Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Mustalaatikko - 24.07.2024, 12:27:24
-
Tässä v70 2.5 10v bensavehkeessä vuodelta 1998 (mekaaninen kaasuläppä, Fenix-ohjaus) on kai sen vuoden kun se minulla on ollut jännä ominaisuus että tyhjäkäynti on välillä korkea. Pientä fiksailua olen tehnyt matkan varrella, eli
-kaasuläppä kerran putsattu
-tyhjäkäyntiventtiili putsattu, nyt kilisee kun ravistaa, aiemmin oli varmaan jumissa möhnästä
-kaasuvaijeria rasvattu ja vaijerin reittiä säädetty
-MAP-anturi vaihdettu, vanhassa oli imuvuoto
-brakecleanerilla etsitty imuvuotoa jota ei ole löytynyt
Nyt tyhjäkäynti toimii kun automaatti-ilmastointi on päällä eil asettuu 850 kierrokseen. Mutta jos ilmastoinnin kytkee offille, nousee kierrokset 1200 kierrokseen ja pysyy siellä. Sitä voi käyttää mäkilähtöavustimena..
Mutta mikä ihme tuon tekee? Termostaatin lämpöanturia en ole vielä vaihtanut, kun mittariston lämpömittari näyttää uskottavia lukemia. Onko tässä vielä kolmas moottorin lämpöanturi jossain? Jossain autoissahan tyhjäkäynti nousee ilmastointi päällä, mutta tässä tekee sen toisin päin.
Ilmastoinnin mageneetikytkimessä on nippusidefiksi, mutta kompuran ei pitäisi pyöriä koko ajan. Suht raskaasti se käy, vuoden on nyt toiminut kun lähes tyhjästä täytettiin kylmäaineet ja kylmää tulee.
EDIT: flektikään ei käy koko ajan, mut pitää vielä katsoa onko sen käynnillä yhteyttä tuohon
-
Siinähän on maffin tilalla se lämpöanturi, tutkailepa sitäkin. En tiiä voisko sen lukemat mitata enkä jaksa alkaa hakemaan. Kallishan se ei ole.
En viitti kysyä onko koodit luettu. :)
-
Sitä meinasin MAPilla että sen lämpöanturin vaihdoin jo samanlaiseen tarvikkeeseen. Vanhan kyllä testasin myös että vastusarvo muuttui lämpöpuhaltimella, mutta sen vehkeen tiivistys oli pettänyt.
ECU ei antanut lediviritykselle koodia tai siis antoi 1-1-1, ilmastoinnin koodeja en ole vielä saanut tosta ulos. Autohan sinäänsä kulkee ok, katalysaattori vaan on luultavasti aika lopussa.
-
Yksi lisäfakta jonka unohdin mainita. Taitaa olla niin että siihen asti kun viisarin mukaan moottori saavuttaa normaaliämmön, kierrokset olisi tyhjäkäynnillä korkeat riippumatta ilmastoinnin napin asennosta. Startin jälkeenhän tuo on normaalia, mutta kuinka pitkään tuo yleensä jatkuu ennen kuin laskee 850:een kierrokseen?
-
Pientä päivitystä, en ole tehnyt tuolle mitään muuta kuin ajanut kun katsastuksenkin päästöt meni täpärästi läpi etanolilla ekalla yrityksellä. Mut nyt talvikeleillä vikakuvaus on tarkentunut semmoiseen että siihen asti kun moottori on vielä alle normaalilämmön, tyhjäkäynti on n. 850 kierrosta ja menee kai moottorinohjaus suojakartoilla silloin. Mutta sitten kun moottori on mittariston mukaan normaalilämmössä ja ilmastointi ei ole päällä, tai kompressori ei kylmän kelin takia kytkeydy, tyhjäkäynti on päälle tonnin aina. Egr:n letkun suunnalta näkyi jossain startissa savua, pitänee tutkia ilmavuotoja vielä kun kone on lämmin.
-
Ilmavuotoja pitää vielä etsiä mut luulin jo et Laatikkovika keksi tähän ratkaisun kun tajusin lopulta että tässähän on tosiaan imuilman lämpöanturin lisäksi tossa Flektin releen vieressä MAP johon menee uuden näköinen letku imusarjasta ja ostin uuden MAPin tilalle. Mut eipä sekään muuta sitä että heti kun auto lämpenee normaalilämpöön nousee tyhjäkänti 1100:n kierrokseen. Suojakartoilla ennen sitä se on 850 niinkuin pitää ja jos saa talvella ilmastoinnin kompuran kytkemään, sen syklin ajan tuo tippuu myös 850:een.
Jos joku saa selville toimiiko Bilteman Volvolukija Feniksin moottorinohjauksen kanssa, semmoisen hankkimalla ehkä pääsis livedatoihin käsiksi. Mut kokeillaan niitä ilmavuotoja ja sitä ennen kyllä katsottava tuleeko noille kahdelle anturille sähköä testilampulla.
-
Tämä on pientä mutusteltua mutta.. Fenix 5.2 ja M4.3 jne jotka käyttää vanhempaa Volvo protokollaa.. Volvo ei lisenssoinut sitä juuri kenellekkään tai kukaan ei ostanut sitä ominaisuutta diagnostiikka työkaluihin. Mutta jos Biltema (tai heidän työkalun alivalmistaja) oli tarpeeks hullu niin ilmoita.
Toiseen.. minulla on komentosetit mitä en vielä osaa käyttää Fenix 5.2 LiveDataan olemassa joten toivo sen suhteen ei ole kuitenkaan menetetty kokonaan maailmasta jos sitä kaipailee mutta en usko että se toimisi esim. ELM327 palikan kanssa vaan vaatii että kirjoitan joko arduinolle tai K line kaapelille ajurin ja sovellukseen sitä kautta tuen.. heti sen jälkeen kun ymmärtänyt sen protokollan toiminta periaatteen joka saattaa olla täysin tyhmä mitä epäilen sen olevan mutta kun en ole kokeillut en voi sanoa enempää.
-
Joo mä oon ostanut sun android-softan mut en ole testannut viimeaikoina sitä joko se toimisi Fenixiin. Ainut toimiva lukija tällä hetkellä millä pääsen katsomaan että ecu antaa 1-1-1 on mun kolvaama ledihässäkkä.
-
Heh, otin auton talvilevolta ja käytös muuttui kun vaihdoin siihen uuden akun: tyhjäkäynti muuttui vielä korkeammaksi niin että se ilmastoinin kytkemisestä riippuen seilaa 1200-1400 kierroksen välissä, aiemmin oli max 1150 tms. Latausjännite jolle mulla on oma mittari putosi aika huonosta 13.5v surkeaan 13.0v. Voiko toi kierrosluku nousta kun auto huomaa että laturi ei lataa tarpeeksi? Vikavaloja ei pala mut tuli tämäkin teoria mieleen? Vielä on tutkimatta ongelmaa lisää kun auto seisoi puoli talvea. Toinen mikä mietityttää on auton lämpömittari, vaikka viisari antaa järkeviä lukemia, mut pitää tutkia sähköjä enemmän.
-
Toinen startti akun vaihdon jälkeen ja tyhjäkäynti palautui entiseen että 850-900 kompuran käydessä ja muuten 1100rpm. Latausjännite nousi 12.9:sta 13.4:ään, että kyllä varmaan tosiaan auto nosti kierroksia kun halusi ladata enemmän tms. Jännä ilmiö kyllä.
-
Nämä on monesti yksinkertaisista jutuista kiinni. Itsellä on tullut tavaksi kun auto tulee katsottavaksi ongelmien vuoksi niin auto sisään mittarilla vilkaisee mitä latausjännite näyttää, auto sammuksiin ja testerit näyttääkin jo sitten jännitteet siitä eteenpäin. Akuista johtuvat ongelmat tuntuu vain yleistyvän.
Melkein olisin veikannut tässä ilmavuotoa kun luin ketjua läpi, mutta siihenkin liian tasaista kierroslukua ja käyttäytymistä.
-
Kato piruuttas mitä ne moottorinlämmöt oikeesti on.
Liipase vaikka infrapunamittarilla siitä termarin juuresta. :o
Voihan sen anturinkin kokeilla vaihtaa ja uus termari jos ulkoa mitaten näyttää viileeltä.
Ei oo onneks tarvinnu sekaantua tuohon fenixiin koskaan mutta toivotaan että se vielä nousee tuhkasta uuteen lentoon. :)
-
Juu kyllä tällä vielä ajelee kun D5 on tauolla ja kaikessa rauhassa pitää tutkia niemomaan anturipuolta vielä, toi ilmastoinnin yhteys kierroksiin vaan hämmentää kun ei sen kuviota oikein tunne
-
Mikäs anturi ja missä tuottaa mittaristoon tässä lämpötilatiedon? Se on ruvennut antamaan vähän optimistisia lukuja välillä.
-
http://forum.vccn.no/dokumentasjon/Brosjyrer-info/motor-gir/B52xx/v850-fenix-oversikt.pdf
(http://forum.vccn.no/dokumentasjon/Brosjyrer-info/motor-gir/B52xx/v850-fenix-oversikt.pdf)
joku on tutkinut Fenixiä vähän enemmän, pitää lukea toi ajatuksella läpi.. pitää mitata pressostaatti, tässä autossahan on nippusiteellä shimmattu kompuran magneettikytkin, mut ei se kompura kyl koko ajan käy silti
-
Nappasin pressostaatin johdon irti, se ei vaikuttanut korkeaan tyhjäkäyntiin moottori normaalilämmössä mitenkään. Vikavalojakaan ei tullut, ilmastointi näytti vihreää kun huurteenpoisto oli päällä, mutta kompura ei käynyt. Kun johdon kytki takaisin kompura naks kytki välittömästi ja kompuran käyntisyklin ajan tyhjäkäynti oli normaali.. Petyin kun ei löytynyt ratkaisua, vaikka sentään selvisi että pressostaatti on toimiva.
-
Yritin eliminoida alhaisen (13v-13.9v) latausjännitteen vaikutuksen kytkemällä peltilaatikkolaturin autoon kiinni auton käydessä, latausjännite pysyi 13.9-14v mutta käyntiin ei vaikuttanut. Kokeilin kanssa kumihanskalla että auto ei syö sitä hanskaa muttei kamalasti huohotakaan.
-
Se on näissä vakiolatausjännite tuo n. 13.8V. Ei mikään hurja mutta pärjäilee. -01 ässässä mulla on jo semmonen likemmäs 14.5V.
Kai se vois vanhoissakin nousta jos laittais uuden 14.5 säätimen... :))
-
Lataussäätimen vaihdoin vuosi pari sitten mut muuten laturi on finaalissa, ,yhden vuoden pärjäsi uudella säätimellä
-
Ekaa kertaa koskaan syttyi Half-life-valo motaria ajessa, johtuuko jotenkin katsastusta varten tankissa olleesta E95 50% + RE85 50%, se selviää myöhemmin kun seos normalisoituu. Mut ledipiipperi antoi ecun koodiksi 2-2-1 , Adaptive HO2S Control, Engine Running Too Rich At Part Load. Voiko lambdat olla osana tätä soppaa tai katsastuksen päästö haasteita? Onkos nämä kuinka nirsoja lambdoille, autodocin vaihtoehdot ei olisi hirveän kalliita? Tai sitten on tuore imuvuoto
EDIT:
uh https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=143682.msg1061706182#msg1061706182 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=143682.msg1061706182#msg1061706182) 10v on nirso lambdoistakin