin ja terrorisoin kulmakuntaa.
Mitäs jos tekis johonkin toiseen boksiin sen ohjelman ja ajelis ja leimalle vaihtais sen alkuperäisen boksin. :)
No, tää on taas näitä maallikon pohdintoja, liekö tuollainen tehtävissä. Varmaan ainakin vanhemmissa kärryissä?
Siinähän veisivät sitten viimesenkin hauskuuden autoilusta tuon tarkkailun myötä mutta ennen kuin se päivä koittaa että niillä on vehkeet ja tietokanta niin en vuodattais hikee.
-
Aika monen auto on vähän erilainen kuin yhtenä päivänä vuodessa.
-
Katsurihan ei voi antaa muuta jälkiseuraamusta kuin päätöksen "hylätty". Näitä ne kyllä antaa jo nykyisinkin, kun esim. isän 4- vuotias mersu oli hylätty ensimmäisessä katsastuksessa jonkun akun alhaiseen jännitteeseen liittyvän vikakoodin perusteella. Tiedä sitten, millä keinoin olivat koodit lukeneet, mutta moottorin vikavaloa ei ollut kuitenkaan taulussa ja käsittääkseni kaikki päästöihin liittyvät viat sytyttävät vikavalon. Isä oli käynyt viereisellä nyrkkipajalla nollauttamassa koodit ja hakenut leiman 10 minuutin päästä hylkäyksestä. Merkkiliikkeessä olivat myöhemmin vain levitelleet käsiään, että mikähän lie ollut.
Katsuri katsoo koodit geneeriseltä puolelta mikä on maailman kaikkien autojen kanssa yhteinen. Jos siellä on P-alkuinen koodi ja vaikka se ei ole enää aktiivinen niin se johtaa hylkäykseen. Todella hölmöä, koska se saattaa tulla juuri alhaisen jännitteen vuoksi ja ei sytytä vikavaloa, koska ei ole aktiivinen vika. Näitä hyökäyksiä on paljon ja saahan ne asemat aina uusintanäytöstä korvauksen :D
-
Ohjelmaversion tutkiminen moottorin ECUsta on todella hankala homma koska joillakin merkeillä tarkistetaan joka merkkihuollossa onko tullut uudempaa päivitystä tehtaalta ja jos on tullut niin se ladataan. Eli jossain autossa voi olla tehtaalta alunperin tullut versio ja jossain samanlaisessa viimeisin merkin päivitysversio, ja jossain joku näiden väliltä. Se on sellainen viidakko ettei sen perkaamiseen ole ainakaan vielä helppoja konsteja.
-
Ne päästöt ei muutu mitä katsastuksessa mitataan jos vähänkään tietää miten ohjelmointi kuuluu tehdä. Eli aivan turha on vakioida katsastukseen.
Kyllä ne muuttuu, juuri yhden auton kanssa tepuloitiin mihin oli vähän kaikenlaista touhuttu, ohjelman kanssa ei mennyt päästöistä läpi, alkuperäisellä softalla heittämällä läpi. Toki ohjelmointeja on monen moisia, toivottavasti ohjelmoitsijoilla on myös mahdollisuus palauttaa alkuperäinen softa myös takaisin tarpeen vaatiessa, näitä vaan nyt on tullut vastaan.
-
BSR:llä ei vaikuttanu päästöihin ainakaan negatiivisesti.
Eri asia varmaan kun joku aloittelija huumalaispäissään vähän "säätää."
Parhaat on just näitä että vakio-ohjelma ei oo tallessa. Yhden uuden mersun kanssa tuli kalliiks kun piti saksanmaalta tilata kai koko ecu. Tuossa tuttu vaan kerto joka sitä parsi.
-
Kyllä ne muuttuu, juuri yhden auton kanssa tepuloitiin mihin oli vähän kaikenlaista touhuttu, ohjelman kanssa ei mennyt päästöistä läpi, alkuperäisellä softalla heittämällä läpi. Toki ohjelmointeja on monen moisia, toivottavasti ohjelmoitsijoilla on myös mahdollisuus palauttaa alkuperäinen softa myös takaisin tarpeen vaatiessa, näitä vaan nyt on tullut vastaan.
Kuten tuossa jo kerroin, päästöt muuttuu jos ei tiedä mitä tekee. Meiltä ainakin löytyy vakiot niihin mihin on tehty muutoksia sekä myös niihin mihin ei ole tehty.
-
Podcastissa Traficomin edustaja (Teemu Toivonen, johtava asiantuntija) puhui laitteesta, joka vertaa autossa katsastushetkellä olevaa ohjelmaa siihen ohjelmaan, jolla auto on aikoinaan tyyppihyväksytty.
Sama suomeksi; katsastusinspehtööri lataa ecusta ohjelman laitteeseen, laite katsoo onko ecusta ladatussa ohjelmassa vilunkia vakio ohjelmaan nähden -> iso huutomerkki näytölle jos ei ole 1:1 vastaavuus ja jatkoseuraamukset sen mukaan. Tällaisen eroavaisuusvaroituksen voi laukaista esim. EGR/DPF tai mihinkään rutiiniin kajoaminen. Teoriassahan jo yksi bitin muutos riittää.
Nytkin on liikenteessä aika joukko Volkkareita joille pitäisi tulla hylsy jos ecussa on tyyppihyväksynnän aikainen softa ;D
-
Nytkin on liikenteessä aika joukko Volkkareita joille pitäisi tulla hylsy jos ecussa on tyyppihyväksynnän aikainen softa ;D
Ja niitä on muuten paljon ja päivitys ei edes koskenut Seatteja :idiot2:
-
Kuten tuossa jo kerroin, päästöt muuttuu jos ei tiedä mitä tekee. Meiltä ainakin löytyy vakiot niihin mihin on tehty muutoksia sekä myös niihin mihin ei ole tehty.
Eli kaikkiin malleihin alkuperäinen ECM softa ??
-
Eli kaikkiin malleihin alkuperäinen ECM softa ??
No sanotaan, että 99% kaikkiin löytyy
-
Sehän on sitten hyvä juttu, tahtoo moniin olla vaan hankala noita saada, voi olla että tulevaisuudessa noita saa palautella enemmänkin.
-
Sehän on sitten hyvä juttu, tahtoo moniin olla vaan hankala noita saada, voi olla että tulevaisuudessa noita saa palautella enemmänkin.
Niitä saa jo nyt paljon laitella vakioksi ja tehdä uusiksi. Laittajia on joka nurkalla ja lykätään 50€ softa niin melkein sen tietää, että pikkasen on oiottu tietyissä kohdissa.
-
Ohjelmaversion tutkiminen moottorin ECUsta on todella hankala homma koska joillakin merkeillä tarkistetaan joka merkkihuollossa onko tullut uudempaa päivitystä tehtaalta ja jos on tullut niin se ladataan. Eli jossain autossa voi olla tehtaalta alunperin tullut versio ja jossain samanlaisessa viimeisin merkin päivitysversio, ja jossain joku näiden väliltä. Se on sellainen viidakko ettei sen perkaamiseen ole ainakaan vielä helppoja konsteja.
No jaa. Kaikki optimoinnit tai muuten modatut softat antavat Volvossa vikakoodin CEM-U030100. Muissa merkeissä varmaankin samaten tai jonkun vastaavan vikakoodin softan korruptoitumisesta. Merkkikohtaisten vikakoodien lukemiseen tarvitaan korjaamotason testeri, ei muuta.
Auton softan saa vakioksi käyttämällä merkkihuollossa. Jos on saatavilla päivityksiä, niin ei edes maksa extraa normi huollon yhteydessä. Jos erikseen pyytää vakioksi, niin se maksaa noin 120 euroa. Ongelmiahan on tiedossa tuossa kohtaa, jos/kun autossa on joku toimilaite rikki tai poistettu käytöstä.
-
Tuatanoinaa, jos softa maksaa 50€ tai 500€ niin eihän se hinta sitä paremmaksi tee.
Tosin kukaan ei tee alle 300€ jos meinaa saada leivälleen muutakin kuin ylähuulen. Ei edes pienemmät toiminimet joista osa kyllä tietää mitä tekee ja osa taas ei mutta tekee silti. :2funny:
-
Ei kai se hinta tosiaan itsessään ole tae mistään, mutta elän vahvasti uskossa, että se hinta korreloi sen kanssa kuinka vaivalla itse tehonlisäys on tehty. Halpa softa lisää syöttöä ja ahtopainetta kaikessa yksinkertaisuudessaan, mutta asiallisesti tehty tehonlisäys ottaa huomioon koko kokonaisuuden, eli esimerkiksi sen, että auto on itse tietoinen siitä, paljonko tehoa tuotetaan ja tämän miellän erityisen tärkeäksi automaattivaihteiston kannalta.
-
Ei kai se hinta tosiaan itsessään ole tae mistään, mutta elän vahvasti uskossa, että se hinta korreloi sen kanssa kuinka vaivalla itse tehonlisäys on tehty. Halpa softa lisää syöttöä ja ahtopainetta kaikessa yksinkertaisuudessaan, mutta asiallisesti tehty tehonlisäys ottaa huomioon koko kokonaisuuden, eli esimerkiksi sen, että auto on itse tietoinen siitä, paljonko tehoa tuotetaan ja tämän miellän erityisen tärkeäksi automaattivaihteiston kannalta.
Se on juurikin näin! Kyllä se hinta kohtuu suoraan kertoo mitä on tehty tai jätetty tekemättä.
-
Näitten softien kanssa kun paininut niin kenelläkään välttämättä sen parempaa tai huonompaa softaa ole. Yleisin syy ongelmiin näyttää olevan että jo valmiiksi vikaiseen tai koodeja täynnä olevaan autoon tungetaan softaa sisään ja ongelmiahan siitä tulee kun jo valmiiksi toimimattomaa yritetään sitten säädellä. Kunnollinen softaaja testaa sen auton ennen ja jälkeen toimenpiteen eikä vain tunge sitä ohjelmaa purkkiin.
-
Kaikki optimoinnit tai muuten modatut softat antavat Volvossa vikakoodin CEM-U030100.
Onneksi tästä vikakoodista ei voida ainakaan tulevaisuudessa katsastuksessa päätellä onko volvoa piristetty, koska kyseinen vikakoodi tulee uudemmissa autoissa ihan volvon omista ohjelmistopäivityksistä :D
-
Kaikki optimoinnit tai muuten modatut softat antavat Volvossa vikakoodin CEM-U030100.
Onneksi tästä vikakoodista ei voida ainakaan tulevaisuudessa katsastuksessa päätellä onko volvoa piristetty, koska kyseinen vikakoodi tulee uudemmissa autoissa ihan volvon omista ohjelmistopäivityksistä :D
Katselin viimeisintä vikakoodilistaa omasta autosta enkä löytänyt kyseistä koodia. ???
-
Onneksi tästä vikakoodista ei voida ainakaan tulevaisuudessa katsastuksessa päätellä onko volvoa piristetty, koska kyseinen vikakoodi tulee uudemmissa autoissa ihan volvon omista ohjelmistopäivityksistä :D
Niin tulee ja sekin on jännä kun ei tule kaikille :idiot2:
-
Todennäköisesti johtuu juuri noista ohjainlaiteiden alkuperäisistä softa versioista että käyttäytyvät eritavalla.
-
Podcastissa Traficomin edustaja (Teemu Toivonen, johtava asiantuntija) puhui laitteesta, joka vertaa autossa katsastushetkellä olevaa ohjelmaa siihen ohjelmaan, jolla auto on aikoinaan tyyppihyväksytty.
Sama suomeksi; katsastusinspehtööri lataa ecusta ohjelman laitteeseen, laite katsoo onko ecusta ladatussa ohjelmassa vilunkia vakio ohjelmaan nähden -> iso huutomerkki näytölle jos ei ole 1:1 vastaavuus ja jatkoseuraamukset sen mukaan. Tällaisen eroavaisuusvaroituksen voi laukaista esim. EGR/DPF tai mihinkään rutiiniin kajoaminen. Teoriassahan jo yksi bitin muutos riittää.
Nykykaluilla on aika lasten leikkiä vetää esim. IDAan bin compare makro (varmaan saa winOLSiinkin?) ja siitä lasketella listaa alaspäin, joten tuollaisen kaupallisen *töpseli kiinni ja klikkaa next* -laitteen tekeminen ja valmistus on vain halusta kiinni.
Katsastuksessa ei enää tuijoteta niitä perinteisiä pakokaasutestin arvoja vaan nyt aletaan katsastamaan myös itse ohjelmaa. Ja kun näin tehdään niin tottakai luonnollinen vaihtoehto on siirtyä käyttämään esim. BSR tai Ricaa, koska vakioksi palauttava kapula. Katsastuksen jälkeen ohjelma takaisin sisään niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.
Niillä palveluntarjoajilla voi tulevaisuudessa olla leipä tiukassa, keillä ei tällaisia palveluja ole tarjota.
Kissa ja hiiri leikki.
Seuraava askel muuttaa esim. OBD näkyvyydelle oman laitteen joka vastaa siihen vakio lukukomentoihin vakiosoftalla jos ei oo oma laite tai kytkin eriasennossa jos oikeasti 99% autoista voi lukea ohjelman kokonaisuudessaan ( useat kun voi vaatia oman käynnistyslataajan ekana sinne välimuistiin jolloin lukea vanha jne.. :idiot2: ).
Nykyään kun on prosessorin sisäinen muisti ei voi mutta vanhemmissa ois helpommin tehny kun vaihtanut isomman flash muistin johon dip kytkimellä vaihtaa muisti"bank" eli ohjelmaa vaikka lennosta kuten vanhoissa SNES multicart pelikaseteissa peliä.
Ihmeellistä turhaa pelleilyä valtiolta vai liekkö ilmastomuutos pellet vauhissa rankaisemassa ihmisiä mitä vihaavat.
-
useat kun voi vaatia oman käynnistyslataajan ekana sinne välimuistiin jolloin lukea vanha jne..
Jonkinlainen bootloader on joka laitteessa, yksinkertaisemmillaan se voisi olla että 0x0 osoitteesta alkaa softa. Windowsissakin on bootloader. Sitä jos pääsis puukottamaan niin voisi virisofta ja vakio olla autossa. Mutta silloin jo sama laittaa erillinen moottorinohjaus ja pitää katsastusta varten vakio laitteet paikoillaan.
-
Ihmeellistä turhaa pelleilyä valtiolta vai liekkö ilmastomuutos pellet vauhissa rankaisemassa ihmisiä mitä vihaavat.
Verottajan toimia veronkiertoa vastaan, päästöjen mukaanhan ne verot menee ja koko populaatio rankaisemassa autoilevaa osajoukkoa.
-
Ihmeellistä turhaa pelleilyä valtiolta vai liekkö ilmastomuutos pellet vauhissa rankaisemassa ihmisiä mitä vihaavat.
Saastelaitteilla ei ole merkitystä ilmastopäästöihin. Nämä ohjelmistomuutokset lisäävät hiukkas- ja typpioksidipäästöjä jotka ovat terveydelle haitallisia hengitysilmassa.
-
Saastelaitteilla ei ole merkitystä ilmastopäästöihin. Nämä ohjelmistomuutokset lisäävät hiukkas- ja typpioksidipäästöjä jotka ovat terveydelle haitallisia hengitysilmassa.
Jep
Töissä alumiinipöly aiheuttaa syöpää. Pesemätön viherruoka voi aiheuttaa EHEC-bakteerin kautta sairauden. Tupakointi, alkoholin liiallinen käyttö, esiaviollinen seksi ja niin edelleen on lueteltu haitallisiksi ja jopa joskus kiellettykin vähentäen mahdollisia terveydellisiäkin haittavaikutuksia.. muttei noitakaan ole kunnioitettu juurikaan. :nohnoh Vai pitäiskö niitäkin alkaa sakottaa? :)
-
Tupakointia on rajoitettu koska se tappaa myös sivullisiakin.. se on osuva autovertaus
-
No moniko palauttaa alkuperäisen ohjelman 1.6?
Tonninkos maksun siitä saa? Antaa tulla vaan kunhan keksii miten sen viriohjelman löytävät vaikkapa poliisit tien päällä.
Auto kun on sitä ikäluokkaa ettei huolloissa käy eikä siis siellä voida päivityksellä softaa muuttaa.
Montakohan ihmishengen menetystä mulla on vastuullani. Kun niitä mömmöjä putkesta tulee niin paljon.
-
No eihän sitä softamuutosta näe poliisi, eikä katsastusmieskään. Saa nähdä tuleeko tulevaisuudessa jotain keinoja niitä softia vertailla alkuperäiseen softaan. Olen sitä mieltä, että nyt halutaan ne ad-blue ohitetut ja dpf tyhjätyt pois liikenteestä. Niiden poistojen toteaminen, kun ei kovin vaikeaa ole.
-
Toivotaan et ne keskittyy näihin paholaisiin jotka ei maksa liikennevakuutusta: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010416047.html
-
No tuon ::) jotenkin ymmärtää kun niillä on sattunut niin paljon vakavia onnettomuuksia.
Sitten vielä että niillä ajaa semmoset jotka ei edes tiukassa tilanteessa hallitse niitä.
No tää ei ollu ohjelmoitua autoa ja lakia... :D
-
No eihän sitä softamuutosta näe poliisi, eikä katsastusmieskään. Saa nähdä tuleeko tulevaisuudessa jotain keinoja niitä softia vertailla alkuperäiseen softaan. Olen sitä mieltä, että nyt halutaan ne ad-blue ohitetut ja dpf tyhjätyt pois liikenteestä. Niiden poistojen toteaminen, kun ei kovin vaikeaa ole.
Eikä ne näe tienvarsitarkastuksessa edes AdBlue poistoja. DPF poiston näkee, mutta DPF voi olla myös rikki eli testin näkökulmasta tulos on sama. Sakkoa ei voi kirjoittaa jos ei ole 100% varmuus poistosta eli tyyliin krominen downpipe näkyy heti DPF:n tilalla. Rekkaliikenne on tämän lain pääpaino, kuten se Trafin ukkokin kertoi.
-
Noni ylläpito/modelta joka meni poistamaan "ei mieluisia" viestejä ja piilottelemaan asioita? Tämä viesti liittyi lakimuutokseen ihan suoraan ja koeta väittää vastaan kun mainittu on poliitikko joka sitä veti.
-
Noni ylläpito/modelta joka meni poistamaan "ei mieluisia" viestejä ja piilottelemaan asioita? Tämä viesti liittyi lakimuutokseen ihan suoraan ja koeta väittää vastaan kun mainittu on poliitikko joka sitä veti.
Juuri tämän takia, henkilöit asian yhteen poliitikkoon jota sitten riepottelit muistakin asioista. Tämä on juuri se syy miksi emme mene politiikkaan foorumilla. Tämä moderointilinjaus on ollut jo kauan.
Siitä voidaan puhua, miksi on perusteltu fossiilittoman liikenteen tavoitteella säädöstä joka ei vaikuta polttomoottorin kulutukseen ainakaan vähentävästi. Jätämme poliitikoiden muun arvostelun kuitenkin foorumin ulkopuolelle.
-
Hyvä että saa selvyyden foorumin lisärajoista joten jätän vain tämän sitten ja keskitytään laista puhumiseen:
Eli kaivelin mistä laki alun pitäen tulee ja löysin varhaisimman viitteen laille jossa myös ilmaistu ajatuksia eli
HE 291/2022 vp (https://www.eduskunta.fi/FI/search/Sivut/Vaskiresults.aspx?k=ajoneuvo#k=Ajoneuvolaki#l=1035#s=21) - Hallituksen esitys [PDF] (https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/HE_291+2022.pdf)
"Muutoksella toteutettaisiin hallituksen Fossiilittoman liikenteen tiekartan tavoitetta liikenteen päästöjen vähentämisestä. -- Päästömanipulaatioita koskevat muutokset on tarkoitettu tulemaan voimaan kuitenkin vasta 1.6.2024"
-
Moni ei huomannut, että valiokuntamietintöön on päässyt tarkennus, että tämä lakimuutos ei estä ohjelmistomuutoksia, joilla parannetaan moottorin suorituskykyä, eli kyse ei ole tällöin päästömanipulaatiosta.Toki muutokset, jotka vaikuttavat päästöjärjestelmiin mahtuvat päästömanipulaation alle.
-
https://youtu.be/8SC58zZEQ5I?si=Wse1jrQoMfKwgzmo
-
https://youtu.be/8SC58zZEQ5I?si=Wse1jrQoMfKwgzmo
Jep, 1300eur ja lyövät oman kötöstyksen sisään ;D No mutta jos haluaa muutoskatsastaa niin se onnistuu. Itse olen vuodesta 2006 näitä tehnyt ja vielä ei ole yksikään muutoskatsastanut, miksi nyt yhtäkkiä kaikki haluaisi muutoskatsastaa kun ei se ole ennenkään ollut laillista ajaa ellei muutoskatsasta. Mutta joo, mikään ei oikeastaan muutu, DPF:n pitäisin autossa, että sen poisto on huono juttu.
-
Tehokas vaikuttaa laki olevan. Ei tunnu löytyvän edes laatikolle enää ohjelmoijaa näiltä korkeuksilta... Volkkarin dsg rasia kyseessä, moottorin ohjelmaan ei tarvita mitään mutta ärsyttää 1200rpm ajokierrokset taajamassa...
-
Onko laatikoita kukaan ohjelmoinut tähänkään asti?
-
Onko laatikoita kukaan ohjelmoinut tähänkään asti?
On.
-
Onko laatikoita kukaan ohjelmoinut tähänkään asti?
Kyllä nuo onnistuu kaikilta Lisäätehoa.fi jälleenmyyjiltä. Osassa VAG vekottimissa on sellainen prossu DSG:ssä, että meidän laitteet ei sinne pysty, mutta laitevalmistaja näitä jatkuvasti kehittelee
-
Tehokas vaikuttaa laki olevan. Ei tunnu löytyvän edes laatikolle enää ohjelmoijaa näiltä korkeuksilta... Volkkarin dsg rasia kyseessä, moottorin ohjelmaan ei tarvita mitään mutta ärsyttää 1200rpm ajokierrokset taajamassa...
Oletko porkkikselta kysynyt?
www.erikoismoottori.fi
-
Oletko porkkikselta kysynyt?
www.erikoismoottori.fi
Ainakin heidän lähin jälleenmyyjä kieltäytyi tekemästä.
-
Ainakin heidän lähin jälleenmyyjä kieltäytyi tekemästä.
Joo huomasin nyt tuon tiedotteen noilla sivuilla
-
https://www.youtube.com/watch?v=6AFoU2mKZbM
-
Onko kukaan kuullu että olisi nyt 1.6 jälkeen ollut katsastuksessa mitään ongelmia? Kaveri käytti 535d bemarin leimalla ja läpi meni moitteitta vaikka dpf ja egr kumpikin pois pelistä ja reilu softa myös
-
Katsastus on bisnestä, melko vaikea kuvitella jotta siihen aktiiviseen 15min pystyy painamaan syvällisempää tulkintaa auton sielunelämästä, kuin sen liikenneturvalisuuden toteaminen vaatii
Jos hyväksytyt laitteet ilmoittaa kaiken olevan ok, niin se on ok.
-
Onko kukaan kuullu että olisi nyt 1.6 jälkeen ollut katsastuksessa mitään ongelmia? Kaveri käytti 535d bemarin leimalla ja läpi meni moitteitta vaikka dpf ja egr kumpikin pois pelistä ja reilu softa myös
Huono todeta asiaa jollei selvästi näy, että järjestelmän osia on poistettu tai kuorissa merkkejä avauksesta. Eikä kaikkia asia kiinnosta.
-
1.6 jälkeen katsastusmääräykset eivät muuttuneet. Asemakohtaisia eroja voi olla siinä, miten sisäiset ohjeistukset kertovat tarkistamaan tavallista tarkemmin tiettyjä asioita. Traficom ei ole ohjeistuksia muuttanut suuntaan eikä toiseen.
-
1.6 jälkeen katsastusmääräykset eivät muuttuneet. Asemakohtaisia eroja voi olla siinä, miten sisäiset ohjeistukset kertovat tarkistamaan tavallista tarkemmin tiettyjä asioita. Traficom ei ole ohjeistuksia muuttanut suuntaan eikä toiseen.
kaveri joka on katastusmies ni kysyin ni eivät tarkista mitää erikseen. jos normaali tarkastuksessa jotain näkyvää muutosta huomaavat ni sitte tulee hylkäys ja auto jälkitarkistukseen korjattuna. eivät kuulemma ilmota asiasta eteenpäin.
-
kaveri joka on katastusmies ni kysyin ni eivät tarkista mitää erikseen. jos normaali tarkastuksessa jotain näkyvää muutosta huomaavat ni sitte tulee hylkäys ja auto jälkitarkistukseen korjattuna. eivät kuulemma ilmota asiasta eteenpäin.
Näin se on meidänkin suunnalla kun kolmen aseman kanssa olen puhellut.
-
Ei niistä muutenkaan mihinkään mitään ilmoitella, trafiin kuitenkin kaikki katsastustiedot tallentuu.
-
Tuli katsottua koko podcasti läpi ja on kyllä niin hätäpäissään tehty laki, joka ei tule kitkemään kuin ne surkeimmat ohjelmointikyhäelmät pois liikenteestä :D
edit: tuli mieleen, että tämä päästömanipulaatiolaki on jonkin verran ristiriidassa yleisesti ajoneuvon muuntelua koskevien säädösten kanssa esimerkiksi tehorajat. 15kg/kw saat muuttaa tehoa niin että uusi teho on 7kg/kw.
Eli muutoskatsastuksessa ollaan tilanteessa, jossa tällä uudella lailla tulee myös velvoite osoittaa ettei päästöt muutu. Aika vaikea on ottaa tuplatehot ilman, että päästöt muuttuu ;D
Niin, jos nostaa tehoja, ei välttämättä EURO luokan testin mukaiset päästöt muutu mihinkään. Nehän tehdään suuremmalta osin ns. mummoajeluna Kalifornian lämmöissä. Tietysti, jos rajumpaa nokkaa laittaa niin tilanne muuttuu.
-
https://yle.fi/a/74-20093218
Poliisi ja katsastaja myöntää ettei uutta lakia voi valvoa kuin silmämääräisesti.
Hiukkasmittari on kyllä jo koekäytössä.
-
https://yle.fi/a/74-20093218
Poliisi ja katsastaja myöntää ettei uutta lakia voi valvoa kuin silmämääräisesti.
Hiukkasmittari on kyllä jo koekäytössä.
Ja tämä hiukkasmittari kykenee vain tunnistamaan, että joko DPF puuttuu tai DPF on rikki, saman tuloksen laite antaa ulos. Tehojen lisäykset ei tuolla laitteella näy, eikä EGR poisto.
-
Ja tämä hiukkasmittari kykenee vain tunnistamaan, että joko DPF puuttuu tai DPF on rikki, saman tuloksen laite antaa ulos. Tehojen lisäykset ei tuolla laitteella näy, eikä EGR poisto.
DPF rikki, niin kysehän tällöinkään ole manipulaatiosta.
-
Eikös se auto kerro että se on rikki, jos ei koodaa jälkiä pois
-
Eikös se auto kerro että se on rikki, jos ei koodaa jälkiä pois
Ei, koska jos on mennyt juuri sen verran vain rikki, että eropaine DPF:n yli riittää ohjelman pysymään tyytyväisenä.
-
Uudet rakentelusäännöthän vapautti aika paljon 2008 vanhempien rakentelua. Elikkä jos nyt menee vaikka 850 Volvoon muutoskatsastamaan megaa niin pitäisi onnistua kuten ennenkin? Vai onko katsurit nyt pirun varovaisia ja vetää heti manipulaatiokortin esiin?
-
Uudet rakentelusäännöthän vapautti aika paljon 2008 vanhempien rakentelua. Elikkä jos nyt menee vaikka 850 Volvoon muutoskatsastamaan megaa niin pitäisi onnistua kuten ennenkin? Vai onko katsurit nyt pirun varovaisia ja vetää heti manipulaatiokortin esiin?
Juu VTT päästölaput melutesteineen pitää esittää. Toki joku vuosimalliraja tuossakin oli… uudempien vekottimien rakentelu siis täysin mahdotonta.
-
Juu VTT päästölaput melutesteineen pitää esittää. Toki joku vuosimalliraja tuossakin oli… uudempien vekottimien rakentelu siis täysin mahdotonta.
Olemassa oleva laki sanoo kohdassa 3.8.3 rajan olevan 1.9.2009. Eli sitä vanhemmat ei pitäisi vaatia katsastuksessa mitattavia päästöjä kummempaa.
https://www.finlex.fi/data/normit/46612/01_Auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen.pdf
-
Kohdassa 3.8 3 mainitaan myös lopuksi: "Edellä määrätystä poiketen silloin, jos ajoneuvon moottorinohjauksen ohjelmistoon
tehdään suurempia muutoksia kuin ajoneuvon valmistajan päivityksiä tai ajoneuvoon
asennetaan erillinen ohjelmistoon vaikuttava lisälaite ilman ajoneuvon käyttövoiman
muutosta, on ajoneuvon pakokaasupäästöjen muutoksen jälkeen täytettävä ajoneu-
von käyttöönottajankohdan mukaiset hyväksynnässä sovellettavat vaatimukset ja
moottoritehon on täytettävä kohdan 3.8.1 vaatimukset."
Eli käytännössä taitaa raja olla 1.1.2001 jälkeen käyttöönotetuissa bensa käyttöisissä henkilöautoissa softalle tai säädettävälle eculle.
-
Saattaa hyvinkin olla näin. Aika näyttää mitä vaikutuksia tällä on. Tästä voisi silti ajatella, että 850 on yhä mahdollista muunnella kuten aiemminkin.
-
Juu VTT päästölaput melutesteineen pitää esittää.
vtt ei enää tee päästötutkimuksia.
https://yle.fi/a/74-20096924
-
vtt ei enää tee päästötutkimuksia.
https://yle.fi/a/74-20096924
Ei tee ei ja se tässä huvittaakin. Hyvä Suomi :2funny:
-
Mitenhän menee tällä hetkellä jos haluaa muutoskatsastaa etanolille ja vanhempiin autoihin sen ainakin pystyi tekemään softamuutoksella. Olisiko tässä sopiva porsaanreikä. ???
En ole kyllä löytänyt mitään uudempaa tietoa mutta ovathan nämä selvästi ristiriidassa.
-
Mitäs siinä, siihenhän voi hakea tukeakin.
https://www.traficom.fi/fi/auton-muuttaminen-kaasu-tai-etanolikayttoiseksi
-
Vastarintaa uudelle laille: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Sivut/KK_280+2024.aspx?sfnsn=wa
-
Vastarintaa uudelle laille: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Sivut/KK_280+2024.aspx?sfnsn=wa
Aika hiljaista on muuten vastustuksen osalta ollut. Alan toimijat voisivat auttaa lobbausessa myös toiseen suuntaan. Nythän tämä muutos tuli osittain Autotuojat ry:n ja myös poliisihallituksen lobbauksen myötä.
-
EU:ssa tuli läpi myös laki Right to repair, luulis että se vaatisi myös että moottorinohjaussoftia voi fiksailla
-
Valtio myöntää tukea 200€ kun muutetaan bensa etanoliksi. Tämä muutos ei vaadi päästö eikä melumittausta ja siitä saa vielä palkkion vaikka softaa rukataan. :idiot2: On aika erikoista, että sitä softaa ei saa muokata millä auto on suunniteltu toimivan, mutta polttoaineen vaihto jotenkin muuttaa tilannetta :D
-
Onko porukka nyt uuden lain aikana katsastellu softattuja autoja?
Onko ollut ongelmia?
-
On. Eihän siinä mitään kun ei katsurille jo pihalta huuda että tää on sitten softattu!
Ihan normaali katsastus.
-
Jep. Tälle syksyä molemmat softatut autot leimattu. Stage 2 ja egr pois käytöstä kummassakin. 2.4D5 ja 2.4D4 Muut saastevermeet kunnossa. Ei mitään onkelmia.
-
Olisiko kenelläkään faktaa antaa seuraavista:
- Saako softatun Volvon palautettua alkuperäiseen tilaan?
- Riittääkö tuo hylsyn päästömittauksesta saaneelle autolle niin että menee alkuperäisen palautuksella läpi?
- Täällä ilmeisesti kukaan ei ollut saanut hylsyä katsastuksesta? Muilla merkeillä tuntuu aika hurjasti noita tapauksia olevan.
- Miten katsastusmies näkee että auto on ohjelmoitu? Ja kuuluuko tämä nykyään heidän prosessiinsa näitä katsoa?
- Onko riippuvainen millainen ohjelma autossa on?
-
Saa palautettua alkuperäisen ohjelman kun ottaa sen talteen.
Joku luotettava ohjelmoija niin osaa homman tai sitten itse ostaa jonkun esim BSR ja lykkää sisään kapulalla. Alkuperäinen menee kapulaan talteen josta sen saa koneelle.
Katsuri ei näe onko ohjelmoitu.
Yleensä ohjelmoidulla autolla päästöt on paremmat kuin alkuperäisellä.
Jos ei naapurin pena ole ohjelmaa käpälöinyt. :idiot2:
-
Olisiko kenelläkään faktaa antaa seuraavista:
- Saako softatun Volvon palautettua alkuperäiseen tilaan?
- Riittääkö tuo hylsyn päästömittauksesta saaneelle autolle niin että menee alkuperäisen palautuksella läpi?
- Täällä ilmeisesti kukaan ei ollut saanut hylsyä katsastuksesta? Muilla merkeillä tuntuu aika hurjasti noita tapauksia olevan.
- Miten katsastusmies näkee että auto on ohjelmoitu? Ja kuuluuko tämä nykyään heidän prosessiinsa näitä katsoa?
- Onko riippuvainen millainen ohjelma autossa on?
Merkkihuollossa palauttavat vakioksi varsin sopurahalla tai oikeastaan ilmatteeksi, jos sattuu tulemaan päivityksiä normi huollon yhteydessä.
Katsuri ei näe mistään oikein tehtyä tehonlisäystä, mutta päästölaitteiden sabotoinnin ja huonon ohjelman huomaavat, jos dieselissä pakoputken päät ovat noessa.
-
Mulla oli edellisessa VAG pikkukinnerissä ohjelma, enkä uskaltany myydä siinä kunnossa.
Tilasin uuden hiukkaspöntön purkaamolta ja egr nettikaupasta. Volkkarilla sattui just olemaan joku saksalaisten kampanja niin 0€ ohjelman päivitys.
Se virisoftaaja olis ottanu saman 250€ palautuksesta, eli saman ku ohjelman muokkauksesta. Pönttö ja egr ei paljoa maksaneet