Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: bensalenkkari - 12.01.2012, 20:13:36
-
Arvaillaanpas porukalla mistä johtuu, öljynkulutus 15l/15tkm. Moottori 2.4 bensa, 170hv vuosimallia 2001. Noin 200tkm ajettu suomiauto.
Ei tiputa, ei savuta, ei vikakoodeja, päästöt ok. Joskus muistan lukeneeni jonkin auton ohjekirjasta että 1l/1000km on normaalia :o Ei vaan oikeen omaan korvaan kuulosta hyvältä..
-
Oootko kokeillu eri öljy merkeillä/laaduilla onko kulutus samanlaista ?
-
Kokeiltu on jos jonkinmoista, ei vaikutusta. Shelliä, teboilia, mobilia jne. Eri viskositeettiä on kokeiltu, aina kun 4l kannu loppuu ;D Ja kulutus ei lopu puoliväliin mittatikkua vaan menee aivan alarajaan jos vaan ajaa.
-
Oletko tarkistanut pakokaasun päästöarvot ?
Oletko kuomannut että onko "läikkää" kun auton siirtää/lähtee parkista ?
Tuleeko palaneen/ lämpimän öljyn hajua kabiiniin ?
-
Oletko kuomannut että onko "läikkää" kun auton siirtää/lähtee parkista ?
Eikös tuolla lue ettei tiputa. ;)
Kannattasko kokeilla moottorin puhdistusta vaikka Fortella? Jos olis sellasesta apua.
-
Jos ei tiputa niin se menee läpi.
Mistä se pääsee läpi: venttiilivarren kumit, männänrenkaat, turbo. Onhan näitä.
Ei noissa paljon auta kuin purkaminen ja tutkiminen, jollet pysty antamaan yhtään enempää vinkkejä, kuin että öljyä kuluu.
Niin olisit varmaan huomannut jos jäähdytysneste lisääntyisi samaa vaihtia kuin tuo öljy hupenee.
-
Oletko tarkistanut pakokaasun päästöarvot ?
Oletko kuomannut että onko "läikkää" kun auton siirtää/lähtee parkista ?
Tuleeko palaneen/ lämpimän öljyn hajua kabiiniin ?
Itsellä on S80 T6, vm. 2000 ja ajettu 210.000km., Suomi-auto. Öljyä hävisi "mystisesti", noin kaksi vuotta sitten, jolloin ajoin tosi lyhyitä työmatkoja, ja pari pitempää reissua. Ei tiputtanut alleen, konetila puhdas jne. Katsastusmies vuosi sitten kertoi, että joku huohotinletku vuotaa, ja aiheuttaa ohjaamoon silloin tällöin käryä, mitä käryä itsekkin olin jo ihmetellyt. Jostain syystä, ilmeisesti sattumalta, sen jälkeen kun kiristin huohotinletkun kunnolla kiinni, niin ei ole tarvinnut lisätä öljyäkään... Kertokoot viisaammat onko tämä puhdas sattuma, näin vain kävi.
-
Tosiaan ei savuta/tiputa eikä tuoksu palanut öljy kabiinissa/pellin alla..jäähdytinnesteetkin on aivan kirkkaat ja pysynyt pinta aina samalla tasolla.
Jos vaikka kans kiristelis noi huohotinputken klemmarit ja toivois että mullakin sattumalta loppuis :) Ja sen forte käsittelyn vois seuraavas öljynvaihdos tehdä,tuskin se huonoa tekee.
-
Omassa GLT`ssä oli sama ongelma että se vain "haihtu" Mobilia meni ainakin pirusti. Castroli oli vähän parempi muttaa, käytänössä ei eroa.
Jos yllämainitut asiat pitää kutinsa niin voit tottakai tarkistaa vaikka huohotuksen, tuki jokin paluu ja laita letku limsapulloon ja kato mitä sieltä löytyy :uglystupid2: emt idea?
-
Moro kylmä kone eli yön yli seisoo parkissa käynnistä kone ja nuuhki siitä pakoputkesta palaako öljy.Merkki siitä että venttiilien suojakumit falskaa eli öljyä valuu sinne männänpäälle. Huohottaako kone eli onko väjyyttä niissä sylintereissä.Tuolla kulutuksellaa se katalysaattori on kohta tukossa ja paljon se HCC arvo on jos on käynnyt leimassa lähiaikoina. Lue tämä juttu.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11457.0
-
Kyllähän tuo öljy koneessa palaa, jos ei kerran uloskaan tiputa, ja ei missään pinnat/paineet nouse 8)
Se vaan ihmetyttää, että jos öljyä menee vaikka männänpäälle ( venttiilikumeista ) niin pitäs pölläyttää aika hyvin, ja jos vaipuu muihin osiin koneessa, niin pitäisi ilmoitella aika äkkiä olemassaolostaan.
Mutta, jos 15 litraa kuluu 15 tuhannen aikana, niin pitäähän sen jossain näkyä 8)
-
Kyllähän tuo öljy koneessa palaa, jos ei kerran uloskaan tiputa
Tai sitten katoaa mystisesti :o :2funny:
-
Päästöt mitattiin juuri, HC arvo 27 sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla. Katottiin kans et vaikka kiihdyttäis täyskaasulla niin ei pölläytä,kaveri ajo autolla perässä. Luulisi ainakin moottorin olevan puhdas kun kerran koko ajan täytyy ajaa uusilla öljyillä.. ;D Täytyy varmaan vaan lisäillä tunnollisesti öljyä,en kyllä rupea moottoria purkamaan kun ei ole kunnon tiloja..jos rupeaa kolistamaan tai sauhuaan niin sitten voi paremmin ruveta palasteleen myllyä.
-
Päästöt mitattiin juuri, HC arvo 27 sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla. Katottiin kans et vaikka kiihdyttäis täyskaasulla niin ei pölläytä,kaveri ajo autolla perässä.
Juu, mutta pölläyttääkö silloin kun lyöt tinalohkon tulille ? Kylmänä, lämpimänä, kuumana,,,,,
Tuo ei paljoakaan kerro jos katsoo että pölläyttääkö täyskaasulla, tai se että onko kuumana koneen HC arvot kohdillaan.
-
Katalysaattori polttaa aika hyvin kuumana nuo öljysavut...
Hyvin tuo öljy kelpaa tuolle s80:llekin, ei sentään ihan noin paljoa vielä.
Kylmäkäynnistyksen jälkeen kun polkasee pari kertaa niin on tienoo sinisenä, muuten ei käryä. Venttiilinvarren tiivisteet vaihtoon ja huohottimen tarkistus.
-
Nykyään katti on se 700 asteinen niin kyllä siellä se öljynkäry palaa aika hyvin joten ne paina kaasua höllää on historiaa.Eli kylmä kone käyntiin tuleeko sitä sinistä savua yhtään pakoputkesta vai pelkkää vesihöyryä.Ja ne ohjurien kumien vaihto ketään ei aja konkursiin jos siellä vikaa.Oletko katsonut ne puristuspaineet että sylinterit ja ne männänrenkaat on kunnossa että ne öljyrenkaat ei laske öljyä männänpäälle.Kun autolla noinkin vähän ajettu jokin on rikki autossa
Koska tuo huohotin on puhdistettu ja vaikka se katsoisit kun tuosta huoltohistorista ei näy tietoa. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=191.0