Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Lapinmies - 11.06.2024, 12:20:43
-
Terve,
ilmastointi sökönä talven jälkeen. Ensin vikakoodit kertoi, että ilmanlaadun tunnistin rikki. Vikakoodit:
B102E09 komponentti viallinen
B102E11 maavuoto
B102E12 oikosulku
Tunnistin vaihdettu. Vikakoodit nollaantui + virtaa menee kompuralle, MUTTA ei käynnisty.
Paja miettii magneettikytkintä, mutta varmuutta ei ole. Vaihtaisitteko jo koko kompuran? Vai voisiko olla varma vika jossain?
-
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/v70-iii-135/1-6-d/ilmastointilaite/kompressori-osat?layered_id_feature_1%5B0%5D=447&of=m6390;t32910;s10454
Linkin takaa löytyy eri tarvikekompuroita. Onko näissä mitä huomioitavia seikkoja?
-
Magneettikytkimen kunnon voi testata esim. seuraavasti. Kun ilmastointi on päällä, mutta magneettikytkin ei vedä, avustetaan magneettikytkintä vaikka katuharjan varrella kampeamalla. Jos kytkin tällöin kytkeytyy ja komperssori jää pyörimään, on rako (limu) kytkimessä kulunut liian suureksi. Ainakin vanhemmassa vapari bensakoneessa magneettikytkimen pystyy vaihtamaan yläkautta varsin helposti. Joskus auttaa vain yhden prikan poisto.
-
Mittaisin yleismittarilla magneettikytkimen kelan vastuksen. Pitäisi olla n. 15ohm luokkaa. Ainakin itsellä ensimmäinen veikkaus olisi viallinen kela jos kerran jännite tulee mutta kytkin ei vedä.
-
Saahan sen magneetti kytkimen testattua helposti ohittamalla releen, ilmanlaatu tunnistin ei ilmastoinnin toimintaan vaikuta millään lailla, ainoastaan se ohjaa sisäkierron läppää.
-
Kiitos vastauksista.
Korjaamon mukaan liitteenä olevan kuvan vikakoodit aiheuttivat sen, että ohjaus/virta ei mennyt kompuralle. Kun osa vaihdettiin niin sen jälkeen virta/ohjaus toimi, mutta kompura ei silti käynnisty. En sitten tiedä onko näin, mutta siksi ilmanlaadun tunnistin vaihdettiin.
Itsellä ei ole minkäänlaista osaamista tehdä korjauksia itse, eli pajalle joutuu viemään. Mutta ilmeisesti magneettikytkin ei tosiaan ole kallis ja sitä ehkä voisi kokeilla? Ja tyypillistä on, että magneettikytkin menee jossakin vaiheessa hajalle?
Jos vaihtaa magneettikytkimen niin ilmeisesti mukana ei tule suoraan tätä mainittua kelaa?
(https://i.ibb.co/19MYJRp/Vikakoodit.jpg) (https://ibb.co/19MYJRp)
-
Magneetti kytkimen voi vaihtaa mutta kannattaa miettiä vaihtaako koko kompuran jos kilometrejä jo paljon alla. Edelleenkään tuo ilmanlaatutunnistin ei vaikuta ilmastoinnin toimintaan, tuo ilmanlaatu tunnistin antaa koodin lähes kaikissa, myös omassakin tuo on aktiivisena ja ilmastointi toimii oikein.
-
Minulta meni magneettikytkin noin 180t ajettuna.Saksasta kytkin tilattuna noin 50eur.Saattaa pystyä vaihtamaan jopa irroittamatta kompressoria autosta,minä vaihdoin irrallaan jolloin alle puolen tunnin homma. Muutama tapa testata kytkin 1) magneettikytkimen liitin irti kompurasta ja mittaus ohmimittarilla kompuran rungon ja liittimen välillä, jos muutama ohmi niin kunnossa 2) akulta suoraan +12v tuohon kompuran liittimeen ,yleensä kyllä kuulee jos kytkee kiinni 3) irroittamatta johtoa jos kerran 12v tulee liittimelle niin voi katsoo pihtivirtamittarilla meneekö virtaa kytkimelle ,en muista virta arvoa mutta jos menee muutama ampeeri niin lienee ok.
-
Kiitos vastauksista.
Joo, tilasin uuden kompuran. Kohta 300 000km takana niin menee vaihtoon. Motonetissä oli tarvikekompuroita ja sitten Virosta sai saman reilun satkun halvemmalla. Auto on vanha niin varmaan toimii loppuajan.
Uskon kyllä jak900 ajatuksesi ilmanlaaduntunnistimesta. Aika selvää on, että vika ei liittynyt siihen mitenkään sitten lopulta. En tiedä tutkittiinko huonosti, kun tuota ohjaus/virtahommaa puhuttiin ja se olisi vaihdolla ratkennut. Vikakoodi toki aika selvä, mutta tosiaan ei varmaan olisi tarvinnut sitä vaihtaa. Vähän pännii, kun turha vaihto.
No onpa tästä ketjusta sitten jollekkin hyötyä mahdollisesti, kun itte tekee turhia korjauksia.
-
Kompura vaihdettu ja kylmää alkoi heti puhaltaa.