Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: t4power - 20.06.2024, 20:34:08
-
Kertokaas viisaammat että missä ja minkä ikäisissä dieseleissä nyt on ollut näitä egr ongelmia. Miten ilmenee ja miten on ehkäistävissä?
-
Kertokaas viisaammat että missä ja minkä ikäisissä dieseleissä nyt on ollut näitä egr ongelmia. Miten ilmenee ja miten on ehkäistävissä?
Dieseli VEA 2014- eteenpäin hurjia ongelmia. 2017 tuli pieni muutos mikä paransi toimivuutta, mutta ei poistanut. Ehkäistävissä ainoastaan eliminoimalla ko. Osa moottorista.
-
Tehdäänkö tuo eliminointi fyysisesti vai ohjelmoimalla ja mikä mahtaa olla katsastuksessa riski narahtaa?
-
Tehdäänkö tuo eliminointi fyysisesti vai ohjelmoimalla ja mikä mahtaa olla katsastuksessa riski narahtaa?
Ohjelmallisesti ja ei näy missään.
-
mites näissä se mahdollinen egr probleema oireilee?
-
Tässä minun kirjoitus edellisen auton osalta:
V60 2015 D4 VEA 192000km
Oireet:
-alkoi tuntumaan pieniä nykäisyjä tasakaasulla / cruisella ajaessa, alkoivat pari vuotta sitten ja pahenivat vähitellen.
-auto muuttui pikkuhiljaa tehottomaksi.
-kaasupolkimeen tuli lisää viivettä: liikkeelle lähteminen risteyksistä hidastui ja kaasupolkimen isokin painallus nosti kierrokset pienellä viiveellä, auto ryntäsi liikkeelle.
-kylmällä moottorilla auto hiipui sekunniksi noin 100m ajon jälkeen ja nykäisi (joka kerta).
-moottoria sammutettaessa kuului viimeisellä kierroksella voimakas tsuhh -ääni ja moottori heilahti voimakkaasti sammuessaan.
-nykiminen paheni ns loppua kohden ja lopulta moottorin varoitusvalo syttyi + infotauluun tuli kilpikonna.
Auto meni merkkikorjaamolle vikakoodien lukuun ja siellä vahvistettiin EGR-vika.
Tämän videon ohjeiden avulla poistin EGR-venttiilin ja jäähdytyselementin.
https://www.youtube.com/watch?v=5zz6qefBV08&ab_channel=CarsGuideDIY
Pesin jäähdytyselementin asetonilla ja vaihdoin vanhan tilalle uuden alkuperäisen EGR-venttiilin.
Tunti meni irrottaessa ja 1,5 tuntia takaisin laittaessa.
Marmoritiskillä pelkkä EGR-venttiili maksoi 738e ja tiivisteet noin 60e.
EGR-venttiilistä oli hajonnut solenoidimoottori. Syy hajoamiseen oli tulppamallisen pyöreän venttiilin työntötangon tiivistyksen hajoaminen. Moottori, koukun mallinen rauta ja muovinen suojakotelo olivat ihan noessa ja nokea oli päätynyt todennäköisesti myös solenoidin sisälle, sillä moottoria sai hädin tuskin liikuteltua sormin suurenkaan puhdistuksen jälkeen. Alipaineella toimivat läpät ja tulppamallisen venttiilin työntötanko liikkuivat vapaasti.
Remontin jälkeen kaasuun vastaavuus parani huomattavasti, vääntö palautui entiselleen ja nykäyksiä ei ole tullut yhtään kappaletta lähes 1000km aikana. Lisäksi moottorin heilahdus ja outo ääni loistavat poissaolollaan.
-
Mutta yksi ongelma jäi ja se on pahin: moottorin karstoittuminen ja lopulta täystuho.