Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: clx - 17.05.2024, 19:44:02

Otsikko: Booriholkki
Kirjoitti: clx - 17.05.2024, 19:44:02
Miten tiukka pitää uuden booriholkin olla kulmavaihteen ja laatikon akseleilla? Pitääkö nuijia paikoilleen booreille vai pitääkö sujahtaa ihan sormin laittamalla?
Otsikko: Vs: Booriholkki
Kirjoitti: J.partsi - 17.05.2024, 19:52:56
Kyll holkki ihan käsipelin on paikalleen menny ilman nuijimista.
Otsikko: Vs: Booriholkki
Kirjoitti: Lankku - 17.05.2024, 23:01:31
Riippuu vaihteistosta. Joissain on naputeltava paikalleen, niissä on normaalisti myös irrotettava ulosvetimellä.
Otsikko: Vs: Booriholkki
Kirjoitti: clx - 20.05.2024, 12:18:19
Tässä lähti pois ihan vaan papukaijoilla pientä voimaa käyttämällä.

Kuuluuko vihdelaatikon puolelle urituksen juureen ja holkin alle joku o-rengas? Löysin tuollaisesta mainintoja, mutta omassani ei ollut, eikä holkkisarjassa tullut mukana. Entä mikä tarkoitus on noilla holkin päässä olevilla kahdella kololla?
Otsikko: Vs: Booriholkki
Kirjoitti: Turbo 242 - 20.05.2024, 13:07:18
Tässä lähti pois ihan vaan papukaijoilla pientä voimaa käyttämällä.

Kuuluuko vihdelaatikon puolelle urituksen juureen ja holkin alle joku o-rengas? Löysin tuollaisesta mainintoja, mutta omassani ei ollut, eikä holkkisarjassa tullut mukana. Entä mikä tarkoitus on noilla holkin päässä olevilla kahdella kololla?

En osaa sanoa, onko paljonkin eroa eri mallien välillä (Volvon tuntien on :facepalm: ), mutta -05 V70 oli O-rengas tasauspyörästön boorien juuressa, johon booriholkki tiivistyi.
Otsikko: Vs: Booriholkki
Kirjoitti: clx - 20.05.2024, 16:01:42
Googlettelun perusteella automaatin holkkisarjassa 31437982 o-rengasta ei ole, mutta manuaalin sarjassa 31256008 sellainen on. Tuon perusteella automaatissa o-rengasta ei tarvita, mutta asia kaipaa vielä varmistusta.

Edelleen ihmetyttävät nuo kaksi koloa automaatin holkin vaihdelaatikon puoleisessa päässä. Tuntuu, että ne pitäisi sovittaa johonkin, mutta mihin?
Otsikko: Vs: Booriholkki
Kirjoitti: Turbo 242 - 20.05.2024, 16:48:55
Googlettelun perusteella automaatin holkkisarjassa 31437982 o-rengasta ei ole, mutta manuaalin sarjassa 31256008 sellainen on. Tuon perusteella automaatissa o-rengasta ei tarvita, mutta asia kaipaa vielä varmistusta.

Edelleen ihmetyttävät nuo kaksi koloa automaatin holkin vaihdelaatikon puoleisessa päässä. Tuntuu, että ne pitäisi sovittaa johonkin, mutta mihin?

Tosiaan, mun ex V70 oli manuaalivaihteinen.
Otsikko: Vs: Booriholkki
Kirjoitti: Lankku - 20.05.2024, 22:40:04
Edelleen ihmetyttävät nuo kaksi koloa automaatin holkin vaihdelaatikon puoleisessa päässä. Tuntuu, että ne pitäisi sovittaa johonkin, mutta mihin?
Niiden asennolla ei ole merkitystä.
Otsikko: Vs: Booriholkki
Kirjoitti: clx - 23.05.2024, 16:34:56
Nyt ollaan siinä vaiheessa että jakolaatikko on koottu ja kunnossa, ja uusi booriholkki pitäisi laittaa paikalleen. Ei tullut purettaessa mittailtua paikkoja, mutta joku ongelma nyt on käsillä. Alkuperäinen ja vanhan kanssa samanlainen Volvon automaatin holkki on toki piukka, mutta puukalikka/vasaramenetelmällä menee hyvin paikalleen. Nytpä vaan on niin, että kun vaihdelaatikon akseli kolahtaa pohjaan holkin olakkeeseen, niin holkki jääkin sentin verran liian ulos vaihdelaatikon pinnasta mahtuakseen vaihde- ja jakolaatikon väliin. Ei kai ole mahdollista, että vanhaa holkkia irrotettaessa vaihdelaatikon akseli olisi tullut sentin verran perässä? Mittailin, että akselin pää tulee nyt sen n. sentin ulos vaihdelaatikon pinnasta. Onko mitään ajatuksia?
Otsikko: Vs: Booriholkki
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.05.2024, 18:30:16
Nyt ollaan siinä vaiheessa että jakolaatikko on koottu ja kunnossa, ja uusi booriholkki pitäisi laittaa paikalleen. Ei tullut purettaessa mittailtua paikkoja, mutta joku ongelma nyt on käsillä. Alkuperäinen ja vanhan kanssa samanlainen Volvon automaatin holkki on toki piukka, mutta puukalikka/vasaramenetelmällä menee hyvin paikalleen. Nytpä vaan on niin, että kun vaihdelaatikon akseli kolahtaa pohjaan holkin olakkeeseen, niin holkki jääkin sentin verran liian ulos vaihdelaatikon pinnasta mahtuakseen vaihde- ja jakolaatikon väliin. Ei kai ole mahdollista, että vanhaa holkkia irrotettaessa vaihdelaatikon akseli olisi tullut sentin verran perässä? Mittailin, että akselin pää tulee nyt sen n. sentin ulos vaihdelaatikon pinnasta. Onko mitään ajatuksia?

Ainakin manuaalivaihteisessa oli se booriholkin sisällä oleva lukkorengasura mitoitettu niin, että se lukkorengas meni kulmavaihteen akselia vasten. Se lukkorengasura ei siis ole keskellä booriholkkia.
Otsikko: Vs: Booriholkki
Kirjoitti: clx - 23.05.2024, 18:42:01
Tämä ongelma ratkesi sillä, että hain isompaa lekaa. Holkki istuu akselilla todella! piukasti, mutta meni lopulta moskalla ja puupalikalla lopulta loppuun saakka. Luulin että se oli jo pohjassa, mutta matkaa oli vielä. Säälin häntä kuka tuon joutuu joskus irrottamaan:)

Seuraava ongelma oli sitten ihan nurkan takana, eli huomasin, ettei kulmamötikkäkään mene paikalleen loppuun saakka, vaan pinnat jäävät kolmisen milliä vaille. Mittailujen jälkeen päädyin siihen, että hitsaamalla korjattu spooriakseli on jäänyt tuon verran pitkäksi, ja mainittu holkin lukkorengas ottaa vastaan. Korjauksen vaihtoehdot ovat siis akselin spooripään hionta lyhyemmäksi tai lukkorenkaan unohtaminen välistä. Kulmalaatikon purkamiseen en enää ryhdy, joten houkuttaisi pohtia tuon lukkorenkaan merkitystä tuossa välissä.
Otsikko: Vs: Booriholkki
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.05.2024, 20:56:25
Minä en jättäisi lukkorengasta pois, koska se estää holkin uimisen kulmavaihteen kuorta päin. Vaikka sovite on näemmä tiukka vaihteiston puolelle, se voi silti lähteä liikkeelle. Tärinä ja pyörivät osat tekee ihmeellisiä asioita.