Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Volv0V40 - 06.05.2024, 19:59:30

Otsikko: Volvo 940 B230FD vika (selvitetty!!)
Kirjoitti: Volv0V40 - 06.05.2024, 19:59:30
Moro. Mulla tosiaan on tommonen Volvo 940 b230fd koneella ja se 1kk sitten sammui kesken ajon, mutta lähti käyntiin parin yrityksen jälkeen. Ajattelin että jaa vanha auto vaan jotain temppuili ja jatkoin ajelua kun auto toimi normaalisti. Nyt sitten viime vappuna auto sammui taas ja nyt ei enää pysy käynnissä kuin välillä hyvällä tuurilla 30min ja välillä taas vaan 1min.
Vikakoodit luettiin diagnostiikalta niin antoi vikakoodin 1-4-4.
Uuden bensapumpun releenkin hain varmuuden vuoksi, mutta ei ollut vaikutusta.
Auto myös sammuu jos perää pomputtaa.
Bensapumppukin katsottiin ja siellä vaikutti kaikki olevan kunnossa.
Olisiko kellään ideaa mitä kokeilisi/ mistä lähtis vikaa korjaamaan?
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FD vika
Kirjoitti: laatikkovika - 06.05.2024, 21:25:58
Ootko faq puolelta lukenu nuo?
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FD vika
Kirjoitti: maamies - 06.05.2024, 21:41:13
-vauhtipyörän ykk anturi
-sytytyksen pääteaste
-sytytyksen ohjainboxi(ezk)

Mikä vuosimalli? Onko yksi vai kaksi bensapumppua?
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FD vika
Kirjoitti: Volv0V40 - 07.05.2024, 20:38:47
Olen katsonut vikakoodin faq puolelta, mutta en ole oikein varma mitä sitä kokeilisi. Nyt on kaikki liittimet putsattu konehuoneesta ja moottorinohjaus boksin liitinkin on putsattu.
Vaihdoin myös kampiakselin asentotunnistimen, mutta ei ollut vaikutusta.
Volvo on tosiaan vuosimallia 1994 jossa on se erilainen bensapumpun rele.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FD vika
Kirjoitti: Volv0V40 - 07.05.2024, 20:41:32

-vauhtipyörän ykk anturi
-sytytyksen pääteaste
-sytytyksen ohjainboxi(ezk)

Mikä vuosimalli? Onko yksi vai kaksi bensapumppua?

Yksi bensapumppu tankissa ja auton alla luultavasti kuuluisi olla pumppu kun siellä on irtonaiset johdot, mutta vanha omistaja on sinne jonkun mötikän vaihtanut mihin ei mene mitään johtoja ainoastaan letkut.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FD vika
Kirjoitti: maamies - 07.05.2024, 21:29:03
Se on polttoainesuodatin auton alla. Olisko edellinen omistaja sitten poistanut auton alta toisen pumpun ja laittanut tankkiin painepumpun. Kaks pumppu systeemissä on tankissa siirtopumppu ja auton alla painepumppu. 94-95 tuli vissiin muutos, että pelkästään yks painepumppu tankissa. Onko tämä toiminut miten kauan kun ostit?

Luitko koodit bensaboksista ja sytytysboksista? Diagnostiikkayksikön Liitin 2 bensaboksi ja liitin 6 sytytysboksi. Vikakoodi 1-4-4 kyllä viittaa siihen että oot koodit kattonut ainakin sytytysboksista.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FD vika
Kirjoitti: Acke - 07.05.2024, 21:34:03
-94 voi ihan hyvin olla yhdellä pumpulla tehtaalta. Ja se erilainen rele kaverina.
Se että auto sammuu kun pomputtaa perästä voisi viitata johtovikaan.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FD vika
Kirjoitti: Volv0V40 - 08.05.2024, 20:34:51
[quote author=maamies
Onko tämä toiminut miten kauan kun ostit? Auto toimi useamman kuukauden normaalisti.

Luitko koodit bensaboksista ja sytytysboksista? Luin molemmista bokseista ja ainoastaan sytkäboksilta tuli koodia.
[/quote]
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FD vika
Kirjoitti: Volv0V40 - 13.05.2024, 22:31:13
Vika selvisi!!!
Tosiaan tuo meikän kyseinen volvo on tuolla jollakin regina systeemillä (en ole vieläkään aivan varma mitä se regina meinaa), mutta vikana oli konehuoneesta löytyvässä releessä.
Ohjailee ilmeisesti jotain tyhjäkäynti venttiilejä yms.
Rele sijaitsi abs yksikön ja akun lähettyvillä.