Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Elek - 21.06.2024, 17:38:07
-
Pitkästä aikaa takaveto volvojen pariin, koko lapsuus tuli istuttua 240:sen kyydissä ja ajokortin kynnyksellä näitä tuli haettua monta kuukautta, sopivaa ei vaan tullut vastaan silloiseen budjettiin joten päädyin Mazdaan ja sitäkautta 740->V70 mutta 240 jäi kokematta, nyt vihdoin 10v myöhemmin tämä kaunokainen tuli myyntiin kohtuullisella hinnalla joten kaupoillehan se oli lähdettävä, kyseessä siis 79 vuoden 264.
Tiedot:
Auto: Volvo 264 2.7
Vuosimalli: 1979
Moottori: 2,7l PRV
Mittarilukema: 61388
Varusteet:
Ruskea plyysisusta
Sähkölasit edessä
Sähköpeilit
Hattuhyllyn koristetyynyt
Historia:
1979 ostettu keskusautohallilta Turusta ja aktiivisessa käytössä ollut vuoteen 83, sen jälkeen moottori&vaihdelaatikko vaihdettu, rekisterinumero muutettu NLZ-543 -> TNH-264 ja mittaristo nollattu. Vuoteen 96 asti ollut käytössä jonka jälkeen seissyt kuivassa Joensuussa ja 2021 vaihtanut omistajaa jolta tämän ostin, hän remontoi jarrut, sytytyspuolen ja katsasti. Ostin tämän häneltä viimekesänä.
Viat:
Pyöränkaarissa siellä täällä ruostetta
Käynnistyy huonosti lämpimänä
Sulakerasiassa hapettumaa/korroosiota
Tyhjäkänti vähän hakee
Mittaristo toimii välillä, matkamittari ei toimi
Takavalot huonossa kunnossa
Takapää roikkuu, jouset vaihtokunnossa?
Turvavöiden varoitusvalo ei toimi
Huollot yms.:
(https://i.imgur.com/JfZzD16.png)
TO DO lista:
Takavalojen uusinta
Mittariston korjaus
Oik. peilin vaihto "normaaliin" optiikkaan
Vaihteiston öljyvuodon korjaus
Käynnistysongelman ja tyhjäkäynnin korjaus
Ruosteet pois
Kuskin penkin korjaus
Muiden vikojen korjaus
Museokilpiin?
Ja nyt niitä kuvia:
(https://i.imgur.com/Q9cRz3L.jpeg)
(https://i.imgur.com/5cYsAS8.jpeg)
(https://i.imgur.com/wklWHJh.jpeg)
(https://i.imgur.com/ryFIP2M.jpeg)
(https://i.imgur.com/ijrL5Xj.jpeg)
(https://i.imgur.com/vMvvb5I.jpeg)
(https://i.imgur.com/jKU2GU6.jpeg)
(https://i.imgur.com/ITPUhWk.jpeg)
(https://i.imgur.com/UsFJlrw.jpeg)
(https://i.imgur.com/bUxT1xd.jpeg)
(https://i.imgur.com/llEjXfr.jpeg)
(https://i.imgur.com/1QW9KCi.jpeg)
(https://i.imgur.com/EFucmz0.jpeg)
(https://i.imgur.com/0WLvyWl.jpeg)
-
O0 Ai että, kyllä on viimeisen päälle hieno.
On se jälleen todettava että räpeltämättöminä nämä ovat ihan parhaita.
Ja väri on todella maukas, arvokkaan näköinen.
-
On se kaunis :)tuo väriyhdistelmä auringonlasussa vain paranee
-
O0 Ai että, kyllä on viimeisen päälle hieno.
On se jälleen todettava että räpeltämättöminä nämä ovat ihan parhaita.
Ja väri on todella maukas, arvokkaan näköinen.
Räpellettyjä on tullu nähtyä ihan tarpeeks joten pidetään tämä orkkiksena, harvemmin näitä räpeltämättömiä enää tulee vastaan, väri on kyllä omaankin mieleen, vielä kun saa ruvet piiloon ja maalipinnan kiiltämään niin kelpaa.
On se kaunis :)tuo väriyhdistelmä auringonlasussa vain paranee
Tätä väriä ei taida uudemmista malleista edes löytyä, seiskaa sain kyllä kultasena mutta tais olla vähän haaleampi.
Mutta laitetaan vielä auton hausta vähän juttua, myyjältä kyselin uskaltaako tällä taittaa Joensuusta Järvenpäähän ja varovaisen lupauksen antoi joten ilman traileria lähdettiin hakemaan, auton mukana tuli alkuperäinen kone+laatikko jotka meni näppärästi touranin konttiin, myös orkkis talvirenkaat peltivanteilla kuului kauppaan.
Volvo toimi hienosti alkumatkan mutta moottoritiellä laatikon etustefa antoi periksi ja kolmonen hävis joten Joroisten jari-pekalle tutkimaan, vaihteistoöljyn se puski suoraan ulos joten auton jäi siihen ja hinurilla Mikkelin Volvolle, siitä se haettiin trailerilla seuraavalla viikolla.
(https://i.imgur.com/SHFkL9L.jpeg)
(https://i.imgur.com/e34k315.png)
(https://i.imgur.com/CT3yGui.jpeg)
(https://i.imgur.com/vxMs1H4.png)
(https://i.imgur.com/weuTqV0.jpeg)
Tällä viikolla hain auton kaverin pajalta stefan vaihdosta, nyt pelittää mutta vähän vuotaa edelleen, taitaa tulla anturista, täytyy tutkia tarkemmin.
-
Tais olla mun kommentti taas jollekin liikaa kun peukutin ja kehuin ökymalliksi.
Ja komee sellanen.
Ottakaa nyt taas tämäkin pois niin on hommia.
En tajua mitä epäsopivaa siinäkin nyt oli.
-
Tais olla mun kommentti taas jollekin liikaa kun peukutin ja kehuin ökymalliksi.
Ja komee sellanen.
Ottakaa nyt taas tämäkin pois niin on hommia.
En tajua mitä epäsopivaa siinäkin nyt oli.
Tästä inspiroituneena lisäsin otsikkoon tuon 8) vaikka eihän tässä muuta ökyä ole kun mallinimi, ilmastointi ja kattoluukku puuttuu :-\
-
Pois turha vaatimattomuus. 264 jos mikä on aikansa ökymalli.
Rahamiehen touhuja vielä tänäkin päivänä tuolla 2,7V6 automaattiyhdistelmällä ;)
-
Hieno on.
Tiedätkö miksi alkuperäinen moottori on vaihdettu varsin lyhyen käytön jälkeen?
-
Pois turha vaatimattomuus. 264 jos mikä on aikansa ökymalli.
Rahamiehen touhuja vielä tänäkin päivänä tuolla 2,7V6 automaattiyhdistelmällä ;)
Rahamiesten touhujahan nämä kaikki takatuupparit on pl. vapari deeku mutta ei niistä sen enempää..
Hieno on.
Tiedätkö miksi alkuperäinen moottori on vaihdettu varsin lyhyen käytön jälkeen?
Ei tietoa eikä mitään kuitteja vaihdosta löydy, ainoastaan tieto edellisen omistajan suusta ja mukana tullut vaihtomoottori+laatikko viittaisi tähän, näkeekö näistä jostain moottorin vuosimallin ja tehon, internetin mukaanhan näitä löytyy muutamaa eri versiota, kiinnostaisi onko tässä tuo uudempi imusarja+nokka-akseli
Autowiki:
Volvo 264:n voimanlähteenä toimi Peugeotin, Renaultin ja Volvon yhteistyönä kehittämä OHC V6-moottori, joka oli aluksi iskutilavuudeltaan 2,7-litrainen ja teholtaan 103 kW (149 hv). Tämä PRV-moottorina tunnettu laitos oli tarjolla sekä kaasuttimella- (B27A) että polttoaineen suihkutuksella (B27E) varustettuna versiona. Ensimmäisen mallivuoden kaasutinmoottorin teho on 92 kW (125 hv) ja ruiskuversion 103 kW (140 hv). Mallivuoden 1980 autot ovat viimeiset kaasutinmoottorilla varustetut. B27E-moottori sai mallivuodelle 1979 uuden imusarjan ja nokka-akselin ja näiden myötä sen teho nousi 109 kW:iin (148 hv). Mallivuoden 1980 alussa moottorin iskutilavuutta kasvatettiin 2,8 litraan (B28E) ja sen teho nousi 114 kW:iin (155 hv).
Kyseessä siis jompikumpi näistä?
2.7i GL B27E (2664 cm3) - 103 kW (140 hv) @ 6000 r/min, 204 Nm @ 3000 r/min, vm. 1975–1979
2.7i GL B27E (2664 cm3) - 109 kW (148 hv) @ 5700 r/min, 218 Nm @ 3000 r/min, vm. 1979–1982
Eilen tuli tosiaan pestyä konetila ja lopputuloksesta tuli ihan ok ilman purkamista, pientä käyntihäiriötä tuli pesun jälkeen mutta hetken käynnin jälkeen poistui.
Ennen
(https://i.imgur.com/PBJSiVd.jpeg)
Jälkeen
(https://i.imgur.com/Y0bZFdH.jpeg)
(https://i.imgur.com/KjdprDD.jpeg)
Yksi hihna myös katkesi aamulla, täytyy hake uudet tänään
(https://i.imgur.com/w9QBjdk.jpeg)
(https://i.imgur.com/b9kcSAe.jpeg)
Snowcapin kiinnitysklipsu oli rikki joka korjaantui parilla magneetilla ensihätään, nyt ei vapise.
(https://i.imgur.com/U5y0Bbq.jpeg)
Mites muilla PRV:n omistajilla, onko normaalia lämpötilan pyöriä tuolla punarajan läheisyydessä, laskee siitä kyllä hieman kun laittaa sisälämmöt ja puhalluksen täysille, syyläri entinen vai termarissa häikkää?
(https://i.imgur.com/cL1Cwlv.jpeg)
-
Öljysuodattimen vierestä löytyy moottorin varaosanumero ja järjestysnumero.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0176%20B27E.JPG?img=medium)
-
Napsin vanhasta esitteestä hieman kuvia ja tietoja.
Muistaakseni tämän kauniin kuparinsävyn nimi joka sinun autossasi on, oli Nougat Metallic.
Volvon 264 malli osui juuri mielenkiintoiseen aikaan kun 700 -sarja oli vasta suunnitteilla mutta ei vielä muutamaan vuoteen markkinoilla.
264 ja 262C olivat Volvon huippumallit siihen saakka.
(https://img.aijaa.com/m/00909/15253046.jpg) (https://aijaa.com/V5QMYi)
(https://img.aijaa.com/m/00849/15253047.jpg) (https://aijaa.com/1hSvYn)
(https://img.aijaa.com/m/00979/15253048.jpg) (https://aijaa.com/P9x1N0)
(https://img.aijaa.com/m/00960/15253049.jpg) (https://aijaa.com/CMORYW)
-
Vaihtokoneessa lienee 700-sarjan anturi lämpömittarille. Ja ensimmäinen kone lie vaihdettu samasta syystä kun kaikki muutkin PRV:t, eli se on hajonnut.
-
Öljysuodattimen vierestä löytyy moottorin varaosanumero ja järjestysnumero.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0176%20B27E.JPG?img=medium)
Täytyypä katsoa mitä se kertoo, kiitos tästä.
Napsin vanhasta esitteestä hieman kuvia ja tietoja.
Muistaakseni tämän kauniin kuparinsävyn nimi joka sinun autossasi on, oli Nougat Metallic.
Volvon 264 malli osui juuri mielenkiintoiseen aikaan kun 700 -sarja oli vasta suunnitteilla mutta ei vielä muutamaan vuoteen markkinoilla.
264 ja 262C olivat Volvon huippumallit siihen saakka.
Upeat graffitit, osuivat varmasti 260:sten kohderyhmälle :D
Vaihtokoneessa lienee 700-sarjan anturi lämpömittarille. Ja ensimmäinen kone lie vaihdettu samasta syystä kun kaikki muutkin PRV:t, eli se on hajonnut.
Eli väärä anturi.. täytyy tutkia auton mukana tullutta moottoria/varaosa laatikkoa löytyiskö siitä alkuperäistä anturia, tuo taitaa sijaita siinä edessä viskon yläpuolella.
Pientä kenttähuoltoa tuli tehtyä viikonloppuna ja vaihdoin kaikki hihnat, olihan siinä ähräämistä nurmikolla mutta mitäs sitä muutakaan.. Samalla tilasin skruvatista tulpat, johdot, virranjakajan kannen ja takavalot, oisko siinä ens viikolle puuhaa.
(https://i.imgur.com/UUGgesN.jpeg)
(https://i.imgur.com/4FPZVYl.jpeg)