Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 11.05.2024, 08:52:16
-
Autoon on vaihdettu molemmat vetoakselit 2024. Napapultit on tiukalla tai ei ainakaan löysällä.
Noin 80 km/h kun kiihdyttää 4 tai 5. vaihteella, jopa etumatkustaja huomaa tärinän. Ihan aina ei täristä.
Katsastus on tulossa kesäkuussa joten jotkut väljyydet selviää siellä.
Arvioita mikä muu kuin vetoakseli(t) voisi vaikuttaa? Tärinä lakkaa välittömästi kun kaasua vähentää.
Mittarissa on 572 tkm.
Vaihdoin kesärenkaat uusiin (16” -> 17”) mutta se ei vaikuttanut.
-
Moottorin tuet voi olla heikossa hapessa mutta veikkaan noilla kilsoilla kaksoismassavauhtipyörän löystymistä.
Tuskin siihen ihan just on täyttä kytkinremppaa tehty. Taas meni pari tonnia jos ei ite tee, silloin pääsee alle tonnin.
Tai sitten myyntiin tai osiks.
Tai sitten vika on ihan muualla, älä sitä vielä ala purkamaan. ;D tämähän on tämmöstä lottoa...
-
Tuo finaalissa oleva kaksoismassa olisi kyllä hyvä veikkaus. Niin, olihan kyseessä siis manuaali? Pitääkö kaksoismassa tyhjäkäynnillä ääntä?
-
Hyviä arvioita mutta sen verran piristetty, että kaksoismassa ja kytkin meni vaihtoon 450 tkm kohdalla, kytkin alkoi luistaa isoilla vaihteilla.
Kaksoismassa on nyt paljon parempi kuin alkuperäinen, ei ole koskaan jyristänyt, alkuperäinen jyristi heti lastun asennuksen jälkeen (120 tkm)
-
Otin eilen apukuskin puoleisen tukilaakerilla varustetun vetoakselin pöydälle ja avasin molempien suojakumien isommat päät.
Keskellä (missä pallot) oli reilusti rasvaa (magneti marelli akselilla ajettu noin 2kk) mutta rasvaa oli paljon vähemmän akselin päässä olevassa nivelessä.
No, molempiin reilusti lisää, uudet pannat ja takaisin autoon. Asentaja oli laittanut napapulttiin rasvaa. Pesin kierteet, uusi pultti ja medium kierrelukitetta ja kiinni. (35Nm + 90 astetta). Jostain syystä ei täristä enää.
Ajatuksia?
-
Magneti marelli tuli mieleen, ei täs muuta. :)
Onhan se yrittäny sähköosiakin tehdä vaihtelevalla menestyksellä. Niinku kaasuläppäkotelo.
No se rasvan vähyys kai sen teki, kun siinäkin koitetaan säästää ja on kivampi kasata.
-
Magneti marelli tuli mieleen, ei täs muuta. :)
Onhan se yrittäny sähköosiakin tehdä vaihtelevalla menestyksellä. Niinku kaasuläppäkotelo.
No se rasvan vähyys kai sen teki, kun siinäkin koitetaan säästää ja on kivampi kasata.
Joo, AutoJerry tarjous - luvattu OE tason osa ja magneti tuli ;D. En tosin tiedä mikä osa nykyään on hyvä, asensin vuosia sitten jälkikasvun S40 SKF akselin, joka toimi kyllä, mutta meni parissa kuukaudessa paksuun ruosteeseen.
Korjaamolla kun ei saa nykyään notkua joten kävi jo mielessä, että olikohan laatikossa käytetty osa tms - pitäs kaikki tehdä itse niin tietäisi mitä on tehty.
-
Ajatuksia?
Itselläni samanlaista oiretta, paitsi että joka kerta auto suorastaan hytkyy ja tärisee kun painaa kaasua 4 tai 5 vaihteella noin 100-120km/h. Tuota ennen ja jälkeen hytkyminen on lähes olematonta. Kaasusta kun päästää, auto menee samettisesti kaikilla nopeuksilla. Jossakin netissä törmäsin henkilöön, joka oli irrottanut vetarin ja kääntänyt tyyliin 90 astetta. Oli sillä ongelma ratkennut. Koitan etsiä kyseisen kirjoituksen. Jos näin, mihin tämä vetarin kääntäminen ja ongelman poistuminen tätä kautta voisi perustua? Vai oliko vain ihan sattumaa tms.
-
Ei se mun rasvaus pitkälle auttanut. Taas tärisee noin 80-85 km/h vauhdissa kun painaa kaasua.
Nyt kokeillaan uutta vetaria oikealle - SKF ja samalla moottorin alatuki (30748811) vaihtoon. Sikäli mielenkiintoista, että Bilian verkkokaupasta ei edes löydy vetaria mutta tuo alatuki löytyy hintaan 193,58€.
Aeromotors tuo kotiin asti Lemförder alatuen ja SKF vetarin hintaan 194,24€
Turbo (vanha malli, ei sähköinen) toimii normaalisti, ei pitäisi olla alipainevuotoja niissä moottorin pyöreissä tuissa.
-
No niin, vaihdoin sen pidemmän vetarin (jossa tukilaakeri) ja moottorituen, joka on kiinni repsikan puolella moottorin kyljessä. Vanha tuki oli korkannut, toinen puoli aivan irti. Katsoin vielä, että man.laatikossa on öljyä. Vähän valui täyttökorkista ulos vaikka se puoli oli tunkattu ylös eli öljyä on.
Ei vaan auttanut tämäkään. Muistelen, että joku on miettinyt apurungon kumeja, en löytänyt ketjua. Ne ilmalla toimivat pyöreät moottorintuet on vielä vaihtamatta, mitään mittaria ei ole mutta ei ilma letkusta ainakaan vapaasti poistu.
Eli kertauksena - veto päällä auto tutisee noin 70-90 km/h, tutina loppuu jos nostaa kaasupolkimen ylös. 110-> ei tutise ollenkaan.
Kävin katsastamassa, alatukivarsien laakeroinnit oli puolittain huonossa kunnossa. Muuta vikaa ei kaksi autoinssiä löytänyt kun etsittiin vikaa tutinoille. Lemförderin tukivarret on matkalla Aerolta. 75€ vs Motonet no-name 115€/kpl
Kiitollinen vihjeistä jos jotain tulee mieleen.
Vähän katsastusinssi vinoili, että onhan tuossa nyt väljää koska 575tkm ajettu. Kuittasin, että sisäänajettu Volvo.
-
Mitkä jouset siinä on?
Monasti tuollaista oiretta on ollut madallusjousilla tai täysin väsyneillä alkuperäisillä.
-
Mitkä jouset siinä on?
Monasti tuollaista oiretta on ollut madallusjousilla tai täysin väsyneillä alkuperäisillä.
Originaalit jouset joka kulmassa, ei madalluksia. Iskareita on matkan varrella vaihdettu muttei jousia.
Onko jokin konsti jolla erityisen väsyneet jouset voisi todeta?
-
Vaihdettiin eilen kuskin puolen alatukivarsi ja alapallo (molemmat Lemförden). Aika ei riittänyt molempien vaihtoon (katsastusinssin kehoitus vaihtaa molemmat alatuet). Aika hyvin puslat oli kestäneet, yli 10 vuotta sitten vaihdettu korjaamolla "taxi" puslat alkuperäisiin tukivarsiin. Alapallon liitos tukivarteen oli kuin "hitsattu". Lopulta lämmitin tukivartta ja alapallon kumi otti kipeetä joten vaihdettiin sekin.
Onko vinkkejä millaisella tavalla alapallo irtoaisi tukivarresta jos liitos on kypsynyt 22 vuotta? Motonet myy alapallon irroitustyökaluja mutta ainakin se "ulosvetäjä" https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automotive-pallonivelen-ulosvetaja-hd?product=70-09289
ei juuri eroa ulosvetäjästä joka minulla on ennestään. Ei mahdu Volvon tukivarteen, haarukka on niin kapea, että menee alapallon kartion päälle. Sitten myynnissä on "haarukoita" mutta niidenkin funktio on epäselvä, tukivarren yläpinnassa on vain kapea reunus tukivartta, loppu on alapallon kartiota.
Esimerkinomaisesti kuva alapallosta:
https://www.skruvat.fi/varaosat/alustan-osat/pallonivel/pallonivel-p13135?CMPID=ppc_google-shopping_google_FI_{content}_18293892882_&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI1ZqMqP_6hgMVF1ORBR0eiglqEAQYBCABEgL-U_D_BwE
Onko muuta konstia kuin vasara?
Niin, tärinät hävisi alatukivarren vaihdolla mutta toinen alatukivarsi pitää vielä vaihtaa ennen uusintakatsastusta.
-
Onko muuta konstia kuin vasara?
Bilteman 19-1001 ja siihen sopiva liukuvasara? Eikö se ole oikea työkalu näihin?
-
Mun haarukka meni siihen tukivarren ja alapallon prikan väliin niin että kumi säästyi ja kun naputteli lekalla kevyehkösti sen haarukan siihen väliin irtosi alapallo tukivarresta, tämä sekava horina muistikuva parin vuoden takaisesta. Alapallon irrotuksen olkavarresta teetän suosiolla pajalla kun se on osineen jotain 60 EUR ja suuntauksen sit teetän samalla
Mutta hienoa jos tuo hävitti tärinän
-
Just alapallot vaihtaneena isoin työ oli uuden asentaminen olka-akseliin. Irrottaminen tukivarresta meni pienellä napautuksella ja irrotus olka-akselista vaati ehkä pari minuutia naputtelua tuurnalla, mutta uuden saaminen kiinni vaati ihan oikesti työtä. Käytin apuna n. 50mm halkaisijaltaan olevaa putkenpätkää ja pakastinta. Ja kohtalaista moskaa. Vissiin noissa osissa on eroja, toisissa boorit käyvät helpommin yhteen, toisissa eivät. Mulla oli kyllä Lemförderin osat, mutta silti sai hakata ihan urakalla. Joskus laitoin vanhan alapallon kiinni, niin sen kanssa ei tarvinnut tapella yhtään, meni kevyellä naputtelulla.
-
Just alapallot vaihtaneena isoin työ oli uuden asentaminen olka-akseliin. Irrottaminen tukivarresta meni pienellä napautuksella ja irrotus olka-akselista vaati ehkä pari minuutia naputtelua tuurnalla, mutta uuden saaminen kiinni vaati ihan oikesti työtä. Käytin apuna n. 50mm halkaisijaltaan olevaa putkenpätkää ja pakastinta. Ja kohtalaista moskaa. Vissiin noissa osissa on eroja, toisissa boorit käyvät helpommin yhteen, toisissa eivät. Mulla oli kyllä Lemförderin osat, mutta silti sai hakata ihan urakalla. Joskus laitoin vanhan alapallon kiinni, niin sen kanssa ei tarvinnut tapella yhtään, meni kevyellä naputtelulla.
Auttaisikohan uuden alapallon pitäminen pakasteessa, joku alumiinitahna siinä valmiiksi ja sitten lämmittäisi olka-akselia jonkun verran? Itse asensin juurikin saman Lemförderin alapallon. Vanhan poisto jo tukivarresta oli iso työ, uuden alapallon sain menemään vähän matkaa helposti, siinä plussaa, että meni suoraan. Viimeinen 5mm rako vaati tiukkaa hakkaamista. Lopulta siihen jäi noin 1mm rako, pultit täysin kiinni - riittävän kiinni, sanoisin :)
-
Kyl mä ainakin pyörännavan pidän pakasteessa odottamassa asennusta koloonsa
-
Pyörän navan?
Selvennätkö? :) saatan ymmärtää väärin, hyvin yleistä. 8)
Edit
Niin tarkoitat siis laakeriosaa, napaa. Putosin kärryiltä kun asennettiin alapalloa niin ajattelin että kiikutat olkatuen pakkaseen. :D
No väärinhän siinäkin olis lämpölaajeneminen menny. :P Fuck!
-
Napalaakeria meinaan
-
Mihin Volvoihin napalaakeri tulee muuten kuin pulteilla?
Vrt kuva tässä linkissä.
https://www.skruvat.fi/varaosat/alustan-osat/pyoranlaakerit/pyoranlaakerisarja-p10151?CMPID=ppc_google-shopping_google_FI_%7Bcontent%7D_18293892882_&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIm-HTteeAhwMVRFSRBR2oJAo6EAQYASABEgK2BvD_BwE
-
Mihin Volvoihin napalaakeri tulee muuten kuin pulteilla?
Vrt kuva tässä linkissä.
https://www.skruvat.fi/varaosat/alustan-osat/pyoranlaakerit/pyoranlaakerisarja-p10151?CMPID=ppc_google-shopping_google_FI_%7Bcontent%7D_18293892882_&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIm-HTteeAhwMVRFSRBR2oJAo6EAQYASABEgK2BvD_BwE
Esim. Ford-aikakauden pikku Volvot ja P3-alustan Volvot ainakin etupyörän laakereiden osalta.