Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: roilo - 02.06.2024, 16:46:42

Otsikko: KORJATTU Raks Raks apulaitteista - veikkauksia syystä (Bensa 2.4)
Kirjoitti: roilo - 02.06.2024, 16:46:42
Moi,

Laturin suunnasta kuuluu tyhjäkäynnillä raks raks. Lisäksi moottorin sammuttamista seuraa samalta suunnalta 1-2 sekunttia kestävä "huokaus". Ajattelin, mahdollisesti laturin vapakytkin laahaisi. Ohessa linkki videoon: https://drive.google.com/file/d/1DnOibXZg8YswlCxKPNIp7H2wA1SPeOuj/view?usp=sharing

Onko kellään ollut vastaavaa, onko diagnoosi "laturi entinen" oikea?

---------------------------------------------------------------------

Noniin, vaikuttaa siltä, että siitä huolimatta että apulaitehihna/rulla olivat ainakin 12 vuotta vanha ja tehostajan pumpussa vähän radiaalista väljää, olivat ne osin turhia vaihdettavia. Raksutus oli alkavaa vapaakytkimen oireilua. Kesällä vapaakytkin toimi kuten pitää, mutta nyt raksutus paheni ja alkoi olemaan vähintään jäykähkö vapaasuuntaan. Laturi pöydällä tosin taas toimi, mutta hieman rahisten. Myös kiristinrullassa oli pientä värinää.

Erikoisesti myös tyhjäkäynti näytti live-tilassa heilahtelua 750-790RPM. Nyt kun akun irroituksen jälkeen ei vielä ole sopeutus tapahtunut kierrokset tasainen 780RPM. Katsotaan miten muuttuu. Ehkä tuota live-RPMää voikin käyttää rullan takertelun diagnosoinnissa?

Laitoin saman tien uuden laturin ja nyt on surinat poissa.

Vielä pitäisi selvittää, miksi 10mm hylsy aina putoaa moottoritilan syvyyksiin, mistä sen onkiminen kestää puolisen tuntia...
Otsikko: Vs: Raks Raks apulaitteista - veikkauksia syystä (Bensa 2.4)
Kirjoitti: Mäkimies - 02.06.2024, 17:01:51
Joku laakeri hajalla, hihna irti ja rullia pyörittelet.
Otsikko: Vs: Raks Raks apulaitteista - veikkauksia syystä (Bensa 2.4)
Kirjoitti: laatikkovika - 02.06.2024, 17:50:51
Siellä kuuluu taustalla tuo kurnutus joka kielis huonosta laakerista. Ei kai se sammakkokaan oo.
Tuo riksahtelu on tosiaan varmaan laakeri jossa kuulat on vähän kulmikkaat ja tavallaan hirttää välillä.
Niinkuin aiemmin sanottu, remeli pois niin voi syyllinen löytyä käsin pyörittelemällä.

Ei kai tehostimen letkun kannattimeen joku ole nojaillut ja peltilipare hipois pumpun hihnapyörää. Ei kai.
Voit myös letkunpätkällä koittaa kuunnella mistä ääni tulee.
Letkua liikutat eri laakereihin ja toinen pää korvaan. (Ei kovin syvälle) ;D


Otsikko: Vs: Raks Raks apulaitteista - veikkauksia syystä (Bensa 2.4)
Kirjoitti: Mäkimies - 02.06.2024, 17:58:15
Tuo laakeri leikkaa kiinni jossain vaiheessa ja matkan teko loppuu.
Otsikko: Vs: Raks Raks apulaitteista - veikkauksia syystä (Bensa 2.4)
Kirjoitti: jak900 - 02.06.2024, 19:51:14
Apulaitehihnan kiristin pyörän vaihdolla sama ääni hävinnyt monesta mutta tarkista silti tuo vapaakytkimen toiminta.
Otsikko: Vs: Raks Raks apulaitteista - veikkauksia syystä (Bensa 2.4)
Kirjoitti: roilo - 05.06.2024, 17:08:57
Noniin. moniurahihna ja kiristin vaihdettu - ei korjaantunut raksuttaa edelleen. Nyt tarkemmin kuunnellen ääni saattaisi tulla sittenkin ohjaustehostimesta (tehostuksen voima silti tallella jne.) Kun remmi oli irti ja pääsin heiluttelemaan apulaitteita pumppu teki tällaista ja vähän tuntui päittäsvälystä - laakeriääntä ei kuitenkaan kuulunut:

https://drive.google.com/file/d/13tKxkPBgLImHsCngIRVJHOePN-swZgFs/view?usp=sharing

Toisaalta kierroksilla ei ratina ja rutina mekasta. Ajattelin tuon kuitenkin vaihtaa, ongelmaksi vaan nousi paineputken liitos. Monet tarvikepumput näyttävän olevan kierreliitoksella ja mulla on sellainen laippa ja sen sivussa pieni ruuvi. Onko tähän jokin patenttiratkaisu?

Mulla siis tällainen liitos: https://www.swedespeed.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.swedespeed.com/attachments/img_5945-jpg.129576/

Kaupassa näyttäisi olevan pumppuja ilman pikkuruuvin kierteitä tällaiseen liitokseen: https://cdn4.pelicanparts.com/techarticles/Volvo-V70/45-SUSPEN-Power_Steering_Pump_Replacement/images_med/pic06.jpg
Otsikko: Vs: Raks Raks apulaitteista - veikkauksia syystä (Bensa 2.4)
Kirjoitti: anssi68 - 05.06.2024, 17:24:27
Vanhemmissa ohjaustehostimen pumpuissa paineputken liitäntä on kierteellä kun taas faceliftissä laipalla ja tämä muutos tuli joskus 2005:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=45149.0
Otsikko: Vs: Raks Raks apulaitteista - veikkauksia syystä (Bensa 2.4)
Kirjoitti: roilo - 05.06.2024, 17:41:28
Kiitos, näin se taitaa olla. OEM numerolla (307 417 89) löytyikin Skruvatista ja Autodoc:lta pumput, joissa näyttäisi olevan laippaliitos.

Raportoin kuinka raksutukselle kävi kun pumppu on vaihdettu. Saas nähdä edetäänkö apulaite kerrallaan...
Otsikko: Vs: Raks Raks apulaitteista - veikkauksia syystä (Bensa 2.4)
Kirjoitti: roilo - 17.06.2024, 15:25:21
Pumppu vaihdettu, ihan kaikki ääni ei kadonnut. Terävä raksutus taitaa olla poissa, mutta tuo taustalla kuuluva jaksottainen sammakkokurnutus on vielä.

Laturin ja kompuran laakerit tuntuvat ehjiltä - pitää ajaa vielä että tulee lisää väljää.
Otsikko: Vs: Raks Raks apulaitteista - veikkauksia syystä (Bensa 2.4)
Kirjoitti: modsman - 18.06.2024, 15:07:36
Pumppu vaihdettu, ihan kaikki ääni ei kadonnut. Terävä raksutus taitaa olla poissa, mutta tuo taustalla kuuluva jaksottainen sammakkokurnutus on vielä.

Laturin ja kompuran laakerit tuntuvat ehjiltä - pitää ajaa vielä että tulee lisää väljää.

Laturi lukittuna vapaakytkin saa pyöriä vaan toiseen suuntaan. Muuten sökö.
Otsikko: KORJATTU: Vs: Raks Raks apulaitteista - veikkauksia syystä (Bensa 2.4)
Kirjoitti: roilo - 15.10.2024, 14:57:18
Noniin, vaikuttaa siltä, että siitä huolimatta että apulaitehihna/rulla olivat ainakin 12 vuotta vanha ja tehostajan pumpussa vähän radiaalista väljää, olivat ne osin turhia vaihdettavia. Raksutus oli alkavaa vapaakytkimen oireilua. Kesällä vapaakytkin toimi kuten pitää, mutta nyt raksutus paheni ja alkoi olemaan vähintään jäykähkö vapaasuuntaan. Laturi pöydällä tosin taas toimi, mutta hieman rahisten. Myös kiristinrullassa oli pientä värinää.

Erikoisesti myös tyhjäkäynti näytti live-tilassa heilahtelua 750-790RPM. Nyt kun akun irroituksen jälkeen ei vielä ole sopeutus tapahtunut kierrokset tasainen 780RPM. Katsotaan miten muuttuu. Ehkä tuota live-RPMää voikin käyttää rullan takertelun diagnosoinnissa?

Laitoin saman tien uuden laturin ja nyt on surinat poissa.

Vielä pitäisi selvittää, miksi 10mm hylsy aina putoaa moottoritilan syvyyksiin, mistä sen onkiminen kestää puolisen tuntia...