Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Muut menopelit => Aiheen aloitti: kupari s40 - 30.07.2024, 18:18:41
-
Kysellään onko kellään omakohtaista kåyttökokemusta noista.
Liana, ignis ja sx4 korimallit joista haetaan.
Lähinnä teknisesti vetopuolen heikot kohdat, kytkin kesto ja vaihto miten hankalaa. Kone kestävyyseroa 1.5/1.6 ja onko herkemmin porsivaa tietyissä vm / koko esim kansi jne. Kori ja palkit ruostekohdat.
-
Omakohtaista käyttökokemusta ei näistä itsellä juurikaan ole, mutta 14v huoltaneena on jonkinlainen näkemys ehtinyt tulla.
Liana ja Ignis, näissä neliveto on ns. jatkuva jossa on viskokytkin kardaanissa. Näitä viskoja on muutamia nähnyt ja kuullut että alkaa luistamaan jolloin takapyörät ei halua oikein vetää mukana.
SX4 on neliveto toteutettu takaperän sähköisesti kytkettävällä levypakalla joka toimii aktiivisesti, tai vaihtoehtoisesti voidaan lukita päälle napista mutta muistaakseni vain 40kmh vauhtiin asti. Yhden viallisen levypakan olen nähnyt mutta asiakas ei tälle halunnut tehdä mitään joten ajelee sillä etuvetoisena.
Vetopuolen heikkoja kohtia sinällään ei ole, mutta nämä perus vetonivelien suojakumit halki talvella jään ja lumen takia sekä kytkin poltetaan loppuun kun ajetaan liian syvässä hangessa tai raskaan peräkärryn vedossa. Kytkimen vaihto ei ole mitenkään hankala homma mutta jokunen pultti on aika ahtaassa välissä. Perus japanilainen suunnittelu johon ei tarvita koko työkaluarsenaalia vaan muutama erikokoinen avain riittää.
Voimansiirron öljyproput on 10mm neliökannalla joten tähän kannattaa hommata avain. Pystyy toki aukomaan vaikka 3/8" avaimella mutta on siihen vähän väljä niin proppujen kannat tahtoo pyöristyä.
Vaihteiston perässä on kulmavaihde niinkuin volvoissakin, mutta näissä se "booriholkki" on öljyvoideltu eikä siitä tarvitse huolehtia. Liukkaalta pitävälle suditeltaessa hajoaa ennemmin kulmavaihde kuin tuo boori"holkki".
Molemmat moottorit on jakoketjulla, enkä itse ole vaihtanut vielä yhtään vaikka osa on ollut aika paljon jo ajettuja. Sanoisin että huollolla on iso merkitys kestoon.
Jonkin verran on ollut sytytyspuolen vikoja, eli tulpat ja puolat joutuu vaihtamaan. Ei kannata ajella vajaapyttyisenä juurikaan koska polttaa herkästi katalysaattorin joka näissä on pakosarjassa. Alkuperäisenä oikeasti kallis eikä tarvikkeet kestä montaa vuotta. Ulkomailta voisi saada alkuperäisen osan paljon halvemmalla. Lambda-anturit on alkuperäisenäkin Denson tekemät ja nämä saa tarvikkeena reilulla 100e kpl.
Kansivikoja ei ole ollut juurikaan, paitsi palanut kannentiiviste jonka väittäisin johtuvan jäädytinnestevuodosta jota ei ole huomattu jolloin moottori ylikuumenee. Kestävyyseroa 1.5 ja 1.6 välillä ei oikeastaan ole, 1.6 on uudempi moottorimalli ja loppupään malleissa ei ole egr-venttiiliä toisin kuin alkupään malleissa. Jossain 2010 vuoden tietämillä taisi vaihtua tuo uudempi moottori 1.6 litraisesta.
Korin ruostesuojaus on samaa tasoa tehtaalta lähtiessä kuin muissakin aasialaisissa autoissa, eli etelässä/rannikolla olleet autot alkaa varmasti olla hitsauksen tarpeessa. Pohjoisessa ja sisämaassa uudesta asti olleet autot on vielä kohtuu hyvässä kunnossa koriltaan. Helmakotelot, koripalkit ja pakoputki takapäästä ruostuu ensimmäisenä.
-
Suuri Kiitos
Tuli niin kattava satsi tietoa että helpottaa valintaa.
Eli mun käyttötarpeeseen tuo sx4 jossa tarvittaessa pystyy lukitsemaan on paras vaihtoehto.
Peräkärryä eikä muutenkaan painoa kyydissä ole vaan lähinnä talvella pari pahempaa mäkistä kapeaa tienpätkää.
Tarve nimenomaan pienikokoiselle autolle joka mahtuu kääntymäänkin umpitien päässä niin nämä oikeat lukolliset maasturit ja isokoriset torsenit poissuljettu.
-
Eipä mitiä. Sellainen huomio vielä tuosta SX4 että noista tahtoo mennä takapyöränlaakereita. Uusissa laakereissa on jo tehtaalla säästetty vaseliinissa niin me on purettu uudet laakerit ja laitettu lisää rasvaa. Tuon jälkeen ei ole tarvinnut niitä vaihdella. Pyöränlaakeri tulee koko napana abs-tunnistinkehän kanssa, mutta tämä on erillisessä peltikiekossa kiinni jonka saa kyllä irti ja muistaa vaan merkitä tussilla asennon. Muuten ei tuolla asennolla ole niin väliä mutta siitä lähtevä johto ei yllä pistokkeeseen jos sattuu kovin väärään asentoon. Laakeripaketin purkaminen vaatii hydrauliprässin. Näistä on kahta erilaista versiota riippuen onko pyörän kiinnitys pulteilla vai muttereilla, niin kannattaa olla tarkkana.
-
Kiitos tästäkin.
Lankomies autonasentaja ja kaverilla on autokorjaamo niin löytyy ammattitaitoa, prässi, työkaluja, nosturi jne tarvittaessa.
Heidän korjauskokemuksesta ja neuvosta jo skipannut tiettyjen merkkien tietyt mallit ja koneet suosiolla pois.
-
Eipä mitiä. Sellainen huomio vielä tuosta SX4 että noista tahtoo mennä takapyöränlaakereita. Uusissa laakereissa on jo tehtaalla säästetty vaseliinissa niin me on purettu uudet laakerit ja laitettu lisää rasvaa. Tuon jälkeen ei ole tarvinnut niitä vaihdella. Pyöränlaakeri tulee koko napana abs-tunnistinkehän kanssa, mutta tämä on erillisessä peltikiekossa kiinni jonka saa kyllä irti ja muistaa vaan merkitä tussilla asennon. Muuten ei tuolla asennolla ole niin väliä mutta siitä lähtevä johto ei yllä pistokkeeseen jos sattuu kovin väärään asentoon. Laakeripaketin purkaminen vaatii hydrauliprässin. Näistä on kahta erilaista versiota riippuen onko pyörän kiinnitys pulteilla vai muttereilla, niin kannattaa olla tarkkana.
Ohoh, täällähän tuntuu olevan tietoa Suzukista. Vähän tökerösti laajentaisin kyssäriä, mutta jos vähän uudemmista Vitaroista osaat jotain yleisiä ongelmia kertoa, kiinnostaa kovasti. Eli kyseessä -17 Vitara 1,4 boosterjet manuaalina, neliveto. Onko noissa jotain heikkoja kohtia?
Semmoinen konkreettinen ongelmakin on, että luultiin laakerin (ehkä takaa) olevan menossa, sen verran erottuva jurina alkoi nopeuden mukaan ja ehkä kurvatessa vaihdellen kuulua. Ajettu 100tkm. Mutta paikkoja avaamatta ei saatu paikallistettua laakeria vialliseksi, eikä saanut paikallinen korjaamokaan. Voimansiirron nesteitä vaihtaessa takaperän öljyt oli todella mustat, mutta ei mitään metallihiluja, eikä ääni muuttunut öljynvaihdon jälkeen. Olisko se sitten kuitenkin pyöränlaakeri, joka ääntää jo kuivuuttaan, mutta ei vielä väljistynyt. Vai onko perissä ollut ongelmia?
Suzukienhan pitäisi olla ruostepesiä, mutta tuon Vitaran kori on käytännössä täysin ruosteeton, vaikka on suojaamaton ja ikää 7v/100tkm. Sillä ei tosin ihan pahimmissa suolapesäkkeissä ole ajettu, mutta aika monen auton alustaa tiirailleena vain ranskalaisissa olen nähnyt parempia tuossa iässä.
-
Kaverin SX4 käynyt mun huollettavana -18 alkaen,aika vähävikainen laite. Taakse vetarin stefa,takapyörän laakeri jossa varmaan osasyynä että ulompi pala oli totaalijumissa niin vääntänyt joka jarrutuksessa. Lisäksi yksi jarrusatula ja katkennut etujousi. Edellisten huoltajien tyriä piti alkuun korjailla vaikka merkkiliikkeessä huollettu esim. rikottu raitisilmasuodattimen kansi sekä väärät noin sentin liian lyhyet tulpat!!!
-
Kiitos näistäkin kokemuksistasi huoltojen osalta.
Noi etujousien katkeamisen olin kuullut mutta kiva kuulla vahvistusta.
Olen noita sx4 katsellut ja suunnitellut koeajoa kun lpr semmoinen on myynnissä. Ajossa tuntumasta tiedän istuuko mulle vai ei,, joko tulee fiilis että ok tai joku ei miellytä niin se siitä. Subaruja ollut aikoinaan niin ne japsien ohjaamot oli ok.
Mulla vasen käsi vammautunut niin teettää hallintalaitteiston toimintojen sijoituksien suhteen omat jutut. Tarvittavat oltava helpoissa kohdissa ja näppärästi käytettävissä.
Koira kuoli lauantaina niin mennyt fiilikset vähän kaiken suhteen mutta kun tulee uurna kotiin niin helpompi jatkaa eteenpäin.
-
Osanotto koirulin poismenon johdosta. Ikäviä hommia nää. Tiedän kun itse monta koiraa saatellut. :'(
-
Kiitos
Oltiin yli 15v ja liki kaikki tehtiin yhdessä kotiaskareista lähtien niin tyhjiö on valtava.
Funtsin yhtä SX4 lähteä koeajamaan Lappeenrantaan ensiviikolla ja kyselyn laitoin myyjälle jo joistain jutuista siinä. Yksi Ignis myynnis Imatralla niin mielenkiinnosta senkin voisi käydä koeajaa.
Max budjetti 4000€ ja kaikki hyvät yksilöt alle sen löydettynä ja / tai saa tingittyä hinnasta on plussaa.
Pakko ei ole hankkia vaikka S40 joku ostaa tai vie paaliin 2/25 kun työn puolestakin on mahdollisuus auto työkäyttöön saada. Hyundai i10 ei kyllä mun jakopiireissä talvella välttämättä pääse joka nurkkaan..
-
Ohoh, täällähän tuntuu olevan tietoa Suzukista. Vähän tökerösti laajentaisin kyssäriä, mutta jos vähän uudemmista Vitaroista osaat jotain yleisiä ongelmia kertoa, kiinnostaa kovasti. Eli kyseessä -17 Vitara 1,4 boosterjet manuaalina, neliveto. Onko noissa jotain heikkoja kohtia?
Semmoinen konkreettinen ongelmakin on, että luultiin laakerin (ehkä takaa) olevan menossa, sen verran erottuva jurina alkoi nopeuden mukaan ja ehkä kurvatessa vaihdellen kuulua. Ajettu 100tkm. Mutta paikkoja avaamatta ei saatu paikallistettua laakeria vialliseksi, eikä saanut paikallinen korjaamokaan. Voimansiirron nesteitä vaihtaessa takaperän öljyt oli todella mustat, mutta ei mitään metallihiluja, eikä ääni muuttunut öljynvaihdon jälkeen. Olisko se sitten kuitenkin pyöränlaakeri, joka ääntää jo kuivuuttaan, mutta ei vielä väljistynyt. Vai onko perissä ollut ongelmia?
Suzukienhan pitäisi olla ruostepesiä, mutta tuon Vitaran kori on käytännössä täysin ruosteeton, vaikka on suojaamaton ja ikää 7v/100tkm. Sillä ei tosin ihan pahimmissa suolapesäkkeissä ole ajettu, mutta aika monen auton alustaa tiirailleena vain ranskalaisissa olen nähnyt parempia tuossa iässä.
Eipä noissa oikeastaan ole ollut varsinaisia vikoja. Takajarrut käytettävä auki 2-3v välein ja puhdistus/voitelu, tahtoo kerätä palojen liukupintoihin paskaa ja jumittaa jolloin kuluvat kieroon.
Muutamaan jo vähän enemmän ajettuun autoon on pitänyt vaihtaa takapyöränlaakeri. Näissä on nykyään jo puoliero laakereissa, en tiedä mikä ero mutta vasen ja oikea on eri numerolla.
Enempi ajetuissa voi olla kuljettajan oven johtosarjassa johtimia mennyt huonoksi, riippuen kuinka paljon ovea on käytetty. Uusi johtosarja ei ole kallis, satanen kaks ja vaihtohomma alle tunnin.
Tekniikan osalta ei ole meillä käyneissä ollut minkäänlaisia ongelmia. Moottoriöljyn määrä on 3,2L ja mielestäni 20tkm vaihtoväli on tuolle määrälle turhan pitkä. Öljylaadun kanssa kannattaa olla tarkkana, nämä kun on jo sen verran uusia että en itse käyttäisi ihan mitä sattuu öljyä. Viskositeetin puolesta 5w-30 vielä menee mutta alunperin taisi olla tehtaalta tullessa 0w-20.
Jos ja kun autossa on adaptiivinen vakionopeudensäädin, niin jos tätä ei ole päivitetty tai tutkan kalibrointi on aavistuksen pielessä voi virheilmoitusta tulla ja kytkeä vakionopeussäätimen pois päältä. Vikakoodi taisi olla C1654 tai vastaava ja tämä yleensä korjaantuu uudella päivityksellä.
Alusta kannattaa massata jos se on hyvässä kunnossa. Pari melko ruosteista alkupään mallia olen nähnyt joiden luulisi meressä uineen. Ehkä auton pesullakin on tuohon joku merkitys ::)
-
Eipä noissa oikeastaan ole ollut varsinaisia vikoja. Takajarrut käytettävä auki 2-3v välein ja puhdistus/voitelu, tahtoo kerätä palojen liukupintoihin paskaa ja jumittaa jolloin kuluvat kieroon.
Muutamaan jo vähän enemmän ajettuun autoon on pitänyt vaihtaa takapyöränlaakeri. Näissä on nykyään jo puoliero laakereissa, en tiedä mikä ero mutta vasen ja oikea on eri numerolla.
Enempi ajetuissa voi olla kuljettajan oven johtosarjassa johtimia mennyt huonoksi, riippuen kuinka paljon ovea on käytetty. Uusi johtosarja ei ole kallis, satanen kaks ja vaihtohomma alle tunnin.
Tekniikan osalta ei ole meillä käyneissä ollut minkäänlaisia ongelmia. Moottoriöljyn määrä on 3,2L ja mielestäni 20tkm vaihtoväli on tuolle määrälle turhan pitkä. Öljylaadun kanssa kannattaa olla tarkkana, nämä kun on jo sen verran uusia että en itse käyttäisi ihan mitä sattuu öljyä. Viskositeetin puolesta 5w-30 vielä menee mutta alunperin taisi olla tehtaalta tullessa 0w-20.
Jos ja kun autossa on adaptiivinen vakionopeudensäädin, niin jos tätä ei ole päivitetty tai tutkan kalibrointi on aavistuksen pielessä voi virheilmoitusta tulla ja kytkeä vakionopeussäätimen pois päältä. Vikakoodi taisi olla C1654 tai vastaava ja tämä yleensä korjaantuu uudella päivityksellä.
Alusta kannattaa massata jos se on hyvässä kunnossa. Pari melko ruosteista alkupään mallia olen nähnyt joiden luulisi meressä uineen. Ehkä auton pesullakin on tuohon joku merkitys ::)
Kiitos, mielenkiintoista dataa autosta! Tuota öljyhommaa olin itsekin miettinyt, turbokonekin vielä. Meillä eka öljynvaihto tehtiin siksi 10 tkm jälkeen. Ja jos auto nyt taloon meinaa jäädä, on se ruostesuojattava kyllä. Yllätti kunto kuitenkin positiivisesti, kun vääräleukojen puheita oli etukäteen kuullut.
Ja kupari s40:lle vielä osanotot koiruuden poismenosta.
-
Kiitos riisikippo
Nopeutui uuden hankinta kun S40 hajosi hammastanko.
Purkanut siitä jo liki kaiken lisäjutut mitä tarvian ja kaveri hakee trailerilla auton pihalta tilaa viemästä.
Yli 7v ja +120tkm lehtienjakoa kesti kelillä kuin kelillä niin oli kyllä hyvä auto.
-
Tiistaina koeajoin yhden SX4 Lappeenrannassa. Tuli selväksi että auto on mallina on mulle juuri sopiva. Tuo yksiö vaan ei ollut hyvässä kunnossa hinta/laatusuhteeltaan.
Perjantaina katsotaan seuraava ehdokas.
-
Kiitos vinkeistä ja neuvoista. Oikea SX4 4wd yksilö itselle tänään löytyi.
-
Jos sen verran löytyisi tietoa noista vaihdelaatikko ja jako/peräöljyistä.
Tyyppi on selvä eli vaihdelaatikko gl4 ja jako/perä gl5 mutta pitäisikö -08 4wd laittaa esim comman tarjoamaa mineraalista, jotain semisynteettistä tai castrolin tarjoamaa synteettistä vai onko edes mitään väliä kunhan nuo luokitukset täyttyy?
Ohjekirjassa ei muuta mainita kuin nuo gl-luokat. Lähin suzuki-huolto (40km kotoa) puhui heillä Totalia laitettavan muttei mitä laatua.
-
Meillä on laitettu täyssynteettistä noihin. Merkille varmaan se ja sama kunhan luokitukset täyttyy ja niitä vaihtaa riittävän usein. Vaihtoväli taisi olla 45tkm/3vuotta.
Vaihteistoöljynä meillä on tällä hetkellä castrolin 75W-80 GL-4 ja periin/jakovaihteistoihin/vaihteistoihin Mobilin SHC 75W-90 GL-5. Tuo mobili on vissiin mukamas GL-4/5 mutta GL-5:nä me on sitä pidetty.
-
:) kiitoksia paljon
Ohjekirjassa oli vähä sekavat nuo vaihtovälitkin kun niitä oli useampia auton käytöstä riippuen.
Tuo 45tkm/3v kuulostaa ok, itse sain noista kirjan pähkäiltyä oman käyttötarkoituksen perusteella joko 30tkm /2v tai 45tkm/3v.
Tällä on nyt 249700km mittarissa.
Vaihdettu ilmansuodatin, raittari, tulpat, akun ja koneen maadoituskaapelit, laturin ja kompuran hihnat, moottoriöljy mobil 5W-30 + suodatin, laatikkoon meni tänään comma mineraali gl4, jako/perä comma mineraali gl5.
Purelux ledbar laitettu keulille niin näkeekin pitkillä pimeällä noiden omien H4 lisäksi.
Vaihtaa vielä syksyllä ennen talvea nuo laatikko, jako/ perä synteettisiin. Noilla mineraalikin jo vaihteiden päällemeno ja auton vetokyky parantui.
Takarummut ja hihnat on uusittava samoin pehmeättoimiset takaiskarit ja samal vaihtaa nuo ruosteiset etuiskaritkin. Puuttuva hattuhylly otettu virosta romikselta kun suomesta ei romis tai tori/nettivaraosa yksityisiltäkään sitä löytynyt.
Pohja on kova ja hyvässä kunnossa, etuapurunko ja taka-akseli hyväkuntoiset, korissakaan ei lommoja, sisusta ihan ok.
Ei neste- tai öljyvuotoja, pyörienlaakerit ehjät, etujouset + koiranluut + ac-kompura + kenno uusittu jo ennen ostoa, puslat ja nivelet napakat. Keskuslukitus, radio, ilmastointi, etusähkölasit, sähköpeilit, penkinlämmittimet, myös takalasinpyyhin, nelikon toiminnat ja sähkötehostin pelaavat.
Renkailla ajaa pari kesää sekä nastoillakin pari talvea, vanteet molemmissa 16" orkkisalut.
Sumareita tai esp ei tässä ole.
Mitä enempi ajaa sen kivemmalta sx4 tuntuu. Talvi näyttää onko eroa etuvetoiseen työajossa, uskon että on.
Kulutus tällä kesäkelillä työajoissa 8.5 - 9l/100km ja talvi saa nähdä. Verrokkina s40 2.0t vei kesällä 10.0 - 12l/100km ja talvella auratut / auraamattomat 11l - 13.5l/100km.
-
Sehän vaikuttaa ihan asialliselta laitokselta. O0
-
Kiitos :)
Hain noi sun laittamat laatikko ja jako/peräöljyt niin seuraava sateeton ilta vaihdetaan O0
-
Aeromotorsiin tehnyt vkl aikana tilauksia
Sachs iskunvaimentimet etu- ja taka, SNR jousijalan tukilaakerien korjaussarjat
Japko iskarien pölysuojasarja
Bosch takajarrujen pro kit sarja v/o sisältäen hihnat, linkut, asennussarjat ja sylinterit
Delphin takarummut
Bosch etujarrupalat
Alusta ja jarrut tikkiin niin turvallista ja mukavampaa ajaa.
Katsastus tässä näyttää olevan vasta 2.12 mennessä
-
Meillä on laitettu täyssynteettistä noihin. Merkille varmaan se ja sama kunhan luokitukset täyttyy ja niitä vaihtaa riittävän usein..... Tuo mobili on vissiin mukamas GL-4/5 mutta GL-5:nä me on sitä pidetty.
Olen käyttänyt omassa (ei Suzuki) tuota Mobilin synteettistä, takaperää lukuunottamatta. Tehdas pyytää GL-4 tai GL-5, joten senkin puolesta menee täydestä. Synkronointi toimii sillä ihan ok, ja pakkasellakin jaksaa liikkua. Noin kolme hunttia maksoi 20l pänikkä, mutta kyllä siitä muutamaan huoltoon riittää. Omassa takaperä tarvitsee LS-öljyä, ja sitä ei kylästä löytynyt synteettisenä. Merkkiliikkeestä en kyllä edes kysynyt :).
-
Yksi kysymys vielä olisi eli miten bensapumppu vaihdetaan kun eteen tulee?
Joku luukku jossain ja yläkautta vai tankki alas?
-
Ei kyllä SX4 hajuakaan kun ei ole koskaan tarvinnut vaihtaa. Uudemmassa Vitarassa pitää laskea tankki alas kun ei ole luukkua korissa. Ei ole kylläkään kumma homma tuo, kunhan ei ole täynnä bensaa.
-
Olen käyttänyt omassa (ei Suzuki) tuota Mobilin synteettistä, takaperää lukuunottamatta. Tehdas pyytää GL-4 tai GL-5, joten senkin puolesta menee täydestä. Synkronointi toimii sillä ihan ok, ja pakkasellakin jaksaa liikkua. Noin kolme hunttia maksoi 20l pänikkä, mutta kyllä siitä muutamaan huoltoon riittää. Omassa takaperä tarvitsee LS-öljyä, ja sitä ei kylästä löytynyt synteettisenä. Merkkiliikkeestä en kyllä edes kysynyt :).
Meillä on ollut pääsääntöisesti käytössä aiemmin mobilin öljyjä mutta saatavuusongelmien ja karanneiden hintojen takia on alettu käyttämään muuta. Väittäisin että valmistajalla ei enää nykypäivänä ole niin suurta merkitystä kuin oikealla luokituksella ja kohtuullisella vaihtovälillä. Ei enää nykyään jokaiseen autoon työnnetä sitä ralliformulaa niinkuin toistakymmentä vuotta sitten :D
-
Ok, kiitti. Kattoo pumpun sijainti sitten kun eteen joskus tulee.
Tilasin Aeromotorsilta Denson säätölambdan 70€ joka suoraan laittaa kiinni ja varalle Aisinin kytkinpaketin sis levy, asetelma, painelaakeri ja sylinteri 141€.
Tämä lehtienjako käy kytkimelle, 5:stä autosta mitä manuaalina ollut 4:ään joutunut uusimaan sen jossain alkuvaiheessa, yksi oli vain 6kk ja yleensä ollut se pakkotilanne edessä juurikin viikonloppuna. Kytkin jo uusittua en koskaan ole osunut ostamaan. Yksi ollut automaatilla ja vetarin sisemmän boorin hammastus hajosi niin ei sekään pulmunen ollut.
Emäntä vippailee tuota kun hänen T5 on pojallaan lainassa Civikin rempan ajan.Tykänny ajaa kun helppo nousta/ poistua autosta ja näkee hyvin vaikka hänen makuun muuten liian pienikokoinen onkin.
-
Ok, kiitti. Kattoo pumpun sijainti sitten kun eteen joskus tulee.
Tilasin Aeromotorsilta Denson säätölambdan 70€ joka suoraan laittaa kiinni ja varalle Aisinin kytkinpaketin sis levy, asetelma, painelaakeri ja sylinteri 141€.
Tämä lehtienjako käy kytkimelle, 5:stä autosta mitä manuaalina ollut 4:ään joutunut uusimaan sen jossain alkuvaiheessa, yksi oli vain 6kk ja yleensä ollut se pakkotilanne edessä juurikin viikonloppuna. Kytkin jo uusittua en koskaan ole osunut ostamaan. Yksi ollut automaatilla ja vetarin sisemmän boorin hammastus hajosi niin ei sekään pulmunen ollut.
Emäntä vippailee tuota kun hänen T5 on pojallaan lainassa Civikin rempan ajan.Tykänny ajaa kun helppo nousta/ poistua autosta ja näkee hyvin vaikka hänen makuun muuten liian pienikokoinen onkin.
ainahan naiset noin sanoo
-
Näin on :D
-
Takajarrut uusittu kokonaan. Toinen sylinteri jumissa ja toinen mehi, rummuissa kaulusta ja hihnat loppu.
Etulevyt on hyvät, palat vaihdettu kun entiset kuluneet vinoon ja molempien satuloiden alemmat liukutapit oli jumissa niin herkistetty.
Autosta löytyi kuitteja ja huoltokirjan luin kunnolla läpi.
Kytkin ja etujouset uusittu jo 130tkm kohdalla.
Vuonna 2023 on sitten tehty paljon mm molemmat takanavat, oikea etunapa laakeri, etuvakaajan runkohelat ja koiranluut, perän poskistefa, etulevyt ja palat, ilmastointi kompura.
Ensi viikonloppuna vaihtuu lambda, kaikki sachs iskarit ja nykäisee uudet lemförderin etutukivarretkin alle niin kulmien säätöön ja kovaa ajoa.
Varalle talliin jää Aeromotorsilta tulleet/tulevat aisin kytkinsarja, japko takanapa, gsp etunapa + laakeri, ngk puolat, ngk tulpat ja boschin bensapumppuyksikkö.
Noi kaikki sen verran kalliita suomessa hajotessa hankkia että laskin kannattavammaksi ottaa etukäteenkin jemmaan. Tähän ei juurikaan hyllykamana täältäpäin mitään esim motonet edes noista löydä.
-
Lainaan taas tätä, kun mietin -17 Vitaran kaukovalojen säätöä. Vaikutti vähän, että ei ole erikseen säädettävissä, onkohan tietoa, onko näin?
Vain yksi säätöruuvipari löytyy, mutta en viitsinyt kotisepän välinein koskea, koska lähivalot on niin tarkasti säädetty hyvin ja ruuvien paikat viittasi koko umpion (sisuksen) säätöön. Kun heiluttaa kaukovalon heijastinta, myös lähivalon linssiyksikkö heiluu samaa pientä liikettä suhteessa kuoriin.
Lähivalot siis linssi-ledit, joissa myös automaattinen korkeussäätö ja kaukovaloina heijastimet halogeenein (sentään HB3). Meinasin piristää kaukovaloja tehokkaammilla led-polttimoilla, tai teinkin jo niin, mutta valokuvio kaipaisi noilla kaukovalojen osalta levitystä ja nostoa.
-
Lainaan taas tätä, kun mietin -17 Vitaran kaukovalojen säätöä. Vaikutti vähän, että ei ole erikseen säädettävissä, onkohan tietoa, onko näin?
…..
Meinasin piristää kaukovaloja tehokkaammilla led-polttimoilla, tai teinkin jo niin, mutta valokuvio kaipaisi noilla kaukovalojen osalta levitystä ja nostoa.
Eihän niiden tarvitse olla erikseen säädettävissä, koska umpio toimii suunnitellusti oikeilla ja määräykset täyttävillä polttimoilla.
Kaukovalojen lainmukainen kohentaminen on hyvin helppoa, miksi pitää leikkiä toisten turvallisuudella sovittelemalla jotain Temun rihkamaa auton keulalle ELK?
-
Ei ole erillistä säätöä pitkille valoille. Tuo valokuvio/säätöhomma riippuu varmaankin käytettävistä polttimoista. Philipsin led polttimoissa on ollut omien kokemuksien mukaan valon polttopiste halogeenia vastaavalla kohdalla jolloin yleensä valokuvio on ollut hyvä. Tässäkin pitää tietysti muistaa se että kaikilla umpioilla ei led polttimolla saa hyvää valokuviota aikaiseksi vaikka maksaisi maltaita.
Tuo tieliikenteessä laittoman led polttimon asentaminen kaukovaloksi ei kyllä omasta mielestäni haittaa ketään kunhan niitä kaukovaloja käyttää kuten kuuluu. Etusumuvaloissa ne häikii kyllä julmetusti.
-
Ok, hyvä saada varmistus tuohon, että säätö erikseen ei onnistu. Ja jep, juuri siksi tyydyin vain polttimon vaihtoon, koska kaukovalossa se ei ole varmasti kenellekään ongelma. Ei ole Temun halpiskuraa polttimot myöskään, vaikka kiinalaista varmasti onkin :)
Lisäkaukovalo ei ole tuossa ihan helpoin homma, kun jää aika pieneksi tila cruisen tutkan ja etuparkkitutkien katveessa. Siis kun haluan värinättömän valon riittävän ylös, enkä mitään maavaloja lähialuetta häikäisemään, kuten joillakin näkee. Siksi päädyin helppoon ratkaisuun.
Kuvio on kaukovaloissa nyt hyvin samanlainen kuin orggis halogeeneillakin, mutta koska kaukovaloa on nyt paljon enemmän, olisi sitä voinut levittää leveämmälle ja nostaa ylös. Nosto lähinnä siksi, että lähi- ja kaukovalojen kuvio menee turhan paljon päällekkäin. Halogeenituikuilla se ei haitannut, mutta nyt on jostain ehkä 20-30 metristä alkaen lähellä suoraan edessä turhan paljon valoa, niin haittaa tietty sinne kauemmas sivuille vähemmän valon alueelle näkemistä. Kokonaisuutena näkee kyllä selvästi paremmin noinkin, mutta voisi säädöillä saada vielä selkeästi paremmaksi.
Täytyy kyllä sanoa, että tuossa on todella hyvät projektori-ledit lähivaloina ihan orggiksena. Vain valotehoa voisi olla toki enemmän. Mutta kaikki valo on suunnattu juuri niin kuin pitääkin, eli leveälle ja kauas (lähivaloksi), mutta lähialue on korostetun himmeä, niin näkee todella hyvin juuri sinne, mihin pitääkin. Moni paljon valoista kehuttu jää toiseksi, vaikka valotehoa on enemmän. Lähialue on vaan niin kirkas, että häikäisee, eikä näe mitään kauemmas. Eikä kantamakaan ole kummoinen, mutta tuossa Vitarassa korkea keula (ja valot myös korkealla) on kerrankin hyödynnetty. Ilmeisesti uudemman Vitaran heijastin-ledit ei ole yhtä hyvät lähivalojen osalta. Kaukovalot niissä toki on myös ledit, mutta ei nuo hb3-halogeenitkaan ihan huonot ole. Variksessa vaan tottunut kunnon lisävaloihin, niin ei kehtaa emäntää ajeluttaa pimeässä noilla hb3:silla kuitenkaan ;D
-
+ 5tkm tällä SX4 olen nyt ajellut ja tänään haettu vuoden leima ilman mitään huomautuksia :)
Kehui hyvinpidetyksi yksilöksi.
-
Katsottu lankomiehel tänään niin öljysuodattn ja jalka märät öljystä. Putsattu pesuaineella ja vaihdettiin samalla suodatin ja öljyt joitten takia menin. Jotain liimaa oli suodattimen vastinpinnalle jalan reunaan vedetty niin kaavittu ne jäännöknöölit pois, tiivistepinta itsessään oli kirkas. Jalka ei ollut ainakaan löystynyt kun kokeiltu räikällä.
Pidin käynnissä pihalla vartin ja pysy kuivana. Katson tän viikon töis yöllä kun odottaessa on aikaa kostuuko ja mistä kohtaa se tarkemmin alkaisi.
Paikka noilla pakosarjan alla, katti toisella sivustalla ja flekti suoraan edessä niin lämpimäs ainakin on. En löytänyt mitään googlella onko joku koko jalkaa joutunut vaihtaa noitten suodattimen tiivistyspinnan takia tai edes tiivistettä jalan juureen.
-
Ei ole ainakaan meillä noihin suodatinjalkoihin vaihdettu tiivisteitä. Jotkut tarvikesuodattimet monesti tihkuu öljyä tiivisteestä vanhemmiten niinkuin Toyotissakin. Alkuperäisessä öljynsuodattimessa on sellainen pyöreä o-rengas tiiviste. Org suodattimen varaosanumero on 16510-61A32. Voi löytyä esimerkiksi ulkomailta hyvinkin sopurahaan.
-
Kiitos :)
Hommaan noita orkkis pari.
Tämä motonetin oe vastaava ei näytä nyt vuotavan mutta seurataan.
Mikä anturi muuten tuon suodatinjalan yläpuolella on? Se on kauttaaltaan nyt pesun jälkeen kostea ja ilmeisesti siitä öljytilaan yhteys.
Suodatin reunat kuivat, jalan päällä hiukan kosteaa.
Linjahan ylhäältä alas anturi 》 jalan päällinen 》 suodatin
-
Oiskohan se öljynpaineanturi. Voipi alkaa vuotamaan läpi, eli uutta osaa vaan paikoilleen jos sieltä tulee.
-
Suuri kiitos ja kumarrus, olet huippu kun jaksat aina neuvoa ja tietoa antaa.
-
Suuri kiitos ja kumarrus, olet huippu kun jaksat aina neuvoa ja tietoa antaa.
Pitäähän sitä yrittää auttaa ja neuvoa jos jotain osaa kysymykseen vastata.
Menee ohi aiheen mutta pakko kyllä tätä foorumia muutenkin kehua. Paljon on kirjoittajia ja ne kellä on tietoa niin yritetään muita auttaa sen minkä etänä pystyy -H-
-
Joku siirtää ni siitä vaan, itsehän sitä ei pysty tekee.
Oli öljynpaineanturi vuotokohtana, lähti 5.80€ tarvikeosa paikallisesta.
-
Pari loskasohjopäivää ajettu auraamattomilla teillä, viimeyönä jäätynytkin sekä osin aurattujen vallien päälle joutunut toisen puolen nostaa niin on tämä kyllä kiva peli.
Mihinkään ei jäänyt kiinni, nousi jyrkissä mäeissäkin liki ylhäällä pysähtyen siitä lähtien heittämällä ylös eikä yhtään paikkaa ollut mihin ei päässyt. Aikaa normaaliin keliin meni noin 20min enemmän mutta kävellä ei tarvinnut kertaakaan.
Keskikulutus lehtijaossa noin 9.0l näytön mukaan. Sula tai aurattu osuus etuvedolla, auraamattomat ja pienmäet auto ja jyrkät mäet lock asennoilla.
-
Heh, itse olin useampana viime talvipäivänä ajellut Vitaralla ja tänään sitten sohjoutuvaan lumivesikeliin lähdin sivuteitä pitkin työmatkalle etuveto Yariksella. Ei ollut kaunista katsottavaa :D
Vitaralla ajelin pahimmat kelit snow-tilassa ja kyllä silläkin liukkauden huomasi ainakin kerran. Kaupungissa kiillottuneen jään risteysalue reippaaseen ylämäkeen oikealle kääntyen valoista lähtö. Kerran rusautti jarrua vasemmalla edessä, muuten eleettömästi liikkeelle kesätyyliin. Olin 50 metrin päässä, kun seuraava auto vasta sai keulan risteysalueelle. Eikä ole enää ihan uudet Contin nastatkaan alla. Ei ole mikään leluveto tuo 4grip, vaikkei "oikea neliveto" jonkun mielestä oliskaan.
Auto-tilassa on selvästi havaittava viive ja etupyörät ehtii sutia lähdöissä. Sinänsä vain hyvä, että liukkauden huomaa huolimattomampikin. Yleensä tulee kuitenkin valittua sutimaton tila kunnon talvikelissä.
Mutta oli tekninen ihmettelykin. Vaihdoin moottoriöljyt ja suodattimen ajamalla keulan ylös 10-senttisille rampeille. Kahvitauon mittaisesta valuttelusta huolimatta öljyä tuli ulos vain 2,5 litraa, kun sitä melko varmasti oli koneessa noin 3,3 litraa (täyttötilavuus). Tyhjennysproppu on auton perää kohti ja olen kerran ennenkin jo vaihtanut tuohon öljyt muistaakseni samalla tekniikalla, eikä ainakaan yhtä selvää ongelmaa ollut silloin. Muissa autoissa ei aiemmin ole myöskään ollut ongelmaa, vaikka auto ei ole vaaterissa, kunhan kallistus on tyhjennyspropun suuntaan. Täyttäessä oli myös outo ilmiö, kun lisäsin toki ensin vain sen 2,5 litraa öljyä, pyöritin vähän aikaa konetta siirtäessä auton tasaiselle ja taas kahvitauon jälkeen mittasin öljyt. Hädin tuskin minimissä oli, joten lisäsin 0,4 litraa, niin nyt on sitten jo selvästi yli maksimin. Ihan kuin öljyä olisi ollut jossain "nalkissa". Voiko olla tuon koneen ominaisuus kallistuksesta tai muusta johtuen? Kone siis 1,4 boosterjet.
-
Nyt 261tkm pyörähti SX4 ja edellisen postauksen jälkeen ei ole muuta tarvinnut kuin tankata.
Toimii kuin unelma näillä talvikeleillä.