Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Karzzzu - 05.07.2024, 13:12:18
-
Ohjausvaihteen ja hammastangon kiritys.
katsastusmies hylkäsi välyksen takia kahdesti hammastangon välyksen takia. Mistä ohjausvaihteesta voisi kiristää hammastankoa? Volvo s80
-
ei semmosta pysty kiristään, tai ehkä pystyy mutta sitten jumittaa reunoilta, jos se on oikeasti ohjausvaihteessa se välys. tuommonen ohjausvaihde hammastanko kestää helposti 500tkm, voihan se toki hajota aiemminkin, mutta ensin kattoisin sitä väljää jostain muualta.
kaverille kerran katsastusmies väitti että hammastangossa on nyt väljää, voi tulla iso remontti. katottiin mikä siellä on väljänä niin raidetangonpää ihan väljä. ei ne välttämättä osaa yhtään sanoa mikä siellä on väljänä. voi olla radetangopää, sisempi pallo eli aksiaalinivel, rattiakselikin voi olla, tai hammastankon runkokiinnitykset? voi olla vaikka alapallo mistäs sen tietää ennen kuin itse katsoo ja tutkii tai joku luotettava korjaamo katsoo.
-
vinkki, jos ratista nypyttää ja koittaa tutkia väljyyttä, niin jos molemmissa etupyörissä väljää ratista väänneltynä, niin rattiakseli tai hammastanko, mutta jos toinen puoli vain väljänä, niin sitten se on sielä aksiaalinivelestä ulospäin se vika.
-
Aksiaalinivel vaihdettu jo, hylky tuli silti. Eikös siellä ole joku ruuvi mistä pystyy kiristään?
-
saattaa siellä olla, ja voi olla että sen avulla katsastuksesta selviääkin, mutta ite en lähtis vääntelee, ellei joku ole väännellyt sitä väärään asentoon. se kiristys säädetään tehtaalla ja jos se tanko menee keskeltä väljäks ja kiristät sitä ruuvia, niin se voi olla keskeltä taas hyvä mutta sitten reunoilta jumittaa todennäköisesti.
mutta huom: mulla ei ole omakohtaista kokemusta tuon tekemisestä volvoon, joku varmaan on sitä volvon tankoon koittanut, jos se on mahdollista? voin vaan todeta että joskus noin koitin tehdä, muistaakseni foordiin, eikä siitä hyvä tullut.
-
Niin se kun en tiedä tarkalleen, missä se siellä on? Ei löytynyt netistäkään, niin ajattelin kysyä teiltä viisaammilta
-
toivotaan että joku noista viisaammista vastaa, itteäkin kiinnostaa onko joku noin tehnyt onnistuneesti.
mulla on kyllä sellainen käsitys tullut, että yleensä noita volvon tankoja vaihdetaan vuotojen takia, eikä välysten? ootko tutkinut rattiakselin kuntoa?
-
En ole vielä päässyt niin pitkälle. Ja toinen, eli kuskin puoli vain mukamas väljä
-
omasta mielestä ainakin aika mahotonta että hammastangossa on löysää vain toisella puolen, varsinkaan jos ei nesteitä vuoda päädystä. yhtä tankoahan se on päästä päähän. jos aksiaalinivel ja raidetangonpää on molemmat varmasti kunnossa (ja tiukalla ettei kierteistä klappaa), niin alapallo? pyöränlaakeri? alatukivarsi?
en tiedä minkä merkkisiä osia olet käyttänyt, mutta ihan vaan huomiona, mulla on osakasassa yksi uusi triscan tms merkkinen raidetangonpää, ja se on uutenakin niin löysästi pyörivä pallo, että monta vuotta ajettu käytetty orkkis trw on tiukempi. en itse pitäisi mitenkään ihmeellisenä että noissa kaikista halvimmissa osissa voisi joskus saada niin huonon ettei läpäise katsastusta uutenakaan.
-
Ilmeisesti vika on tosiaan ohjausakselissa. Maanantaina taas auto ylös ja tsekataan se vielä.
-
Mulla S80 2006 ja siitä kiristettiin volvon huollossa muun huollon tiimellyksessä n. 10v. sitten ja jotenkin tuo on toiminut ja tuolloin autossa oli mittarissa n 120tkm.
Voisiko olla apuja noista V70 ohjeista?
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57443.0
-
Oliko väljyys sullakin kuskin puolella? Mistä sitä kiristettiin huollossa?
-
En tuonne korjaamo halliin tuolloin menny kurkkimaan ja huoltojamppa kertoi väljästä väliaika tietoina ja kehoitin kiristään jos kerran se onnistuu... leimasta on mennyt läpi ja nyt mittarissa on nyt 206tkm.
Kiristi niin kireelle ku voi, mutta ei ahista kääntämistä ja palautuu suht normaalisti.
Joo välys oli kuskin puolella.
Luitko nuo linkin V70 kiristys ohjeet?
-
Tossa höpistään jonkinnäköistä...
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=103037
https://www.swedespeed.com/threads/steering-rack-adjustment.394009/
Kysyjä ei laittanut vuosimallia, se voipi vähän vaikuttaa.
https://images.app.goo.gl/aNodfoihuJct99Rh9
-
Kysyjä ei laittanut vuosimallia, se voipi vähän vaikuttaa.
Joo taitaapi vaikuttaa ja sillä laitoin tuon oma S80 vm:n, kun tuossa on eri vaihde, kun alkupään S80.
-
Vm 2000
-
Luin kyllä
-
katoppas joo, toivottavasti olin väärässä ja tuo onnistuu. ihan arvokasta tietoa kun näillä vanhoilla ikiliikkujilla ajelee. jos sattuu olemaan tiedossa onko trw vai smi merkkinen tanko siinä autossa, niin kerro toki, ja myöskin kiinnostaa tietää että menikö läpi tuolla kiristyksellä katsastuksesta sitten kun sen aika on
-
No höh, raidetangonpää siellä oli, eikä ohjausvaihde. Se eka katsuri ei tiennyt mistään mitään. Nyt eri konttorilla sanoi mulle, että toi vaan kuntoon niin kaikki kunnossa. No on tässä jo hakattu päätä seinään. :idiot2: joo ja nyt on ohjauskin niin tiukka että. Tuli ohjausvaihdettakin kiristettyä. Kiitos kaikille kuitenkin neuvoista.
-
auton katsastus on suureksi osaksi tuuripeliä.
pääasia kun tuli kuntoon O0 :arkkupakastin:
-
Meni läpi leimalla