Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Amazon77 - 05.07.2024, 20:07:50
-
Amazon saatu kahden vuoden remontin jälkeen ajoon ja katsastettua, mutta moottori savuttaa lievästi. Savun hajua tulee häiritsevästi ohjaamoon myös. Olisikohan öljynsekaista.
Remonttia ennen kone saattoi pölläyttää kylmänä, mutta ei jatkuvasti. Remontissa laitettiin uudet tiivisteet ja kansi koneistettiin täysin. Uusi alkuperäinen imusarjan Zenith-
kaasuttimelle.
Kone toimii hyvin ja käy nätisti tyhjäkäynti. Kaasuttimen seosruuvi ei vaikuta juurikaan koneen käyntiin. Kaasuttimessa uudet tiivisteet, 123 Ignition virranjakajan. Pintakaasulla ei nyi lainkaan. Tulpat näyttivät alussa melko mustilta.
Koneremontissa ei uusittu alakertaan mitään, koska se vaikutti olevan kunnossa ja ongelmia ei ollut ennen remonttia.
Mitä kannattaisi tutkia asian selvittämiseksi?
-
Kuluuko öljyä minkä verran?
-
Kuluuko öljyä minkä verran?
Tänään sain katsastettua ja liikenteeseen, joten ei vielä riittävästi kilometrejä arvioimaan.
-
Mihin menee huohotinkaasut? Liekkilukko avattu ja putsattu?
Ettei olis niitä käryjä?
-
Mihin menee huohotinkaasut? Liekkilukko avattu ja putsattu?
Ettei olis niitä käryjä?
Huohotinputki suoraan alaspäin ilmeisesti vapaastihengittävä? Alkuperäinen -65 b18a. Onkohan tässä tuollaista liekkilukkoa ja mistä se löytyy? Ei ole ainakaan putsattu.
-
Huohotinputki suoraan alaspäin ilmeisesti vapaastihengittävä? Alkuperäinen -65 b18a. Onkohan tässä tuollaista liekkilukkoa ja mistä se löytyy? Ei ole ainakaan putsattu.
Käytin vielä huohotinputken irti ja tuntui olevan ihan auki eli ei pitäisi olla rajoituksia.
Kokeilin avata öljykorkin koneen käydessä. Painetta tulee koneesta, muttei niin paljoa, että öljykorkki pomppisi.
-
Eikö tässä ole lohkon kyljessä huohotinkoteloa, josta lähtee letku ilmanputsarille?
-
Koneremontissa ei uusittu alakertaan mitään, koska se vaikutti olevan kunnossa ja ongelmia ei ollut ennen remonttia.
Oliko alakerta kuitenkin purettuna? Jos vanhat männät/renkaat on laitettu takaisin, niin renkaat voi olla eri asennossa ja nyt vuotaa siitä välistä. Vanhat kuluneet sylinterit ei ole kuitenkaan ihan 100% pyöreitä, niin näin saattaa käydä.
Eikö tässä ole lohkon kyljessä huohotinkoteloa, josta lähtee letku ilmanputsarille?
Sellainen on vasta uudemmissa tappikoneissa.
-
Eikö tässä ole lohkon kyljessä huohotinkoteloa, josta lähtee letku ilmanputsarille?
Tämä taitaa olla vanhempia malleja, jossa huohotinkotelosta lähtee vaan putki maahan
-
Oliko alakerta kuitenkin purettuna? Jos vanhat männät/renkaat on laitettu takaisin, niin renkaat voi olla eri asennossa ja nyt vuotaa siitä välistä. Vanhat kuluneet sylinterit ei ole kuitenkaan ihan 100% pyöreitä, niin näin saattaa käydä.
Sellainen on vasta uudemmissa tappikoneissa.
Alakerta ei ollut purettuna eli männät olleet paikallaan. Käynnistäessä ei tarvi käyttää ryyppyä lainkaan eli se viittaa myös kaasutinpuolelle. Savutusta ei ole paljoa, mutta selvästi enemmän kuin ennen remonttia ja haju epätavallinen. Täytynee käydä mittaamassa jossain puristuspaineet.
-
Tarkastin tänään tulpat ja kaikki tulpat pikimustat vaikka niillä ajettu enintään 100km. Ei eroja sylinterien välillä.
-
Onkos tähän tullut selvyyttä?
-
Onkos tähän tullut selvyyttä?
Tämä on ollut sitkeä vika ja ei ole tullut selvyyttä. Savutus on pääosin tyhjäkäynnillä. Savu on mustaa.
Puristuspaineet mitattu Bilteman mittarilla ja paineet tasaiset noin 13 jokaisessa pytyssä.
Zenith pystykaasutin avattu useampaan kertaan ja käynyt myös ammattimiehen tutkittavana, joka ei löytänyt sieltä vikaa. Kaasuttimen poiston jälkeen huomasin, että imusarjan pohjalla on nestettä, joka on todennäköisesti bensaa. Zenithissä on tyhjäkäynnin seoksen säätöruuvi, joka ei vaikuta mitenkään moottorin käyntiin, jos sitä ruuvaa miten vaan. Kaasuttimen neulaventtiili, kalvo ja tiivisteet uusittu. Lisäksi vaihdettu paksumpi prikka neulaventtiilin alle, jonka pitäisi laskea kohon tasoa ja muuntaa seosta laihemmalle.
Tulpat ei enää kaikki tasaisen mustia, vaan 1 sylinteri oikean kahvipavun ruskea ja siitä tummenee kohti 4 sylinteriä. 3 ja 4 sylintereiden tulpat täysin nokiset ja mustat.
Venttiilit säädetty. Auto käy hyvin tyhjäkäyntiä ja toimii savutusta lukuunottamatta lähes normaalisti. Välillä kiihdytyksen alussa moottori tukahtuu, mutta ei sammu ja kiihtyy normaalisti sen jälkeen kun jalka nostettu kaasulta.
Lisäksi kokeiltu uutta bensapumppua, joka ei tuonut vaikutusta. Kokeiltu myös toista ilmansuodatinta, millä ei vaikutusta.
Seuraavana täytyy kokeilla täysin uutta kaasutinta, alkuperäistä bensapumppua sekä toista imu/pakosarjaa ja uusia sytytysjohtoja.
Onko ideoita mistä vika voi johtua tai mistä etsiä? Viimeinen vaihtoehto on avata kone ja lähteä männänrenkaiden/mäntien vaihtoon, mutta vieläkin tuntuu vahvasti siltä, että vika on jossain muualla.