Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tomaattifarmari - 17.05.2024, 14:40:04
-
Olisko vinkkejä antaa miten edetä kun on alapallo ihan tautisen tiukassa olkavarressa. vaihdoin alatukivarret ja oli tarkotus vaihttaa alapallot myös, mutta kuskin puolelta jäi toistaseksi tekemättä kun ei kertakaikkiaan halunnut irrota. pelkääjän puolelta irtosi ihan parilla kopautuksella.
On koitettu lähinnä koputella lyöntituurnalla yläpuolelta, jokseenkin hankalasta kulmasta tosin. ensin pienellä ja sitten isolla vasaralla. alumiini vissiin turvonnut niin pahasti pallonkupin ympärille tms.
-
Omaan just vaihdoin ja kovassa oli. Tainnut tarvike pallot olla hieman yli kokoiset. Ei lähtenyt erikois pitkällä tuurnalla yläkautta.
Hakkasin molempien kiinnityskorvien väliin meisselit sivulta. Ensin pienet ja sitten raon kasvaessa isot. Aika ropelille meni vanhat, mutta irtosi kuitenkin.
Uusiin laitoin kuparitahnaa.
-
koitin vähän tuollakin tapaa, mutta korvakkeet rupes vääntymään ja tuntui että alumiininen olkavarsi tuhoutuu jos kovin vääntää sitä vasten, kun se on aika ohutta siitä pulttien reikien kohdilta.. naputtelin korvakkeet takasin muotoonsa ja pistin pultit takaisin. leima tuli, mutta pallo on jo aika löysä, lähitulevaisuudessa pitää saada vaihdettua.
pitää ehkä koittaa jotenkin jarrulevyn alareunaa vasten jollain raudalla kammeta sitä ulos alatukivarresta tai jotain... onneksi nyt ei ihan heti tarvi tehdä. tai sitten vaan purkuautosta osia..
täytyy kyllä itekkin ehdottomasti laittaa kuparitahnat väliin uuteen palloon. nyt mietin että tulikohan laitettua tohon toiselle puolen mitään rasvoja kun sen kasailin...
-
Joskus tullut vastaan niin juuttunut osa, että irroituksessa tarvittu paineilmatalttaa..
-
Niin tollasella työkalulla oon aina saanut vaihdettua helposti.
(https://i.ibb.co/4t0dVrq/IMG-8890.jpg) (https://ibb.co/4t0dVrq)
-
ohhoh no nyt on työkalu. vähän kattelin niin 150-200 ois vissiin tuommonen mutta ei kyllä tarttis luultavasti tapella enää noiden kanssa sen jälkeen. jollain piikkausvehkeillä tota pitäis varmaan jyskyttää että lähtisi jos ei tota hommaa.
kiitoksia kaikille vastauksista! ei tämä paha murhe ole, mutta muutaman tunnin ähräämisen jälkeen sitä viimestään rupeaa miettimään vaihtoehtosia keinoja. jännästi tuo toinen puoli lähti ihan helposti vaikka oli huonommassa kunnossa muuten kaikin puolin.
-
Biltemassa 69€.
Pitäis olla vielä liukuvasara irroituksessa minkä saa kierrettyä adapteriin.
Löytyy tuolta käyttöohje pdf
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/alustatyokalut/palloniveltyokalut/palloniveltyokalu-2000038104
Nii ja iso vasara. :D
-
koitin vähän tuollakin tapaa, mutta korvakkeet rupes vääntymään ja tuntui että alumiininen olkavarsi tuhoutuu jos kovin vääntää sitä vasten, kun se on aika ohutta siitä pulttien reikien kohdilta..
Vääntyi ne vanhan pallon korvakkeet minullakin. Ei se vääntämällä lähtenyt mihinkään, mutta kiilaamalla tasaisesti molempia puolia yhtäaikaa. Kun sai hakattua meisselit syvemmälle niin se alkoi irrota. Kun taltat osui keski olakkeeseen niin vaihdoin isompiin.
-
Lämmöllä lähtee. Se alumiini laajenee niin nopeaan.
Lämpöö olkaan, sitten vaikka weedeetä oikeen kunnolla pallon ja olkaosan väliin samalla naputellen siitä ympäriltä missä alipalli alumiinin sisällä.
Tulee aika helposti pihalle ilman väkivaltaa.
Suurin ongelma tuossa on yleensä se, että tekijät kiilaa tuon vinoon kun aletaan epätoivosena lyömään kiilaa siitä päältäkin. sillon se jusahtaa tietenkin vinokuormalle ja sitten ollaan jumissa. Vain korvakoiden kohdalla vetua, kun nekään ei ole aivan symmetrisesti.
-
Joo ja kaikilla ei oo kaasuvehkeitä kotona mutta joku tommonen on todettu ihan hyväks ti-käyttöön satunnaisesti.
https://www.puuilo.fi/kemper-kaasupoltin-mini-sailio-600ml
-
Niin, toivottavasti olet,kasannut jousen jousipuristimilla.itse kiila taltattaa ja vasaraa käytin onnistuneesti.
-
Joo ja kaikilla ei oo kaasuvehkeitä kotona mutta joku tommonen on todettu ihan hyväks ti-käyttöön satunnaisesti.
https://www.puuilo.fi/kemper-kaasupoltin-mini-sailio-600ml
Kuumailmapuhallin riittää hyvinkin. Varsinkin suipposuuttimella niin pysyy lämpö pistemäisenä. Alumiini ei tarvihe niin kovasti lämpöö.
-
Paineilma taltalla ja lämmöllä nuo on nöyrtyneet jokainen.
-
Nii ja sitten pitää olla sitä paineilmaakin. Monella ei kompuraa ole kun pelataan akkukoneilla.
Mullakin on kompura jota on viritetty eli vaihdettu isompi moottori mutta en oo kompuraa tarvinnu varmaan yli viiteen vuoteen.
-
Pulttikoneina on akkukoneet, rälläkkää, väännintä jne, paineilmaa nyt tarvii aika moneen hommaan, renkaatkin sillä on mukavampi täyttää kuin puhaltamalla :)
-
Mutta jos on hyvät keuhkot. :o
Pikkusiin renkaantäyttöihin mulla on autossa 12V pieni kompura mittarilla ja valolla.
Kyllä ilman p-ilmaakin on pärjänny jo tovin ja nythän puhutaan jostain pienistä ti- ropelluksista.
Kun ajelee halvalla autolla niin on varaa teettää paskahommat korjaamolla. Tämmönen logiikka mulla ja liikkeellä ollaan pysytty kohtuullisilla kustannuksilla
Mutta menee ohi asian...
-
tähän tulikin paljon hyviä vinkkejä.
seuraavan kerran kun tota rupeen tappelemaan irti, taidan koittaa lämpöä kera liukuvasaran ja jos ei sillä lähde niin paineilmataltalla vois koittaa kun muistaakseni sellainen tuolla jossain tallissa lojuu. kompura pitäis kyllä uusia kun on niin vanha ritsa että aina vähän pelottaa ja vedetkin tyhjentämättä ja muutenkin laiminlyöty kapistus.
semmosen viellä kirjottelen tähän, että noita tyylejä on varmaan monia, mutta itse tein noi alatukivarret ja alapallot silleen, että irrotin iskaritolpat pois, ja ripustin navasta iskarintolpan reiästä. niin oli kaikki neutraalissa asennossa.