Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Hans Soolo - 23.05.2024, 21:14:42
-
Olen selannut foorumin aiheet 940:n flektin ongelmista ja päässyt vian määrityksessä eteenpäin. Nyt kuitenkin tuli seinä vastaan. Kirjoittelin tähän samaan tarinaan muista aiheista poimimiani huomioita sekä vinkkejä.
Minulle on kerrottu, että flekti ei helpolla pyörähdä käymään. Talvella kuitenkin tuli huolella ajettua moottori niin kuumaksi, että nesteet kiehuivat. Flekti ei silloinkaan käynnistynyt.
Onko ecun lämpötila-anturin vastukset samat kuin lämpömittarin anturin? Ne netistä löysin, mutta en erikseen ecun anturin vastustaulukkoa. Kylmänä mittasin vastuksen (2k) 5,35 ja kuumana 0,40. Ymmärtääkseni ihan oikealla hehtaarilla ollaan kun vertaa lämpömittarin anturin vastustaulukkoon.
Ecun lämpötila-anturi on imusarjan alla kolmossylinterin kohdalla. Lämpömittarin anturi on etualalla. Kolmas, näiden anturien alapuolella ymmärtääkseni seuraa nakutusta.
Flektin releen keskimmäisen liittimen kun irrotan (eculta tuleva) ja maadontan kummankin pinnin erikseen niin toisesta flekti pyörähtää puolinopeudelle ja toisesta pyörii täysnopeudella.
Lämpimäksi ajettuna olen myös irrottanut ecun lämpötila-anturin liittimen ja moottorin käynnistyksen jälkeen flekti pyörähtää täysille, kun ecu ei saa tietoa anturilta. Ymmärtääkseni moottorin pitää olla lämmin, jotta se lähtee liitin irrotettuna käymään. Olen käsittänyt, että ecu säätelee samalla anturilla käynnistyksen yhteydessä polttoaineen määrää. Kylmänä, liitin irrotettuna ei tahdo lähteä käymään.
Epäilin ensin viallista ecun anturia tai anturin liittimen hapettumaa. Tästä syystä kyselen tuota ecun anturin vastuksen lukemia. Näyttää kuitenkin siltä, että anturi toimii, eikä myöskään liittimen puhdistus vaikuttanut asiaan.
Miten pieni vastuksen pitää olla, että ecu antaa releelle käskyn käynnistää flekti? Eikö tuo 0,40 vielä riitä? Vai missä vika mahtaa olla?
-
Tuos on tuommosia tuolta faq puolelta. Joku entinen jäsen on noista paljon jutskannut.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
-
Tuos on tuommosia tuolta faq puolelta. Joku entinen jäsen on noista paljon jutskannut.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
Kiitos! Pitää tuo kahlata kunnolla läpi. Jotenkin en tuota aihetta ollut bongannut. Etsin väärillä hakusanoilla... :)
-
Vielä haluaisin tietää, että missä kohdin ecu käynnistää flektin? Yleismittari antoi kuumalle koneelle vastukseksi 400 ohmia ja taulukon mukaan 80 asteessa vastus 290-364 ohmia. Pitää varmaan testata ja ajaa kone oikein kuumaksi, että saanko vastuksen tuonne alueelle.
-
Minä en tiiä mistään mittään, ainakaan takapotkuista vaikka niitä vino pino on ollutkin. :D
Etuvedoissa flekti pärähtää käyntiin ykkösnopeudelle 105°C lämpötilassa.
Voisko olla samaa luokkaa ? Vaikee sanoo kun näistä ei saa lämpötilaa obd:n kautta.
Tietysti jos olis tarkka vedenlämpömittari, ehkä ulkopuoleltakin mittaamalla laserilla termarikotelosta päästäis aika pienellä toleranssilla oikeaan tulokseen?
Eikö tuo sun mittaukses kertois että anturi heittää, vois uusimalla korjaantua.
-
Etuvedoissa flekti pärähtää käyntiin ykkösnopeudelle 105°C lämpötilassa.
Tuolla ainakin väitetään melko samoja lukemia: https://turbobricks.com/index.php?threads/b230ft-cooling-system.233307/
102°C hidas nopeus ja 115°C täysillä.
-
Joku serbialainen kaveri, ei ollu mitään lähdettä minkä mukaan noin olis.
Ei siinä mithän, voihan se hyvinkin noin olla.