Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: far960 - 22.06.2024, 09:28:50
-
V 70 xc 1999 vm.
Onko jollain kokemusta,minkälainen työ irroittaa tankki pois autosta,korjaukseen.
Saisi ruostesuojattua pohjaa samalla.
-
Itse tiputin puoliksi vm. 1998 tankin äskettäin eikä siinä ollut muuta vaikeaa kuin tiukat letkulliittimet eli etuvedossa lienee helppoa.
Takapenkin alla on tarkistusluukku josta saa sähköliittimiä auki pumppuun. Tunkki ja lankkutuenta tankin alle ja sit avasin tankin kahden pannan pultit
Voi olla että täyttöputki kannattaa irrottaa yläpäästään, siinä on iso lukkorengas kumihuulen sisällä. Muuten tankki ei tule alas kovin paljoa. Suojaa avoimet putket roskilta.
Kun tunkkia laskee tankki laskee letkujensa varaan ja niitä pitää sit availla. Tankki kannattaa olla tyhjähkö. Mitä 4-vedossa on lisää en tiedä
-
. Mitä 4-vedossa on lisää en tiedä
Se että nelikossa ja etuvedosssa ei ole mitään yhteistä takapään akseliston ja tankin suhteen.
Eli nelikosta jos haluaa tankin tiputtaa kokonaan alas on ensimmäinen askel tiputtaa koko taka-akselisto pois. Tankki käytännössä tulee alas akseliston kanssa yhtenä pakettina.
-
Mitä siinä tankissa on korjattavaa?
-
Se että nelikossa ja etuvedosssa ei ole mitään yhteistä takapään akseliston ja tankin suhteen.
Eli nelikosta jos haluaa tankin tiputtaa kokonaan alas on ensimmäinen askel tiputtaa koko taka-akselisto pois. Tankki käytännössä tulee alas akseliston kanssa yhtenä pakettina.
No jo,tuo kuulostaa tehokkaalta.
-
Mitä siinä tankissa on korjattavaa?
Vasen lohko vuotaa tankkivarusteen läpiviennistä.
Märkänä koko pohja.
En näe edes peilillä oikein mitään.
Kässäri vaijerikin tiellä.
Ja koko höskä on pudotettu niin paljon,että kardaani ja pakoputki tulevat tielle.
Tuon kun saisi minttiin niin ei jäisi kuin moottorin kasaus ;D
-
No jo,tuo kuulostaa tehokkaalta.
Taitaa olla mahdoton homma?
Pultit lujassa,vahva mutterimylly pitäisi löytyä avuksi.
Vielä kosla pihamaalla pukeilla.
Jarruputketkin menisi uusiksi,iskarit,ainakin yläpäät?
Ties mitä muuta?
Huoltoluukun sahaaminen tehdä mieluummin.
Olisiko pikaliitin/liittimet bensaputkissa läpivientiin?
-
Monesti on ruostunut puhki tankki laitteiden välinen metalli putki. Joskus vuotaa itse tankkilaitteen laipasta kun sekin on metallia ja ruostuu.
(https://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=61951&t=1)
-
Kiitos kuvasta.
Mikä ihmeen kuin vakoilusatelliitti,
sputnik on kuvassa
-
Eioo tosiaan mitään yhteistä tankilla tavan 70 verrattuna
-
Monesti on ruostunut puhki tankki laitteiden välinen metalli putki. Joskus vuotaa itse tankkilaitteen laipasta kun sekin on metallia ja ruostuu.
(https://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=61951&t=1)
Kiitos vielä kuvasta
-
Kirjoitin pitkän "sepustuksen"ekan lauseen perään.
Järjestelmä ei tykännyt siitä.
Voisiko tuon kuskin puolen märän leilin sulkea pois käytöstä?
Bensan käryä ei kestä erkkikään.
Sen varusteen läpivienti vuotaa.
Huoltoluukun teko?
Kohdalla on istuimen sarana.
-
Nyt on selvinnyt että tankkivarusteen iso mutteri on jonkun aiemman toimesta ollut väärillä kierteillä.
Tuli varmaan 5 kertaa kierrettyä ennenkuin löytyi sopiva työkalu pakottamaan mutteria lopussakin suoraan.
Kiristin klemmarin mutterin päälle varmistukseksi.
Kovaa taistelua oli,maassa maaten auton alla.
Tuliko lisävammaa,en tiedä?
Vuoto/vuotamattomuus näkyy jos/kun joskus saa moottorin kasattua.
-
Moottori lähti tulille yes!,eli bensan virtaus alkoi,nyt vuotaa monta kertaa enemmän anturi-tankkivarusteen paikasta.
Ei auttanut mutterin suoraan saaminen,pikemminkin käänsi pikaliitosputkia.
Millään konstilla voinut pitää vastaan.
On tää svenski inssien oivalluksia
-
Anturin halusin ylös,oli tiivistepintoja ruoste syönyt,mutta on kyllä ainevahvuutta kunnolla,hiomavaraa.
Bensaputket mattopuukolla poikki.
Mikään ei tietenkään auennut normisti
-
Taas jätti paljon sanoja pois.
Valkoiset johdot,mitkä jatkuvat tankin puolella ohuina mustina karvoina.
Toinen L merkittyyn napaan,toinen merkitsemättömään juotokseen kortille.
En löytänyt mitään liitoskohtaa valkoisille.
Poikkihan ne leikkasin-merkkaamatta,kun halusin anturin käsille.
-
Toimikoo mittari tai ei,ihan sama kun tiputtaa bensaa aina vaan.
Voi olla vasemman puolen metalliputki ja/tai omat liitosyritykseni.
Kahta pikaliitintäkään en saanut irti.
Millä ja miten voi korvata vuotavan metallisen bensaputken?
-
ite varmaan hakisin kaupasta ensiapuun hehkutettua kuparivesiputkea kiepin 8 tai 10mm vai mitä se alkuperänen onkaan, jos ei tontilta löydy valmiiksi jotain kelpaavaa materiaalia. tuota on ainakin helppo taitella ja kaippa se polttoainettakin kestää. jos linjassa painetta niin sitten varmaan ois hyvä jotkut pikku töyssyt prässätä putken päihin että kumiletku pysyy klemmarilla paikallaan.
-
Aa,hyvä vinkki
-
Taas käytin konetta,näyttäisi suihkuttelevan tankin sivulla,vasemman pyörän kohdalla kulkevasta ,ruosteisesta alueesta putkea.
Vieressä kulkee sähkölinja
anturille.
Jollain ihme keinolla,vaihtaa kumi tms.putkea vuotavan osuuden tilalle?
Tai kontista alkaen koko matkalle?
Rautalankaa pujottaen,millä vetää kumiletku?
Siinä sitä.
Kun ei ole teräsmiehen röntgen katsetta
-
Jollain ihme keinolla,vaihtaa kumi tms.putkea vuotavan osuuden tilalle?
Tai kontista alkaen koko matkalle?
Rautalankaa pujottaen,millä vetää kumiletku?
Vetäisin koko linjan uusiksi alkuperäisen mukaan. Melkein samalla vaivalla saa kerralla kuntoon, kuin pujotella letkuja ja klemmareita, jotka kuitenkin antautuvat tavalla tai toisella ennen aikojaan.
-
Ai kumiputket ei kestä?
Paha.
Auton koko takapää purettava koria myöten?
Jotta saisi tankit alas,niin olen ymmärtänyt.
Pistää miettimään.Pukeilla.
503 tkm.ajettuna.
Täytyisi saada tässä kuussa taas ajoaikaa,ainakin vikalista.
-
Ai kumiputket ei kestä?
No kyllä ne aikansa kestää. Ainakin, jos pysyy pois metsäteiltä.
-
Semmoseen paikkaan mikä on vaikea purkaa kunnon osat ja helppoon paikkaan vaikka mun suosima läpinäkyvä motonetin yleisbensaletku ;)
-
Kiitos viestistä.
Tässä kohtaa ei ole pahoja ja h......n pahoja paikkoja.
Pari sataa kilsaa ajettu,välillä avosandaalilla,toki konetiellä(perästä kuuluu sano)?
Kakku ei haise,vielä
-
Muuten hyvin,mutta käy tyhjää välillä aaltoillen.
Pakokaasu ei haise kovin puhtaalle.
imm töpselin irrotus muuttaa käynnin tasaisemmaksi.
Sytyttää ajossa vikavalon.
Jos jollain oisi imm myytäväksi?
-
Samaisesta Volvosta;Onko neuvoa,miten takapenkkien selkänojat saa irroitettua?
Sivutyynyt on pois ja saranoista mustat lukitusklipsit.
Ei mitään muutosta tullut saranoiden toimintaan.
Verhouksia avattava?
-
Kiitos viestistä.
Tässä kohtaa ei ole pahoja ja h......n pahoja paikkoja.
Pari sataa kilsaa ajettu,välillä avosandaalilla,toki konetiellä(perästä kuuluu sano)?
Kakku ei haise,vielä
Vaihdeltu vuotavaa putkea-taas.
Eihä se oo ku näppäsy
-
Arvon tietäjät,sama kosla kyseessä:Kardaanin tukilaakeri rouheessa kunnossa.
Verkkokaupat tarjoaa oikeaan etuakseliin laakeria,ei muuta.
45x70.t
Vaikka hakusana on kardaani.
Mikä akselissa on,näyttää paljon
pienemmältä,en ottanut kuin pakoputken kannatinhäkin irti,jossa laakerin häkki myös.
Ristikoiden kupit on hepattu kiinni liittimiin.Mitä
-
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/xc70-i-cross-country-295/2-4-t-xc-awd/vetopyorasto/laakeri-asennus?of=m4867;t30873;s10939
Pitkittäisakseli. :D
-
-
Miten pystyy laittaan täysin tyhjän viestin? Minä en sitä osaa tehdä. :P
-
Joo en tiedä.
Esikatselu väittää että viestikenttä jätettiin tyhjäksi,vaikka viesti on valmis.
Lähetä viesti,tulee ilmoitus ::viesti lähetettiin onnistuneesti :idiot2:
-
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/xc70-i-cross-country-295/2-4-t-xc-awd/vetopyorasto/laakeri-asennus?of=m4867;t30873;s10939
Pitkittäisakseli. :D
Kiitos,mutta ei toimi nuo linkit,En taida vaan osata,ja/tai puhelin ei osaa?
Tälleen vastasin jo aiemmin,lähetti tyhjää vaan.
-
Sivuhuomautus-taas :buck2:
Toissapäivänä tapahtui:
Volvo hyväksyttiin ensi kerralla puhtain paperein,ilman huomautuksia tms.
katsastuksesta :)
-
Vikaa vikaa vikaa.
Alkoi kojelaudan sisältä kuulua naksutusta kuin rele.
ETS valo palaa.
Cruise control ?
Välillä kun ei startissa pala,niin
toimii hetken, kunnes painaa jarrua tai keinukytkimestä säätää alaspäin.
Noiden jälkeen ei toimi,ja valo palaa.
Ylöspäin keinusta kestää painaa lisää nopeutta.
Purin viiksen ja suihkautin CRC-tä.
Ei auttanut.
Onko sille rele?
Jarrupolkimessa joku kytkin?
Haynes ei tiedä mitään ETS valosta,tai releestä sähkökaaviossa,tai en löytänyt.
Ja toinen:
Tyhjäkäynti ajon jälkeen aaltoilee, taas:
800-1000,ei aina.
Onko IMM vikaantunut?
Töpselin irroitus muuttaa käynnin.
Päästömittaus myös oli hyväksytty.
-
Ajattelin jos automaattilootasta huuhteluvaihtelisi öljyt.
Mobil atf 320 on hyväksi aluksi kotona.Toinen 5 litraa on hankittava vielä.
Letku paluuputkeen ja pulloon,mutta;
Missä paluuputken pää on?
Haulla mitään löytänyt.
Laatikon tyyppikoodia en tiedä.
-
Vikaa vikaa vikaa.
Alkoi kojelaudan sisältä kuulua naksutusta kuin rele.
ETS valo palaa.
Cruise control ?
Välillä kun ei startissa pala,niin
toimii hetken, kunnes painaa jarrua tai keinukytkimestä säätää alaspäin.
Noiden jälkeen ei toimi,ja valo palaa.
Ylöspäin keinusta kestää painaa lisää nopeutta.
Purin viiksen ja suihkautin CRC-tä.
Ei auttanut.
Onko sille rele?
Jarrupolkimessa joku kytkin?
Haynes ei tiedä mitään ETS valosta,tai releestä sähkökaaviossa,tai en löytänyt.
Ja toinen:
Tyhjäkäynti ajon jälkeen aaltoilee, taas:
800-1000,ei aina.
Onko IMM vikaantunut?
Töpselin irroitus muuttaa käynnin.
Päästömittaus myös oli hyväksytty.
99 vuos mallissa sile mittaristossa eli CDM yksikössä on rele diagnostiikka väylään.
Mittaristo itsessään käynnistyy ihan kuin aikaisemmat mittaristot mut jos siel tulee kommunikaatio häiriöö ja mittaristo sekoilee sitä ei näy visuaalisesti yhtä tehokkaasti kuten esim. P2 malleissa.
Jos on ETS eli ETM kaasuläppä niin itse tarkistaisin siihen tulevan liittimen ja käynnissä ollessa vähän kokeilla vaikuttaako käyntiin jos sitä "tökkii".
-
Palaako ets aina vai poistuuko hetkeksi uudella startilla?
-
Aina palaa.
Eihän tuo kauheen vakava puute oo,mutta kiva varuste..Ja valo näkyy.
Aiemmin vähän yritti toimia hetken,alaspäin nopeussäätö katkaisi toiminnan.
Kuin joku rele rallattaa kojelaudan uumenissa.
-
Siis tuota... ETS valo tulee viallisesta kaasuläppäkotelosta. Jos se katkoo niin vaikuttaa vakionopeussäätimeenkin. CRUISE.
Vai onko meillä nyt käsitteet sekasin?
-
Niin kai,täällä?
Kun vakkari alkaa hetkeksi toimimaan ,ETS valo sammuu ja toisin päin nuo.
Avasin kaasupolkimen sähkösysteemin,jo 1,5kk sitten.
Kaikki näytti kuin uudelta.
ETS valo palanut aina.
Lukuunottamatta yllämainittuja tilanteita.
Ensimmäinen vastaaja puhui releestä,joka on:jossain?
Melkoinen raksutus ja napsutus kuuluu ajossa-rele?satunnaisesti.
Tähän on tullut sitten kaasua painaessa se ettei laatikko enää niin reippaasti reagoi.Kickdown toimii.
Yritin ajaa L vaihteella vinossa pihassa kaikkia pyöriä 10 sentin betonilaatoille,awd kokeeksi,ja tilan puutteen vuoksi.
Ei volvo noussut mihinkään,kunnes pieni vauhti ,niin nousi.Vaihteisto otti luistoa itteensä?Hanaa kyllä oli
-
Viestikenttä jätettiin tyhjäksi,hohhoijaa.
Tällä kertaa loppuosa viestistä häipyi:
Kysyin mm.tuleeko kirkas letku syylärin yläpään öljy-liitokseen?
-
Lue FAQ osiosta ”Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelemalla”.
-
99 vuos mallissa sile mittaristossa eli CDM yksikössä on rele diagnostiikka väylään.
Mittaristo itsessään käynnistyy ihan kuin aikaisemmat mittaristot mut jos siel tulee kommunikaatio häiriöö ja mittaristo sekoilee sitä ei näy visuaalisesti yhtä tehokkaasti kuten esim. P2 malleissa.
Jos on ETS eli ETM kaasuläppä niin itse tarkistaisin siihen tulevan liittimen ja käynnissä ollessa vähän kokeilla vaikuttaako käyntiin jos sitä "tökkii".
Okei.
Kiitos.
Mittaristo irti tutkimista varten?.
Kaasuläpän-kotelo imusarjan alla- töpseli ei ole ollut
auki.
Kojelaudasa on rivi releitä,isompia,oranssi ja muita,ei käsi mahtunut irrottamaan.
-
Lue FAQ osiosta ”Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelemalla”.
Luin mutta oikeastaan mitään en ymmärtänyt.
Irroitin ylemmän putken liitosjuntturin,niin sieltä tuli pari desiä pakkasnestettä,siis tiivistepinnan tienoilta,ei sisäreijästä.
Mistä näkisi lootan tyyppinron?
Öljy on punaista tikussa ja max määrä.
Haisi vähän palaneelle vadissa.
-
Laatikon päällä pitäis olla peltilätkä missä on laatikon malli ja sarjanumero.
-
Laatikon päällä pitäis olla peltilätkä missä on laatikon malli ja sarjanumero.
Aha.
Olen nähnyt pilkottavan jonkun tarran,moottorin takapään lähellä.Ei kyllä näe kokonaan numeroita ilman purkamista?
(https://i.ibb.co/zfG2vsx/IMG-20241114-144540514.jpg) (https://ibb.co/zfG2vsx)
Näkeekö tuosta kilvestä laatikon tyypin