Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: T90 - 18.05.2024, 15:58:22
-
2011 vuoden V70:n ilmastoinnin kompressori(?) pitää erikoista ääntä eikä tunnu niin kylmää puhaltavan ku ehkä pitäs. Syksyllä käytetty ilmastointihuollossa eikä ollu merkittävästi vajausta, ongelma ei poistunut. Ääni muuttuu kierrosten mukaan, oudosti mouruaa. Välillä puhallus muuttuu haaleaksi ja hetken päästä taas viilenee. Ilmastoinnin ku sammuttaa ni heti häviää myös ääni.
Ei mitään tietoa onko vielä alkup. kompura, autolla ajettu lähes 300tkm.
Onko muilla ollut vastaavia tapauksia, mahdollisia muita vikapaikkoja kuin itse kompressori?
-
On ollut vastaava tapaus. Moneenkin kertaan täällä valitettu 5-pyttysen dieselin huono jakopään remmisuoja:
- Kompressorin magn.kytkimen laakeri valmis n. 350kkm -> remmipyörän laakeri hukkaa kuulansa ja hihnapyörä jumiin, hihna suikaleina ja kumipuruina ns. siellätäällä.
-hihnan sulput menee sopivista raoista hammashihnakoteloon, jako sekaisin ja pytynkannesta alu-valusta paloja pois -> uusi kansi, uusiovanha n. tonnin luokkaa ja melkein toinen mokoma tilpehöörejä, l. 2kEUR aika lähellä kun ite tekee.
- eli kannattaa ainakin tarkastaa/tai jopa vaihtaa satasen kytkin nyt, eikä sitten myöhemmin.
-
Pitääpä tuo tutkia ja mahollisesti pistää tilaukseen. Tarvihtiko tuon vaihto-operaatiossa mitään erikoistyökaluja ja saako vaihettuu kompura paikallaan?
-
Pitääpä tuo tutkia ja mahollisesti pistää tilaukseen. Tarvihtiko tuon vaihto-operaatiossa mitään erikoistyökaluja ja saako vaihettuu kompura paikallaan?
eipä tuossa muistaakseni mitään erikoista tarvinnut. mulla tietysti jo näillä km:llä on autotalli täynnä työkaluja vaikka mihin. mulla kävi niin, että jumiin mennyt laakeri sorvasi kompuran rungon laakerikaulaa niin, ettei mennyt akselit enää täysin kohdakkain shimmailusta huolimatta. kytkin purkaitui aina itsekseen muutaman sadan km jälkeen. eipä siinä muuta sitten kuin uusi kompressori ja freonit ulos-sisään. Eli kannatta nähdä vaivaa nyt, eikä vasta kansirempan ja kompuran vaihdon jälkee :)
-
Magneettikytkimen laakerihan on kompuran rungossa sisäkoolistaan, eli ilmastoinnin päällä/pois olemisen ei pitäisi hirveästi sen ääntelyyn vaikuttaa.
-
Toi 300kkm on hyvä raja mietiskellä esim. laturin laakereita ja hiiliä, matkustamon puhallinmoottoria, Volvoissa kompuran magn.kytkintä- etenkin laakereiden kuntoa, ja ehkä kaupunkiajossa starttia.
Jos on joku koreankinneri, niin sitten siinä 200kkm korvilla valmistuu ainakin laturit.
Eihän noitten sippailut sinänsä haittaa, mutta Volvolla AC ja laturi voi kyllä johtaa aikamoiseen täystuhoon, siis 5-pyttyset. Aivan käsittämätöntä, että Volvo laskenut käsistään tämmöstä. Jonkum kesähessun piirroksilla tehtyjä remmikoteloita. Koneet muuten kestää vaikka milj.km. Ei ne kulu mihinkään, jollei ole joku rallikuski tai aloitteleva sellainen.
-
Kiitti vinkeistä, tässä tulikin jo ihan hyvin infoa. Matkustamon puhallinkin kyllä pitää tietyillä nopeuksilla jo sirinää ja vinkunaa, pitää harkita senkin vaihtoa nyt eikä sitten ku talvella heittää toimimasta
-
Ilmastointi, laturi, puhaltimen moottori kesti minulla yli 500tkm. Kaikki nuo on nyt uusittu viimeisen vuoden sisään. Tai no laturista en ole sata varma oliko alkuperäinen. Veikkaan että on joskus jo uusittu. Muut oli kyllä orkkiksia.
-No ilmastoinnin kompuran hajoitin itse. Vaihdoin siihen uuden laakerin hihnapyörään ja takaisin laittaessa se viimeinen kiristys oli liikaa ja akselin pää murtui. Ei kestänyt siinä mitkään patentit/korjaukset. Kompura vaihtoon...
-Laturi tsippasi nyt keväällä. Merkkiliikkeessä käytin essential huollossa ja jättivät öljynsuodattimen tiivisteen huonosti ja oli vuotanut laturin päälle. Laturi päästi savut pihalle.
-Puhaltimen hiilet loppui lopullisesti talvella kylmimpien pakkasten aikaan. Kovilla on sähkömoottorikin -38 asteessa.
Auto nyt rullattu 535tkm. Minusta aika hyvälaatuisia apulaitteita
-
Kompuroissakin huomattavia eroja eri merkeillä äänessä ainakin mitä näissä kulkineissa tullut vastaan.
-
Kompuroissakin huomattavia eroja eri merkeillä äänessä ainakin mitä näissä kulkineissa tullut vastaan.
On kyllä. Valeolaiset huutaa pahiten. Sanden on selvästi hiljaisempi
-
Omaani on Sandenin kompressori asennettuna ja oma yksikkö on ainakin aivan hiljainen. Ei mielestäni pidä mitään häiritsevää ääntä.
Tuota puhaltimen sirinää voi koittaa poistaa rasvaamalla puhaltimen laakerit. Noin 15min työ, jos vain pyyhkijät irtoaa ilman väkivaltaa. Parempi toki tulee, jos uusii puhaltimen.