Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: AlexY - 26.07.2024, 13:28:14
-
Elikkäs olis semmoinen ongelma käsillä, että bensapumppu surahtaa, kun laittaa virrat päälle, mutta startatessa pumppu ei sano mitään. Startin jälkeenkin pumppu surisee hetken, mutta startatessa ei sano mitään. Osia vaihdettu mm bensapumpun rele, sytkän pääte, kampiakselin asentotunnistin ja kaikki pumpun sulakkeet. Itsellä alkaa ideat loppumaan mikä voisi olla syynä. Auton tekniikkana toimii B230FT ja on vuosimallia 96.
-
Virtalukon pohja voisi olla mahdollinen vikakohde. Yksi tullut vastaan jossa katkesi sytytysasento nastasta virta kun käänsi startti asentoon.
Helppo testata kun kääntää sytytysvirrat päälle ja antaa piuhanpätkällä Akun + navasta suoraan startin herätteeseen (solenoidiin)virtaa.
-
Nyt on saatu bensaa kiskolle asti antamalla suoraa virtaa pumpulle startin aikana mutta ei silti käy. Tuntuu että suuttimet ei aukea. Rsr rele vaihdettu ja vastukset todettu ehjiksi. Voiko olla ecu vika?
-
Varmista se suutinten aukeeminen. Laita vaikka lasikantapolttimo suuttimen liittimeen ja kato vilkkuuko startissa. Mittaa samalla tuleeko sinne töpsään jännite.
Jos jännite on mutta ei vilku niin voihan se ecuvika olla, ei maadoita suuttimia.
-
Testattu ledivalolla ei sanonut mitään. Alkaa menemään sormisuuhun tän vehkeen kanssa
-
Löysä sulake tai palanut sulake? Tuleeko kipinä?
-
Kipinä tulee ja sulakkeet katsottu. Lähtee käymään starter aineella kun ruiskuttaa imusarjaan.
-
No tuleeko sinne suuttimille yleensä jännite vai ei?
Tuon kun tietäis niin helpottais aika paljon.
Jos tulee niin boksivika tai piuhassa suuttimelta boksille.
Jos ei tule niin sitten metsästään katkosta sulakkeelta suuttimeen. Tai tuleeko yleensä sulakkeelle jännite...
Kahville *karkuun->
-
Semmonen tuli täs mieleen että jos on akkua irroteltu ja vaihdeltu niin vilkaseppa akun vieressä olevat maapiuhat että on paikallaan. Yhteen kävin vian haun tekemässä ja sieltä lopulta paljastu et akkua irrotellessa oli akku osunu maapiuhaan ja irrottanut sen. Bensaa tuli mutta suuttimet ei auennu.
-
Tänään käyty taas auton luona, vaihdoin ecun ei mitään vaikutusta, maajohdot katsottu ja ovat kunnossa. Suuttimille ei vissiinkään jännitettä tule.
-
Onhan siellä suuttimillekin releensä,onko se tutkittu/vaihdettu?
-
Näyttäis olevan vaihdettu.
-
Nyt katot tuleeko sille suutinreleelle jännite virrat päällä.
Vaihtoehtoja on kaks.
-
Suutinreleelle oletettavasti virta tulee kun naksuu vai olenko väärässä että silti voi vika siinä olla?
-
Suuttimien töpseliin ei sitten jännite tule virrat päällä vai? Vaikka releelle tulee?
Jos noin niin johtosarjassa vois olla vikaavikaa ...
-
Suuttimen töpselistä ei ainakaan lamppulla testatessa tule mitään eikä yleismittari värähdä
-
Suutinreleelle oletettavasti virta tulee kun naksuu vai olenko väärässä että silti voi vika siinä olla?
Voihan se olla että ei yhdistä vaikka vetää.
Kysyin jo aiemmin mutta onko autossa ilmastointi?
-
Voit myös kokeilla yhdistää suutinreleenpistokkeesta punaisen ja vihreä/punaisen johtimien liittimet jolloin rele on ohitettu.
Ei kannata kyllä jättää niin, mutta kokeilemalla voit pois sulkea releen vian tai saada sen selville.
-
Suutinrele koitettu ohittaa ei tuottanut tulosta, ja juu löytyy ilmastointi
-
Joo, se ilmastoinnin rele on samanlainen kuin tuo suutinrele niin olis voinut kokeilla vaihtaa päikseen mutta jos on hyppyjohdolla kokeiltu niin eipä sit.
Ei kai tuossa jää muuta kuin johtosarjavika jos olet suuttimilta kokeillut jännitteen virrat päällä.
-
Missä tuo ilmastoinnin rele sijaitsee?
-
Omissa se on ollut konehuoneessa siinä iskaritornin kupeessa. Siis jos niitä on kaksi niin voi koittaa vaihtaa.
Kaikissa malleissa ei ole.
Se rele jos se siellä on niin on ilmastoinnin flektin rele.
Tarkista sen releen pistokkeen kunto, niitä hajoo vanhemmiten.
Tuolta kun tökkäät https://www.prancingmoose.com/volvorelays.html#relay1323592
740-760-940 Radio Noise Suppression Relay.
-
Onhan tämä oikea rele mitä kopeloin oli kuskin puolen lokarissa sytkäkiven vieressä.
(https://i.ibb.co/dDMFWM3/17235315413068638676288831253417.jpg) (https://ibb.co/dDMFWM3)
-
Kyllähän se siltä näyttää.
-
Vaikuttaako sytytyksen ohjausyksikkö se mikä kuskinpuolen lokarissa suuttimiin?
-
Vaikuttaako sytytyksen ohjausyksikkö se mikä kuskinpuolen lokarissa suuttimiin?
Kyllä. Tarkista sille tuleva liitin huolella. Aikanaan omassa tiiliskivessä oli sama vika ja tuo moninapaliitin oli syypää. Oli hapettunu.
-
Nyt on saatu bensaa kiskolle asti antamalla suoraa virtaa pumpulle startin aikana mutta ei silti käy. Tuntuu että suuttimet ei aukea. Rsr rele vaihdettu ja vastukset todettu ehjiksi. Voiko olla ecu vika?
Mistä oot hommanu uuen RSR releen?
-
Kaverilla sattu olemaan hyllyssä.
-
Jos on rikkinäinen kampiakselin asentotunnistin niin antaako silti kipinää? Kierrosmittari pomppii aivan hulluna välillä startissa ja välillä ei sano mitään. Osa on kaksi kertaa vaihdettu uuteen.
-
Nyt saatu suuttimille 12v mutta jostain syystä maapuuttuu. Mistä lähtisi vikaa etsimään?
-
ECU maadoittaa suuttimet tarpeen mukaan eli se taitaa olla sulla nyt rikki.
-
Vika selvitetty ja auto käy jälleen.
Vikana oli kampiakselin asentotunnistimen rikkinäinen johto teippien sisällä. Kiitos kaikille auttaneille.