Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: 940 TURBO - 14.05.2024, 09:14:41
-
Luotettava työjuhta alkoi juonitella :-\ On nyt pari kertaa tehnyt niin että hiljaisessa (n50-60 km/h ) ajossa alkanut käymään kuin kävisi laihalla, veto on ponnetonta ja nykii hieman, Tuntuu ettei uskalla löysätä tyhjäkäynnille. (automaatti ). Tyhjäkäynti on hieman ontuvaa, ravistaa. Kun antoi runtua ja päästi tyhjäkäynnille niin sammui. Lähti heti käyntiin avaimesta ja toimi taas ihan normaalisti, otti jenkaa ja kävi tyhjää nätisti. Kerran teki sen että sammui liikennevaloihin kun tein lähtöä, käynnistyi kyllä normaalsiti mutta laihalla kävi taas. Kävin äsken ajelemassa ja toimi ihan normaalisti. Otin vikakoodin fcr-ohjelmalla, antoi 715-fuel regulation ??? ??? En löytänyt googlella apuja siihen mistä koodi kielii. Moottorilla ajettu 520 tkm, ei viritetty, ei tietoa onko pumppua avattu /huollettu koskaan. Pumpun ajoitus oli tehtaan arvoissa -0,0-0,2 väliä keikkui. Mikä neuvoksi :-[
-
Annostelusta se tuntuu olevan kuten kerroit laihalla ja vikakoodikin joten katselitko niitä haluttua / Nykyistä syöttöarvoja?
Ja onko painetta mittaillu mekaanisesti?
P.S. Kaks tapausta lähiaikoina.. ootellaan kolmasta kohta.
-
Ei siihen hätään ollut läppäri lähellä että olisi nähnyt dataa,,,, ei tälle ole vielä tehty muuta kuin ihmetelty, kas kun välillä ja suuren osan ajasta toimii moitteetta. Tosin tässä on vuosikausia ollut sellainen vika että kun motarilta laskeutuu rampille liikennevaloihin ja kun lähtö koittaa niin booaa, eikä vastaa kaasuun kuin huonosti, mutta tasoittuu kyllä nopeasti siitä. Eikä tosiaan tee niin edes joka toinen kerta :o Mikä anturi pumpussa hoitaa tuota syötön määrää ? Vai onko se ihan mekaaninen ?
Varmaan täytyy vaan ajaa niinkauan että jää tien päälle, josko se vika löytyisi sillätapaa... :idiot2:
-
Ei siihen hätään ollut läppäri lähellä että olisi nähnyt dataa,,,, ei tälle ole vielä tehty muuta kuin ihmetelty, kas kun välillä ja suuren osan ajasta toimii moitteetta. Tosin tässä on vuosikausia ollut sellainen vika että kun motarilta laskeutuu rampille liikennevaloihin ja kun lähtö koittaa niin booaa, eikä vastaa kaasuun kuin huonosti, mutta tasoittuu kyllä nopeasti siitä. Eikä tosiaan tee niin edes joka toinen kerta :o Mikä anturi pumpussa hoitaa tuota syötön määrää ? Vai onko se ihan mekaaninen ?
Varmaan täytyy vaan ajaa niinkauan että jää tien päälle, josko se vika löytyisi sillätapaa... :idiot2:
ECM määrää sen määrän useamman asian kautta. EVRY modit huijaa lämpötila anturia ( dieselin? ) nostaakseen syöttöjä.
MSA15.7 on useampi suoraan OBD kautta ohjelmoitava parametri joista tiedän vain tyhjäkäynnin ala-arvon mitä annan ohjelmoida ELM palikalla tällä hetkellä.
Itsellä kävi joskus muinoin hauskasti kun lastutin Escorttia et lastun jumperissa oli kosketushäiriö joka hauskasti sattui vain kuin ajoin motarilla ja olin 5 kertaa sivussa ihmettelemässä kunnes kaunis ilta klo 9 illasta ABC pihalla sormi kosketti sitä jumpperia ja tajusin mistä tuli huono käynti (moottorinohjaus sekos aina). Et jos joku huono liitoskin jossain mutta sokeana aina hankala edetä.
-
Joo, voihan se olla johtosarja vika, tai ecussa kukaties ? Juuri äsken kesti ajella motarilla isolla kaasulla ilman häiriöitä, mut kun hetken lepäsi kaupan parkissa niin jo alkoi käydä laihalla taas :'( Saa olla jalka kaasulla ja jarrulla risteyksissä ettei sammu :(, eikö pumpussa ole mitään anturia jonka vaihdolla tilanne normalisoituisi :buck2: :buck2:, liian helppoa, tiedän....
-
Vikakoodi EFI-716 (polttoaineen määräsignaalivika) aiheutti aikoinaan vm. 1998 tdi:ssä pahaa nykimistä ja moottorin vikavalokin syttyi. Vika johtui syöttöpumpun 8-napaiseen liittimeen menevän johtosarjan kontaktipinnin huonosta puristuksesta. Puristin ECU:lta pumpulle tulevan johtosarjan liitinpinnit 1, 2 ja 3 uudelleen (syöttömääränsäätimen asentosignaalit), vika korjaantui. Liitin on alipainepumpun alla piilossa. Olisikohan vikakoodin 716 aiheuttaja samassa liittimessä? Voihan olla saman johtosarjan toisessakin päässä olevan pinnin huonossa kontaktissa. Selvinnee, kun vian ollessa päällä (auton ollessa paikallaan) vääntelee em. liittimeen menevää johtosarjaa.
-
Vikakoodi EFI-716 (polttoaineen määräsignaalivika) aiheutti aikoinaan vm. 1998 tdi:ssä pahaa nykimistä ja moottorin vikavalokin syttyi. Vika johtui syöttöpumpun 8-napaiseen liittimeen menevän johtosarjan kontaktipinnin huonosta puristuksesta. Puristin ECU:lta pumpulle tulevan johtosarjan liitinpinnit 1, 2 ja 3 uudelleen (syöttömääränsäätimen asentosignaalit), vika korjaantui. Liitin on alipainepumpun alla piilossa. Olisikohan vikakoodin 716 aiheuttaja samassa liittimessä? Voihan olla saman johtosarjan toisessakin päässä olevan pinnin huonossa kontaktissa. Selvinnee, kun vian ollessa päällä (auton ollessa paikallaan) vääntelee em. liittimeen menevää johtosarjaa.
Saattaapa hyvinkin olla vika juurikin tuossa liittimessä ??? Tänään syttyi lambda valo mittaristoon ja kun laitoin piuhan nokkaan niin vikakoodit oli 715, ja 716... täytynee alkaa tutkimaan johtojen kunto :P
-
:o :o Hyvät oli piuhat mitä niistä tutkin, Tänään taas temppuili oikein huolella motarilla, alkoi ensin olla voimaton ja lievästi nyki, yltyi sitten kunnolla ja meinasi sammua vauhdista. Sain nilkutettua parkkiin jossa sammutin moottorin, odotin viisi minuuttia ja pyöräytin käyntiin, toimi taas hyvin. Tankkasin ja jatkoin ajoa, veto oli ohutta, ja liikkeellelähdöt piti suorittaa pintakaasulla, tukehtui jos syvälle painoi lusikan. Niin, laitoin merkille kulutusmittarin lukemat, jotenkin epätodellisen suuria olivat mielestäni, 25 ltr vaikka ihan pintakaasulla lähti valoista eikä asettunut alle 15 litran. Ihan kuin anturi antaisi väärää tietoa ? Mikä se anturi pumpun jakajan päällä on ? Musta /vihreä johto siihen menee. Toinen juttu, miten näissä dieseleissä oireilee tankin pumppu ? Voisiko se olla sökö eikä jakajapumppu jaksa imeä tankista ? Miten tankkipumpun toiminnan voisi tarkistaa helposti ??? ???
-
Tarkoittanet "anturilla jakajan päällä" sammutussolenoidia, joka katkaisee polttoaineen syötön, kun virta ei ole päällä.
Erillistä polttoaineen siirtopumppua ei ole. Syöttöpumppu sisältää siirtopumpun, joka imee tankista löpön. Siksi polttoainesuodattimen vaihtohommassa pitää suodin täyttää polttoaineella ennen sen kiertämistä paikalleen, jottei tarvitsisi starttia pyörittää minuuttikaupalla.
Arvailua: Imeeköhän pumppu ilmaa jostakin, näkyykö kuplia pumpun läpinäkyvässä imuletkunpätkässä?
-
Mulla oireili oma tdi samalla tavalla ryki ja pahimillaan sammu, vika oli siinä pumpun edessä olevassa 3 johtoisessa liittimessä. Ohitin muistaakseni koko liittimen nii ei ainakaan ole huonoa kontaktia
-
Tarkoittanet "anturilla jakajan päällä" sammutussolenoidia, joka katkaisee polttoaineen syötön, kun virta ei ole päällä.
Erillistä polttoaineen siirtopumppua ei ole. Syöttöpumppu sisältää siirtopumpun, joka imee tankista löpön. Siksi polttoainesuodattimen vaihtohommassa pitää suodin täyttää polttoaineella ennen sen kiertämistä paikalleen, jottei tarvitsisi starttia pyörittää minuuttikaupalla.
Arvailua: Imeeköhän pumppu ilmaa jostakin, näkyykö kuplia pumpun läpinäkyvässä imuletkunpätkässä?
No sitä just tarkoitin. Ai ei ole erillistä siirtopumppua ? En usko että kiskoo ilmaa mistään, ei näy kuplia eikä vuotoja missään.
-
Päivitystä tähän ongelmaan. Nyt kun kesä on kääntynyt syksyyn niin nykimisongelmaa ei ole esiintynyt kertaakaan ::) En tiedä liittyikö se kesän helteisiin, helppo olisi näin olettaa mutta varmuudella tuskoin voi sanoa. Mutta kuitenkin, nyt on toiminut aivan moitteitta ::)