Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Volvosteri - 12.08.2024, 08:00:32
-
Moro!
Auto XC60 D4 awd 2015.
195000km.
Kävin viikonloppuna vaihtamassa autoa, ja nyt huomasin vasta työmatkalla, että +100km/h vauhdissa auton perästä alkaa kuulua jurinaa. Ääni kuulostaa ohjaamoon, kuin peräkontissa bassokaiutin päästäisi kokoajan tasaista matalaa ääntä. Hitaammilla nopeuksilla ääni katoaa täysin. Luin jo palstalta kauhutarinoita uusista peristä ja tuhansien eurojen remonteista. Viittaisiko tämä nyt siihen? :-\
-
Haitko liikkeestä? Jos kyllä, niin takaisin sinne tutkittavaksi, turha alkaa tappamaan aikaa sen kanssa.
-
Noita periähän menee yhtenään. Aivan susi tavaraa kun on FoMoCo. Mutta eihän tuo perän korjaussarja ole muistaakseni kuin muutaman satkun.
-
Eiköhän tuon ikäisessä ja noila kilometreillä, mieluummin jommankumman takapyörän laakeri sökö?
-
Auton ostin liikkeestä, ja nyt varasin perjantaille ajan käyttöautoon jos löytäisivät siellä syyllisen :idiot2:
Tarkennuksena sen verran että kiinnitin nopeuteen tänään tarkemmin huomion, niin 100km/h ei kuulu vielä mitään, mutta 120km/h alkaa selkeä jurina, ja ehkä vähän tuntuu myös ohjaamoon. Kaasun löysäämisellä tai pienempää vaihdetta vaihtamalla ei vaikutusta.
-
Noita periähän menee yhtenään. Aivan susi tavaraa kun on FoMoCo. Mutta eihän tuo perän korjaussarja ole muistaakseni kuin muutaman satkun.
Ei kai nyt sentään :)
-
Tähän päivitystä!
Volvo kävi pajalla tutkittavana. Ei löytynyt vikaa!
Kuunteli perän ja tarkasti kardaanin. Sanoivat myös ettei ole koskaan vielä vaihtaneet tämän koriseen XC60 perää. Ei kuulemma ole niin vikainen kuin edellisessä mallissa.
Mutta ääni edelleen häiritsee itseä. Mistähän lähtisin tutkimaan? Renkaat uudet ja ne tarkastettu. Jurinaa ilmenee 115-125km/h nopeuksilla. :idiot2:
-
Eiköhän tuon ikäisessä ja noila kilometreillä, mieluummin jommankumman takapyörän laakeri sökö?
???
-
Noin kovassa vauhdissa vasta alkava jyrinä on hyvin vaikea saatikka mahdoton saada selville nosturilla. Varsinkin jos ei pysty tai halua ajaa autolla ilmassa tai luistonesto kiukuttelee sellaisen pois. Ajettava melkeinpä niin että se ääni alkaa kuulumaan jo 60-80kmh vauhdissa. Silloin se kuuluu jo herkemmin kun pyörille antaa vauhtia käsin.
-
???
Näistäkään ei löytynyt vikaa. Välystä ei ollut ja stetoskooppikin siinä taisi navalla käväistä :D
-
Noin kovassa vauhdissa vasta alkava jyrinä on hyvin vaikea saatikka mahdoton saada selville nosturilla. Varsinkin jos ei pysty tai halua ajaa autolla ilmassa tai luistonesto kiukuttelee sellaisen pois. Ajettava melkeinpä niin että se ääni alkaa kuulumaan jo 60-80kmh vauhdissa. Silloin se kuuluu jo herkemmin kun pyörille antaa vauhtia käsin.
Autoa käytettiin renkaat ilmassa. Toinen asentaja kuunteli auton alla perää. Toki nosturilla ei pyöräytetty 120km/h tauluun ;D
-
Mainitsit, että renkaat ovat uudet mutta en sulkisi niitäkään pois nimimerkillä "itse koettu". Edesmenneessä S80:ssä oli samanlainen ongelma uusilla kesärenkailla. Aiheuttajaa etsittiin vastaavalla tavalla vaikka mistä ja loppujen lopuksi jurina lähti renkaat vaihtamalla. Ellet ole vielä kokeillut toisilla renkailla, testaa tämäkin vaihtoehto.
-
Mainitsit, että renkaat ovat uudet mutta en sulkisi niitäkään pois nimimerkillä "itse koettu". Edesmenneessä S80:ssä oli samanlainen ongelma uusilla kesärenkailla. Aiheuttajaa etsittiin vastaavalla tavalla vaikka mistä ja loppujen lopuksi jurina lähti renkaat vaihtamalla. Ellet ole vielä kokeillut toisilla renkailla, testaa tämäkin vaihtoehto.
Joo ei tätäkään vaihtoehtoa haudattu ole! Mutta lopettaisiko rengas värinät kiihdyttäessä? Jos ajan vaikka 115km/h ja jurinaa kuuluu, mutta sitten painan kaasua ja kiihdytän vaikka 130 vauhtiin, niin ääni häviää. Jurina hiljenee 130 vauhdin jälkeen.
-
Päivitystä taas tähän. Autoon laitettiin uudet kitkapyörät alle siinä toivossa että jurinat tulisi kesärenkaista, mutta eipä tule. Täysin sama jurina tulee myös uusilla kitkoilla. Pyöränlaakeri jos se olisi, niin eikös äänen kuuluisi muuttua toiseen suuntaan kaartamalla? Tuo ääni pysyy nimittäin täysin samanlaisena myös käännellessä autoa vauhdissa. Ääni on selkeästi sellainen matala, resonoiva bassomainen jurina. Ääni ilmenee edelleen 115-130km/h välillä.
Ideoita mistä lähtä seuraavaksi tutkimaan? :idiot2:
-
Vaihtaa ne peräöljyt ja katsoo paljonko on rautaa mukana. Se perä on suht mahdoton tarkastaa purkamatta kun laakeroinnin välyksiä ei pysty mitenkään siitä toteamaan ennen kuin se on aivan romu.
-
Ei kai nyt sentään :)
Ei se ole susitavaraa, vaan huolto-ohjelma joka laiminlyö voimansiirron huoltamisen kokonaan on enemmän kuin susi.
Perässä on öljyä reipas litra ja sinne kertyy metallipartikkeleja sekä vettä vuosien saatossa väkisinkin, jos autolla ei ajeta kokoajan vain matka-ajoa.
Se ei voi kestää "huoltovapaana" juuri tuon kauemmaksi.
Itse vaihdan kaikki öljyt joka syksy, koska kustannus on itse tehtynä noin 30€ kerta. Lisään kulma ja peräöljyyn vielä X1Rää.
-
Vaihtaa ne peräöljyt ja katsoo paljonko on rautaa mukana. Se perä on suht mahdoton tarkastaa purkamatta kun laakeroinnin välyksiä ei pysty mitenkään siitä toteamaan ennen kuin se on aivan romu.
Peräöljyt vaihdettu nyt. Rautaa ei tullut yhtään mukana, ja öljytkin oli kyllä vielä todella hyvät. Tilalle laitoin Castrol Transmax Axle 75w-90 ja X-1R 3%.
-
Löytyikö tähän ratkaisua?
-
Kirjoitinkin tuonne neliveto-osioon omakohtaista kokemusta. itsekin olin satavarma, että perästä laakerit kaput. No eipä ollukaan, takalaakerihan se siellä oli loppu. Ei todellakaan muuta ääntään mutkiin kaartaessa, tasainen jurina koko ajan. Ei tunnu välykset, eikä oikein saanut selvää sillä perinteisellä tyylillä, että pidellään takajousesta kiinni ja rengasta pyöräytetään. Oikeastaan vasta 50kmh eteenpäin rupesi kuulumaan.
Laakerit ei ole kalliita, alkaen noin 60e kpl motonetissä, eikä vaihto ollut hankala. Ei tarvitse erikoistyökaluja, kuten etulaakerit.
Nyt huomaa eron entiseen, auto kulkee suoraan, ratti on suorassa ja rullaa paljon herkemmin.
-
Löytyikö tähän ratkaisua?
Oho mennyt tämä viesti multa ohi! Ei ole ratkennut vieläkään, eikä ole edes harmittanut koska talvinopeuksilla ei tule jurinoita.
Tänään juuri työmatkalla kokeilin taas nostaa nopeutta ja heti 115km/h jälkeen alkaa kunnolla jurnuttamaan. Se kuulostaa ja tuntuu ihan kuin ajaisi siihen tienreunassa olevaan tärinäraitaan. En usko, että pyöränlaakeri aiheuttaisi moista tärinää, ja kun se alkaa ääntämään tosiaan vasta noin kovalla nopeudella.
Meneekö näistä kardaaneja? Voisiko vika löytyä sieltä? Osia kardaaniin ei näytä löytyvän kovin helposti...
-
Oho mennyt tämä viesti multa ohi! Ei ole ratkennut vieläkään, eikä ole edes harmittanut koska talvinopeuksilla ei tule jurinoita.
Tänään juuri työmatkalla kokeilin taas nostaa nopeutta ja heti 115km/h jälkeen alkaa kunnolla jurnuttamaan. Se kuulostaa ja tuntuu ihan kuin ajaisi siihen tienreunassa olevaan tärinäraitaan. En usko, että pyöränlaakeri aiheuttaisi moista tärinää, ja kun se alkaa ääntämään tosiaan vasta noin kovalla nopeudella.
Meneekö näistä kardaaneja? Voisiko vika löytyä sieltä? Osia kardaaniin ei näytä löytyvän kovin helposti...
Kesällä katselin huvikseen ihan ennakoiden mahdollisia kuluja niin Skruvatilla oli hyllyssä 349€ koko kardaani. Toki tarvike, mutta melkein tuohon hintaan kokeilisin.
Orkkis oli jossain pitkästi toista tonnia..
Myös pelkkä orkkis etupään nivel maksaa sen 400€
-
Voisiko koittaa vallan ilman kardaania ensin?
-
Voisiko koittaa vallan ilman kardaania ensin?
Pystynee? Ei kai siinä muuta tule kuin muutama vikakoodi DEM-puolelle kun vääntöä ei tule haldexille? Anturihäiriö auton näkökulmasta?
-
Pystynee? Ei kai siinä muuta tule kuin muutama vikakoodi DEM-puolelle kun vääntöä ei tule haldexille? Anturihäiriö auton näkökulmasta?
Eipä se viallinen booriholkkikaan estä ajamista, eikä silloinkaan taka-akselille mene voimaa. Oma kokemus tosin P2-alustasta.
-
Voisiko koittaa vallan ilman kardaania ensin?
Onko kardaanin irrottaminen hommana minkälainen? Onnistuuko kotipihassa ramppien päällä purkaa?
-
Onnistuu. Laippojen pultit auki etu ja takapäästä, keskeltä kannatin irti, siinä se lyhykäisyydessään.
-
Omassa viimasuojat aiheutti jonkinlaisen bassomaisen ääniefektin 110 km/h ylöspäin. Liekö jonnekin auton pohjaan tullut jokin alipaineilmiö kun ilman ei kulkenut normaalisti konehuoneen läpi. Piti hetken miettiä miksi yhdellä reissulla ääntä ei enää kuulunutkaan, ja vasta vähän myöhemmin keksin että viimasuojien poisto oli ainut muutos.
-
Omassa viimasuojat aiheutti jonkinlaisen bassomaisen ääniefektin 110 km/h ylöspäin. Liekö jonnekin auton pohjaan tullut jokin alipaineilmiö kun ilman ei kulkenut normaalisti konehuoneen läpi. Piti hetken miettiä miksi yhdellä reissulla ääntä ei enää kuulunutkaan, ja vasta vähän myöhemmin keksin että viimasuojien poisto oli ainut muutos.
Mulla tämä vika ei jää pelkkään ääniefektiin, vaan jyrinät tuntuu persuksissa :D
-
Voikohan liittyä tuon jyrinän lähteeseen, kun olen nyt myös huomannut, että auto tärisee melko voimakkaasti kun moottori joutuu vääntämään? Tärinä ilmenee parhaiten n.90km/h vauhdissa kun kiihdyttää. Tärinä tuntuu koko korissa. Kierrokset n. 1700rpm. :idiot2:
-
Ihan hakuammuntaa, mutta moottorin tukikumit tuli mieleen. Voisikohan niillä olla mitään tekemistä ongelman aiheuttajana?
-
Ihan hakuammuntaa, mutta moottorin tukikumit tuli mieleen. Voisikohan niillä olla mitään tekemistä ongelman aiheuttajana?
Omassa XC60 vaihdekeppi tärisi muutama vuosi sitten tietyssä nopeudessa. Merkkikorjaamon mielestä moottorin kumityynyt väsyneet ja pitäisi uusia.
-
Ihan hakuammuntaa, mutta moottorin tukikumit tuli mieleen. Voisikohan niillä olla mitään tekemistä ongelman aiheuttajana?
Juu tätäkin tullut pohdittua. Oon tutkinut ne tukikumit mitkä näkyy yläkautta, eikä niissä ollut vikaa. Ne alemmat on vielä mysteeri.