Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Asdow - 27.06.2024, 16:50:49

Otsikko: 2006 Volvo V50 T5 AWD häkä korkealla
Kirjoitti: Asdow - 27.06.2024, 16:50:49
Ihme murheenkryyni tää vaimon Volvo kun vikoja ilmaantuu jatkuvasti. Katsastuksesta tuli hylkäys, koska häkä oli korotetuilla kierroksilla reilusti yli sallitun. Kävin putkistoa läpi ja huomasin, että pakosarjan laipasta puuttui 4/12 mutteria, kun pakosarjan pinnapultit olivat katkenneet. Sain 3 mutteria lisättyä, kun niissä kohdissa oli vielä pinnapultin kierteitä riittävästi jäljellä ja ajattelin, että päästöjen osalta pitäisi nyt olla kunnossa, kun pakosarja ei enää falskaa, mutta jälkitarkastuksessa tuli vielä huonommat lukemat kuin ekassa mittauksessa.

Auto ei anna vikakoodeja, ja en jostain syystä pääse VIDA:lla katsomaan ECM:n anturien arvoja. Sytytyspuolat ja -tulpat on uusittu viime lokakuussa. Kiihdytettäessä en ole huomannut auton käytöksessä mitään kummallisuuksia, tehot on tallella, eikä keskikulutus ole kasvanut tässä vuoden aikana mihinkään. Tyhjäkäynnistä katsuri mainitsi ensimmäisen katsastuksen kohdalla että ihan kuin kävisi vajailla sylintereillä, mutta en kyllä ite ole huomannut sellaista, varsinkaan pakosarjan kiristämisen jälkeen. Auto ei hukkaa jäähdytysnesteitä tai öljyä.

Viime vuoden päästöt:
Katsastus 1 (Pakoputki vuoti takaäänenvaimentimen kohdilta),  bensiini 95E10
CO            0,1
HC            4
CO2          14113,8
O2             1,76
Lambda    1,07

Katsastus 2, E85
CO            0,04
HC            12
CO2          14,4
O2             0,58
Lambda    1,026


Tämän vuoden päästöt:
Katsastus 1 (Pakoputki vuoti, taas), bensiini 95E10
CO            1,7
HC            32
CO2          11,9
O2             3,04
Lambda    1,07

Katsastus 2, ~25% E85
CO            5,45
HC            84
CO2          11,3
O2             0,13
Lambda    0,841
Otsikko: Vs: 2006 Volvo V50 T5 AWD häkä korkealla
Kirjoitti: Lankku - 29.06.2024, 20:57:59
CO nousi koska pakosarjan vuoto on korjattu.

Viallinen lambda-anturi tai ilmamäärämittari, ilmavuoto ilmamäärämittarin ja koneen välissä tai viallinen polttoaineenpaineanturi tulee ensimmäisenä mieleen. Toki myös moottorinlämpöanturi voi vaikuttaa jos se näyttää aivan liian kylmää. Livedata olisi hyvä päästä näkemään.
Otsikko: Vs: 2006 Volvo V50 T5 AWD häkä korkealla
Kirjoitti: laatikkovika - 29.06.2024, 22:15:03
Meillä oli 2005 mallissa ongelmaa, päästöt korkeella ja tehoo puuttui, ei vikakoodeja.
Yhden yön mietin ja päädyttiin vaihtamaan map anturi ja kaikki korjaantui.
Oli sitä ennen kyllä vaihdettu tcv.
Molemmat vempeleet, tcv ja map osattu laittaa paskaan paikkaan tuossa T5.
Otsikko: Vs: 2006 Volvo V50 T5 AWD häkä korkealla
Kirjoitti: Asdow - 02.07.2024, 10:11:50
Bluetooth obd mokkulalla pääsin lukemaan livedataa ja en mä kyllä sieltäkään keksi mikä tässä nyt olisi vialla.

tyhjäkäynnillä
short term fuel trim ~3 %
long term fuel trim 0 %
lambda ~1

<2.5k rpm lambda pysyy 1:ssä mutta siitä kun nostaa 3k rpm:ään niin auton lambdan target tippuu lineaarisesti 0.88:iin ja lambdasäätö seuraa sitä hetken päästä. Target ei palaudu 1:seen noilla korkeammilla kierroksilla vaikka pitäisi tasasesti siinä hetken aikaa.
Otsikko: Vs: 2006 Volvo V50 T5 AWD häkä korkealla
Kirjoitti: Asdow - 03.07.2024, 13:34:44
Joo'o, kävin korjaamolla mittauttamassa päästöt kun en mitään vikaa löytänyt ja kaikki ok. Tuo lambdan targetin toiminta vähän kummastuttaa, mutta niin kauan kun mun VIDA ei suostu ECM:n kanssa juttelemaan niin jääpi ihmettely tuonnemmaksi.

CO            0,001
HC            8
CO2          14,71
O2             0,05
Lambda    1,002