Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: raslak tuuheapää - 14.01.2012, 07:07:23
-
ostimme pojalle siistin volvon. jo ostopaikalla totesin vasemman etu-umpion lasin haljenneen, umpio on kuitenkin kuiva ja moitteeton. onko lasi vaihdettavissa? vai meneekö koko umpio vaihtoon? paljonkohan mahtaa kustantaa? -ja vielä: hylkääkö katsastaja haljenneen?. tässäpä taas pohdittavaa tänne parhaista parhaimmille volvo sivuille. siis V70 mkll.
-
Minä vaihdoin 2001 v70 molempien umpioiden lasit. Ostin motonetista maksoi muistaakseni 60 € kpl. Jos vaihdat lasit niin laita kunnon tiivistemassaa umpion ja lasin väliin jos käytät autoa pikapesussa niin ei mene vesi sisään niinkuin kävi minulla. Parantui valoteho huomattavasti.
-
Mitä, oliko oikeasti noin halpa? Sellainen rihlattu lasi?
-
saa myös Fixukselta -> täältä (http://www.fixusnet.fi/~Azvcx0000001/?Y999=&Y209=VOLVO&Y210=S60&Y211=2.4+D&Y212=4686&Y221=X3&Y222=VALAISIMET+MERKKIKOHTAISET&Y106=&Y216=41423&Y219=4686&Y223=&Y178=10&Z9983.x=36&Z9983.y=13) mielenkiintoista, sama ketju eri hinta, Kouvolassa kalliimpi kuin Sodankylä täältä (http://www.fixusnet.fi/~ksF8x0000001/?Y999=&Y209=VOLVO&Y210=S60&Y211=2.4+D&Y212=7597&Y221=X3&Y222=VALAISIMET+MERKKIKOHTAISET&Y106=&Y216=45747&Y219=7597&Y223=&Y178=10&Z9983.x=28&Z9983.y=9)
-
Hyväksyykö katsuri haljenneen umpionlasin....
Riippuu vähän katsastajastakin, millainen päivä sillä on, voi olla hyvällä mäihällä ettei edes huomaa...
Mutta jos valokuvio lasinhalkeamasta huolimatta oikea ja ehjä eikä kosteutta umpiossa niin periaatteessa kyllä.
Itse paikkasin kerran katsastukseen lasissa olleen reijän (tuli pari päivää ennen katsastusta) silikonilla ja kyllä kelpasi.
Mutsin Golffista paikasin lasin pikaliimalla vai oliko se lasiliima, no joka tapauksessa joku Loctiten liima kumminkin
ja taas kelpasi katsastuksessa.
-
saa myös Fixukselta -> täältä (http://www.fixusnet.fi/~Azvcx0000001/?Y999=&Y209=VOLVO&Y210=S60&Y211=2.4+D&Y212=4686&Y221=X3&Y222=VALAISIMET+MERKKIKOHTAISET&Y106=&Y216=41423&Y219=4686&Y223=&Y178=10&Z9983.x=36&Z9983.y=13) mielenkiintoista, sama ketju eri hinta, Kouvolassa kalliimpi kuin Sodankylä täältä (http://www.fixusnet.fi/~ksF8x0000001/?Y999=&Y209=VOLVO&Y210=S60&Y211=2.4+D&Y212=7597&Y221=X3&Y222=VALAISIMET+MERKKIKOHTAISET&Y106=&Y216=45747&Y219=7597&Y223=&Y178=10&Z9983.x=28&Z9983.y=9)
Kiitos vinkistä. Pongasin tuolta muuten että ei uudet (onkos noi faceliftin?) umpiotkaan paljoa maksa --> linkki (http://www.fixusnet.fi/~yHr6x0000001/?Y999=PIF&Y104=167341&Y216=45747&Y219=7597&Y223=)
-
Kiitos vinkistä. Pongasin tuolta muuten että ei uudet (onkos noi faceliftin?) umpiotkaan paljoa maksa --> linkki (http://www.fixusnet.fi/~yHr6x0000001/?Y999=PIF&Y104=167341&Y216=45747&Y219=7597&Y223=)
Tuolta löytyy sama umpio halvemmalla
http://www.varaosa.fi/index.php/volvo-v70-ii-00-07/uudet-osat/kori/umpio-oikea.html (http://www.varaosa.fi/index.php/volvo-v70-ii-00-07/uudet-osat/kori/umpio-oikea.html)
-
Ja V70 mk II-umpiot käy myös S60:een? Noi olis pirun hienot!
-
Ja V70 mk II-umpiot käy myös S60:een? Noi olis pirun hienot!
Juu käy.
-
joskus aikoinaan tulis ostettua edelliseen kulkineeseen tuollainen TYC:in tarvike umpia. Silkkaa paskaa, siksipä on halapa.
-
joskus aikoinaan tulis ostettua edelliseen kulkineeseen tuollainen TYC:in tarvike umpia. Silkkaa paskaa, siksipä on halapa.
Hyvä kun jaksoit perustella mielipidettäsi.
-
joskus aikoinaan tulis ostettua edelliseen kulkineeseen tuollainen TYC:in tarvike umpia. Silkkaa paskaa, siksipä on halapa.
Mustakin olis ihan uteliaisuutta kiva kuulla syy moisen kommenttiin/mielipiteeseen.
-
No perustellaan vähän,
"valokuvio" on niin huono että hyvä että sillä pääsee katsastuksesta läpi kun siihen laitteeseen projisoituu sellainen epämääräinen läntti. Tarkat rajat on täyttä unelmaa. Lisäksi yksilöstä riippuen (yksi oli niin huono että palautin ja sain toisen tilalle) myös suuntaminen voi olla vähintäänkin haastavaa. Ihan tappiin kun ruuvasi säädöt niin justaan oli siinä rajalla että oli oikealla korkeudella. (huono valokuvio tosin auttaa tässä kun siitä on paha sanoa että millä korkeudella se sitten oikeasti on)
Nuo on ihan tollasia kopio valoja, näkeehän sen tosta hinnasta. Jos alkup/valeon valmistama osa maksaa lähemmäs tonnin ja sitten pariin sataan saa jotain saman näköistä niin eihän siinä voi alkuperäistä vastaavaa odottaakkaan.
Ymmärrän että joku ostaa tollasen jos oma on rikki ja pitää halvalla saada, mutta se on jo typerää että vaihtaa alkup vanhemmat lasit noihin koska se on olevinaan visuaalisesti tyylikkäämpi. Mutta kukin tehkööt toki niinkuin tahtoo, toinen tykkää tyttärestä ja niin edelleen...
-
Tuolta löytyy sama umpio halvemmalla
http://www.varaosa.fi/index.php/volvo-v70-ii-00-07/uudet-osat/kori/umpio-oikea.html (http://www.varaosa.fi/index.php/volvo-v70-ii-00-07/uudet-osat/kori/umpio-oikea.html)
Jos tilaan omaan molemmat tuollaiset uudemman malliset fl -valot, niin millaisia muutoksia tarvii tehdä? Esim. meneekö nuo mitenkä "heittämällä" nykyisten ajovaloumpioiden tilalle? Eli mitä pitää huomoida?
-
Jos tilaan omaan molemmat tuollaiset uudemman malliset fl -valot, niin millaisia muutoksia tarvii tehdä? Esim. meneekö nuo mitenkä "heittämällä" nykyisten ajovaloumpioiden tilalle? Eli mitä pitää huomoida?
Kiinnitykset sopii ilman kikkailuja, mutta sähköt ei sovi. Pitää myös huomioida, että pyyhkijä-tyyppiset lampunpesurit eivät sovellu tuollaiseen muovilasiin.
-
Kiinnitykset sopii ilman kikkailuja, mutta sähköt ei sovi. Pitää myös huomioida, että pyyhkijä-tyyppiset lampunpesurit eivät sovellu tuollaiseen muovilasiin.
Minkäslainen operaatio tuo sähköhomma sitten on?
-
Minkäslainen operaatio tuo sähköhomma sitten on?
Ethän aio pyyhkijöitä hävittää, ethän :) :)
-
Minkäslainen operaatio tuo sähköhomma sitten on?
Suoraan ei taida sopia kuin vilkun ja korkeudensäätömoottorin liittimet. Loput johdot pitää selvittää kytkiksestä ja laittaa leikkaa/liitä periaatteella yhteen.
-
Suoraan ei taida sopia kuin vilkun ja korkeudensäätömoottorin liittimet. Loput johdot pitää selvittää kytkiksestä ja laittaa leikkaa/liitä periaatteella yhteen.
Suapi kyllä sitten olla, ja pysyttäyvyttään alkuperäissuunnitelmassa. Kiitosta kuitennii.
-
Suapi kyllä sitten olla, ja pysyttäyvyttään alkuperäissuunnitelmassa. Kiitosta kuitennii.
Eikös tuohon joskus saanut jotain johtosarjaa millä meni heittämällä.
-
Minä vaihdoin 2001 v70 molempien umpioiden lasit. Ostin motonetista maksoi muistaakseni 60 € kpl. Jos vaihdat lasit niin laita kunnon tiivistemassaa umpion ja lasin väliin jos käytät autoa pikapesussa niin ei mene vesi sisään niinkuin kävi minulla. Parantui valoteho huomattavasti.
Nostellaanpa vanhahkoa aihetta varoituksista huolimatta... Eli toiseen lamppuun lensi kivi joitain kuukausia sitte ja lasiin tuli säröjä. Yks aamu tässä huomasin, että se oli kunnolla haljennu ja tilasin molempiin uudet lasit. Minkälaista tuon tiivistemassan pitäis olla? Käykö ihan Sikaflex? Ja vanhan lasin irrotukseen vissiin kuumailmapuhallin on merkittävä apu?
-
Nostellaanpa vanhahkoa aihetta varoituksista huolimatta... Eli toiseen lamppuun lensi kivi joitain kuukausia sitte ja lasiin tuli säröjä. Yks aamu tässä huomasin, että se oli kunnolla haljennu ja tilasin molempiin uudet lasit. Minkälaista tuon tiivistemassan pitäis olla? Käykö ihan Sikaflex? Ja vanhan lasin irrotukseen vissiin kuumailmapuhallin on merkittävä apu?
Omaani käytin jotain sikaflexin tiivisteliima nimellä olevaa tavaraa. Motonetin hyllyssä näytti riittävän muitakin vaihtoehtoja. Vanha lasi tosiaan lähtee lämmittämällä "tuli kuumaksi" ja sen jälkeen alkaa raottelemaan auki. Kannattaa laittaa reippaasti sitä liimaa niin ei tarvitse sitten uusiksi ensimmäisten sateiden jälkeen liimailla, kun huomaa ettei umpio pidäkään vettä. Näin kävi minulla. :D
Tuohon huomaako katsuri kysymykseen: Vanhoja volvon huoltopapereita edellisen omistajan ajoilta katsellessani huomasin tuon lasin olleen 3 vuotta rikki (joka huollon lapussa merkintä rikkinäisestä lasista). Katsastuslapuissa ei ollut mitään merkintöjä. Oli vielä kohtalaisen pahasti rikki kaukovalon kohdalta ja irrotettaessa lähti kolmessa osassa lasi irti.
-
Tuossa olisi ohjeet ruotsin puolelta umpion lasin vaihdolle. ( Englannin kielisenä )
Ohje puskurin irroitukseen v70n (http://forums.swedespeed.com/showthread.php?81476)
Itse hain Tyc merkkiset lasit bosch car servicestä. Maksoivat 55€ kappale 12.9.2013.
Laitan tänne valokuviosta kuvan, kun olen lasit vaihtanut, niin ei tarvitse ihmetellä uskaltaako noita tyc laseja ostaa. ;)
Once you have the headlight removed we can begin the lens replacement.
Here is my headlight with the broken lens-
First thing to do is preheat your oven to 200'F. We will use the heat of the oven to soften the glue holding the lens to the housing. Remove the metal clips and any rubber rim prior to baking. Bake the headlight assembly at 200'F for 10 minutes.
Remove the headlight assembly and immediately pry the lens away from the housing with a broad flat head screwdriver or similar tool. Use gloves so as not to burn yourself.
(http://i23.photobucket.com/albums/b359/NJGreenBudd/103_0265.jpg)
Housing with no lens-
(http://i23.photobucket.com/albums/b359/NJGreenBudd/103_0266.jpg)
New lens-
(http://i23.photobucket.com/albums/b359/NJGreenBudd/103_0262.jpg)
I added a bead of weather strip adhesive to the remaining glue and pressed the new lens back onto the housing. You must press firmly to seat the lens properly. Use the metal clips to hold the lens to the housing while the headlight cools and the glue dries.
(http://i23.photobucket.com/albums/b359/NJGreenBudd/103_0268.jpg)
Reinstall headlight unit and bumper-
(http://i23.photobucket.com/albums/b359/NJGreenBudd/103_0271.jpg)
I did this this morning and it was not bad at all, it was my first time taking the bumper off and everything went pretty quick. The headlight lens swap is a money saver if you like doing this sort of thing. My first real contribution to the forum, hope somebody else might be able to use this.
Saa suomentaa jos haluaa, niin voin lisätä tähän samaan viestiin.
-
Nyt on lasit vaihdettu umpioihin. :) Valokuvio näytti aluksi seinäänpäin hassulta, mutta maantiellä kuvio on tarkka ja oikeanlainen.
Voi kiesus mikä ero valotehossa 365000 ajettuihin umpioihin verrattuna. :pomo:
(http://i104.photobucket.com/albums/m198/wptimppa/WP_0001612_zps6a756825.jpg)
Auto on 3 metrin päässä seinästä.
Liiman putsaaminen umpiosta olikin isoin työ. Lasi irtosi nätisti, kun malttoi kuumentaa sen tulikuumaksi :)
-
Kun puhuin huonosta valokuvioista niin vaihdoin koko umpion, huomaan että sen pilaamiseen riittää pelkkä lasi. Siitä TYC:in umpiosta taas ei saa alkuperäiselläkään lasilla hyvää, koska siinä on huonoa sekä lasi että umpio. Tuosta sun "kuviosta" nyt ei ole muuta sanottavaa kuin että jos nyt käsi sydemellä olet sitä mieltä että kuvio on ok, hyvin näkee ja olet tyytyväinen niin sehän riittää. Se tosin on paskapuhetta että tuo tuosta muuttuisi oikeanlaiseksi ja tarkaksi maantiellä, tohon kun laitat vielä Xenon lamput niin heijastuu avaruuteen asti....
Kysymys nyt kuitenkin on lähinnä siitä että mitä mieltä katsastusaseman setä on, jos menee läpi niin hyvä niin ja homma ok, kenelläkään ei ole rutkuttamista ja halvalla sai korjattua. Ne rajaukset on siinä alkuperäisessä vastaantulevien ja hajavalon takia ja tätä siellä katsastuksessakin perätään. (Ja luultavasti niillä näkisi vielä paremmin...)
-
Kun puhuin huonosta valokuvioista niin vaihdoin koko umpion, huomaan että sen pilaamiseen riittää pelkkä lasi. Siitä TYC:in umpiosta taas ei saa alkuperäiselläkään lasilla hyvää, koska siinä on huonoa sekä lasi että umpio. Tuosta sun "kuviosta" nyt ei ole muuta sanottavaa kuin että jos nyt käsi sydemellä olet sitä mieltä että kuvio on ok, hyvin näkee ja olet tyytyväinen niin sehän riittää. Se tosin on paskapuhetta että tuo tuosta muuttuisi oikeanlaiseksi ja tarkaksi maantiellä, tohon kun laitat vielä Xenon lamput niin heijastuu avaruuteen asti....
Kysymys nyt kuitenkin on lähinnä siitä että mitä mieltä katsastusaseman setä on, jos menee läpi niin hyvä niin ja homma ok, kenelläkään ei ole rutkuttamista ja halvalla sai korjattua. Ne rajaukset on siinä alkuperäisessä vastaantulevien ja hajavalon takia ja tätä siellä katsastuksessakin perätään. (Ja luultavasti niillä näkisi vielä paremmin...)
Kuva valehtelee jonkun verran. Autokin on aika kaukana Ainakin suuntauksessa valokuvio oli hyvä. ( Parempi kuin vanhoissa alkuperäisissä :) )
Eikä edestäpäin ajettaessa häikäise silmiin yhtään. ( sekin kokeiltiin )
tohon kun laitat vielä Xenon lamput niin heijastuu avaruuteen asti....
Eihän halogeeniumpioon saa xenoneita laittaa.
Toki alkuperäisillä olisi tullut paljon parempi ;)
-
Nyt tarvitsee vetää sen verran sanoja takaisin, että lasit lähtee vaihtoon. Tuo kuva tuossa ei anna oikeanlaista käsitystä näistä, mutta kuljettajan puolen varsinaisen valokuvion päälle tulee sellainen heijastus, mikä häiritsee vastaantulijoita.
Samanlaisia en enää ota, vaan mietinnässä on uudemman mallin umpiot, tai valeon alkuperäiset ajovalojen lasit.
Yritin tuolta aikaisemmin jo kysellä, että tekeekö rihlattu lasi yksinään sen kuvion, vai onko umpiolla osuutta huonoon kuvioon.
-
Toki molemmat, eli heijastin ja lasi vaikuttaa valokuvioon, mutta suurimman työn tekee lasin rihlat.
Mutta jos heijastimessa on vikaa ja heijastaa valoa väärin, niin kuviokaan ei ole oikein.
Huonoon kuvioon vaikuttaa myös polttimon asento ja kunto (polttimon päässä oleva peitetty osa)
-
Kysytääs tässä topicissa kun niin läheltä liippaa...
Saako faceliftin umpioihin sitä kirkasta kuorta irrallaan mistään? Omassa alkuperäiset xenonit ja on meinannut "polttaa" kuoren sisäpintaa haaleaksi valokuvion kohdalta. Tyyppivika tai ominaisuus ilmeisesti ???
Uusien umpioden hinta on varmasti wetterillä sen verran suolainen etten kehtaa edes kysyä ja häiritä varaosamyyjää turhanpäiten :D
-
Kysytääs tässä topicissa kun niin läheltä liippaa...
Saako faceliftin umpioihin sitä kirkasta kuorta irrallaan mistään? Omassa alkuperäiset xenonit ja on meinannut "polttaa" kuoren sisäpintaa haaleaksi valokuvion kohdalta. Tyyppivika tai ominaisuus ilmeisesti ???
Uusien umpioden hinta on varmasti wetterillä sen verran suolainen etten kehtaa edes kysyä ja häiritä varaosamyyjää turhanpäiten :D
Valitettavasti ei saa. Sama vika on itselläkin. Wetterillä hinta taitaa olla pitkästi toista tonnia.
-
Maksaako oikeasti pala muovia (facelift kyseessä?) toista tonnia kun vanhempaan Volvoon saa lasisen umpion muutamalla satasella siniseltä? :P Eihän siinä.
-
Maksaako oikeasti pala muovia (facelift kyseessä?) toista tonnia kun vanhempaan Volvoon saa lasisen umpion muutamalla satasella siniseltä? :P Eihän siinä.
saako oikeasti pre-faceliftiin täydellisen xenonumpion noin halvalla? ???
-
Onko joku joskus purkanut tuollaisen faceliftin umpion? Mietin että voisikohan tuon korjata niinkuin ulkopuolenkin, eli vesihiomalla, kiillottamalla ja lopuksi 2k lakka pintaan? Itelle saattaisi riittää pelkkä kiillotus ja lakka kun ei ole vielä pahasti kulahtanut.
-
saako oikeasti pre-faceliftiin täydellisen xenonumpion noin halvalla? ???
Taisin missata xenonin tästä :D Ajattelin yleensä että lasi olisi muovia kalliimpi.