Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Aiheen aloitti: gaz69 - 13.01.2012, 11:00:25
-
Vanhalla forumilla oli tarinaa mitä joutuu ottamaan huomioon kyseisessä muutoksessa, mutta eipä enää vanha forumia aukea (ainakaan minulle). Paikolleenhan nuo umpiot menee heittämällä mutta miten johdotus meni? ilmeisesti muutos johtosarjaa ei Tiskiltä saa. Vanhalla forumilla oli kuvat liittimistä yms. Pitää yrittää selvittää vaihdon hankaluus ennen valojen tilaamista.
-
Valojen vaihto ei ole ongelma mutta johdot menee erilailla.
Hyvät ohjeet löytyi Landiasta ja harmi jos ei ole tallennettu.
Johdot irtosi toiselta puolelta ja etsin myös neuvoja mutta ei löytynyt.
Täytyy ottaa "auki" toinen puoli ja kiinnitellä johdot sen mukaan.
Toivotaan että neuvot löytyvät :)
Poika laittoi johdot ja siksi olen itse huono antamaan ohjeita.
Teki hieman eri systeemillä kun ohjeissa mutta johdotus tietenkin samallalailla.
Valojen korkeudensäätö sisältä toimii väärinpäin, eli kun pitäisi nostaa niin laskee ja nostaa kun kääntää laskuasentoon.
Tuskin harmia kun asian tietää!
Katsastusmies laittoi valot yläasentoon ja nehän laski alas. Kommentti,"nää valot ei näytä kun 2 metriä".
Siitä vaan näyttö miten toimii ja asia selvä.
-
Löytyy Ruotsin foorumilta http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=10401
-
käykö heittämällä? eli tarkotan "rihlaumpioiden" tilalle sitä kirkasoptiikkamallia..
Ei käy. Valot on ihan erimalliset. Pitää antaa rälläkkää ja hitsiä keulalle että saat mk3 mallin valot paikalleen. Toisaalta mk2 mallissa 2005 vuosimallista eteenpäi oli kirkkaat umpiot ja ne käy. Pitää vain johtosarjaa modata.
-
tais kyse olla just facelift-valojen asentamisesta eikä niiden uusien suippojen asentamisesta...
-
Juu aivan niin tarkotin mk2 facelift mallin valoja, tuli näköjää väärin kirjailtua :D
-
Tähän varmaan voikin jatkaa että käykö facelift-mallin puskuri suoraan vanhan mallin tilalle? Olisi aika paljon modernimman näköinen...
-
menee heittämällä ei muuta kun puskuri irti ja valot vaihtoon!
-
Miks se korkeudensäätö menee "päinvastaiseksi" eli kun kun ylös säätää ni menee alas ja toistappäi? Sopiiko vanha moottori uuteen umpioon vai tartteeko hommata uudet moottorit
-
Sopiiko vanha moottori uuteen umpioon vai tartteeko hommata uudet moottorit
Ei sovi, vanhemmassa mallissa on säätötappi lyhkäsempi.
-
Eli tilaa vaa suosiolla vanhat.. kun kattelin niin 70 euroo maksaa tarvikkeet kappaleelta ja uudemmat 100e ja siihen muutossarja ja moottorit niin alkaa olemaan hintaa jo 180e per puoli
-
Miks se korkeudensäätö menee "päinvastaiseksi" eli kun kun ylös säätää ni menee alas ja toistappäi? Sopiiko vanha moottori uuteen umpioon vai tartteeko hommata uudet moottorit
Siksi, koska toisessa säätömoottorin varsi on kiinni heijastimen yläreunassa ja toisessa heijastimen alareunassa. Säätömoottori itsessään toimii ihan samalla tavalla, mutta kiinnityksen eroista johtuen säädön suunta on väärä.
Tuon saa korjattua, mutta vaatii näpräämistä korkeudensäätömoottorin potikan ja sisällä olevan sähkömoottorin kanssa ;)
FAQ-osiossa koottu kaikki linkit, joissa käsitellään valojen vaihtamista uudempiin.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26873.msg484282#msg484282 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26873.msg484282#msg484282)
-
Eli tilaa vaa suosiolla vanhat.. kun kattelin niin 70 euroo maksaa tarvikkeet kappaleelta ja uudemmat 100e ja siihen muutossarja ja moottorit niin alkaa olemaan hintaa jo 180e per puoli
Ite tilasin Valeon alkuperäiset facelift umpiot purkamolta ja 80€/kpl umpio, pienellä vaivalla ne sai uuden veroiseksi. Kokonaisuudessaan hintaa koko facelift projektille tuli alle 200€.
-
Mitä niihi jouduit tekemää?
-
Mitä niihi jouduit tekemää?
Sähkömoottori pitää kääntää toisin päin, jotta sen pyörimissuunta vaihtuu. Sitten se potentiometri pitää ottaa irti piirilevystä ja kääntää liukupinta toisin päin, jonka jälkeen piirilevy pitää yhdistää johdoilla potikan nastoihin.
Kuulostaa monimutkaiselta, mutta jos tuollainen pikkutarkka nysvääminen onnistuu, niin ei ole ihan mahdotonta.
-
Juujuu, kattelin romiksien hintoja niin aika suolasia hintoja pyytää. Haluisin kyllä todellaki vaihtaa ne umpiot koska noi prefacen umpiot on rumat ja hiekkapuhalletut ja en jaksa laseja alkaa vaihtaa. Eikös v70 umpiot kuitenki menee myös kuuskymppiin?
-
Juujuu, kattelin romiksien hintoja niin aika suolasia hintoja pyytää. Haluisin kyllä todellaki vaihtaa ne umpiot koska noi prefacen umpiot on rumat ja hiekkapuhalletut ja en jaksa laseja alkaa vaihtaa. Eikös v70 umpiot kuitenki menee myös kuuskymppiin?
70:n umpio sopii, mutta sisusmuovit ovat vaan eri väriset. 60:ssä mustat ja 70:ssä harmaat.
Mulla saattaisi olla noita uudempia korkeudesäätömoottoreita ylimääräisenä. Voin tarkastaa, mitä varastosta löytyy.