Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: coolower - 12.01.2012, 21:51:07
-
Turbo tarkoitus vaihtaa tuohon käyttikseen.
Nyt pohdinkin mikä turbo siihen sopii... en tiedä mikä siellä vakiona on tällä hetkellä paikoillaan.
Kysynkin: Sopiiko mitsun 16T malli suoraan heittämällä vanhan tilalle mikä siellä sitten onkin? ilmeisesti joku mitsu.
Kone on tuo 2.4T, 193 heppaa.
-
Tuo t16 on t5: turbo, mutta tietoa sopivuudesta ei ole, mutta tuolta vakiomutka löytyy. http://www.wothrline.com/Cars_engine/HW/turbocharger.htm
-
Turbo tarkoitus vaihtaa tuohon käyttikseen.
Nyt pohdinkin mikä turbo siihen sopii... en tiedä mikä siellä vakiona on tällä hetkellä paikoillaan.
Kysynkin: Sopiiko mitsun 16T malli suoraan heittämällä vanhan tilalle mikä siellä sitten onkin? ilmeisesti joku mitsu.
Kone on tuo 2.4T, 193 heppaa.
Sulla taitaa olla siellä mitsun 13T. Pakoputken lähtö pitää olla samanlainen uudessa turbossa kuin vanhassakin. Muuten muistaakseni menee suoraan. 16T:ä on ainakin suoralla ja vinolla lähdöllä. 255/410 penkitettiin omasta autosta Debilin penkissä. Omaani laitettiin kanssa 16T, mulla tosin -98 eli vanhemmalla N-sarjan koneella.
-
Onko tuossa alkuperäisessä 13t ssä suora vai vino lähtö?
tuleeko pelkän turbon vaihtamisella lisää potkua vai pitääkö jotain muutakin tehdä?
Vakio tehotkin riittää kunhan turbo ei falskaa...
turbo kuviot on vielä vähän vieraita niin kun kysymyksistä
voi arvata.
-
Tuo t16 on t5: turbo, mutta tietoa sopivuudesta ei ole, mutta tuolta vakiomutka löytyy. http://www.wothrline.com/Cars_engine/HW/turbocharger.htm
Tuossa linkissä on kuva kahdesta ahtimesta joissa vasemmanpuoleinen on vinolla lähdöllä ja oikeanpuoleinen on suoralla lähdöllä.
Onko tuossa alkuperäisessä 13t ssä suora vai vino lähtö?
tuleeko pelkän turbon vaihtamisella lisää potkua vai pitääkö jotain muutakin tehdä?
Vakio tehotkin riittää kunhan turbo ei falskaa...
turbo kuviot on vielä vähän vieraita niin kun kysymyksistä
voi arvata.
Ja jos ahtimen kokoa vaihtaa reilummin (esim: 13T -> 16T) niin kannaattaa säädättää auto penkissä jos meinaa että kone pysyy kasassa. Ja katsomalla selviää että onko siinä laipassa suora vai vino lähtö. Tuo oma auto on säädätetty penkissä joten noita tehoja ei saa ilman säädätystä.
-
Ja tässä tietoa pikkumitsuista:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=913.0
-
Me laitettiin 13g tilalle 16t molemmat suoralla pakopesällä sopi heittämällä paikoilleen ei tehon lisäystä kun ei olla vielä säädätetty ja kestänytkin kasasassa muutaman viikon kun on rouvan käytös.
-
Me laitettiin 13g tilalle 16t molemmat suoralla pakopesällä sopi heittämällä paikoilleen ei tehon lisäystä kun ei olla vielä säädätetty ja kestänytkin kasasassa muutaman viikon kun on rouvan käytös.
Toi sun auto niin kuin minunkin auto ovat tällä N-sarjan vanhemmalla koneella ja cooloverin auto on RN-sarjan koneella. Siksi se ei välttämättä ole sama se putken lähtö. Se lämpöpelti on parilla pultilla kiinni siinä ahtimen päällä niin sitten sen näkisi sen lähdön.