Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Huugo Boss - 15.07.2024, 17:50:25

Otsikko: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: Huugo Boss - 15.07.2024, 17:50:25
Hei!
Volvo tietäjille pari kysymystä:
Tuon volvo s80 2.5t:n mitta tikun mittausväli on 1.3L,niin missä vaiheessa se rupee herjaa että öljymäärä vähäinen?Joko se miten alle puolen välin?
Toinen kysymys:Jos on kampiakselin etummainen stefa mennyt,niin onko miten työläs/kallis vaihettava ? Miten kauan ammatti mekaanikko vaihtaa ,jos ei ongelmii tuu?
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: laatikkovika - 15.07.2024, 21:21:30
Etustefa, jakoremmi pois, alaratas irti. Jos ei kampeamalla lähde niin vähän ulosvetäjää näyttää sille.
Siinähän se stefa näkyy, jos ei öljypumpua tarvitse irroittaa niin vanha stefa pois ja uusi varovasti voideltuna paikalleen. Alaratas kiinni ja jakoremmi paikalleen. Ajoitusmerkit on tietysti ihan ensimmäiseksi pyöritelty kohdalleen.
Ohjeaikaa en tiedä mutta jos tietää mitä tekee niin kyllä siitä ainakin pari tuntia varmaan velottavat, tunnissa tekee...
Jos ovat vähän outoja tuohon hommaan niin hirveellä selittämisellä koittavat saada pari tuntia lisää. ;)

Ed. Jos jakopää alkaa olla ajankohtainen niin sehän nyt kannattaa samalla teettää. 0.5-1 h lisää, riippuu kuinka paljon joutuu vanhan vesipumpun tiivistejäämiä rassaamaan. :P
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: Huugo Boss - 16.07.2024, 08:21:08
Jakopään remppa ei ajankohtaista.
Eli jonkun verran "helpompi" kuin jakopää remppa ?
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: Turbo 242 - 16.07.2024, 09:18:04
Jakopään remppa ei ajankohtaista.
Eli jonkun verran "helpompi" kuin jakopää remppa ?

Kun jakohihnan joutuu ottamaan irti, niin laittaisin uuden hihnan. Hihna ei niin paljoa maksa.
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: Huugo Boss - 16.07.2024, 09:47:18
Ok.onko kellään tietoo tuosta öljytikun ym.asiasta?
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: Turbo 242 - 16.07.2024, 12:23:36
Ok.onko kellään tietoo tuosta öljytikun ym.asiasta?

Omassa ex V70 2.5T:ssa rupesi kyselemään lisää öljyä hyvissä ajoin. Varmaankin siinä mittatikun puolenvälin jälkeen. Siinä taisi olla yläkerran öljynpaluukanavat tukossa kun öljyn laskeutuminen alas kesti todella kauan.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: Huugo Boss - 16.07.2024, 14:26:59
Kiitokset Turbo 242,sillä kyselen kun taitaa tuo nykyinen kulkine syödä jonkun verran  öljyä,toki pikkasen tiputtelee myös ,ei 6tkm:n välillä muuten tartte lisäillä noin paljon jotain 0.5L ,nyt herjasi öljyn vähyyttä.
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: Huugo Boss - 16.07.2024, 18:11:55
Jatko kysymyksii: Jos kampiakselin stefa valskaa niin eikös se pitäs näkyä myös hihnan yläpäässä kosteutena?nyt raotin jako koppaa ja minusta kyllä näytti kuivalta ,siis vvt pyörien päästäj ostakin se varmaan alapäästä valskaa  ;D ei taida tuota saada kyllä tiiviiksi ennen kuin kaikki mahdolliset tiivisteet vaihtaa >:(
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: therealdeal - 18.07.2024, 00:08:27
Omassa ex V70 2.5T:ssa rupesi kyselemään lisää öljyä hyvissä ajoin. Varmaankin siinä mittatikun puolenvälin jälkeen. Siinä taisi olla yläkerran öljynpaluukanavat tukossa kun öljyn laskeutuminen alas kesti todella kauan.  :idiot2:

Milläs ne saa sitten auki ittellä varmaa samaa ongelmaa. Rupee valittelee vähän väliä vaikka puolessa väliä ja vähännpäälle. Piuhat kunnossa ja anturiki vaihettu muutamaan kertaan
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: Turbo 242 - 18.07.2024, 04:15:44
Milläs ne saa sitten auki ittellä varmaa samaa ongelmaa. Rupee valittelee vähän väliä vaikka puolessa väliä ja vähännpäälle. Piuhat kunnossa ja anturiki vaihettu muutamaan kertaan

Erittäin hyvä kysymys. Ensimmäisenä pitäisi tietenkin todeta asia ja ottaa venttiilikoppa irti. ???
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: laatikkovika - 18.07.2024, 07:58:00
Ei kai ne nyt niin tukossa voi olla? Kyllähän se öljy varmaan alas menee mutta kauanhan se kestää ennen kuin kaikki on alhaalla.
Jos ne olis tukossa niin käydessä öljykorkki auki alkais lykätä öljyä ulos.
En lähtis venttiilikantta repimään.
Ei kai se kauhee vaiva oo pitää öljytasoa vähän ylempänä.
Voihan sen viedä volvolle niin vaihtavat taas anturin ja auto on samanlainen.

Se nyt vaan lieneepi tän sähköisen tasomittauksen hienouksia. :)

Huugon kysymykseen vielä niin yleensä alkaa sotkea hihnaa jos alatiiviste vuotaa.
Varmaan kannattais otta pääty irti jakop. kopasta ja rengas pois niin pääsis katsomaan paremmin alakertaa.
Ettei vuotais ne perinteiset öljynjäähyn tiivisteet tai turbon öljynpaluu?
Ihan ensin ehkä alapuolelta silmä kädessä katteleen näkyykö märkää missään.
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: Huugo Boss - 18.07.2024, 08:46:54
Huugon kysymykseen vielä niin yleensä alkaa sotkea hihnaa jos alatiiviste vuotaa.
Näin minäkin maalaisjärjellä ajattelin.
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: Turbo 242 - 18.07.2024, 10:12:05
Ei kai ne nyt niin tukossa voi olla? Kyllähän se öljy varmaan alas menee mutta kauanhan se kestää ennen kuin kaikki on alhaalla.
Jos ne olis tukossa niin käydessä öljykorkki auki alkais lykätä öljyä ulos.
En lähtis venttiilikantta repimään.
Ei kai se kauhee vaiva oo pitää öljytasoa vähän ylempänä.
Voihan sen viedä volvolle niin vaihtavat taas anturin ja auto on samanlainen.

Se nyt vaan lieneepi tän sähköisen tasomittauksen hienouksia. :)

Huugon kysymykseen vielä niin yleensä alkaa sotkea hihnaa jos alatiiviste vuotaa.
Varmaan kannattais otta pääty irti jakop. kopasta ja rengas pois niin pääsis katsomaan paremmin alakertaa.
Ettei vuotais ne perinteiset öljynjäähyn tiivisteet tai turbon öljynpaluu?
Ihan ensin ehkä alapuolelta silmä kädessä katteleen näkyykö märkää missään.

Hitaasti sitten valuu, kun kerran lisäsin puoli litraa niin hetken päästä ajoon lähtiessä auto ilmoitti öljyn olevan vähissä. Ilmoitus poistui paljon myöhemmin tai seuraavassa startissa (en muista enään).

Omassa tapauksessa kyseessä -05 2.5T ihan perinteisellä mekaanisella öljytikulla.
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: laatikkovika - 18.07.2024, 14:50:48
Jos lisää kylmään koneeseen niin kyllähän se kestää kauemmin. :)
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: Turbo 242 - 18.07.2024, 15:03:52
Jos lisää kylmään koneeseen niin kyllähän se kestää kauemmin. :)

0W30 on kylmänäkin yhtä juoksevaa kuin vesi, joten ei sekään selitä sitä että miksi öljy ei palaudu öljypohjaan.
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: volvosami - 18.07.2024, 16:12:33
Täällä kanssa 2.5T S80, aiemmin valitti mittaristossa satunnaisesti öljyntasosta, pesin öljytasoanturin ultraäänipesurissa, niin on herjat pysynyt poissa. Vikakoodi tuli että anturi oikosulussa tms. Mutta nyt toiminut  :idiot2:
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: Huugo Boss - 25.08.2024, 17:47:31
Vähän ihmetyttää tuo anturin toiminta kun se rupeaa jo noin puolen välin jälkeen ilmottelee öljyn vähyydestä. Öljypohjan tilavuus 5.5l suodattimen kanssa,mittaus väli min/max 1.3l.
Eli siellähän on öljyy vaikka ja kuinka,ymmärtäsin jos aivan min alarajalla alkas huutelee lisää öljyy.
No niin tai näin mutta kyllä tuolle koneelle 2.5t jonkun verran öljy maistuu.verrokkina edellinen s60 johon ei tarttenu lisäillä vaihtovälillä joka mulla 10tkm.
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: laatikkovika - 26.08.2024, 00:11:41
Eikö se oo vaan hyvä jos vähän etukäteen ilmottelee, jos ei vaikka satu oleen öljyä mukana tai mahdollisuutta sen hankkimiseen ja mennä pitää...
En tiedä. ???
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: Huugo Boss - 26.08.2024, 08:08:16
Hyvä näkökanta ,periaatteessa kyllä,no paljonko olette lisänneet öljyä eli paljonko uskaltaa ihan suorilla pistää ?kun autohan pitäisi olla tasallaan ja harvemmin tien päällä näin on?Tai miten paljon uskaltaa ajaa ennen lisäystä?jotta mahdollisen tasamaan löytää  ;D
Otsikko: Vs: Öljyt/stefa asiaa
Kirjoitti: anssi68 - 26.08.2024, 08:41:44
Täällä kanssa 2.5T S80, aiemmin valitti mittaristossa satunnaisesti öljyntasosta, pesin öljytasoanturin ultraäänipesurissa, niin on herjat pysynyt poissa.

Samaa ongelmaa oli tuossa vanhemmassa V70 2,5T koneen anturissa kun oston jälkeen eli valitti öljyn tasosta vaikka sitä oli koneessa..

Ensimmäisen öljynvaihdon yhteydessä anturi irti ja osa pesuun niin lopetti herjaamisen.

Eli olisko ajettu pitkillä öljynvaihtoväleillä mikä aiheuttanut sen että anturi ei toiminut oikein.