Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: XC90vm16 - 25.06.2024, 13:51:01
-
Volvo XC90 vm 16 on alkanut pitämään ääntä turbon puolelta hyvin rajatulla vetoalueella. Ääni on enemmänkin viserrystä kuin vihellystä.
Korjaamolla ei löydy savutestissäkään vuotoja, arveltiin että vika saattaa olla vuotoa turbon välissä venttiilien avautumisissa, koska on hyvin rajatulla vetoalueella ja poistuu, kun toinenkin turbo tulee kokonaan käyttöön.
Onko näihin olemassa tyyppivikaa, mitä kannattaisi kokeilla vaihtaa ensin. Vika on hyvin vaikea mallintaa muuten kuin tiellä ajaessa.
-
Volvo XC90 vm 16 on alkanut pitämään ääntä turbon puolelta hyvin rajatulla vetoalueella. Ääni on enemmänkin viserrystä kuin vihellystä.
Korjaamolla ei löydy savutestissäkään vuotoja, arveltiin että vika saattaa olla vuotoa turbon välissä venttiilien avautumisissa, koska on hyvin rajatulla vetoalueella ja poistuu, kun toinenkin turbo tulee kokonaan käyttöön.
Onko näihin olemassa tyyppivikaa, mitä kannattaisi kokeilla vaihtaa ensin. Vika on hyvin vaikea mallintaa muuten kuin tiellä ajaessa.
Pakosarjan tiiviste, mulle vaihettiin se tässä viime syksynä.
-
Dieseli vai bensa?
-
Dieseli vai bensa?
Aloittaja kirjoittaa "kun toinen turbo" niin pakko olla diesel
-
Aloittaja kirjoittaa "kun toinen turbo" niin pakko olla diesel
T8 on myös 2kpl
-
T8 on myös 2kpl
Ei ole, turboahdin ja mekaaninen ahdin
-
Ei ole, turboahdin ja mekaaninen ahdin
Kun puhuttiin ”toinen turbo” eli pakokaasuahdin mikä on sekä bensassa, että dieselissä toisena turbona. No joo, mutta siis diesel kyseessä.
Tuossa pikkuahdin on mukana 2800rpm saakka ja veikkaan, että EGR putken metallitiiviste vuotaa ja aiheuttaa aivan samanlaisen äänen kuin laakeriviallinen turboahdin.
-
Diesel on.
Ja 285tkm ajettu.
Juuri meni toiset ilmajousien pussit takaa, ne näyttävät kestävän aika tarkkaan 140tkm.
Varsinkin kylmällä koneella ääni on kovempi ja helpommin huomattava, mutta tulee kyllä lämpöiselläkin. Kuuluu selvästi sisälle asti autoon, mutta ei saa esimerkiksi nauhoitettua, kun sitä saa pidettyä maksimissaan sekunnin pari putkeen päällä, kun vetoalue on oikea ja kun vauhti kiihtyy tarpeeksi, niin se häviää. Ääni kuuluu myös matalammilla kierroksilla kuin tuo 2800, vaikuttaa enemmän kaasun asento siihen, eli kun tietty paine tulee turboon, niin sitten ääni kuuluu.
Korjaamon mukaan ei siis ole laakeri tai siipivika, tms.
-
Vahvistuu epäilys vieläkin enemmän EGR putken tiivisteeseen tai on niitä putkiakin mennyt halki.
-
Imusarjassa oli todella pieni halkeama ja se vaihdettiin juuri tämän vian diagnisoinnissa. Koodina tuli imuvuoto. Se ei kuitenkaan auttanut ja sama kujerrus turbolta jatkuu edelleen tuolla tietyllä vetoalueella.
Ja optimoitiin Qt performancen softalla n. 15tkm aikaisemmin, mutta vika siis ei alkanut heti, eikä sillä välttämättä ole mitään seuraussuhdetta asiaan.
-
Imusarjassa oli todella pieni halkeama ja se vaihdettiin juuri tämän vian diagnisoinnissa. Koodina tuli imuvuoto. Se ei kuitenkaan auttanut ja sama kujerrus turbolta jatkuu edelleen tuolla tietyllä vetoalueella.
Ja optimoitiin Qt performancen softalla n. 15tkm aikaisemmin, mutta vika siis ei alkanut heti, eikä sillä välttämättä ole mitään seuraussuhdetta asiaan.
Mahtaako olla koodeja paljonkin poisteltu ohjelmasta, Quantumin bulkkisoftat tahtoo tällaisia olla. Ilman määrästä tuo on pirun tarkka moottori eli vuodosta tulee kyllä heti koodia. Haiseeko pakokaasu moottoritilassa?