Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: outi78 - 06.01.2011, 21:27:23
-
Ongelma on seuraava auton kun laittaa käyntiin kylmä niin se ryskyttää kummallisesti ja kaasupoljin ei reagoi mitenkään, mutta rupea toimimaan kun antaa käydä jonkin aikaa ja auto on automaatti. Auto toimii normaalisti muuten.
-
Oireet kuulostaisi siltä, että joku hehkutulppa (tai useampi) on rikki. Käynnistyksen jälkeen ei siis "käy kaikilla" jonka takia ryskyttää vahvasti. Kunhan hetki kone käy ja lämpenee, niin polttoaine alkaa syttymään kunnolla kaikissa sylintereissä, käynti tasaantuu ja toimii taas normaalisti.
-
mutta kun kone käy jo tasaisesti niin kaasupoljin ei toimi mitenkään kun vasta jonkun ajan päästä käynnistyksestä. Hehkuissa varmaan tuo ryskytys ongelma.
-
Itse kyllä lähtisin liikkeelle hehkujen vaihtamisesta -- tarvikeliikkeestä haettuna ei paljoa maksa. Koko kierros kannattaa aina vaihtaa samalla.
Kyllähän ne jotenkin sai testattuakin, että toimiiko vai ei. Itse en nyt muista varmasti joten en lähde mutuilemaan.
-
Täytyypä vaihtaa hehkut ja katsoa miten käy?
-
Hehkuvika ei aiheuta sitä, että moottori ei ota kierroksia. Miten voisikaan? Jos jotain komponenttia pitäisi epäillä niin epäilisin itse kaasupoljinta.
-
Hehkuvika ei aiheuta sitä, että moottori ei ota kierroksia. Miten voisikaan? Jos jotain komponenttia pitäisi epäillä niin epäilisin itse kaasupoljinta.
Näin näkemättä paha sanoa miten tuo nyt sitten tarkemmin käyttäytyy mutta kun dieselin kylmästä lyö käyntiin huonoilla/pimeillä hehkuilla niin monesti se käydä ryskyttää siinä tyhjäkäynnin paikkeilla vaikka kuinka painaa kaasua. Savu vaan lisääntyy. Lämmettyään lähtee aine palamaan paremmin ja kone alkaa totella kaasua.
Myös pumpun ajoituksen muuttuminen remmin venyessä näissä vissiin heikentää käyntiinlähtö ja kylmänä käymistä. Tosin en osaa sanoa voisiko tässä tapauksessa vaikuttaa.
Itse myös vaihtaisin ensin ne hekut jos ne muutenkin on jo vaihtokunnossa ja sen jälkeen lähtisin etsimään vikaa muualta.
Voihan kaasupolkimen vikakin olla mahdollinen, mutta ihmetyttää se että miksi se tekisi sitä vain kylmänä.
Mulla s80 -99 samalla moottorilla teki joskus niin ettei tiennyt kaasusta mitään ennenkuin länttäsi ihan pohjaan ja tämä johtui palaneesta kaasupolkimen sulakkeesta. Jonka taas poltti rikkinäinen ilmastoinnin kompura jonka magneettiventtiili on saman sulakkeen takana. Mutta silloin se ei tietenkään toiminut edes lämpöisenä.
-
Vika löytyi! kaksi hehkua mykkänä ja cooleri oli jäässä.