Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: S80960 - 12.08.2024, 16:05:48
-
Nin s..tana, päästöistä pomppas, osaisko joku valaista mahdollista aiheuttajaa ? Tommoosia lukemia lukee paperis:
Tyhjäkäynnillä Kierroksilla
CO% 0,33 0,44
HC PPM 187 62
CO2 14,1 14,1
O2 0,64 0,59
Lambda 1,013
Kiitosta vaan jo etukäteen arvauksista...
Jaaniijuu, kyseesähän on -95 960 2,5 automatique
-
Äkkiseltään veikkasin että katalysaattori on vaan ollut vielä kylmä kun kuitenkin kohtuullisen lähellä hyväksyttäviä arvoja.
-
Takana oli noin 40 km ajoa ja volle pääsi suoraan sisään, kuulin kyllä halliin kun useemman minnuutin pärryytti aika kovilla kierroksilla, mut ei auttanna. Lukemat oli nuo. Mitähän sitä koettaisi tehdä, tulpat on 12 000 km ajetut, ilmanputsari uusi. Kävin vikakoodit äsken katsomassa, ei tuikkinut motronic 1.8 sellaisia. Onko se vaan nöyrryttävä ja mentävä kattikauppaan, paikallaan oleva on kyllä melkoinen kötöstys, joku tarvike sellainen. Mut se hinta, kun köyhälle kaikki on kallista... :) ja sekin, et jos vika on muualla , saattaa uusikin katti hajota :o...vai olisiko, niin, hmmm, bensahan tankissa oli ennen tämän pvän tankkausta lievästi iällä, autolla kun ajetaan niin kovin kovin vähän. Olisko arviolta ollut semmosta vähän iäkkäämpää parisenkymmentä litraa jäljellä, siihen päälle tankkasin noin 30 litraa 98:a ja lorautin vielä noin 15 litraa viinaa päälle. Kai nuo nyt kompensoi tuon vanhan litkun ?
Päälle päätteksi tuossa oli leima vanha, niin on itse nyt pärjättävä kun autolla ei saa ajaa kuin takas konttorille. Tai sitten ruvettava johki pleen siirtokilpi rumbaan. Nyt ei semmoinen innosta, ei niin yhtään...näekään mitään kun tuo elin kasvoi otsaan.
-
Tarvikekatit on monesti liian tehottomia kutoseen vaikka olisi paketista uusi. Joko se on kuumennettava oikeasti kunnolla tai sitten toista tilalle. Käytetty alkuperäinen tai vaikka 850/x70I tai kakkoskoppaisen alkuperäinen katti toimii kyllä.
-
Eli käytetty alkuperäinen, mahtaa löytyä helposti. Mitään muutostöitä en pysty tekemään, nuo hitsaustaidot kun rajoittuvat puikkohommiin. Eli, sattuisiko täällä jollakulla olemaan tuo etuputki katteineen, tarjotkaa nyt jos sängyn alla semmoinen sattuisi olemaan.
-
Nonii...siellä se kuivuu...hanskalokerossa...leima meinaan. Saatte pitää kattinne siellä sänkyjenne alla, no, ainakin vuoden vielä. :)
Muuta en tehnyt kuin ensin etsiskelin ilmavuotoja präkleenillä, ei löytynyt. Sitten vaihdoin ne vähän ajetut tulpat ja sen uuden ilmansuodattimen ja ajoin tänään konttuurille ja kas, leiman lykkäs. No joo, ei noissa tulpissa varmaan mitään vikaa ollut (i-suotimesta puhumattakaan), hemmetin hyvän väriset olivat mutta mutta, olivat niin löysässä et vähän nuorempi kaveri olis varmaan avannut ne pelkästä jatkovarresta vääntämällä. Olipa joissain semmoista öljyn sekaista mömmöä noussut kierteen yläpuolellekin. Veikkaan et tuo oli suurin syy. Tai sitten ei ollut syytä ollenkaan. :). Niin tai näin, leima siis tuli, co:t kierroksilla oli ainoa ylärajaa hipova arvo, tuo saattaa tulevaisuudessa aiheuttaa...jotain. No, laitan tuoreet mittaukset vielä tähän alle, eihän sitä tiedä vaikka jotakuta kiinnostaisi.
tyhjäkäynnillä kierroksilla
CO% 0,05 0,29
HC PPM 49 27
CO2 14,7 14,1
O2% 0,15 0,54
-
Leima on leima, mitäs siinä.
Tais mennä huoltajan piikkiin vai oliko ulkona suotuisampi keli mittaukselle, tiedä häntä.
-
Suosittelen jatkossa sulle että menet ottamaan päästöt erikseen ennen katsuria niin pääset helpommin läpi.