Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jaywalker - 03.07.2024, 08:31:07
-
Aina neuvottu, että hyvä otsikko riittää.. ;)
Eli onko mitään erikoista mitä pitäs ottaa huomioon kun moiseen hommaan ryhtyy?
Katsastusmies ei tykänny ku volvossa ei käppäri ota kunnolla, joten vaihetaas sitte vaikka ne kengät ja katotaa miten käy.
Eli mites tuo tapahtuu?
Kiitos.
-
Muuta en tiedä, paitsi että suosisin OEM kenkiä ja jättäisin tarvikemalliset pois laskuista.
-
Omassa Volvossa oli pyörän laakeri rikki ja se varmaan tuhosi jarrukengän. Laakeri oli tosiaan pitänyt ääntä kurveissa.
Jostain syystä katsastusmies ei huomannut laakerivikaa, vain käsijarrusta tuli hylkäys. Ehkä jarrurumpu jotenkin tuki pyörää tms.
Vein auton pajalle korjattavaksi, joten työohjeita en osaa antaa.
-
FAQissa on tällainen https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=64.0 Kuvat valitettavasti ovat karisseet vuosien saatossa pois.
Ohjeessa mainitun lisäksi käsijarrukenkiin kannattaa laittaa nämä https://www.motonet.fi/tuote/kasijarrukenkien-saadinpari-23-01608?product=23-01608&fromsparepartssearch=true , niin saa ne paremmin säätöihinsä.
-
Joo, orginaaliosia kannattaa käyttää, kestävät sitten vuosia ja sopivuus on taattu. Irtoilevat kitkapinnat tarvikeosissa voivat olla hyvinkin hankalat.
Tuossa mallissa ei välttämättä ole säätöpalaa, hyvä tulee ilmankin, mutta laittaisin sellaiset, kun eivät paljoa maksa.
Säätö ensin levyn rakosesta kiinni, niin ettei levy käsivoimin liiku, sitten Olikohan noin 7 naksua auki, ja levy pyörii helposti kahisematta.
Kannattaa ottaa kuva ennen jousien irroittelua. Jouset saa paikallaan ilman erikoistyökaluja. Kunnon putsaus ja levittimeen kunnon jarrurasvaa.
Varmista, säätä vaijerit liikkuu hyvin. Voi olla, että joutuu löysäämään vaijerin sieltä käsijarrukahvan takaa. Muutoin kuluneet levyt ei lähe irti. Uudet levyt on halvat, jos kuluneet kannattaa ostaa uudet samalla. Jos uusit levyt, niin toki sitten myös uudet jarrupalat.
Omat muistikuvat on S70 vm -98 autosta, joten virheitä voi olla
-
Youtubessa löytyy monta hyvää ohjetta miten nuo saa tehtyä. Perusidea kumminkin on että vaijeri löysätään käsijarrukahvan päästä ja säädetään kengät lähelle rumpua rummun päässä ensin ja sitten kiristetään vaijeri. Rummmun sisältä toki putsataan pölyt ja herkistetään se linkku joka liikuttaa kenkiä. Omasta mielestä tuohon kannattaa laittaa H-rautojen tilalle säätöpalat https://www.motonet.fi/tuote/kasijarrukenkien-saadinpari-23-01608?product=23-01608&fromsparepartssearch=true (https://www.motonet.fi/tuote/kasijarrukenkien-saadinpari-23-01608?product=23-01608&fromsparepartssearch=true). Olen laittanut Motonetin OEM-tason osilla takajarrut uusiksi kai 7 vuotta sitten ja pari kertaa pyöränpultin reiästä säätänyt kenkiä lähemmäksi. Yhä on mennyt katsastuksesta läpi ja kestänyt veneen laskun joka kevät.
-
Sitten kun säätää kengät niin lähelle ettei enää pyöri niin ei kannata 7 naksua löysätä vaan sen verran että pyörii hankaamatta. Ehkä joku 3-4 naksua, sen kyllä tuntee kun on vapaa pyörintä.
Nimim. Ikinä en oo naksuja laskeskellu. *taavih->
Lopuks kahvan ruuvista säätö niin että nousee n. 5 naksua ( kumoaa edellisen nimimerkin) :2funny:
Niin ja tarvikekengillä oon aina jarrun sinne saanu.
-
Ja jos rummussa kulumaa, levy vaihtoon. Uudet kengät kestää hioutua aika kauan että istuvat koko kehältä helevetisti kuluneeseen rumpuun.
-
voisin sellaisen huomion tähän laittaa, oli mk1 v70 kerran puoliksi irronnut jarrukengästä pinta. siitä on jo aikaa mutta lueskelin silloin aiheesta ja muistelen että jonkin verran tyypillistä olisi näille volvoille missä "rumpu hatun sisällä" tyyppiset takajarrut. ite en tykkää ajatuksesta että jarrurummun sisällä irtoaa mitään, pahimmillaan lukittaa takapyörän umpilukkoon. näin kävi kerran itsellä opel astran kanssa, onneksi tosi hitaassa vauhdissa. sen takia olen ostanut vähän paremman merkkisiä osia rumpujarrujen kengiksi, myös volvoissa.
voisi myös olla fiksua ylipäänsä tarkastaa nuo rumpujarrut joskus, vaikka ei oliskaan vikaa, nehän ei varsinaisesti kulu ollenkaan oikein käytettynä jos ei vaijeri jumita. en ihmettelis jos joku 20vuotta vanhasta rumpujarrun kengästä pinta irtoaisi...
ja sellanen huomio vielä, että yhessä autossa (ei volvo) turposi halvan malliset rumpujarrun kengät aina kostealla kelillä.. jumitti, koska automaattisäätö tapahtuu vain kiinnipäin.
-
Mulla tossa V70mk1 edellinen omistaja oli teettänyt vuosi sitten käsijarrun, no kun ostin se ei pitänyt yhtään. Yritin ekana herkistellä mutta avaamaanhan sen joutui ja kitkapinta oli irronnut niistä vuoden vanhoista kengistä. Ei sen enempää vaadi jos leikki käsijarrukäännöksillä veikkaan.
-
joo, voi hyvinkin olla että vauhdista käsijarrun vetäminen rikkoo noita erityisen helposti, kolahtaa kunnolla kun siinä on pieni välys siihen kiinteeseen stoppariin. soveltuu erittäin huonosti pelleilyyn tuon mallinen jarru.
normaalisti ainoa tilanne missä tuolla käsijarrulla pelleillään on kun katsastusukkeli vetäsee jarrudynolla vauhdissa käsijarrua. sekin voi sen palan rikkoa varmaan.
-
voisi myös olla fiksua ylipäänsä tarkastaa nuo rumpujarrut joskus, vaikka ei oliskaan vikaa, nehän ei varsinaisesti kulu ollenkaan oikein käytettynä jos ei vaijeri jumita.
Tuleehan nuo pakosta huollettua, kun levy rumpuineen menee vaihtoon tasaiseen tahtiin. Ainakin omissa ovat kulutustavaraa, kuten etujarrutkin.
-
nojoo tottahan tuo, monet levyt jo esimerkiksi 20 vuodessa taaksekin vaihdettu. se vaan että vanhan auton kun hankkii ja vaikka jarrut oiskin laitettu, niin helposti joku jobbari on jättänyt tuon käsijarrun täysin tekemättä ja tutkimatta jos se vaan toimii. eikä tarvi olla edes jobbari, viet auton huoltoon käyttöjarrujen laittoon niin on aivan mahdollista että jää kaikki ylimääräinen työ sitten tekemättä. tietty jos on itte laittanu niin tietää tarkalleen mitä siellä on.
-
Juu, sepä oli loppujen lopuksi aika simppeli homma.
vanhat pois ja uudet tilalle, levyt ja kengät ja palat. Satulat vielä hyvät.
hankalia oli vain ne jouset mitkä piti venyttää paikalleen..
Kiitos vastanneille :)
-
Ne jouset menee sopivalla ruuvimeisselillä. Jousen koukku meisseliin ja meisseli reikään :o sitten vaan väännetään niin jousikoukku liukuu paikalleen, ehkä joutuu napauttaan perille.
Elekää tehkö helposta asiasta vaikeeta.