Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: JR - 06.08.2024, 19:29:08
-
Miten tuon mittariston saa ulosvedettyä kojelaudasta. Mittariston alareunan kaksi ruuvia irroitettu ja nopeusmittarin vaijeri myös irti. Mittaristo kyllä ikäänkuin irti mutta ei tule ulos. Onko vain uskonpuutetta.
t. jussi
-
Yläosassa on tuollaiset jousikuormitteiset klipsut, voivat olla varsin jäykät.
Takapuolelta työntö on parempi ja jos pintaruostetta niin hieman liukastetta.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0054%20vara%20mittaristo.JPG?img=medium)
-
Kiitos selkeästä vastauksesta. Jatkokysymyksenä vielä: syy miksi pitäisi irrottaa, nopeusmittari toimii mutta matkamittari ei, saisikohan tuon korjattua vai pitääkö koko mittari uusia.
t. jussi
-
Todennäköisesti ratas halki.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0014%20halki.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0019%20uusi%20ratas.JPG?img=medium)
Kaikki kuvani ovat 1978 262C:stä. En tiedä onko mittarit täysin samanlaiset.
Minä vaihdoin uuden rattaan, mutta ei auttanut. Lähetin mittarin Hollantiin korjattavaksi, tuli kuntoon.
-
Kiitos, olet näköjään hyvin perehtynyt asiaan. Täytyy ottaa vaan mittari irti ja katsoa onko sama vika.
t.jussi
-
Juu, sama ratas minullakin halki. Onko niin että kun ratas halkeaa niin se ei puristu akseliin riittävästi eikä siten pyöritä akselia.
t.jussi
-
Niin, ja millä tavalla korjasivat mittarin Hollannissa.
-
Juu, sama ratas minullakin halki. Onko niin että kun ratas halkeaa niin se ei puristu akseliin riittävästi eikä siten pyöritä akselia.
t.jussi
Kyllä.
-
Niin, ja millä tavalla korjasivat mittarin Hollannissa.
En tiedä mitä tekivät, mutta kuntoon tuli.
https://classic-volvo.com/ (https://classic-volvo.com/)
-
Taitaa olla mahdotonta korjata kotikonstein. Ei taida löytyä sellaista liimaa mikä tarttuisi ohueen akseliin ja muovi rattaaseen.
t. jussi
-
Voisiko siihen akseliin viilata tasaisen kohdan, niin liiman ei välttämättä tarvitsisikaan tarttua akseliin, vaan pelkästään rattaaseen? Ja voisi kai sinne rattaaseenkin tehdä jonkun kolon, niin voisi käyttää liimaan vaan "kiilana"
-
Minullahan vika ei korjaantunut vaikka vaihdoin uuden rattaan. Siellä oli lisäksi joku muukin vika, jonka puukenkä miehet korjasivat.
-
Tuota kulmamiehen ideaa ajattelin tosissaan itsekin. Täytyy etsiä sopivia kellosepän työkaluja. Aika lapsellinenhan tuo alkuperäinen kiinnitys on, pelkällä kitkalla kiinni.
t.jussi
-
No tuota muovi rattaan kiinnityksen kiila ideaa yritin sitten kehitellä. Rälläköin 4 mm mutterista puolikkaan pois, puolikkaan laitoin sitten pienellä lukkopihdillä kiinni akselin päähän. Porasin 2mm poralla akselin ja mutterin puolikkaan väliin 5mm syvän reiän, akseliin tuli ura. Seuraavaksi muovi ratas akseliin ja samalla poralla uudelleen. 2 komponentti epoksiliimaa reikään.
Parin päivän päästä vois kokeilla menikö syteen vai saveen.
t. jussi
-
Ennen kuin mittari lähtee Hollantiin, niin suosittelen soittamaan Lappeenrantaan Pulttikanavaan Timperin Mikalle ja kysymään häneltä asiaa.
-
Omassa 240 mittaristossa oli sama vika. Ratas halki ja rasvat niiden numerorattaiden väleissä kovettunut.
Purin sen koko heijakan, pesin ja rasvasin kaikki osat. Pelannut toistaiseksi hyvin.
Kannattaa ottaa kuvia tai video, kun purkaa sen matkamittari akselin helpompi saada kaikki rattaat oikeaan järjestykseen takasin.