Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => V40/V40CC (vm. 13-19) => Aiheen aloitti: massamaahinen - 23.07.2024, 20:58:57
-
Pojan Volvossa erittäin kova kolaus kun kääntää oikealle ääreen ja taas kolaus kun kääntää takaisin. Auto puoltaa oikealle. Uskaltaako ajaa? Ks. video.
https://youtu.be/ott3bZEe0b8
-
Veikkaisin yläpäästä katkennutta jousta. Niitä menee jonkin verran muutenkin.
-
Joo. Jousta itsekin uumoilin koska katsottaessa fikkarilla jousen yläpäätä, siellä ikäänkuin jotain liikahti paukkeen kohdalla.
-
Nyt on aika korjaamolta tilattu. Uskaltaako ostaa Motonetin jouset vaiko mennä Siniselle? Raha ei ole merkittävässä osassa.
Etujousi Bilia: 162 euroa
Etujousi Motonet: 57 euroa
-
Turhaa Sinisen hintoja on mennä maksamaan, Motonetistä OEM-laatuinen/alkuperäislaatuinen, niin hyvä tulee. Jos tahtoo vielä venyttää penniä/saada juuri tietyn merkkisen osan, niin Aeromotorsilta tilaisin.
-
Motonetissa on ainoastaan ”peruslaatuisia” jousia.
-
Skruvatilta Lesjöforssit.
-
Tänään remppasin rouvan V40:een etujouset. Tarvikejousia saa esim. Aeromotorsilta aivan pilkkahintaan verrattuna siniseen tai motonettiin. Ei tietysti auta, jos tarvii saada huomiseksi.
Sellainen haaste noissa tarvikkeissa on, että jousia on eri mittaisia, luultavasti koneen ja vaihteiston painon mukaan. Pari vuotta sitten, kun jousi meni poikki, tilasin Lesfjörssit, joilla keula jäi kovin alas. Kun nyt toisessa katsastuksessa katsuri mutisi jotakin roikkuvasta keulasta, päätin ottaa toisen erän. Tilasin muistaakseni Japan parts merkkiset D4 automaagiin sopivaksi väitetyt jouset. Niillä keula nousi 6 cm verrattuna edellisiin. Alkuperäisillä jousilla keila oli jossain puolivälissä. No, nyt on auto suorassa lokarin kaaresta mitattuna, mutta melkoinen cross country look siihen nyt tuli.
Luultavasti oikea jousen mitta tuohon D2 automaagiin olisi 313 mm, nyt alla D4:n 320 mm pitkät. Pari vuotta jousen virkaa hoitaneet ovat enää hädin tuskin 300 mm pitkät.
-
Aeromotorsilta lesjöforssit ~40€/kpl.
Mulla kun tuo raha on merkittävässä osassa. :)
-
Tänään remppasin rouvan V40:een etujouset. Tarvikejousia saa esim. Aeromotorsilta aivan pilkkahintaan verrattuna siniseen tai motonettiin. Ei tietysti auta, jos tarvii saada huomiseksi.
Sellainen haaste noissa tarvikkeissa on, että jousia on eri mittaisia, luultavasti koneen ja vaihteiston painon mukaan. Pari vuotta sitten, kun jousi meni poikki, tilasin Lesfjörssit, joilla keula jäi kovin alas. Kun nyt toisessa katsastuksessa katsuri mutisi jotakin roikkuvasta keulasta, päätin ottaa toisen erän. Tilasin muistaakseni Japan parts merkkiset D4 automaagiin sopivaksi väitetyt jouset. Niillä keula nousi 6 cm verrattuna edellisiin. Alkuperäisillä jousilla keila oli jossain puolivälissä. No, nyt on auto suorassa lokarin kaaresta mitattuna, mutta melkoinen cross country look siihen nyt tuli.
Luultavasti oikea jousen mitta tuohon D2 automaagiin olisi 313 mm, nyt alla D4:n 320 mm pitkät. Pari vuotta jousen virkaa hoitaneet ovat enää hädin tuskin 300 mm pitkät.
No pitäähän se nyt tietysti kattoo mitä tilaa. Ei tuo ollut Lesjön vika sinulla.
Jousen pituus, paksuus, varustetiedot, jos autossa esim alkuperäiset jouset niin jousesta löytyy värikoodit joita voipi tulkita.
-
No pitäähän se nyt tietysti kattoo mitä tilaa. Ei tuo ollut Lesjön vika sinulla.
Jousen pituus, paksuus, varustetiedot, jos autossa esim alkuperäiset jouset niin jousesta löytyy värikoodit joita voipi tulkita.
Vika löytyy tietenkin peilistä. Monet varaosahaut vaan antavat liian lyhyet jouset tuohon D2 automaattiin. Toki harrastaja voi tehdä jousiremppaa useampaan kertaan huvin vuoksi.
Sellainen vinkki vielä, että yläpään laakerit kannattaa tilata samalla kertaa. Maksavat noin kympin ja uudet tarvitaan melko varmasti.
-
Kiitos hyvistä vinkeistä. Nuo Lesjöforssit näyttää olevan varsin hyvä valinta. Taitaa olla viisainta korjaamon hommata jouset jottei tarvitse myöhemmin uusia remppaa.