Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: JarssePaatero - 02.07.2024, 19:49:13
-
Onko kellään tietoa mistä johtuu. Eli ollut noin 3kk auto ja ensimmäiset 2kk auto antoi ajaa vaikka purella sähkön nollille ja sit tietenkin meni bensalle. Ensisijaisesti ajanut hybridi moodilla ja hyvin saanut ajaa sähköllä mittarin nollaan asti. Nyt alkanut heittään sähköltä väkisin bensalle vaikka olisi vielä sähköä jäljellä, katoaa mahdollisuus laittaa purelle tai hybridi moodi päälle. Sitten taas yhtäkkiä antaa taas sähköä. Toivottavasti joku saa tästä kiinni :)
Kiitos etukäteen vastauksista :)
-
Terve. Minulla oli samaa ongelmaa talvella ja mittaristoon tuli lisäksi kilpikonna. Joku moduuli vaihdettiin akustoon.
-
Onko kellään tietoa mistä johtuu. Eli ollut noin 3kk auto ja ensimmäiset 2kk auto antoi ajaa vaikka purella sähkön nollille ja sit tietenkin meni bensalle. Ensisijaisesti ajanut hybridi moodilla ja hyvin saanut ajaa sähköllä mittarin nollaan asti. Nyt alkanut heittään sähköltä väkisin bensalle vaikka olisi vielä sähköä jäljellä, katoaa mahdollisuus laittaa purelle tai hybridi moodi päälle. Sitten taas yhtäkkiä antaa taas sähköä. Toivottavasti joku saa tästä kiinni :)
Kiitos etukäteen vastauksista :)
Terve! Onko mikä vuosimalli tai uusi auto kyseessä? Long range? Sensus vai Google käyttöjärjestelmä?
Ja tekeekö tuon ettei voi vaihtaa ajomoodeja ajon aikana vai jo lähdettäessä?
Vikakoodeja lukematta aika mahdoton sanoa mikä tuossa voisi juurisyynä olla, mutta tuo bensamoottorin käynnistyminen voisi viitata jopa normaalin ajoakun (siis se perus 12V malli) lataustilan alentumiseen eli se perusakku voi olla huonokuntoinen jolloin auton moottorilla pyöritettävä laturi puuttuu peliin... Sitten taas, kun laturi on syöttänyt perusakkuun riittävästi virtaa, niin nuo Volvon hienot ajojärjestelmäsysteemit antavat sitten lisää sähköistä ajoa :P Ihan mutu-tuntumalta heitän... Mutta tuolla auton omalla perusakullakin voi siis olla aika ratkaiseva merkitys noissa, meillä alkoi dieselissä esim. herjailla webaston käytöstä tai lämmitys kesketyi jne kun ei ollut normiakku enää kunnossa. Vaihdoin sen ja sitten kaikki ongelmat hävisivät. Toinen mahdollisuus on käyttää autoa merkkiliikkeessä esim. seuraava öljynvaihto, jonka yhteydessä päivittäisivät kaikki auton softat. Jos on uudempi ja Google-systeemi, niin en yhtään epäilisi vaikka olisi siitäkin... Ainakin omalla paikkakunnalla tuon voi vaatia jokaiseen perushuoltoon ilmaiseksi/kuuluu huolto-ohjelmiin mikäli ohjelmistopäivityksiä on tullut ja muutoin tuosta veloittavat 100€. Välihuollon tai muun määräaikaishuollon yhteydessä tuon siis pitäisi olla ihan 0€ homma. Vikakoodit kannattaa luetuttaa tietty ensin, siitä on hyvä lähteä liikenteeseen. Toki ERADissakin voi jotain olla... Toivottavasti ei! ::) Meillä tuo ERAD alkoi oireilla siten, että vaikka akusto oli ihan täynnä, niin sähköltä peruuttamisen jälkeen käynnisti lähes aina bensamoottorin ja sitten piti ajaa 1-2km että vaihtoi sähkölle. Myös B-vaihteen toiminnassa oli jotain liiallista rullausta ja ei pelittänyt kuten piti.
-
Tuli vahingossa tuplat omaan lainausviestiin... Laitapa sitten tietoa, että mikä auttoi tuohon oireeseen!
T6 vs. T8 suhteen ei taida olla mitään eroa eli samat jutut varmaan molemmissa silti...
-
En usko 12V akun jännitteen vaikuttavan asiaan kovinkaan paljon, sillä jännitettä syötetään DC-DC muuntimen kautta isosta akusta 12V jännitepiiriin.
Sähkömoottorin ja ajomoodien temppuilu voi johtua todella monesta eri asiasta, ei sitä eradia kannata heti tuomita. Vikakoodit pitää joka tapauksessa lukea ensin.
Jos vähänkään epäselvää mitä huolloista on tehty, niin kiikuttaisin sen merkkihuoltoon softapäivitykseen. Ja jonkun ajan päästä koodit luentaan uusiksi. Ja sen perusteella suunnitellaan korjausta.
Erad öljyt voi toki vaihtaa. KL-varaosista saa volvon erad-öljyä suoraan hyllystä. Eikä todellakaan ole mikään vaikea homma vaihtaa ne.
Veikkaan et 95% tapauksista saadaan korjattua softapäivityksellä (jos vanhat softat) ja eradin öljynvaihdolla.
-
Minulla tämänkaltaisen vian korjaus maksoi 2700e., ei siinä mikään päivitys auttanut.
-
Sit päästään jo seuraavaan kysymykseen, onko eradit aina pakko vaihtaa marmorilla jos valmistaja ei kuintenkaan tule vastaan?? Alle 10tkm ajettu erad maksaa bildelsbasen.se sivuvostolla n. 1600€ + rahdit ja halvimillaan alle 1000€ jo...
-
En usko 12V akun jännitteen vaikuttavan asiaan kovinkaan paljon, sillä jännitettä syötetään DC-DC muuntimen kautta isosta akusta 12V jännitepiiriin.
Sähkömoottorin ja ajomoodien temppuilu voi johtua todella monesta eri asiasta, ei sitä eradia kannata heti tuomita. Vikakoodit pitää joka tapauksessa lukea ensin.
Jos vähänkään epäselvää mitä huolloista on tehty, niin kiikuttaisin sen merkkihuoltoon softapäivitykseen. Ja jonkun ajan päästä koodit luentaan uusiksi. Ja sen perusteella suunnitellaan korjausta.
Erad öljyt voi toki vaihtaa. KL-varaosista saa volvon erad-öljyä suoraan hyllystä. Eikä todellakaan ole mikään vaikea homma vaihtaa ne.
Veikkaan et 95% tapauksista saadaan korjattua softapäivityksellä (jos vanhat softat) ja eradin öljynvaihdolla.
Meillä ei ERAD-öljynvaihto auttanut yhtään niihin oireisiin tai outouksiin mitä meillä oli. Teetätin tuon öljynvaihdon kuitenkin aika hyvissä ajoin ja niitä oireita alkoi silti tulla enemmänkin.
Tänään just käytin autoa huoltotarkistuksessa ja samalla laittoivat ilmastointiin kylmäainetta eli täysi ilmastointihuolto, ERADissa ei ollut moitteita ja vikakoodeja eli sillä mennään.
Sanoi omamekaanikko, että yleensä suosittelevat ERAD-öljynvaihtoa 60tkm välein. Nyt uudella ERADilla (tai ainakin se voimansiirtopaketti) ajeltu vasta 15tkm. Isompi softapäivitys tulee
seuraavassa n. 120-130tkm määräaikaishuollossa.
-
Nyt tämä alkoi uudestaan. Viime talvisen remontin jälkeen ei ole ollut oireita ennen kuin nyt. Eli käynnistää polttomoottorin aina ensimmäiseen risteykseen jarrutettaessa sekä satunnaisesti kotipihaan ajettaessa. Virtaa ajoakussa kuitenkin yli 50%.
-
Nyt tämä alkoi uudestaan. Viime talvisen remontin jälkeen ei ole ollut oireita ennen kuin nyt. Eli käynnistää polttomoottorin aina ensimmäiseen risteykseen jarrutettaessa sekä satunnaisesti kotipihaan ajettaessa. Virtaa ajoakussa kuitenkin yli 50%.
Mulla on tehnyt satunnaisesti ihan samaa uudesta lähtien. Eritoten kun ilmat on kylmenneet. Normaalia mitä omamekaanikon kanssa juttelin, kun jo Eradiakin epäilin ensin. Tosin tuossa aikaisemmin mainittiin että ei toiminut AWD asento yms ajovalinnasta, niin saman teki itsellenikin jossain 25tkm kohdalla ja välillä hyytyi meno esim 60km/h vauhdissa vaikka kuinka polki kaasua ja lopuksi kun tarpeeksi syvään polkaisi niin moottori lähti mukaan ja jumalattomalla pomppauksella (suorastaan jysähti veto päälle). Syynä oli sähkömoottorin invertteri minkä vaihtoivat silloin takuuseen ja sen jälkeen menty 60tkm ilman ongelmia.