Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Kirveskarva - 07.07.2024, 14:57:39

Otsikko: D4 Öljyä (?) moottorin takaosassa
Kirjoitti: Kirveskarva - 07.07.2024, 14:57:39
Morjens!

Kyseessä olisi 2017 V60, joka on nyt vuoden sisään useempia kertoja tuprautellut "savuja" moottoritilasta ja savut tulleet myös auton sisälle ilmastoinnin kautta.

Moottorin takapuolella näkyvää tummaa nestettä/öljyä, joka valunut moottoria pitkin alas pohja panssariin asti.

Tänään tarkemmin tutkittuna mahdollisesti pakokaasun paineanturi päästänyt nämä nesteet ulos, myös vikakoodinlukijalla näytti vikakoodia "Pakokaasunpaineanturi A-piiri".
Itse anturi on vaikeassa paikassa jonne ei omat kädet kyllä yllä.

Kysymyksenä siis: Mistä tämä johtuu, pitääkö olla huolissaan, onkohan iso korjaus tulossa, pystyykö itse korjaamaan ja pitääkö mahdollisesti autoa purkaa jotta sinne pääsee.
(https://i.ibb.co/whK59nB/IMG-20240707-130622.jpg) (https://ibb.co/whK59nB)
Otsikko: Vs: D4 Öljyä (?) moottorin takaosassa
Kirjoitti: volvotdi - 07.07.2024, 21:29:13
Venttiilikopan tiiviste vuotaa 99% varmuudella.
Otsikko: Vs: D4 Öljyä (?) moottorin takaosassa
Kirjoitti: hessu80 - 08.07.2024, 07:40:39
Komppaan edellistä. Osa ei ole kallis, mutta jonkin verran on tekemistä, kun täytyy purkaa suuttimet ja railiputki pois edestä.
Otsikko: Vs: D4 Öljyä (?) moottorin takaosassa
Kirjoitti: Ralli B 20 - 08.07.2024, 13:59:20
Peilillä näkee hyvin kun moottorin suojamuovin ottaa pois onko märkä kannesta venttiilikopan alapuolelta. Samalla kannattaa liimata myös kuskin puoleinen nokkapukki uudelleen kun yleensä myös sieltä tihkuu. Maahantuoja ei ehkä ole kustannustehokkain korjauspaikka,tehtaan ohje kun käskee vaihtaa myös korkeapaineputket ja tulee satasia lisää.