Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Silppuri - 12.07.2024, 21:14:26
-
Tänään ilmestyi uudenlainen "ominaisuus" autoon. Volvo V70 2002 2.4 D5 automaatti. 667 000 km mittarissa.
Kova hakkaava ääni, joka tulee kuskin pyörän suunnilta:
- alkaa n. 40 km/h:n vauhdissa
- tasaisessa ajossa kovinta, ihan kuin juna menisi kiskoilla
- nopeusriippuvainen, esim. 50 km/h:n vauhdissa n. 5 kertaa sekunnissa
- kun nostaa jalan kaasulta, ääni lakkaa kokonaan
- kun kiihdyttää, ääni lakkaa kokonaan
- kun kääntää oikealle, ääni vaimenee tai lakkaa
- kun kääntää vasemmalle, ääni ei lakkaa
- tehoissa ei mitään erilaista
- ei tärise, ei tunnu ratissa eikä missään, auto ajaa hyvin eikä vedä kummallekaan puolelle
- renkaat tarkistettu: ei kiviä, ei ruuveja tai nauloja, ei mitään klappia missään
-
Pyöränlaakeri tai vetonivel, jarrupalat ok?
-
Pyöränlaakeri tai vetonivel, jarrupalat ok?
Pyöränlaakerin pitäisi oirehtia koko ajan, koska ei ota kantaa, onko vetoja vai ei.
Vetonivel voisi olla, mutta niistä kuuluu yleensä naputus ja käännöksissä nekin, ja hiljaisessa vauhdissa pystyy todentamaan. Tämä oire ei kuulu ollenkaan hiljaisessa vauhdissa, siis alle 40 km/h.
Jarrupalat on OK.
-
Mulla oli pyöränlaakerisaa vika ja sakn todennettu sen nostamalla auton ilmaan ja pyörittämällä rengasta ja pitämällä jousesta kiinni tuntui heti.
Ja mullakin oli klanks tai klunks ääni joka katosi välillä ja tuli takaisin ja alkoi noin 20kmh nopeudessa VM.-04 ja itse pyörän laakerissa ei tuntunut mitään välistä vaikka kuinka yritti heilutella renkaasta
-
Pyöränlaakeria vois veikata äänen aiheuttajaksi..
Joskus perin hankalia löytää.
-
No voisi se ehkä ollakin pyöränlaakeri, niissä vissiin esiintyy kaikenlaisia outoja oireita, vaikkei mitään klappia tunnu.
-
Kyllä tämäkin on tullut vastaan että laakeri ääntää veto päällä, vääntö rasitusta siihen silloin eri tavalla tulee. Nämä on monesti vähän hakemisen takana jos selkeetä klappia, rahinaa jne ei ole.
-
Kyllä tämäkin on tullut vastaan että laakeri ääntää veto päällä, vääntö rasitusta siihen silloin eri tavalla tulee. Nämä on monesti vähän hakemisen takana jos selkeetä klappia, rahinaa jne ei ole.
Nyt kun tänään ajelin, niin ääntä ei enää esiintynytkään, mystinen juttu. Laitoin kuitenkin Motonetista tilaten uuden laakerin.
-
Oletko tarkastanut onko renkaanpultit kiinni? Vetonivel tai pyöränlaakeri mahdollinen vika myös kuten edellä jo mainittiin.
-
Oletko tarkastanut onko renkaanpultit kiinni? Vetonivel tai pyöränlaakeri mahdollinen vika myös kuten edellä jo mainittiin.
Joo, ovat kiinni tiukasti. Toivon, että olisi pyöränlaakeri, kun on helpompi vaihtaa.
-
Joo, ovat kiinni tiukasti. Toivon, että olisi pyöränlaakeri, kun on helpompi vaihtaa.
Laakeri on näissä suoraviivaista vaihtaa, kun on koko napa-asetelma samassa paketissa, mutta vetoakseli on ihan yhtä helppo, ellei helpompi. Hinnassakaan ei taida pahemmin eroa olla, jos tyytyy tarvikeosiin, Volvon hinnastossa vetari on kyllä selvästi kalliimpi, jos alkuperäisosissa haluaa pysyä. Mutta joo, epämääräisen äänen lähde on kyllä hyvin usein juuri se laakeri.
Pyöränlaakerin ja vetoakselin vaihdossa joutuu ottamaan suunnilleen samat osat irti. Pyöränlaakerin vaihdossa tiukka paikka voi tulla siinä, että vetoakseli on juuttunut napaan ja sama tilanne toki vetoakselin vaihdossa. Se on myös oletus, että laakeripaketti on jumittunut olka-akseliin, joten sitä pitää nuijia ihan kunnolla, että irtoaa, mutta pääasiassa kai irtoaa, kun ei siinä tarvitse sitä laakeria enää pelätä, antaa soittaa vaan isolla moskalla.
Vetoakseli ei ole periaatteessa millään kiinni vaihteistossa, paitsi kuskin puolella lukitusrenkaalla, jonka pitäisi irrota melko kivuttomasti laatikon yhtymäkohdasta reippaasti vääntämällä. Apparin puolella on tukilaakerin kiinnike, joka pitää vaan irrottaa, tuskin on edes umpiruostunut. Vaihdettavalle osalle saa onneksi antaa kunnolla runtua, niin pitäisihän noiden vaihtua.
-
Mulla 220tkm vaihdettu etunapa lähti ilman lekaa pyöränpultilla ahdistamalla ja toisen puolen napa vähän ennen 400tkm lähti sillä plus kevyellä lekan kolisuttelulla, takanapoja odotan jännityksellä..
-
Mulla 220tkm vaihdettu etunapa lähti ilman lekaa pyöränpultilla ahdistamalla ja toisen puolen napa vähän ennen 400tkm lähti sillä plus kevyellä lekan kolisuttelulla, takanapoja odotan jännityksellä..
Ite sain takoa etunapoja irti ihan kunnolla hiki hatussa, takanapoja en uskalla edes arvailla... Taka-akselilla tuntuvat olevan tosi kestävää sorttia. Jos ideana on irrottaa toi napa-asetelma ehjänä, niin onnea yritykselle. Ite oon antanut niin paljon voimaa, että varmasti olisi mennyt ehjä laakeri rikki.
-
Suoraan vetoa liukuvasaralla niin lähtee tai pulteilla vedättämällä, lekalla kun huitoo laakerin vinoon niin varmasti pistää sen jälkeen hanttiin.
-
Suoraan vetoa liukuvasaralla niin lähtee tai pulteilla vedättämällä, lekalla kun huitoo laakerin vinoon niin varmasti pistää sen jälkeen hanttiin.
Niinhän se on, että oikeilla ja kunnollisilla välineillä hommat hoituu. Totta toi, että hankala saada kunnon iskuja kuin yhteen kohtaan, mutta kyllä ne on aina pois tulleet.
-
Pyöränlaakerin pitäisi oirehtia koko ajan, koska ei ota kantaa, onko vetoja vai ei.
Vetonivel voisi olla, mutta niistä kuuluu yleensä naputus ja käännöksissä nekin, ja hiljaisessa vauhdissa pystyy todentamaan. Tämä oire ei kuulu ollenkaan hiljaisessa vauhdissa, siis alle 40 km/h.
Jarrupalat on OK.
Omassa pyöränlaakeri ei pitäny minkäänlaista ääntä suoraan ajaessa mutta kun tuli rasitusta rattia kääntämällä niin humisi vain ;D Ja hyvä kun katsuri väitti että justiin se laakeri hajoomassa. ite en silloin viellä tuntenu mitään tärinää jousesta tai muutakaan huminaa tullu. ja kerkesin ajella n. 30tkm päälle katssastuksen jälkeen ennenku mekkala oikeesti alko ja itekki huomasin sen