Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: VolvoKarlos - 10.08.2024, 10:24:21
-
Autolla ajettu 360 000 km. Auton konetilan vasemmalta puolelta kuuluu säksättävää ääntä, kun veto on päällä.
Ääni ei kuulu, kun kytkin on pohjassa.
Ääni ei kuulu, kun ajaa ykkös- tai vitosvaihteella.
Ääni kuuluu vähän heikommin kakkosella.
Kaikkein kovin ääni on silloin, kun kolmos- tai nelosvaihde on silmässä, veto päällä ja painan kaasua.
Kaveri sanoi, että vaihdelaatikon laakeri olisi loppu. Minkälainen se on korjata, uuttavanhaa laatikkoa vaan tilalle?
Ääni on voimistunut vuoden aikana jonkin verran, olen ajanut noin 25 000 km sinä aikana. Vaihdoimme vaihdelaatikon öljyt, mutta ääni tuntui vaan siitä voimistuvan. Mitään metallihilettä ei tullut vanhan öljyn seassa.
-
Laakerivialtahan tuo kuulostaa. Ei ehkä kannata alkaa purkamaan ja korjaamaan.
En tiedä kirjoittajan teknisiä taitoja mutta kuitenkin.
Vaihtoloota vaan. Tosin sekin on aina arpapeliä. ELK
Nii ja GL-4 öljyä sitten, ei GL-5.
-
mitä eroa noissa 4 ja 5 numeron öljyissä on, minä muistan että minun 850 laitettiin GL5 kytkinrempan jälkeen, vaihteisto ennen ja nyt rallattaa hieman vapaalla, kytkintä painaessa loppuu, onko öljyissä jotain eroa.
-
Onhan niissä eroja, sitä varten nuo luokitukset on ihan niinkuin vaikkapa jarrunesteissä.
Volvo on määritellyt sen että se GL-4 on sopivin.
Yleensäkin sitä käytetään etuvetovaihteistoissa.
GL-5 on reilusti lisäaineistettu paineensietoa ajatellen, käytetään yleensä esim. takavetoisten vetopyörästöissä.
Etuvetoisen vaihteistoon GL-5 on turhan liukasta eikä synkrot toimi välttämättä oikein mistä seuraa turhaa kulumista kun ne luistavat turhaan. Synkrot ei siis lukitu niinkuin kuuluu.
On olemassa öljyjä jotka ovat GL-4/5, täyttävät siis GL-5 luokituksen niinkuin nelosenkin mutta lisäaineistuksen takia eivät kuitenkaan ole sopivimpia vaihteistoon.
Tai jotain sellaista. :D
-
Laakerivialtahan tuo kuulostaa. Ei ehkä kannata alkaa purkamaan ja korjaamaan.
En tiedä kirjoittajan teknisiä taitoja mutta kuitenkin.
Vaihtoloota vaan. Tosin sekin on aina arpapeliä. ELK
Nii ja GL-4 öljyä sitten, ei GL-5.
Kiitos vastauksesta. Vaihtolootaa on mietitty, mutta eikös sekin melkoinen työmaa ole jos siihen ryhtyy? Pahimmillaan joutuu uuden laatikonkin irrottamaan ensin. :D Ei löytynyt youtubestakaan tutorialia, mikä on kyllä kumma.
Öljyt tuohon tosiaan vaihdettiin ja nelosta laitettiin. Ääni vaan voimistui.
Mitenkäs tuo sitten lopulta kuolee, jos sen vaan loppuun ajaa? Onko odotettavissa isompaakin paukahdusta, joka saattaisi vaikuttaa nopeassa vauhdissa tapahtuessaan vaarallisesti?