Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: MK-73 - 14.01.2012, 09:58:32
-
Huomenta!
Elikkäs, "potilas" ajettu 247tkm, öljyt vaihdettu 2.5kk sitten (Mobil 5w/50) nyt öljyillä ajettu n.2500km ja nyt öljyt meleki alaviivassa... Karkeesti öljyn kulutus 1L/2500km.... Mikä katsotaan vielä "normaaliksi" öljyn kulutukseksi..? :( Autolla ajetaan pääsääntöisesti kaupunki ajoa n.3km suuntaansa.. Eikä vuoda pihalle yhtään.. Roikan nokasta aamulla ja työpäivän päätteeeksi käyntiin..
-
olen kuullut joskus samaa..kaveri ihmetteli minne öljy "katoaa" ku ei vuoda
käskin vaihtaa öljylaatua...en enää muista mistä mihin vaihtoi,koska siitä on jo melkein 20vuotta aikaa,mutta öljyn katoaminen loppui...
ehkä joku viisas tietää tähänkin selityksen,minä en :D
-
Itse käytän valvolinen maxlifee 10w-40. öljynkulutus noin desi kymppitonnilla :) ajettu 230tkm
-
Aika luiruu öljyy.. Vaihas johonki jähmeempää.. Esim toi edellä mainittu maxlife 10w-40...
-
Jep komppaan Öljyn paksuutta. Talossa vielä 240tkm ajettu 3.0l eikä kuluta tippaakaan, castrolia siellä taitaa sisällä olla(Bilia huollot).
-
Ja voipi olla venavarren kumeissa jo sanomista. Itelläni puuttu 240k ajetusta jo muutamia palasia kumeista ja kulutti öljyä, muttei pöllyttänyt. Öljynkulutus väheni kansirempan jälkeen, mutta ei se kokonaan loppunut ja ainakin kyseinen yksilö hukkasi selkeästi öljyä jo 20 tonnia ajettuna.
-
Aika luiruu öljyy.. Vaihas johonki jähmeempää.. Esim toi edellä mainittu maxlife 10w-40...
Tuo mainittu 10w40 on ohuempaa öljyä kuin 5w50. Se jälkimmäinen numero tarkoittaa käytännössä sitä kuinka "paksua" öljy on.
Ei kai kukaan nyt vakavissaan ehdota että pitäisi alkaa käyttämään jotain sae 60 luokan kisaöljyä? Kyllä tuo 50 on käytännössä paksuinta öljyä mitä normaali liikenteessä käytetään.
-
Eikö noissa ole vähän kuin ominaisuutena että sylinterit kuluu enemmän tai vähemmän soikeaksi? Siitä varmaan öljynkulutus.
-
Eikö noissa ole vähän kuin ominaisuutena että sylinterit kuluu enemmän tai vähemmän soikeaksi? Siitä varmaan öljynkulutus.
Ainakin joissain r6 koneisissa bemareissa on tätä ongelmaa. Btw meidän talon auton kone on purettu ja kasattu 2kertaa uusilla hilppeillä ym männät koska bilia unohti joskus(kahdesti) vaihtaa jakopäähihnan. Eli kone on uudessa terässä joten ei ehkä vertailukelpoinen.
-
Kyllä tinakoneet vie öljyä, venavarrenkumeille voi tehdä vaihto-operaation, mutta todennäköisimmin tilanne on ns lähtökohtainen virhe, eli tuo moottori nyt vaan vie öljyä riippumatta juuri mistään.
-
minun 960 2.5 ajettu 227tkm viimme öljyn vaihon jälkeen ajettu vähän yli 9tkm eikä öljyt oo yhtään vähentyny yhtään mutta minä ajanki maxlifellä 10-40
-
454tkm ajettu ja MaxLifea menee jo about reilu litra tonnille vaikkei kahtasataa ajaisikaan :-X
Paljonko tähän maksaa "korjaussarja" jolla öljynsyönnin (ohipuhallus) saa loppumaan?
-
B6254, 220tkm mittarissa, Mobil 5W-50, ei tarvitse lisätä öljynvaihtovälillä (15.000km), eikä vajene merkittävästi.
-
454tkm ajettu ja MaxLifea menee jo about reilu litra tonnille vaikkei kahtasataa ajaisikaan :-X
Paljonko tähän maksaa "korjaussarja" jolla öljynsyönnin (ohipuhallus) saa loppumaan?
Ei toi maxlife kuitenkaan mikään ihmeiden tekiä ole joka rakentaa venan kumeista uusia ::)
-
B6254, 220tkm mittarissa, Mobil 5W-50, ei tarvitse lisätä öljynvaihtovälillä (15.000km), eikä vajene merkittävästi.
Huhhuh! Tottapa se tuo meidän kartano on sitten ihan läpi väljä kun onhan tuolla ajettu n.27tkm enemmän.. ;D
Noo, eihän auta kun lisäillä öljyä aika ajoin.., isompaa remonttia en taida ruveta tekemään jos esim.venttiilivarrenkumien vaihdollakaan ei sata varmaa korjaavaa "vaikutusta"...
-
Kyllä tinakoneet vie öljyä, venavarrenkumeille voi tehdä vaihto-operaation, mutta todennäköisimmin tilanne on ns lähtökohtainen virhe, eli tuo moottori nyt vaan vie öljyä riippumatta juuri mistään.
Tuo nyt vaan on vääristynyt mielipide asiasta. Ei onneksi fakta. Tervetuloa todistamaan kahta tinakonetta joihin ei tarvitse öljynvaihtovälillä lisäillä öljyä. ;)
-
Tuo nyt vaan on vääristynyt mielipide asiasta. Ei onneksi fakta. Tervetuloa todistamaan kahta tinakonetta joihin ei tarvitse öljynvaihtovälillä lisäillä öljyä. ;)
Näin talven jälkeen on hyvä muistaa, että moottoriöljyn määrä näyttää pysyvän vakiona, mutta se korvaa puutteensa bensiinin raskammilla tisleillä + muulla prosessin moskalla ;). Määrä näyttää pysyvän omistajan tikkumittauksessa vakiona. Joissakin tapauksissa öljy näyttää jopa lisääntyvän jos ajetaan lyhyttä matkaa talvella. Totuus on, että öljyn määrä tällaisessa prosessissa pyrkii vähentymään, vaikka se tikussa näyttää pysyvän vakiaonakin. Esim vaihteistossa öljy voi pysyä vakiona taas prosessin luonteesta johtuen määrältäänkin samana.
-
Tuo nyt vaan on vääristynyt mielipide asiasta. Ei onneksi fakta. Tervetuloa todistamaan kahta tinakonetta joihin ei tarvitse öljynvaihtovälillä lisäillä öljyä. ;)
TVS:llä on huonoja kokemuksia ainakin tinavitosesta.
Mikä lie maanantaikappale osunut kohdalle, ei sais yleistää näin world wide webbissä.... ;)
Täällähän kaikki kirjoitettu on totta. :o
-
Huomenta!
Elikkäs, "potilas" ajettu 247tkm, öljyt vaihdettu 2.5kk sitten (Mobil 5w/50) nyt öljyillä ajettu n.2500km ja nyt öljyt meleki alaviivassa... Karkeesti öljyn kulutus 1L/2500km.... Mikä katsotaan vielä "normaaliksi" öljyn kulutukseksi..? :( Autolla ajetaan pääsääntöisesti kaupunki ajoa n.3km suuntaansa.. Eikä vuoda pihalle yhtään.. Roikan nokasta aamulla ja työpäivän päätteeeksi käyntiin..
Tämähän on erittäin siedettävä öljynkulutus huomioiden sen että sulla ei moottori pääse oikeastaan koskaan olemaan normaalilämpöinen.
Öljynkulutus tuollaisessa ajossa siis n.4 desiä tuhannella ???. Mistä huolestut?
Huolestu sitten kun se tuollaisessa ajossa lisääntyy.
-
Niin kauan kun huohottimesta ei käy semmone huiku että lippis lähtee päästä ja kone menee savuista läpite ni eiku ajoa vaan. Pääosin nuo öljysyöpöt myös huohottaa, tai toisinpäin.
-
Tämähän on erittäin siedettävä öljynkulutus huomioiden sen että sulla ei moottori pääse oikeastaan koskaan olemaan normaalilämpöinen.
Öljynkulutus tuollaisessa ajossa siis n.4 desiä tuhannella . Mistä huolestut?
Huolestu sitten kun se tuollaisessa ajossa lisääntyy.
Niin kauan kun huohottimesta ei käy semmone huiku että lippis lähtee päästä ja kone menee savuista läpite ni eiku ajoa vaan. Pääosin nuo öljysyöpöt myös huohottaa, tai toisinpäin.
Tämä aihe on vähä niinku minun osalta ohi koska autokin on myyty jo reilu vuosi sitten. Tuollainen öljyn "syönti" vaan hieman pähkäilytti koska aikaisemmin omistamissa volvoissa ei ole öljyä tarvinnut lisäillä..
-
Rupes tuo oma 960 kans hörppimään öljyä tässä loppukesän aikana aikalailla.
Alkukesästä vei noin 0,5-1,0L per 1000km ja VRCF kesämiitissä huomasin, että hörppi hiukan enemmän jo ja kuulemma vähän pöllyttiki putken päästä.
Syyskuussa ajoin autolla viimeisen kerran ja silloin se vei melkeen mittatikun välin (3/4) 420km matkalla (öljyä lisättiin 5 min ennen ajoa ja öljyt tarkistettiin pian ajon päättymisen jälkeen). Moottorina siis B6304 ja ajettu 283tkm sekä öljynä Mobil 1 Peak Life 5w-50.
Kesällä oli myös ongelmia lambdan kanssa kuumilla helteillä, mutta vikakoodin sai kuitattua poies eikä se kahden kerran jälkeen enää ole palanut.
22.9. otetussa päästömittauksessa ilmeisesti HC tyhjäkäynnillä oli yli 100, konttorisetä ei kirjoittanut paperiin oikeaa lukua eikä muista sitä niin tarkkaa ei voi sanoa.. päästiin puhumalla läpi koska auto meni seisontaan ja luvattiin korjata vika ennen seuraavaa ajokautta. ::)
Onko tässä nyt syytä alkaa etsimään vikaa venavarrenkumeista vai onko tuo vain ohivuodon kasvua putkien soikeuden takia? Kone tiputtaa vähän öljyä. Lambda varmaan ainaki kannattaa ensi kesäksi vaihtaa..
-
Tuo nyt vaan on vääristynyt mielipide asiasta. Ei onneksi fakta. Tervetuloa todistamaan kahta tinakonetta joihin ei tarvitse öljynvaihtovälillä lisäillä öljyä. ;)
Täälläkin yksi B6304 johon ei tarvii ku vaihtaa öljy km takaana 285tkm , mutta toinen B6304 vie about 0.5 /1000 km siinä epäilen venagumet sillä 385 tkm (ei savuta )
Taitaa olla vähän tapauskohtaisesti ,olen myöskin nähnyt B 6304 380 tkm missä on sylinteri ihan loppu ,melkein renkaat lupsahtaa paikalta ( ja savuttaa )
-
93. 3.0 ajettu reilu 300 th kuluttaa n. 1l 10000 öljynä Kendall 5W-30 jota on suosituskin.