Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Etra - 15.06.2024, 17:14:07
-
Auto antaa kyseisen viestin ja sytyttää punaisen akkuvalon. Tämä tapahtuu satunnaisesti, ehkä kerran viikossa, kun auto on tyhjäkäynnillä. Viesti kuitenkin katoaa kun käynnistää auton uudelleen. Laturi antaa 14.6V ja täydellä kuormituksellakin n.14V. Akun lepojännite 12.8V. Yli kahden tuhannen kierroksilla kuuluu myös pieni raksuttava ääni, joka suurenee kierrosten mukana. Ei kuitenkaan kuulu jos ajaa tasaisesti. En tiedä voiko ongelmat liittyä toisiinsa.
Moniurahihnat ja kiristimet uusittu, koska epäilin äänen olevan sieltä kotoisin. Samalla testattu ettei laturinrulla äännä ylimääräistä.
Mikä voisi olla vikana? Ehdotuksia ja neuvoja otetaan vastaan.
-
Jos laturissa on vapaakytkin se voi vedellä viimeisiään ja ääni kuuluu todennäköisesti siitä.
Oireena se ettei lataa koko aikaa vaan satunnaisesti laturin moniura hihnapyörä ei pyöritäkkään laturia.
Ei parane ajan myötä.
Löyhdytä moniurahihna kiristäjästä ja kokeile hihnapyörästä onko perässä laturin ankkurin massa.
Kokeile myös pyörittää molempiin suuntiin niin huomaat onko hihnapyörässä vapaakytkin.
Jos ei ole massaa niin laturi käteen ja korjaa se.
Toyta Corollasta korjasin laturin vapaakytkimen kempin hitsiliimalla. ;) Toyota Corolla Laturivika D-4D 2004 (http://www.sivustot.net/phweb/Auto/toy/laturi.php)
-
Ei oo tietoo kilometreistä mutta jos on alkuperäinen laturi niin voishan tuo olla jo tiensä päässä. Ainakin hiilet hipoo viimesiään.
Kannattaa toki ensin tarkistaa laturin johtoliittimet ja akunkenkien kontaktit.
Ai sori, täähän oli jo monta viikkoo vanha kyssäri. Varmaan ratkennut vaikka kommenttia siitä ei ole tänne asti kantautunutkaan.
-
Pahoittelut myöhäisestä vastauksesta. Vaihoin siis laturin uuteen Denson 150A , joka on sama mikä oli paikallaan.
Vika ei hävinnyt mihinkään. Edelleen "Sähköjärjestelmä huolla heti" ja akkuvalo syttyy satunnaisesti. Katoaa kuitenkin uudelleen käynnistäessä. Valo ja viesti saattaa tulla ajaessa tai tyhjäkäynnillä. Ei mitään tiettyä logiikkaa.
Laturi lataa 13.6-14.6V myös valon ollessa päällä. Akun lepojännite 12.8 V. Akun iästä ei tietoa. Voisko olla akussa vika?
-
kato maadotukset jotka kiinnitetty joustintukien yläosaan konepellin alla?
-
Ei kai tuo hirveästi maksa jos akun uusii jos vertaa vaikka uuteen Denson laturiin.
Työnäkin vähän helpompi.
Kato nyt ensin että akunkengät on kiinni hyvin ja kontaktipinnat voi putsata samalla.
-
Kiitoksia vastauksista. Unohdin mainita mitä muuta olen yrittänyt tehdä.
Putsasin elektroniikkaspraylla CEM:in liittimet, katselin maadoituspiuhoja juuri kyseisestä paikasta sillä silmällä ja sprayasin niihinkin samaa sprayta. En tosin käyttänyt maadoituspiuhoja irti asti. Akun navat putsasin ja varmisin, että kengät ovat kunnolla kiinni. Maadoituspiuhat näyttävät ehyiltä, onko jokin muu asia mitä niistä pitäisi tarkistaa?
Uuden akun hommaaminen voisi olla seuraava askel, mutta tuntuu oudolta, että akku joka pitää 12.8V jännitteen voisi olla rikki. Voisiko vika olla CEM:ssä? Toisaalta mitään muuta outoa sähkövikaa autossa ei esiinny, kuten tyypillisesti CEM-vikaisissa.
-
Muuta en tiedä sanoo mutta nää on järkyttävän tarkkoja jännitteestä. Vaikka laturi olis hyväkin niin jos jännite kyykkäsee alle 13,6V niin saattaa heti huutaa apua ja ilmotella että nyt kyllä mussa on paha vika tehkää taas jotain turhaa.
Enhän minä sano että nyt heti kädet pystyssä kirkuen juosten akkukauppaan mutta kai se on otettava huomioon että se voi olla jo heikko käytössä ja sitten että onko siinä kapasiteettia tarpeeksi?
Huoltokirjastahan niitä virtamääriä yleensä löytyy.
Tuo että uusi startti poistaa vian viittaa juuri siihen "vian"hetkellisyyteen eikä vikaa ole ns päällä.
Kiitos FoMoCo!
-
Jep, samaa olen miettinyt vian hetkellisyydestä. Sen takia tässä ei ole ollutkaan hirveä kiire korjata vikaa. Voisin myös harkita lainaavani toisesta autosta akkua pariksi päivää ja katsoa ilmeneekö vika vielä. Kyllähän ne akkuliikkeessä testaavat noita akkuja, liekkö semmoinen testi kertoisi voiko vika olla akussa?
Minulla ei ole laitteita, jolla lukea tarkempia vikakoodeja. Voisiko niistä olla apua ongelman diagnosointiin?
-
Tuo kannattaa nyt selvittää nopeasti kun noissa v50 malleissa tahtoo vetää srs boksin softan jumiin virran vähyyden / katkeamisien vuoksi. Itse noita softia nyt useita joutunut avaamaan juuri virtapuolen häiriöiden vuoksi.
-
Tänään aamulla menin käynnistämään autoa ja klikkaus vaan kuuluu.. akku se taitaa olla nyt kokonaan sökö. Näytti tosin vielä reilu 12V jännitettä. Hassua, että juuri kun olin aikeissa vaihtaa sen niin hajoaa lopullisesti.
En taida alkaa edes lataamaan akkua, vaan haen suoraan uuden kaupasta niin eipähän ainakaan tule ajettua huonoilla jännitteillä.
Päivittelen sitten tänne korjasiko akun vaihto otsikon mukaisen ongelman samalla.
-
Akun vaihto ei poistanut vikaa. Edelleen valo ja viesti syttyy satunnaisesti ja katoaa uudelleen käynnistäessä. Kun vika alkoi se ilmeni vain kun auto oli pitempään tyhjäkäynnillä. Nykyään se ilmenee vain kun ajaa motaria tasanopeutta n.5 minuuttia. Ja nimenomaan moottoritienopeutta eli esimerkiksi 70kmh vauhtia voi ajaa loputtomiin ilman viestin ilmaantumista.
Apua kaivataan!
-
Apua kaivataan!
Mitä vikakoodeja löytyy ja mitkä tulee häiriön hetkellä?
-
Käytä testerin päässä, koodit löytyy varmasti kun siellä jo valot ja ilmoitukset taulussa, helpottaa vian hakua. Sulakerasian pohjasta on jokunen vikapaikka löytynyt näistä.
-
Ei oo tietoo kilometreistä mutta jos on alkuperäinen laturi niin voishan tuo olla jo tiensä päässä. Ainakin hiilet hipoo viimesiään.
Vaihtovirtalatureissa ei ole hiiliä.
-
Putsasin elektroniikkaspraylla CEM:in liittimet, katselin maadoituspiuhoja juuri kyseisestä paikasta sillä silmällä ja sprayasin niihinkin samaa sprayta. En tosin käyttänyt maadoituspiuhoja irti asti. Akun navat putsasin ja varmisin, että kengät ovat kunnolla kiinni. Maadoituspiuhat näyttävät ehyiltä, onko jokin muu asia mitä niistä pitäisi tarkistaa? Uuden akun hommaaminen voisi olla seuraava askel, mutta tuntuu oudolta, että akku joka pitää 12.8V jännitteen voisi olla rikki. Voisiko vika olla CEM:ssä? Toisaalta mitään muuta outoa sähkövikaa autossa ei esiinny, kuten tyypillisesti CEM-vikaisissa.
Vaihda se tärkein eli nauhakaapeli korin ja moottorin väliltä.
Se säälittävän ohut tuskin nähtävä eristämätön pikku luikare jota pitkin mm. akku saa laturilta virtaskansa.
Laita sen luikareen lisäksi 25 mm² notkea ohutsäikeinen piuha ja kiinnitä hyvin: moottoriin/koriin.