Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ad081 - 12.06.2024, 20:35:07

Otsikko: Morot ja B6249T moottorin öljynpaine
Kirjoitti: Ad081 - 12.06.2024, 20:35:07
Morot kaikille

Elämäni ensimmäisen Volvon ostin tuossa kk sitten. 25 vuotta tuli muilla merkeillä mentyä. Tällä hetkellä on 3 muutakin autoa toki.
Päädyin autoja ammatikseni korjaavana/purkavana/kasaavana sekä maalaamana henkilönä, kokeilla miltä se omaa arvostusta, parhaiten rakennettuna autona, oleva merkki tuntuisi.
Tähän tehtävään valikoitui S80 mk1 T6:nen -02.
Yksi vika siinä kuitenkin jo ostettaessa ilmeni. Tyhjäkäynnillä öljynpaine varoitusvalo vilkahtelee kun kone on lämmin. Myyjäliike maksaa toki tämän korjauksen. Yksi paja vaihtoi siihen jo kaikki tulpat ja puolat. Itse kokeilin uudella öljynpaineanturilla ja liittimen puhdistuksella ilman tulosta. Valo tosiaan vain välähtelee ja sammuu kun kierroksia nostaa edes hieman. Mitään mekaanista pahaa ääntä ei kuulu vaan käy sekä vetää nätisti. Vikakoodeja ei myöskään anna Hellan korjaamo testerillämme.
Googlettelin vikaa toki täältäkin mutta päätin kokeilla vanhaa kunnon kysymistä itse, koittaen kertoa tarkat taustat tästä tapauksesta. Kiertokangen laakeria ja tukkeutunutta öljysihtiä monet postaukset ehdottivat toki. Moottorin ylin tukikumi on käytännössä hävinnyt ilmaan ja sellaisen tilasin myös. Voiko jopa tuo tuen puuttuminen aiheuttaa mokoman? Öljyinä on käytetty 10w40 ja edellisen kerran 0w30. Muissa merkinnöissä ei viskositeettia ollut mainittu. Ajettu autolla on 281tkm.
Menee nyt joka tapauksessa naapuripajalle ensi tiistaina painemittaukseen.
Kiitos ja kumarrus viisaista ideoista.
Otsikko: Vs: Morot ja B6249T moottorin öljynpaine
Kirjoitti: Lankku - 12.06.2024, 21:17:06
Öljypohjan sekä imusihdin putsaus on yleisin korjaus tuohon vikaan ja siinä ohessa on hyvä tarkastaa, että huohottimen paluulinja öljypohjaan on auki.
Otsikko: Vs: Morot ja B6249T moottorin öljynpaine
Kirjoitti: harald - 12.06.2024, 21:35:07
Tässä linkissä vastaava tapaus ja miten vika korjattiin,,,englanniksi

https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=37211
Otsikko: Vs: Morot ja B6249T moottorin öljynpaine
Kirjoitti: laatikkovika - 12.06.2024, 21:35:34
Piti alkaa kirjoittaan mutta Lankkuhan sen tuossa sanoi. Siis +1 tuolle kommentille.
Samalla katsoo että huohotus toimii eli tekee alipainetta öljyntäyttöaukosta eikä painetta. :D
Otsikko: Vs: Morot ja B6249T moottorin öljynpaine
Kirjoitti: tomaattifarmari - 12.06.2024, 21:46:30
yhessä omassa oli samaa vika, tosin 5-pyttyinen, tyhjäkäynnillä lämpimänä vilkutteli öljynpainevaloa. vika ei ollut imusihdissä eikä huohotuksessa vaan öljypohjan ja lohkon välissä olevat o-renkaat vuotivat. toinen ihan kunnolla epämuodostunut. uudet tiivisteet, öljypohjan yms sihtien pesu ja liimalla öljypohja kiinni. piti olla jotain elring merkkistä erikoisliimaa, muistaakseni punasen väristä ja sitä tuli ihan ohut kalvo. ei ole valo palanut enää sen jälkeen.
tiedän että autolla ajettiin monta kymmentä tuhatta vuotavilla tiivisteillä alhaisilla tyhjäkäynnin öljynpaineilla, mutta edelleen on käytössä ja monta kymmentä tuhatta tullut lisää ja kone käy yhä hienosti.
Otsikko: Vs: Morot ja B6249T moottorin öljynpaine
Kirjoitti: laatikkovika - 12.06.2024, 21:54:58
Joo, volvon koneessahan käytetään anaerobista liimaa. Kovettuu siis hapettomassa tilassa.
Otsikko: Vs: Morot ja B6249T moottorin öljynpaine
Kirjoitti: tomaattifarmari - 12.06.2024, 22:10:02
joo näin on, tuossa liimapurkissa korkkikin oli sellaista hengittävää mallia. jossain tuolla tallin syvyyksissä sekin purkki on, toivottavasti pystyasennossa.
Otsikko: Vs: Morot ja B6249T moottorin öljynpaine
Kirjoitti: Ad081 - 13.06.2024, 09:20:11
Paljon kiitoksia viisaista sanoistanne. Välitän tiedot korjaamolle eteenpäin ensi tiistaita varten. Itse en lähde tässä kohtaa tuota tekemään kun aikakin sovittu ja menee liikkeen piikkiin.
Autolla kaikesta päätellen uskaltaa kuitenkin ajaa siihen asti
Otsikko: Vs: Morot ja B6249T moottorin öljynpaine
Kirjoitti: tuomaril - 13.06.2024, 09:34:17
Ei, autolla nimenomaan ei kannata ajaa nyt ollenkaan. Koneen alakerta ottaa kohtuullisen helposti kipeetä jos käy alhaisilla öljynpaineilla.
Otsikko: Vs: Morot ja B6249T moottorin öljynpaine
Kirjoitti: laatikkovika - 13.06.2024, 11:28:24
Vaikka siellä paineita on kierroksilla niin ei tiedä kuinka paljon ja joutokäynnillä on kuitenkin liian vähän niin itse en kyllä paljoo ajelis, korkeintaan joku pieni siirto jos on pakko.
Laakerithan siellä on aika herkillä ja tuskin on öljyjä vaihdeltu viiden tonnin välein niin hierovaa tavaraa siellä kierrossa riittää.
Otsikko: Vs: Morot ja B6249T moottorin öljynpaine
Kirjoitti: tomaattifarmari - 13.06.2024, 14:48:05
samoilla linjoilla, ei kannata ajaa. tuo joka itsellä oli missä oli vuotavat o-renkaat, oli kaverilla käytössä sillä asenteella että menee niin pitkään kuin menee, mutta kun se päätyi sitten minulle, auto meni samantien talliin ja öljypohjaa irti.
Otsikko: Vs: Morot ja B6249T moottorin öljynpaine
Kirjoitti: Ad081 - 13.06.2024, 19:35:10
Joo, en ajele sillä kun ei ole pakko. Tiistain jälkeen ehkä ollaan viisampia. Välitin tuon oletetun vian naapuripajalle tänään.
Otsikko: Vs: Morot ja B6249T moottorin öljynpaine
Kirjoitti: Ad081 - 14.07.2024, 16:33:15
Tulihan tämäkin vihdoin kuntoon. Vikana oli mainitsemanne o-renkaat öljypohjan ja lohkon välissä. Ne vaihdettiin oem osin.
Ei ole valo enää syttyillyt nyt reilun vkon korjauksen jälkeen.
Kiitokset vielä kerran vinkeistä ja avusta.
Huomenna sitten Viroon tällä käymään.