Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Pulmu57 - 10.05.2024, 12:28:22

Otsikko: XC60 haussa
Kirjoitti: Pulmu57 - 10.05.2024, 12:28:22
Tervehdys uudelta foorumilaiselta!

Siirtyminen Volvo-leiriin harkinnassa :) Volvoista kokemusta ei juurikaan ole, kävin eilen koeajolla vm.2010 D3 nelivedolla, tykkäsin kyydistä mutta ko. yksilö oli jo parhaat päivänsä nähnyt, tuulilasi halki, pientä ruostetta ja ohjauskin puolsi eli hieman uudempaa/vähemmän ajettua/ehjempää ehkä..

Myynti-ilmoja kun katselee niin näyttäis että nuo Facelift-mallit, vm. 2014 eteenpäin on hieman taloudellisempia kuin vanhemmat, lieko todellista. Peräkärryä harvakseltaan tulee vedettyä niin etuvetokin varmaan riittäisi. Ja hakusessa siis nimenomaan diesel, näissä ennen 2017 käyttöön otetuissa ei liene vielä adblue ole käytössä?

Oisko noissa vuoden 2014-2017 D4 etuvedoissa jotain mihin pitäisi ostaessa pitäisi kiinnittää huomiota? D4 erityisesti automaattina kiinnostaa, alle 200t ajettuna. Kaikki kommentit otetaan mielellään vastaan :)






Otsikko: Vs: XC60 haussa
Kirjoitti: miul - 17.05.2024, 11:52:23
Tätä foorumia kun vähän jaksaa selailla niin aika kattavasti saa kuvan eri mallien mahdollisista riskitekijöistä. Itsellä nimittäin sama salapoliisityö meneillään mutta haussa XC70.

Tyypillisin asia josta varmaankin noiden etuvetoisten 2.0l dieselkoneiden kohdalla varoitetaan on itse VEA-rakenne. Rupeaa joissakin yksilöissä syömään öljyä reippaanlaisesti ja Volvo on itse todennut että jopa 1L/1000km on vielä siedettävän rajoissa. Tästä syystä itse etsin yksilöä joka olisi 2.4l koneella. Hyvä huoltohistoria tietysti pienentää riskejä, fakta kuitenkin on että tuo huolto-ohjelman mukainen 30000km öljynvaihtoväli on liian pitkä, ja sitä on valitettavan moni noudattanut.

Laatikkoöljyt tulisi myös vaihdattaa ja jos neliveto niin haldexin öljyt.
Otsikko: Vs: XC60 haussa
Kirjoitti: Pulmu57 - 17.05.2024, 20:37:41
Tästä syystä itse etsin yksilöä joka olisi 2.4l koneella. Hyvä huoltohistoria tietysti pienentää riskejä, fakta kuitenkin on että tuo huolto-ohjelman mukainen 30000km öljynvaihtoväli on liian pitkä, ja sitä on valitettavan moni noudattanut.

Laatikkoöljyt tulisi myös vaihdattaa ja jos neliveto niin haldexin öljyt.

Siis onko noita vm. 2014-> etuvetoja tehty 2.4 koneella, en ainakaan yhtään nettiautosta ole bongannut. Muuten voisi ollakin vanhempaa vuosikertaa mutta tuo uudemman ilmoitettu pienempi kulutus kiinnostaa. Ja tuo 30tkm öljynvaihtoväli on minustakin aivan liian pitkä, nykyiseen kulkineeseenkin vaihdan öljyt 15t välein.
Kovin vähän näitä XC60 etuvetoja mun alle 20t euron hintatoiveessa on myynnissä kyllä ::)
Otsikko: Vs: XC60 haussa
Kirjoitti: Mepi - 18.05.2024, 08:03:38
Minä tein samaa etsintää kolmisen vuotta sitten. Ja itselle se oikea oli yli 2014 facelift etuveto. Sillä halusin VEA 2.0 koneen koska siinä on myös uudempi 8-vaihteinen automaatti. Ostaessa oli 60tkm ja nyt on 105tkm eikä öljyä kulu. Tosin autoon on koko eliniän vaihdettu öljyt 10tkm välein ja EGR ollut tosta 60tkm saakka poissa käytöstä
Otsikko: Vs: XC60 haussa
Kirjoitti: 8-pätkä - 18.05.2024, 14:50:09
Etuvedoissa vaihtui aiemmin tuo vitoskone pois VEA-moottorin tieltä ja siitä johtuu ilmoitettu pienempi kulutus. Nelivedothan on sitten korimallin loppuun asti vitoskoneella. Tuo 8-vaihteinen laatikko mikä uudemman koneen perässä on, on kyllä paljon fiksumpi käytökseltään, mutta pitäisi löytyä erittäin hyvällä huoltohistorialla oleva yksilö että uskaltaisin tuollaisen alkupään VEA-koneisen ostaa.
Otsikko: Vs: XC60 haussa
Kirjoitti: Pulmu57 - 18.05.2024, 20:12:51
Etuvedoissa vaihtui aiemmin tuo vitoskone pois VEA-moottorin tieltä ja siitä johtuu ilmoitettu pienempi kulutus. Nelivedothan on sitten korimallin loppuun asti vitoskoneella. Tuo 8-vaihteinen laatikko mikä uudemman koneen perässä on, on kyllä paljon fiksumpi käytökseltään, mutta pitäisi löytyä erittäin hyvällä huoltohistorialla oleva yksilö että uskaltaisin tuollaisen alkupään VEA-koneisen ostaa.
Hmm..luotettavuus edellä ois tarkoitus kuitenkin edetä eli tuo neliveto D4 saattais sittenkin olla viisaampi vaihtoehto ::)
Otsikko: Vs: XC60 haussa
Kirjoitti: Beagle - 19.05.2024, 17:08:36
Hmm..luotettavuus edellä ois tarkoitus kuitenkin edetä eli tuo neliveto D4 saattais sittenkin olla viisaampi vaihtoehto ::)

Todellakin se on viisaampi vaihtoehto.  :)
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen tuohon181hp D4 awd xc70:aan. Menee kohtuu kulutuksella, riittää vetokykyä, tilava sisältä ja tyylikkään näköinen.

Paljon vähemmillä murheilla pääsee moottorin suhteen, kun valitsee sen 2.4l moottorilla olevan nelikon.

Varsinkin talvella se awd on vaan poikaa!

Otsikko: Vs: XC60 haussa
Kirjoitti: Pulmu57 - 01.10.2024, 10:38:38
No nii, jonkin aikaa piti päätöstä kypsytellä, mutta nyt on sitten alla 2017 mallin XC-60 D4 awd. Hieman jäyhempi käsitellä kuin tuo entinen ranskis mutta eipä parin päivän jälkeen enää juuri häiritse. Ainakin adblue-ongelmat on nyt takana kun laitteistoa ei tässä ole, toivottavasti muutenkin hieman vähemmällä säädöllä pärjäilisi kuin edellisellä kulkineella.