Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jumo - 06.08.2024, 22:36:27
-
Onko kokemuksia tai tietoa korjaantuuko väljä VVT- pyörä tämmöisellä ?
https://vparts.se/fi/reparationssats-for-vvt-till-volvo-c70-s40-s60-s70-s80-v40-v70-xc70-1st-sa22020110.html
Vai onko se vain haettava uusi tai jopa 2 ?
-
ei tossa kyllä äkkiä katsottuna tule mitään millä kulunut vvt pyörä tulis kuntoon
-
No sitä minäkin vähällä ymmärryksellä VVT pyörästä arvelin, sitten ei auta ko ostella uudet...
-
Ei nuo stefat ja tulpat auta vvt-pyörän väljyyteen, mutta nuo kannattaa vaihtaa uusien pyörien vaihdon yhteydessä. Tarvitset myös nokkien peräpään lukitusraudan ja momentti avaimen. Jonkun verran täytyy asiaan perehtyä, kun nuo pyörät käy ihan mihin asentoon tahansa nokkaan nähden.
Melko työläs homma korjata vvt-pyörän väljyys. Pitää porata kuoren niitit auki ja purkaa vvt. Sisällä olevan urille kuluneen liukuprikan pinta pitää sorvata tai pyöröhioa puhtaaksi.
Rattaasta pois kuluneen liukupinnan tilalle pitää tehdä uusi esimerkiksi pronssiholkittamalla. Uskon että noin tulee parempi kun uusi, koska alkuperäinen liukupinta on liian kapea eikä kestä. Ilmeisesti ajoituksen säätöön vaadittava paine on liian kova tuon liukupinnan pinta-alalle ja öljykalvo ei pysy välissä. Sitten teräspinnat hankaa vastakkain ja alkaa pikkuhiljaa kulua.
Yhden kunnostin pronssiholkilla, mutta ei ole omassa käytössä niin ei ole tietoa miten on kestänyt.
-
Ei tule tosiaan noilla kuntoon, ellei kyse ole vain tiivistevuodosta, mutta kun yleensä on sitä välystä. Etupuolen tiiviste, pultti ja tulppa tulevat muuten uuden VVT:n mukana, jos ostaa INA:n sarjan esim. Motonetistä. Tarvikkeena ei taida muita kuin INA:n sarjoja juuri saadakaan, siniseltä vissiin saman valmistajan tekele myös.
Tuosta tiivistekorjaussarjasta muuten puuttuu yksi tiiviste, eli VVT:ssä on vielä "kiinteä" O-rengas, joka on kai vaihdettavissa sekin. Kiinteä siinä mielessä, ettei Volvo myy sitä erikseen, mutta tarvikkeena saa ja tulee toki uuden mukana. Tämä tiiviste siis https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/gaskets/rocker-covers/gasket-camshaft-adjustment-o-ring/1076406/
Mutta jos VVT:ssä on päittäisvälystä, niin silloin ei tiivisteiden vaihdolla vuodot korjaannu.
Ite just hankin imupuolen VVT:n, kun välystä jo on ja nyt alkanut hikoilla öljyä, pitäisi vaan vaihtaa... Pakopuolen VVT:n vaihdoin jo aiemmin samasta syystä. Olisihan nuo kannattanut vaihtaa samalla kertaa, kun ei toi imupuoli kovin paljon kauempaa sitten kestänytkään.
-
Pitäis tulla vvt:n mukana nokan takatulppakin. Siis mun mielestä, eihän sitä tule, pitää erikseen ostaa.
Vaihtoonhan ne menee jos ja kun lukitustyökalua käyttää.
Just omaan jakopää tehty ja kyllä se ainoa pakopuolen vvt jo aika lotketta piti, ei paljoo ole enää vara kulua. Ei vielä edes ollut hikoillut niin kasaan vaan, jos kohta menee vaihtoon niin ei tarvii kuin uus hihna jakopäähän hommata vvt:n lisäks. :)