Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: dajackal - 21.07.2024, 23:10:07

Otsikko: Volvo V50 D2 vm2012 hehkutus- ja suutinongelmia (kellään Vidaa Lappeenrannassa?)
Kirjoitti: dajackal - 21.07.2024, 23:10:07
Päivää foorumilaisille. Volvo on ollut taloudessa jo reilun vuoden, mutta nyt piti tänne rekisteröityä.

Potilaalla ajettu 413tkm, mutta olen vasta toinen omistaja. Ensimmäinen ajoi yli 100km/suunta työmatkaa joka arkipäivä, joten äkkipäältä hurjan tuntuiset kilometrit eivät pelottaneet, kun auto oli muuten varsin asiallisessa kunnossa ja kilometrit näkyivät hinnassa. Ensimmäinen vuosi meni ottaessa kiinni kertynyttä korjausvelkaa tukivarsien, vetarin ja jarrujen kanssa, mutta mitäpä näistä - kulutusosia, eikä edes kovin kalliita sellaisia. Nyt on kuitenkin kaksi ongelmaa, joiden ratkaiseminen ei meinaa onnistua omin avuin.

1: Auto ei suostu lähtemään käyntiin, jos pakkasta on kaksinumeroinen määrä asteita. Tämä johtuu siitä, että auto ei hehkuta (tai jos hehkuttaa, niin tekee sitä auttamattomasti liian vähän). Delphi antaa vikakoodiksi P037D00 Circuit detector glow plug, No information about the error type, Permanent. Autoon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu hehkutulpat. Minä olen vaihtanut etupuskurin takana sijaitsevan hehkureleen (D2-koneisesta löytyy sieltä, vanhemmassa se on releboksissa) ja korjaamo hehkujen esilämmitysboksin. Kumpikaan ei auttanut. Asia ahdistaa talvisin, koska tämä haittaa auton käytettävyyttä merkittävästi. Autossa on kyllä Eberi, mutta se on tietysti paskana eikä ohjausyksikköön saa yhteyttä - ts. lienee ohjausboksi rikki.

2: Sylinterin 1 ja viime aikoina myös sylinterin 2 suutin on alkanut ilmoitella olevansa adaptaatioarvojen maksimirajalla (P02CD00 Cylinder 1 learning injection displacement max level, No information about the error type, Permanent). Auto kuitenkin käy nätisti eikä näistä koodeista huolimatta toiminnassa huomaa vikaa. MAP-anturi oli jonkin aikaa rikki ja silloin auto vähän kenkkuili, mutta sen vaihduttua uuteen toiminta on normalisoitunut.

Kysymyksiä:
-Olisiko jollakulla kokemusta vastaavista hehkutusongelmista?
-Olisiko jollakulla Lappeenrannan seudulla Vidaa ja viitseliäisyyttä tutkia sillä tilannetta?
-Voiko suutinten säätöarvot olla menneet persielleen MAP-anturiviasta johtuen ja arvot nollaamalla voisi saada joko a) sopeutukset kohdalleen tai b) varmuuden siitä, että suuttimet todellakin ovat rikki?
-Suuttimet ovat ikävän kalliita ja paikallinen dieselhuoltamo sanoi että eivät huolla noita, vaan se on aina vain uusi suutin tilalle. Huoltaako jokin paikka Suomessa näitä tai saako niitä jostain kohtuuhintaan?

Jos tuo hehkutusongelma saadaan ratkaistua ja suutinvika varmistetaan todelliseksi, niin eihän siinä - sitten puren vain hammasta ja laitatan nuo kaksi suutinta vaihtoon. Ihan mukava auto ja maltillinen kulutus (pitkän ajan lukemat 5.3ltr/100km vaikka kaupunkiajoa aika paljon). Tuon hintaluokan osia ei vain oikein huvikseen haluaisi vaihdella enää tämän verran ajettuun pikkuvolvoon.